Siis ei voi olla totta!! (hääkutsusta)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:08 Keittiönoita kirjoitti:
Kukin tyylillään ja kivaahn se on, jos on hyvät tulot, joilla kustantaa kekkerit 200 hengelle. Harvalla nuorella kuitenkaan on, joten mun mielestä pitäisi muistaa, että joillekin pienienkin häiden järjestäminen voi olla melkoinen taloudellinen ponnistus.
Olen nyt oikein ruskeakielinen pikku otus ja peesaan tuota Keittiönoidan aiempaa, pitkää kirjoitusta häistä ja kutsuista.

Tässä kohtaa en kyllä voi antaa näppikseni olla rauhassa vaan intän myös siitä, että hääparin tulisi muistaa tuo sama kohtuullisuus lahjatoiveissaan. Huvittaa välillä kun kuuntelee vuoden verran valitusta miten kalliiksi häät tulevat ja miten paljon mikäkin pikku detalji hääpäivässä maksaa. Sitten kutsussa mainittiin lahjalistan odottavan ostajia Stockalla. Halvin tavara listassa kustansi 100 e ja niitäkin sitten myytiin vain kahden pakkauksissa \|O ! Oikeesti olisi kiva muistaa vieraita siinäkin kohdassa. Jos ainoa tarkoitus hääjuhlassa tuntuu olevan ihan järjettömän kalliin astiaston hankkiminen, tulisi varmaan vaivattomammaksi mennä naimisiin kahden kesken ja käydä itse ostoksilla! Ainakin siltä nuo lahjalistat välillä tuntuvat :ashamed: .
 
kaikkeakanssa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 12:49 piippolanvaarinmuori kirjoitti:
No minä en menisi juhliin ollenkaan, jos lapsia ei kutsuttaisi. En siksi, että "kaikkien tulee saada nähdä minun kullannuppuni ja nauttia heidän seurastaan", vaan ihan vaan siksi, että nämä lapset tässä elämänvaiheessa ovat osa minua ja osa meitä, jos lapset ei johonkin sovi, emme sovi sitten mekään. =) Ajattelen siis niitä omia muksuja ennenkaikkea, sitten vasta tulee aikuiset ja se hääparikin.
Noin itsekkäitä ihmisiä hääpari tuskin haluaakaan häihinsä, joten ihan hyvä, että tajuatte pysyä koko perhe poissa.
 
Pitkä on ketju enkä jaksa kaikkea lukeakaan, mutta tässä pari mun tarinaa:

Meillä ei ole itsellämme lapsia, joten en tiedä miten tuttavamme oli nimet hääkutsunsa kirjekuoreisiin kirjannut, mut hääkutsun liitteenä oli juhlaohjesäännöt, jossa luki esim. näin: " Parkkipaikalla juovat vain alaikäiset, joita juhlatilan koon vuoksi ei ole kutsuttu lainkaan." Tämä on mun mielestä kohtelias tapa ilmoittaa asia ja toki hääparin toiveita täytyy noudattaa. Tuttumme häissä oli siis vain yksi vauva, koska hän oli vielä rintaruokinnalla.

Kun serkkuni meni taannoin naimisiin, hän ja hänen avokkinsa kutsuivat häihinsä vanhempieni lisäksi vain minut. Minun isosiskoni ja isoveljeni jäivät siis ilman kutsua. Tässä oli kyse siis aikuisista ihmisistä. Tottakai se suututti, mut jokainen kutsuu ketä tahtoo.

Itse menen naimisiin vuoden päästä ja aiomme omiin häihimme kutsua niin pienet kuin isotkin immeiset :) En missään nimessä jättäisi kummilapsiani kutsumatta. Mutta kukin tyylillään, toiset haluavat juhlia suurta päiväänsä ainoastaan aikuisten kesken, toiset juhlivat hyvin pienellä porukalla ja toiset kutsuvat häihinsä kummin serkun kaimatkin :) Tässä tuskin on siis mitään henkilökohtaista...

