Siirretyistä alkioista tuli vauvoja <3

Tulossa taas omanapainen kirjotus, yritän täältä sairaalasta pikasesti päivitellä.

Poika syönyt nyt paremmin mutta toki vatsavaivoja vielä on. Lääkäri ei usko maitoallergiaan mutta ainakin on tosi paljon välillä ilmaa mahassa ja hoitajienkin mielestä selvästi mahaan välillä sattuu. Labrat ja muut normaaleja. On varmaan välillä syönyt liikaakin niin nyt yritetään pienimmillä määrillä tuleeko apua. Hoitajan mielestä poika on sellanen että sillä palaa hermo just sillä sekunnilla kun ei saa maitoa, oon saman huomannu itsekkin ja että ilmasee selvästi kun on täynnä, työntää pullon pois. Että ei ehkä pidä sitten tyrkyttää enempää ettei huvikseen lisää syö ja sit taas sattuu enemmän mahaan. Tosta opistotonuksesta mitä toi paljon tekee niin lääkäri sano että todennäkösesti on luonteesta johtuvaa, vois olla synnytyksestäkin jäänyttä mutta ei uskonut nyt ainakaan niin. Rauhottuu kuitenkin monesti syliin ja tuttiin. Oli lääkärillekkin hymyillyt tossa aikasemmin että hyvin ottaa kontaktia ton ikäseks. Kivahan se on että on perinyt mun temperamentin kun on täysin isänsä näkönen ainakin nyt :D poikaa seuraillaan kuitenkin huomiseen, kuulemma meidät molemmat mielellään lähetettäs kotiin nukkumaan. Täytyy sanoa että täällä kyllä oikeesti huolehditaan vanhempienkin jaksamisesta.

Caro ja poju 7vk
 
Tosi kiva on kyllä miten siellä huolehditaan! En usko että täällä pääkaupunkiseudulla välttis olisi resursseja tuollaiseen.

Meillä pojalla myös aika tiukka tempperamentti mikä myös multa tullut :D eli vatsavaivojen takia kun olisi hyvä olla ainakin se pari kolme tuntia syöttövälit ettei ruoansulatus koko ajan paahtaisi täysillä niin minkäs teet kun täälläkin tosiaan kiihtyminen nollasta sataan eli täyteen karjumiseen silmät kyynelissä ei kestä kauaa kun hänellä on mielestään nälkä. Jos on nukkunut päikkäreitä yli pari tuntia niin usein siinä ei ehdi juuri mitään muuta kun laittaa tissiä suuhun herääminen jälkeen.

Kiitos lullaby selvennyksestä. Eipä oikeasti ois tullut mulla edes mieleen tuollainen. Kokeilen nyt eka maitotuotteita jos auttaisi mahavaivoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Carolle voimia! Toivottavasti nukuit hyvin viime yön ja pojan syöminen on alkanut sujua paremmin. Refluksin tutkiminen on kai aika vaikeaa, mutta kuulostaa oudolta, että se tuosta vain tyrmätään. Jostain luin, että sitä selviteltäisiin kokeilemalla lääkettä.

Kop kop, teilläkin kuulostaa aika haastavalta tuo syöminen. Mä olen ollut tosi huolissani kun yhden viikon aikana paino ei noussut tarpeeksi ja seuraavalla vain minimi 170g. Torstaina seuraava punnitus. Täällä on mahdollisesti tiheän imun kausi menossa, koska pieni haluaa 1-1,5 tunnin välein rinnalle. Tai ehkä ei syö kerralla riittävästi kun syöminen yleensä loppuu raivareihin. Tai ehkä hakee tissiltä lohtua kurjaan oloon.

Frankie, me mentiin yksityisille, kun meillä on vakuutus. Haluttiin olla varmoja, että itkemisen syynä ei ole mikään sellainen kipu, jota voitaisiin hoitaa.

Löysin tällaisen oppaan itkuisen vauvan vanhemmille https://www.perheaikaa.fi/Koliikkiopas_interact.pdf. Jotenkin tää oli aika lohduttava ja sain joitain vinkkejäkin. Me ollaan tähän asti menty vauvan rytmin mukaan, mutta oppaassa
neuvottiin, että itkuisen lapsen itsesäätely saattaa olla sillä tavalla häiriintynyt, ettei osaa levätä tarpeeksi. Eilinen päivä menikin ilman itkua, kun 1,5 tunnin valvomisen jälkeen aloin rauhoitella nukkumaan. Yöunille meno ei sitten onnistunutkaan yhtä hyvin ja lopulta nukahdettiin yhdeltä sylikkäin. Sain torstaiksi vauvalle ajan osteopaatille. Imukuppisynnytys on niin raju, että siitä saattaa jäädä pienelle kiputiloja. Olen huomannut, että vauva kääntää päätään melkein pelkästään vasemmalle, mikä voisi kieliä niskakivusta. Olen varovaisen toiveikas, että tuosta voisi olla apua.

