Silmäilin koko ketjun pikaisesti läpi. Itse en ole vielä naimisissa mutta naimisiin ollaan lähivuosina menossa. Tässä mun kannanotot:
1. Aikuisten häät ovat varmaan ihan ok, itse en ole ikinä moisissa ollut ja itse en sellaisia järjestäisi
MUTTA suon toki toisille oikeuden järjestää sellaiset häät kuin tahtoo. Jos hääpari haluaa lapsettomat häät, ei vieraat saisi siitä luokkaantua..aivan kuten hääpäri ei saa sitten loukkaantua siitä jos kutsutut eivät voi lapsenhoito-ongelmien tms vuoksi osallistua häihin.
Molempien osapuolien pitäisi ajatella asiaa toistensa kannalta ja siten koettaa ymmärtää ja kunnioittaa toisten tekemiä päätöksiä. Niin ja asia pitää sitten kutsussa mainita selkeästi.
2. Mun mielestä häät ovat ensisijaisesti hääparia varten ja vasta toissijaisesti perhettä, sukulaisia ja ystäviä varten.
Hääparin ehdoilla mennään mutta hyviä tapoja noudattaen. Hääparilla on oikeus toisten loukkaantumatta rajoittaa vieraslistaa, valita hääpaikka, -aika, tarjottavat jne.. Itsekkyys ei aina ole pahasta, jossain tapauksissa epäitsekkyys on jopa tyhmää. Häiden järjestämisessä on varmasti kovasti stressiä ja puuhaa ja pohdittavaa ilman että tarvitsee miettiä sitä että pahoittaako joku nyt mielensä. Toki mielenpahoittaminen on inhimillistä mutta aika turhaa on pidemmäksi aikaa jäädä märehtimään niinkin vähäpätöisiä asioita kuin kutsutuksia tulemista tai tulematta jäämistä, life goes on. Häät on (toivottavasti) vain kerran elämässä ja jos joku nyt kokee että hän nauttii häistänsä enemmän ilman lapsia niin toki se hänelle täytyy suoda.
Kuten keittiönoita tuossa mainitsi niin
budjetti on varmasti monilla yksi ratkaiseva tekijä vieraslistaa laadittaessa. Voi myös olla että esimerkiksi morsian
joutuu karsimaan kutsuvieraslistaansa koska sulhasen puolelta ei välttämättä ole niin paljon kutsuttavia (tämä tulee olemaan mulla ja miehellä edessä) musta ei ole kiva että miehen puolelta tulee vaiks 20 ja mun puolelta 50.
2. Sitä en hyväksyisi että perheen lapsista vain osa kutsutaan. Perheen lapsista kutsutaan joko kaikki tai ei ketään, oli sitten seassa kummilapsia ja muita lapsia. Tuollainen jaottelu olisi tökeröä (etenkin ap:n tapauksessa kun on kyse lähisukulaisuudesta, kummiuidesta, uudesta kotimaasta jne jne).
3. Mulla on puoli vuotias tyttö. Hän on mun esikoinen.
Mulla ei ole ennen tätä omaa ollut mitään hajua vauvojen kehityksestä, mun mielestä suurinpiirtein kaikki alle metrin mittaiset lapset on vauvoja. Vasta nyt mä tiedän millainen on puoli vuotias vauva ja kuukauden kuluttua mulle selviää kummosia vauvat on 7kk ikäisenä.. Joten en yhtään ihmettele etteivät lapsettomat ymmärrä ja yksinkertaisesti tiedä vauvan/lapsen kehityksestä ja kasvamisesta mitään! Onhan mullakin pari kummimuksua ja lähipiirissä tehty vauvoja viimeisen 5 vuoden aikana tosi paljon mutten mä ole kiinnittänyt sen kummemmin huomiota kuinka he ovat kehittyneet tähän mennessä. Itseasiassa vasta kun tämä oma syntyi niin huomasin etteivät nämä tuttujen "vauvat" olekaan enää vauvoja..
4. Tuossa tuli nuo lahjalistat esille. Joku varmasti loukkaantuu mutta mun mielestä ne on todella tökeröitä, itse en yksinkertaisesti vaan kehtaisi laatia mitään Stockan lahjalistaa. Leuka kolahti lattiaan kun saatiin vuosi takaperin sellainen kutsu jossa oli tuo... musta on todella tökeröä listailla jotain 200 euroa maksavia kattiloita ja mokkamastereita ja herra ties mitä design kamaa (helppo varmaan mun sanoa kun itse en moisista perusta pätkääkään)... Mä luotan siihen että mun tuttavat tuntee mut sen verran hyvin ja tietää mitä meillä on että osaavat varmasti itse päättää ja arvioida mikä olisi mukava pikku lahja ja varsinkin heidän omaan budjettiinsa sopiva.
Mun mielestä nuo lahjalistat on hienojen ihmisen kotkotuksia ja itse vieroksun suuresti niiden käyttöä. Ennen vaikka mainitsee kaasolle tai jollekulle muulle vähän listaa että leivänpaahdin ja kynttilänjalka olisivat kivoja ja kaaso voi sitten välittää tietoa eteenpäin jos joku vieras saattuu tiedustelemaan että mitä hääpari toivoisi!
PLUS:mun lähipiirissä ollaan oltu pääosin sen verran syntistä porukkaa että ainakin yksi muksu on yleensä tehty ennen naimisiin menoa joten ne lapset jo kuuluu ihan sitä kautta häihin mukaan kun hääparillakin on ollut lapsia. Meidän suvussa on ollut lapset mukana niin häissä kuin hautajaisissakin.. itseasiassa ei sitä ikinä ole edes tuon kummemmin mietitty, aina on jotenkin ollut päivän selvää että lapset saa tulla mukaan, mutta pakkokaan ei ole ottaa..
Lisäisin vielä että lapset ei loppujen lopuksi paljoa vaadi. Pieni puuhanurkkaus johon leluja ja värityskirjoja, karkkia tms niin johan on lystiä ja mukavat muistot pienelle jää jos ovat jo sen ikäisiä että jotain muistavat..<br><br>