Toivottavasti saatte esikoisellenne lapsenvahdin (esim. joku toinen kummi, ystävä, naapuri tms.) :hug:
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:16 Susa kirjoitti:
Tässä kohtaa en kyllä voi antaa näppikseni olla rauhassa vaan intän myös siitä, että hääparin tulisi muistaa tuo sama kohtuullisuus lahjatoiveissaan. Huvittaa välillä kun kuuntelee vuoden verran valitusta miten kalliiksi häät tulevat ja miten paljon mikäkin pikku detalji hääpäivässä maksaa. Sitten kutsussa mainittiin lahjalistan odottavan ostajia Stockalla. Halvin tavara listassa kustansi 100 e ja niitäkin sitten myytiin vain kahden pakkauksissa \|O ! Oikeesti olisi kiva muistaa vieraita siinäkin kohdassa. Jos ainoa tarkoitus hääjuhlassa tuntuu olevan ihan järjettömän kalliin astiaston hankkiminen, tulisi varmaan vaivattomammaksi mennä naimisiin kahden kesken ja käydä itse ostoksilla! Ainakin siltä nuo lahjalistat välillä tuntuvat :ashamed: .
Ja mä peesin tätä :p Hääparin on myös hyvä huomoida se tosiasia, että joillekin kutsutuille jo pelkästään juhlapaikalle pääseminen voi olla taloudellinen ponnistus. Olen kuullut näistä Stockan listoista, mutten ole itse törmännyt niihin....sellasia ei ollut silloin, kun mun sukupolveni meni naimisiin. Usein avioliittoa ei edeltänyt avoliitto, joten nuoripari tarvitsi ihan kaikkea pesukoneista perunankuorimaveitseen. Lähiomaiset ostivat kalliimmat, kauemmat sukulaiset ja kaverit halvemmat. Lahjatoivomuslista voisi edelleenkin hyvin olla tulevilla anopeilla ja ne, jotka haluavat lahjatoivomusta kysyä, voivat sitten kysyä. Muut hankkikoot sen, mitä hankkivat... kukin omien mieltymystensä ja/tai budjettinsa mukaan. Suolaa ja ruisleipää ei taida kukaan enää tänä päivänä antaa häälahjaksi, vaikka sen jos minkä "tiedetään" takaavan kodin onnen =)
 
pidän varsin outona että molempia lapsia ei ole kutsuttu,ymmärrän ettei ollenkaan lapsia haluaisi mutta että tuollein erotellaan..

jos tuollainen olisi vaatimus, sinun tilanteessa me jätettäisiin juhlat väliin- aivan varmasti ;)
 
mutsi ap
No, johan on pitkä ketju tästäkin asiasta tullut. Tästä tuli ihan kauhea soppa! Morsian oli sitten soittanut miehelleni ja itkenyt puhelimessa, että me ei nyt tullakaan heidän häihin (sanoin vain, että minä en välttämättä pääse tulemaan) Ja oli ehdottomasti sitä mieltä että meidän on tultava kummankin sinne häihin. Ihan hyvä juttu, että on toivottu vieras, mutta kun en edelleenkään voi lasta/lapsia hoitoon laittaa. Ollaan asuttu suomessa n. kaksi kuukautta ja minusta lapset ei ole vielä edes sopeutuneet suomeen, joten en todellakaan laita heitä jonkun vieraan hoitoon. Ihan tarpeeksi tässä uuteen maahan sopeutumisessa. Hyvin tietävät tämän :'( Nyt sitten pilaan heidän häät jos olen menemättä tai sitten jos lapset tulevat heidän juhliin....en tiedä mitä teen!!!! :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:27 mutsi ap kirjoitti:
:'( Nyt sitten pilaan heidän häät jos olen menemättä tai sitten jos lapset tulevat heidän juhliin....en tiedä mitä teen!!!! :'(
eli kutsu oli siis tehty teille ja nuorimmalle lapselle tarkoituksella- esikoinen ei siis pääsisi juhliin??? :eek:

todella outoa minusta,<br><br>
 
Täällä näkyy (noin nopeasti ketjua silmäten) olevan varsin yleinen sellainen käsitys, että lasten kutsumattomuus johtuu hääparin lapsivihamielisyydestä, itsekkyydestä ja muista alhaisista ominaisuuksista.