Mä jätin kahvin pois ja se ehkä vähensi itkua. Pahat itkut tuli kun olin syönyt omenaa illalla, joten en uskalla sitä enää. Aika salapoliisityöltä tuntuu yrittää yhdistää itkuja ja mun syömisiä. Jos jättäisin pois kaiken mistä sanotaan että voi aiheuttaa mahakipua niin ihmettelen mitä syömistä mulle enää jää.

Tsemppiä kaikille! Kaikesta huolimatta on kyllä uskomattoman ihmeellistä, että sylissä on tuollainen mytty.
 
  • Tykkää
Reactions: frankie
Muistakaa naiset, ettei se äidin maito ja imetys ole välttämättä lapselle parasta. Jos lapsella on lehmänmaitoallergia, erikoismaidot tulee kyseeseen. Aina sitä toivoo ja haluaa imettää mahdollisimman pitkään, mut aina se ei onnistu. Jos alkaa epäilyttää, että mahavaivojen taustalla onkin jotain allergiaa tai refluksia, kannattaa hakeutua osaavalle lastenlääkärille. Lastenlääkäreissäkin on valitettavasti eroja, googlaamalla ja kyselemällä löytää taitavimmat. Lähipiirissä on haastavia vauvoja ollut parin viime vuoden aikana, yhdeltä löytyi vilja- ja maitoproteiiniallergia pitkään jatkuneiden ihottumien ja mahavaivojen jälkeen, mutta on nyt reipas 2-vuotias, joka syö normaalia jäätelöä ym ja jossain vaiheessa aletaan kokeilla viljoja. Toisella oli vaikea relfuksi ja joutui käyttämään reilun vuoden ikäiseksi Nexiumia, mutta sitten oireilu rauhoittui ja lääke jätettiin pois. Kaikesta selviää ajan kanssa. Onhan se vanhemmille raskasta, kun kauan toivottu vauva onkin kipeä ja koko perhe väsyy. Mutta toisaalta kun vauvavuodesta selviää, moni asia muuttuu helpommaksi. Tsemppiä!!!
 
Kylläpä CARO saatte hyvää hoitoa, kun osastolle ottavat. Mandalan kanssa samaa mieltä, että eipä pk-seudulla vaan.. Täällä ei resursseja myöskään sairaalan unikouluun paitsi ääritapauksissa eli lastensuojeluasioissa tai ehkä joku vanhempien psyykkinen sairaus.

Joo-o, syöminen hieman parantunut. Sarviapila ja imetystee ehkä auttanut maidon lisäämiseen. Tai sitten poitsun imu parantunut ja rinnalla roikkuminen jeesannut.. Mutta kyllä tää on yhtä imettämistä, pumppaamista ja välinehuoltoa :O Nyt uskaltanut käydä pikkureissuilla kauppakeskuksissa, lintsillä jne eikä oo rintaraivareita tullu :) Mukana kyllä on lääkeruiskua, imetysapulaitetta (=letkua) ja viimesenä olkenkortena pullo ja korvike. Ihan perseestä, ku esikoinen ei huolinut pulloa illenkaan ja tälle ei voi antaa pullloa, ku alkaa pariks päiväks hylkii rintaa ja unohtaa oikean inuotteen heti. Eilen tein ekan ravintolaimetyksen tyhjässä ravintelissa :) Lähetään viikonloppuna 1,5vrk:ksi reissuun.. Imetys jännittää. Mulla vaaka kotona niin saa nähä paljonko poitsun paino putoo reissun aikana vai tulisko joku ihmenousu.
 