Me kutsuttiin häihimme lapsia vain seuraavasti: sisarustemme lapset, kummilapset sekä rintamaidolla olevat vauvat. Näille imeväisille toivoimme otettavan mukaan vaunut/rattaat, koska syöttötuolien saatavuudesta juhlapaikkaan ei ollut mitään takeita.

Meillä syy lasten rajaamiseen kutsujen ulkopuolelle oli häävastaanottotilan rajallisuus. Tällä keinolla saimme kutsuvieraat mahtumaan niihin 230 pöytäpaikkaan, jotka vastaanottotilassa oli käytettävissä. Ajattelimme niin alhaisesti, että kun jätämme kutsumatta Jaana-serkun neljä lasta, voimme kutsua Tiina- ja Miina-serkutkin puolisoineen. Meille hääparina oli merkittävämmät vieraat Tiina- ja Miina-serkku puolisoineen kuin Jaana-serkun 2-, 4-, 6- ja 8-vuotiaat lapset. Ja mikä parasta: Jaana-serkku kävi hääjuhlan aikana oikein useamman kerran kiittämässä, että ei voi mukavampaa kuvitella, kuin olla ihan kahdestaan puolison kanssa, nauttia ohjelmasta ja tarjoiluista ilman lapsista huolehtimista. Kertoi, että kun kutsu tuli, oli niin ihanaa varata saman tien hotellihuone hääkaupungista.

En kuullut ainoatakaan soraääntä kutsuvieraslinjastamme, vaan tuollaisia Jaana-serkun kaltaisia kiittelijöitä oli häissämme pilvin pimein.

Itse olen ollut useammissa häissä lasten kanssa. Kyllä siinä pienten lasten kanssa on hääjuhlasta nauttiminen hikistä puuhaa!! Viime kesänä sitten saimme sellaisen kutsun, jossa ei lapsia kutsuttu. Voi ihanuutta, miten nautinnolliset häät ne olivat! Ajattelin, että juuri tämä on se meidän laji. Mutta kuinka ollakaan: tälle kesälle meille tuli kutsu lapsineen ystävättären häihin. Soitin morsiamelle, että oletko ihan tosissasi, että kutsuit lapset myös?? Kyllä hän oli ja halusi nimenomaan nähdä lapsemme siellä. Totesin vain alistuneena sitten, että meiltä tulee siis viisi henkeä.....

Minä olen äiti, joka olen ihan hirveän kiinni lapsissani. Silti minun ei tulisi mieleenikään loukkaantua lasten rajaamisesta hääkutsun ulkopuolelle. En pidä lapsiani sellaisina maailman napoina, että juuri heidän on oltava aina ja kaikkialla tapahtumien polttopisteessä. Juhlakokemuksia he saavat ihan riittämiin sukumme suurilla syntymäpäivillä, rippijuhlissa ja lakkiaisissa.
 
Jokainenhan saa kutsua häihinsä kenet haluaa, mutta itse kyllä jätän sellaiset häät väliin johon koko perhe ei ole tervetullut. Minusta jotenkin suvaisematonta, itselle ei olisi tullut mieleenkään omissa häissä rajata kutsuttuja tuolla tavalla.
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:27 mutsi ap kirjoitti:
No, johan on pitkä ketju tästäkin asiasta tullut. Tästä tuli ihan kauhea soppa! Morsian oli sitten soittanut miehelleni ja itkenyt puhelimessa, että me ei nyt tullakaan heidän häihin (sanoin vain, että minä en välttämättä pääse tulemaan) Ja oli ehdottomasti sitä mieltä että meidän on tultava kummankin sinne häihin. Ihan hyvä juttu, että on toivottu vieras, mutta kun en edelleenkään voi lasta/lapsia hoitoon laittaa. Ollaan asuttu suomessa n. kaksi kuukautta ja minusta lapset ei ole vielä edes sopeutuneet suomeen, joten en todellakaan laita heitä jonkun vieraan hoitoon. Ihan tarpeeksi tässä uuteen maahan sopeutumisessa. Hyvin tietävät tämän :'( Nyt sitten pilaan heidän häät jos olen menemättä tai sitten jos lapset tulevat heidän juhliin....en tiedä mitä teen!!!! :'(
Kysyitkö häneltä, miksi nuorempi lapsistasi ON kutsuttu? Toisaalta...asian tivaaminen voisi kyllä olla epäkohteliasta. Heillä on varmasti syysnsä, miksi eivät voi kaikkien lapsia kutsua ja mun mielestä - kuten tuolla aiemmin jo kirjoitinkin - 1 veen voi vielä jotenkin katsoa poikkeuksena, jonka voi lapsettomiin häihin kustua. Mutta jos alettaisiin kutsua niitä isompiakin, niin sitten hääpari ei oikein voisi kutsua vain teidän lapsia ja jättää muiden lapset kutsumatta. Mutta kyllä hääparin kuin hääparin on hyväksyttävä se tosiasia, että kaikki kutsutut eivät pääse tulemaan.
 
nohuhhuh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:27 mutsi ap kirjoitti:
No, johan on pitkä ketju tästäkin asiasta tullut. Tästä tuli ihan kauhea soppa! Morsian oli sitten soittanut miehelleni ja itkenyt puhelimessa, että me ei nyt tullakaan heidän häihin (sanoin vain, että minä en välttämättä pääse tulemaan) Ja oli ehdottomasti sitä mieltä että meidän on tultava kummankin sinne häihin. Ihan hyvä juttu, että on toivottu vieras, mutta kun en edelleenkään voi lasta/lapsia hoitoon laittaa. Ollaan asuttu suomessa n. kaksi kuukautta ja minusta lapset ei ole vielä edes sopeutuneet suomeen, joten en todellakaan laita heitä jonkun vieraan hoitoon. Ihan tarpeeksi tässä uuteen maahan sopeutumisessa. Hyvin tietävät tämän :'( Nyt sitten pilaan heidän häät jos olen menemättä tai sitten jos lapset tulevat heidän juhliin....en tiedä mitä teen!!!! :'(
Se siis todella oli tarkoituksellinen juttu, että teidän perheen lapset on noin eriarvoistettu? Ja nimenomaan kummilapsensa jättivät kutsumatta?
Sanoiko tämä morsian mitään perusteluja asialle? Kiinnostaisi kovasti tietää, nimittäin tämä juttu alkoi tosissaan kiinnostamaan.

Voi elämän kevät.. minä tässä ihan tuohdun asiasta, kun on minusta niin outoa käytöstä tuollainen. Nostan kyllä hattua sinulle kun et tunnu niin loukkaantuneelta asiasta ja puhevälitkin saat pidettyä morsiameen.
 
armoton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:31 Tatitar kirjoitti:
Täällä näkyy (noin nopeasti ketjua silmäten) olevan varsin yleinen sellainen käsitys, että lasten kutsumattomuus johtuu hääparin lapsivihamielisyydestä, itsekkyydestä ja muista alhaisista ominaisuuksista.

Me kutsuttiin häihimme lapsia vain seuraavasti: sisarustemme lapset, kummilapset sekä rintamaidolla olevat vauvat. Näille imeväisille toivoimme otettavan mukaan vaunut/rattaat, koska syöttötuolien saatavuudesta juhlapaikkaan ei ollut mitään takeita.

Meillä syy lasten rajaamiseen kutsujen ulkopuolelle oli häävastaanottotilan rajallisuus. Tällä keinolla saimme kutsuvieraat mahtumaan niihin 230 pöytäpaikkaan, jotka vastaanottotilassa oli käytettävissä. Ajattelimme niin alhaisesti, että kun jätämme kutsumatta Jaana-serkun neljä lasta, voimme kutsua Tiina- ja Miina-serkutkin puolisoineen. Meille hääparina oli merkittävämmät vieraat Tiina- ja Miina-serkku puolisoineen kuin Jaana-serkun 2-, 4-, 6- ja 8-vuotiaat lapset. Ja mikä parasta: Jaana-serkku kävi hääjuhlan aikana oikein useamman kerran kiittämässä, että ei voi mukavampaa kuvitella, kuin olla ihan kahdestaan puolison kanssa, nauttia ohjelmasta ja tarjoiluista ilman lapsista huolehtimista. Kertoi, että kun kutsu tuli, oli niin ihanaa varata saman tien hotellihuone hääkaupungista.