Päästiin eilen kotiin. Oli taas diagnoosi heti muuttunut kun oltiin yksi yö kotona. Refluksi tyrmättiin oikeestaan edelleen, tai sanoi että voi olla sitäkin mutta se on normaalia vauvalle ja blaa blaa. Nyt ne oli sitä mieltä että poika olis yliärtynyt kun ei rauhoitu kuulemma normaalissa ajassa yms. Että osa siitä olis synnytyksessä jäänyttä kun aivoissa olevat jäämät on just sillä alueella mikä säätelee ärtyneisyyttä yms. En tiedä olenko ihan samaa mieltä asiasta, kun jos poika välillä itkee ihan selvää kipuitkua niin eihän se käsittääkseni lopu ennenkun kipu loppuu vaikka tekis mitä kärrynpyöriä sen kanssa. Tämmöstä se varmaan on tuon kanssa aina että jos jotain tulee niin heti laitetaan syntymän piikkiin. Yöllä nukku ekan pätkän melkein 6h ja sitten ruuan jälkeen itki jonkun aikaa, rauhottu kun heijasin sitä samalla kävellen pitkin kämppää. Pari kertaa yritin sänkyyn laittaa ja alko itku mut sit nukahti. Aamulla syönnin jälkeen oli hetken jopa rauhassa, sit sama kipuitku ja röyhtäytin ja välillä kanniskelin. Rauhottu lopulta sitteriin ja nukahti tutti suussa, aikaa meni ehkä joku reilu puoli tuntia. Paljon tota kaarelle vetämistä tekee mut käsitin sen olevan yleistä tömmösen synnytyksen jälkeen, ilmeisesti oli neurologi joka oli päivystävänä lääkärinä kun mentiin teholle ja se sano niin. No siinä kolmen kuun kontrollissa on neurologi kanssa niin sitten voi enemmän kysyä mitä mieltä hän on asiasta. Mietin että pitäskö laittaa nyt ylös kaikki syömiset ja itkut yms niin vois itekkin seurailla miten se tästä kehittyy.

Peppermint, saman olen minäki huomannu että usein ei osaa rauhottua itse nukkumaan. Pitää itse avustaa, sit jos on huonosti nukkunut niin sitten varsinkin palaa pinna heti.
 
Tsemppiä kop kop tulevaan reissuun. Varmasti jännittää kun on tuota touhua vauvan hommien puitteissa niin paljon. Eiköhän se kuitenkin mene ihan hyvin ja kiva päästä tuulettumaan :)
Hienoa kuitenkin että jaksat jatkaa imetystä. Mä olisin itse saattanut jo luopua jos painon ja imuotteen unohtamisen kanssa olisi ongelmaa :oops:

Meillä tänään neuvolalääkäri molemmilla. Mun jälkitarkastus oli nopeasti ohi kun katsoi vaan sisältä että ompeleet parantuneet ja kysyi miten olen voinut. Noh on mun rakko vielä aika tunnoton ja käytän vielä tena sidettä (nyt enää minisiteitä onneksi), vaikkakin parempi kuin kuukausi sitten, mutta ei tässä kai muuta enää ole.
Poitsun pituuskasvu oli vähän hidastunut vaikka tietty mittaus ei ole millin tarkkaa venkoilevan vauvan kanssa; nyt on 59,5cm. Painoa tullut taas lisää aika paljon ja nyt ollaan 5,7kg.

Pitäis varmaan alkaa öisin antamaan sitä cuplatonia, aamulla oli ainakin tosi huutava ja kitisevä vaavi sängyssä. Mutta olipa kuitenkin lääkärissä aivan rauhallinen ja kauppreissu siihen päälle niin ruokailuväli venyi ekaa kertaa 4,5h pituiseksi (y):eek:

Muoks. Ai niin piti vielä ihmetellä mitä tässä nyt tekisi sen pään luun kanssa mikä pahkan reunass tuntuu. Se luun reuna nousee ikään kuin sitä pahkan reunaa myöten ylös, toisella puolella päätä luu ei nouse siten. Neuvolalääkäri oli joku todella nuori tyttönen kenen voisin kuvitella olevan vielä lukiossa eikä lääkärin hommissa. Melkein mitä tahansa mainitsin/kysyin niin sanoi sen "varmasti olevan ihan normaalia" kuten ajoittainen yökkiminen tai vanhan maidon (kokkareinen) pulauttelu ruokailujen välissä yms. Ja tuosta päästä tunnusteltuaan sanoi vaan, että voi hyvin odottaa 4kk lääkärikäyntiin jossa voidaan arvioida onko lisätutkimisen tarvetta. Ei siis jäänyt mitenkään hirveän luottavainen fiilis tähän(kään) lääkärireissuun.