En kuullut ainoatakaan soraääntä kutsuvieraslinjastamme, vaan tuollaisia Jaana-serkun kaltaisia kiittelijöitä oli häissämme pilvin pimein.

Itse olen ollut useammissa häissä lasten kanssa. Kyllä siinä pienten lasten kanssa on hääjuhlasta nauttiminen hikistä puuhaa!! Viime kesänä sitten saimme sellaisen kutsun, jossa ei lapsia kutsuttu. Voi ihanuutta, miten nautinnolliset häät ne olivat! Ajattelin, että juuri tämä on se meidän laji. Mutta kuinka ollakaan: tälle kesälle meille tuli kutsu lapsineen ystävättären häihin. Soitin morsiamelle, että oletko ihan tosissasi, että kutsuit lapset myös?? Kyllä hän oli ja halusi nimenomaan nähdä lapsemme siellä. Totesin vain alistuneena sitten, että meiltä tulee siis viisi henkeä.....

Minä olen äiti, joka olen ihan hirveän kiinni lapsissani. Silti minun ei tulisi mieleenikään loukkaantua lasten rajaamisesta hääkutsun ulkopuolelle. En pidä lapsiani sellaisina maailman napoina, että juuri heidän on oltava aina ja kaikkialla tapahtumien polttopisteessä. Juhlakokemuksia he saavat ihan riittämiin sukumme suurilla syntymäpäivillä, rippijuhlissa ja lakkiaisissa.
voi apua! Nythän ei ollut kyse siitä, että lapsia ei ollut kutsuttu tai olisi kutsuttu, vaan siitä, että perheessä kaksi lasta joista VAIN toinen kutsuttiin!!! Tykkäisitkö sinä, että jos teillä on petteri, Elmeri, Olavi ja Hilkka lapset, että vain petteri ja Hilkka kutsuttaisiin teidän kanssa häihin!?
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:32 Maria kirjoitti:
Jokainenhan saa kutsua häihinsä kenet haluaa, mutta itse kyllä jätän sellaiset häät väliin johon koko perhe ei ole tervetullut. Minusta jotenkin suvaisematonta, itselle ei olisi tullut mieleenkään omissa häissä rajata kutsuttuja tuolla tavalla.
Mä nyt toistan tätä samaa asiaa :D mutta sulla ei varmaankaan ollut sitten kovin suuri kutsuvieraslista, suurin osa kutsutuista oli lapsettomia tai ainakaan sulla ei ollut ongelmia hääbudjetin suhteen. Minusta ei ole mitenkään suvaitsematonta olla vähävarainen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:27 mutsi ap kirjoitti:
No, johan on pitkä ketju tästäkin asiasta tullut. Tästä tuli ihan kauhea soppa! Morsian oli sitten soittanut miehelleni ja itkenyt puhelimessa, että me ei nyt tullakaan heidän häihin (sanoin vain, että minä en välttämättä pääse tulemaan) Ja oli ehdottomasti sitä mieltä että meidän on tultava kummankin sinne häihin. Ihan hyvä juttu, että on toivottu vieras, mutta kun en edelleenkään voi lasta/lapsia hoitoon laittaa. Ollaan asuttu suomessa n. kaksi kuukautta ja minusta lapset ei ole vielä edes sopeutuneet suomeen, joten en todellakaan laita heitä jonkun vieraan hoitoon. Ihan tarpeeksi tässä uuteen maahan sopeutumisessa. Hyvin tietävät tämän :'( Nyt sitten pilaan heidän häät jos olen menemättä tai sitten jos lapset tulevat heidän juhliin....en tiedä mitä teen!!!! :'(
Onko hääpari kertonut, mikseivät halua kummilastaan häihinsä? Tarkoitan siis, jos he kerran tietävät, että Teidän lapsillanne on sopeutumisvaikeuksia ja Teillä lapsenhoitovaikeuksia, niin eivätkö he voi joustaa teidän kohdallanne ja kutsua koko perheen? Jos heille on kerran niin tärkeää, että Sinä ja miehesi tulette paikalle (ja varmasti onkin, jos sulhanen on kälysi).
 
mutsi ap
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:35 nohuhhuh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:27 mutsi ap kirjoitti:
No, johan on pitkä ketju tästäkin asiasta tullut. Tästä tuli ihan kauhea soppa! Morsian oli sitten soittanut miehelleni ja itkenyt puhelimessa, että me ei nyt tullakaan heidän häihin (sanoin vain, että minä en välttämättä pääse tulemaan) Ja oli ehdottomasti sitä mieltä että meidän on tultava kummankin sinne häihin. Ihan hyvä juttu, että on toivottu vieras, mutta kun en edelleenkään voi lasta/lapsia hoitoon laittaa. Ollaan asuttu suomessa n. kaksi kuukautta ja minusta lapset ei ole vielä edes sopeutuneet suomeen, joten en todellakaan laita heitä jonkun vieraan hoitoon. Ihan tarpeeksi tässä uuteen maahan sopeutumisessa. Hyvin tietävät tämän :'( Nyt sitten pilaan heidän häät jos olen menemättä tai sitten jos lapset tulevat heidän juhliin....en tiedä mitä teen!!!! :'(
Se siis todella oli tarkoituksellinen juttu, että teidän perheen lapset on noin eriarvoistettu? Ja nimenomaan kummilapsensa jättivät kutsumatta?
Sanoiko tämä morsian mitään perusteluja asialle? Kiinnostaisi kovasti tietää, nimittäin tämä juttu alkoi tosissaan kiinnostamaan.

Voi elämän kevät.. minä tässä ihan tuohdun asiasta, kun on minusta niin outoa käytöstä tuollainen. Nostan kyllä hattua sinulle kun et tunnu niin loukkaantuneelta asiasta ja puhevälitkin saat pidettyä morsiameen.
Muita lapsia ei ole kutsuttu kuin tämä meidän 10kk ikäinen ja siksi, että on varmaan aika kiinni minussa (ovat kyllä siinä oikeassa) mutta yhtä kiinni tuo isompikin on kun ollaan tosiaan vasta tänne suomeen taas muutettu. En alkanut asioita tivaamaan, koska olisin tosiaan aika epäkohtelias silloin. Olen aina ollut tosi kiltti, joten nyt sitten olen ihan hermoraunio, kun en tiedä mitä teen. Haluan säilyttää välit, mutta lapset tietysti tärkeimmät!
 
minäpä minä
Minusta on outoa, jos lähisukulaisten lapsia ei kutsuta häihin :eek: Pitää olla aika jäykät juhlat tai sitten ryyppykekkerit tms. Jos haluaa rajata vieraiden määrää, niin sitten jätetään kavereiden ja serkkujen lapset ym. pois. Itse en ainakaan sellaisesta ollenkaan loukkaantuis. Mutta kukin taaplaa tyylillään :)
 
Olemme olleet häissä, joihin lasten "ikäraja" oli 7v. Meidän lapsi olí häiden aikaan 4kk ja eikä saanut kutsua häihin. Saimme kuitenkin neuvoteltua hänet sinne, koska imetin. (lähisukulaisen häät) Eipä tuo pikkuinen häirinnyt yhtään itkuillaan hääjuhlaa. Meidät oli tosin sijoitettu kauas hääparin pöydästä...