Voinko mä olla vain niin ennakkoluuloinen vai pitäisköhän tässä käydä vaan yksityisellä o_O Luin nimittäin just jotain toista palstaa ja siellä mainitsi joku äiti, että vauvansa pään aukile oli jo 3kk iässä alkanut luutua. Onko tällainen mahdollista jo tuossa iässä??
En vain halua, että pojalle jäisi mitään edes kosmeettista vikaa moisesta :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
MANDALA
Soita neuvolan puhelinpalveluun ja kerro huolesi tai mene avoneuvolaan. Kyllähän terkkarikin kokeilee sen kallon joka kerta, että onko poikkeavaa.

Täällä tyyppi nukkua posottanut omassa sängyssä 4.5h. Kylläpä tuntuu inhottavalta herättää toinen syömään ettei tule liian pitkä väli jne. Itekin ois ollu ihanaa nukkua..
 
Ehkä mä odotan seuraavaan neuvolaan 3.8. ja kysyn terkalta.

Harmi tosiaan että joutuu vauvaa herättelemään jos noin hyvin nukkuu. 4,5h kuulostaa taivaalliselta, täällä nukuttu 1-1,5h pätkissä koko yö :D 8h silti yhteensä unta eikä väsytä joten näillä mennään. Ja aamusta jo saanut muutaman hymyn niin en valita :love:

Hormoninäpyt on nyt naamassa iiisot punaiset ja epätasaiset läiskät. Alkanut kuivua se poskien iho, ehkä voisi kokeilla laittaa jotain kosteuttavaa. Toivittavasti se kuivuminen tarkoitta, että on menossa pois jo.

Ootteko muuten paljon ihokontaktissa vauvan kanssa? Täytyy kyllä tunnustaa etten ole sitä tehnyt varmasti 'tarpeeksi paljon' :unsure: aiemmin kesällä oli kämpässä niin kuuma ja/tai nihkeä niin ei tuntunut yhtään kivalta eikä usein yrittäessä poikakaan tykännyt maata just silloin rinnan päällä niin se vähän sitten jäi. Mies kyllä aamuisin sängyssä joskus ottaa rinnalle mutta usein aamuisin kitisee sen verran että ainoa mikä on kiva on käsillä heijaaminen tai sitterin keinutus tms.

Käytiin muuten tällä viikolla koko perhe suihkussa. Se olikin ihan hauska tapa kylvettää vauva :) hän näytti nauttivan myös. Piti tietty pestä itsensä ensin ennen kuin mies tuli pojan kanssa. Hoituupa sitten vaikka viikonloppuisin koko perheen suihkut samalla kätevästi.
Mies tosiaan lähtee nyt maanantaina töihin, mielenkiinnolla odotan minkälaisia päivistä tulee ja kuin paljon jaksaa yksikseen keksiä tekemistä ja menoja. Onneksi mies pääsee hyvissä ajoin alkuiltapäivästä kotiin niin ehtii vielä yhdessäkin tekemään vaikka mitä.

Pikku-ukko 6vko :love:
 
MANDALA Meillä oli nyt eka tollanen luksus unipätkä. Harmi vaan, kun niistä ei koskaan tiiä ennakkoon. Yleensä taitaa yöllä olla 2h välein. Poika nukkuu kainalossa niin ei ihan hajua, että koska syö ja kauanko nukkuu. Ruvennut nyt muutenkin syömään paremmin, koska kaksoisleuka alkaa olla. Ja äsken onnistu imetys huoltoasemalla istuen ilman imetystyynyä tms :) <3 :D Jee!!
Ihokontaktissa pidän yöt..tai no on imetystoppi päällä mahasta rullattu ylös. Ja pojalla body tai pelkkä vaippa. Mutta ei joo ihan sillee ihoihoovasten koskaan. Manducassa kannan melkeen joka pvä, että saapi syliä vaikkei ihoa.
Mies vielä viikon lomalla. Oli välissä muutaman viikon töissä ja arki sujui. Saas nähä miten syksy lähtee sujuu, kun alkaa kerhot ja harrastukset. Miehel inneks liukuva työaika ja pääosin menee tooosi aikasin jotta kotiutuu jo klo 14 yleensä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Ei oo kyl täälläkään paljoa oltu ihokontaktissa, tai no poika nukkuu edelleen mun kyljessä, tosin bodypuku tai paita päällä, itellä vaan kalsarit ja imetysliivit. Luulin et se on lähinnä vaan sellanen vastasyntyneenä -juttu.. :rolleyes: täällä myös kämppä on varsinkin iltapäivästä niin kuuma ettei lapsikaan viihdy kauaa edes sylissäkään. Rintarepussa kun pää ja rintakehä on ihokontaktissa niin hetken päästä lainehtii hikee ja pakko laittaa muualle.
En oo erikseen herätelly jos on joskus harvoin nukkunu yli 5 tuntia putkeen, ei kai siitä haittaa oo? Siis sit tietysti varmaan tarviikin jos jotain ankaria helteitä tms. erityistä tulee..