Olemme olleet toisissa häissä, joihin hääpari ei halunnut tilanahtauden (noin 100 vierasta) takia lapsia mutta kutsui kuitenkin muutamat perheet lapsineen, koska tiesi ettei hoitajaa olisi löytynyt ja vanhemmatkin olisivat muuten jääneet pois häistä. Me olimme yksi kolmesta häissä olleesta lapsiperheestä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:44 mutsi ap kirjoitti:
Muita lapsia ei ole kutsuttu kuin tämä meidän 10kk ikäinen ja siksi, että on varmaan aika kiinni minussa (ovat kyllä siinä oikeassa) mutta yhtä kiinni tuo isompikin on kun ollaan tosiaan vasta tänne suomeen taas muutettu. En alkanut asioita tivaamaan, koska olisin tosiaan aika epäkohtelias silloin. Olen aina ollut tosi kiltti, joten nyt sitten olen ihan hermoraunio, kun en tiedä mitä teen. Haluan säilyttää välit, mutta lapset tietysti tärkeimmät!
Kurja tilanne. Minun pikku maailmassani pienten lasten vanhemmille lapset tulevat tärkeysjärjestyksessä ensin. Sinun asemassani minä antaisin pölyn nyt laskeutua pari päivää ja juttelisin hääparin kanssa kasvotusten (mikäli se ei esim. pitkien välimatkojen takia ole mahdotonta) tilanteesta. Kaksivuotias on todella vielä pieni ja uudessa maassa varmasti vielä hämillään. Hämillään on ehkä varmasti häissäkin monien uusien ihmisten keskellä mutta siellä hänellä on ainakin vanhempansa.

Toivottavasti pääsette asiassa kaikessa ystävyydessä yhteisymmärrykseen, joko koko perhe häitä juhlien tai sitten miehen edustuksella juhlien :) !
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:31 Tatitar kirjoitti:
Minä olen äiti, joka olen ihan hirveän kiinni lapsissani. Silti minun ei tulisi mieleenikään loukkaantua lasten rajaamisesta hääkutsun ulkopuolelle. En pidä lapsiani sellaisina maailman napoina, että juuri heidän on oltava aina ja kaikkialla tapahtumien polttopisteessä. Juhlakokemuksia he saavat ihan riittämiin sukumme suurilla syntymäpäivillä, rippijuhlissa ja lakkiaisissa.
No sinä olet myös äiti joka on niin onnellisessa asemassa, että on joku jolle lapset jättää hoitoon!!! Ja sun lapset on ilmeisesti tottuneet vieraaseen hoitajaan (jos ei ole tuttua).
Miten vaikea se on tajuta, että kaikki eivät niitä lastenvahteja saa vaikka yrittävät!! Iteltä on jääneet muutamat juhlat sen takia väliin, että ei ole vahtia mistään saatu (ei edes MLL.lta). Tai entä jos lapset eivät ole tottuneet olemaan hoidossa niin kivapa on niille ja hoitajalle kun kiljuvat siellä koko päivän ja yön. Kivat juhlat varmaan vanhemmilla...

JA mitä tulee ap:n tapaukseen: Teet just niinkun on parasta sinun lapsillesi.
 
Siis jättivät kummilapsensa kutsumatta... (tuli luettua vähän väärin alussa, luulin että tämä nuorempi on kummilapsi). 'Mielenkiintoista ajatuksen juoksua.
Kokemuksesta tiedän kuinka hankalaa on jättää lapsi hoitoon jollekin ihan vieraalle ja edenkin kun on vieraaseen maahan juuri muuttanut.
Mä kyllä jättäisin edelleen menemättä. Vai luulevatko että vuoden ikäinen on ihan hiljaa :LOL:
Ei voi muuta kuin todeta kuinka lapsivastainen maa Suomestakin on tullut... jos viet lapsesi hoitoon, sinua katsotaan kieroon ja jos haluat itse hoitaa lapsesi ja ottaa heidät mukaan, sinua katsotaan kieroon... yritä sitten elää täällä :headwall:
 
Voi että
Oikeesti kovasti NAURATTAA tollanen hääpari, jotka tietämättömyyttään kutsuu vain aikuisia + sitten yhdestä perheestä saa tulla hää-hetkellä 1vee oleva "vauva", joka on kutsuja lähettäessä ollu 10kk ...... :LOL: :LOL: :LOL:

Siis lapsettomat OIKEESTI luulee 10kk:sta lasta pieneksi SYLIVAUVAKSI ?! :eek: Siis oikeesti sellanen pikkunen ei todella ymmärrä olla häissä hiljaa (ja miksi pitäisi olla?) joten mitä eroa sillä on 2vuotiaaseen ?


Oi että siis todellakin jättivät YHDEN perheen jäsenen kutsumatta tarkoituksella ja vieläpä KUMMIPOIKANSA ?! :eek:
 
No sen verran sanon, että me emme kutsuneet omiin häihimme kavereiden lapsia, koska halusimme, että ne voisivat jäädä juhlimaan kanssamme illalla. Toki jos hoitajaa ei saatu nii lapsetkin olivat tervetulleita, mutta harmitti itseäkin kun ne ystävät joutuivat lähtemään pois jo alkuillasta. Sukulaisten lapset oli kutsuttu ja niinhän se on, että johonkin sen raja pitää vetää varsinkin jos kyseessä on isot häät. Meilläkin on kaikilla kavereilla melkein lapsia enemmän kuin yksi joten meininkikin olisis ollut sitä luokkaa sitten. Meillä on varmaan omituisia kavereita kun kaikki olivat oikein tyytyväisiä, että pääsi ilman lapsia eikä tarvinnut edes miettiä ottaako mukaan. En kyllä itsekkään ole tajunnut loukkaantua saadessani kutsun missä on vaan mun ja mieheni nimi.....Ei niitä lapsia tarvitse joka paikkaan mukaan ottaa. Yhtä itsekästä on mielestäni ne lapset sinne hääpaikalle raahata jos niitä ei ole kutsuttu. Vähän arvostusta muiden periaatteille ja tavoille toimia.
 
Kylläpäs on outoa porukkaa tuo morsiuspari. Siis eivätkö yhtään pysty ajattelemaan lasta ja vanhempia, että eihän he millään pysty jättämään lasta jos ovat olleet vasta muutaman kuukauden suomessa! Ei kyllä järki monellakaan morsmaikulla taida häiden alla juosta!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 22:02 loru kirjoitti:
No sen verran sanon, että me emme kutsuneet omiin häihimme kavereiden lapsia, koska halusimme, että ne voisivat jäädä juhlimaan kanssamme illalla. Toki jos hoitajaa ei saatu nii lapsetkin olivat tervetulleita, mutta harmitti itseäkin kun ne ystävät joutuivat lähtemään pois jo alkuillasta. Sukulaisten lapset oli kutsuttu ja niinhän se on, että johonkin sen raja pitää vetää varsinkin jos kyseessä on isot häät. Meilläkin on kaikilla kavereilla melkein lapsia enemmän kuin yksi joten meininkikin olisis ollut sitä luokkaa sitten. Meillä on varmaan omituisia kavereita kun kaikki olivat oikein tyytyväisiä, että pääsi ilman lapsia eikä tarvinnut edes miettiä ottaako mukaan. En kyllä itsekkään ole tajunnut loukkaantua saadessani kutsun missä on vaan mun ja mieheni nimi.....Ei niitä lapsia tarvitse joka paikkaan mukaan ottaa. Yhtä itsekästä on mielestäni ne lapset sinne hääpaikalle raahata jos niitä ei ole kutsuttu. Vähän arvostusta muiden periaatteille ja tavoille toimia.
entä jos lapsistanne olisi toinen kutsuttu ja toinen ei??? Siitähän tässä oli kysymys.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 22:02 loru kirjoitti:
Vähän arvostusta muiden periaatteille ja tavoille toimia.
Eli miten sinä ratkaisisit ap:n ongelman? Jätät lapsen vieraille hoitoon ja otat toisen lapsen mukaan häihin? Oman tahtosi vastaisesti, vain koska muita pitää arvostaa. Vai jäät pois juhlista hoitaaksesi lapsiasi ja mies pääsee veljensä häihin? Ja pilaat samalla sitten morsiamen hääjuhlan.


Samaa arvostusta muiden periaatteille ja tarpeille voisi myös kutsuja vähän pohtia.
 

Yhteistyössä