Poika nauroi eilen ihan sillee kunnolla ääneen "hahhahhaa" kun kutitin mahasta ja kainaloista eikä vaan sellasia hihkasuja ja hymyjä mitä tähän saakka :love:
On myös alkanu kiinnittää enemmän huomioo värikkäisiin kuviin ja leluihin, esim. siihen amppariin/perhoseen mikä tuli Liberolaukun mukana.
Sylissä reisien päällä on alkanu viihtyyn mahallaankin, ja pystyy harjottaan niskaa jota jo melko tomerasti pitääkin ylhäällä, mutta eipä siinäkään muu liikkeelle lähtö oikein onnistu...ja siellä lattialla ei käsrsivällisyys riitä vieläkään paljoo paria minuuttia pidemmälle.

Ensviikolla neuvolassa ois joku ryhmätapaaminen niinden viimeks nähtyjen samanikästen vauvojen kans. Mitähän noissa yleensä tehdään, jos jollain jo kokemusta? Ei sillon esikoisen vauva-aikoina tälläsiä järjestetty...
Pääpahkurasta tuli mieleen että huomasin pojalla niskassa jonkun patin korvan takana, kallon alareunassa,..soitin neuvolaan ja sanottiin ettei tarvi erikseen tulla näyttään jollei kasva siitä. On pysyny onnneks ennallaan ja sellaset kai yleensä on jotain tukkeutuneita imusolmukkeita tms. ettei vakavampia.
Itellä joitain päiviä sitten oli tississä hirvee kova ja kipee pahkura mutta ahkeralla puristelulla ja lämpökäsittelyllä on nyt tukos (?) pehmenny.. huh.
 
Ei kai se herättely ole tarpeellista muutoin paitsi jos on painonnousun yms kanssa ongelmia ja tietty ja on syntynyt alle 3kg painoisena niin silloin alussa ainakin pitää herätellä. Meille osastolla jo sanottiin että ei paljoa tarvi herätellä tätä jässikkää :D mutta tietty ruokailukertoja pitää se tietty määrä tulla vuorokaudessa. En edes muista mitä ne minkäkin ikäiselle on, mutta meillä kyllä minimit täyttyy helposti :rolleyes:

Poitsu sai frendiltä pari kirjaa eilen ja hurjan pitkään jaksoi niitä sivuja tuijotella. Sellaisia vauvakirjoja joista toisesta tuli painalluksella ääniä.
Ja imettäessä olen huomannut että on alkanut tuijottelemaan silmiin. Usein sitten imuote höllääntyy siitä hyvästä, joten ostin sellaisen imetyskorun mikä on silikonia niin voi sitten hampaita kasvatellessa myös pureskella sitä. Chewelery niminen koru :ROFLMAO:
Hymyjä on irronnut kattotuulettimen lisäksi myös äidille ja iskällekin, sekä IKEA mobilelle mikä roikkuu hoitopöydän yllä. Siinä on ehdottomasti parhaimmat värit tuijottelua varten. Leikkimattokin ostettiin millä voi jaloilla potkia koskettimia ja saada musaa tulemaan, viihtyy joskus aika pitkäänkin yksin siinä (15-20min :D).
Ja se suoraan silmiin tuijottelu sylissä on vaan niiiin :love::love:
 
Ei olla meilläkää ihokontaktissa kun tulee kuuma pojalle jo vähemmästäkin.

Minäki kysyin nyt sairaalassa tarviiko herättää yöllä nii kuulemma kerran olis hyvä syödä mut ei muuten tarvii. Viime yönä meni unille vaille yhdeksän ja ekan kerran heräs puol neljä :D oli kyllä puoliltaöin ainaki hereillä mut nukahti uudestaan. Pienten itkujen jälkeen nukku tutin kanssa ähertäen puol seiskaan.

Täällä ei paljoo vielä jutella, yksittäisiä äännähdyksiä sillon tällön mut eipä sitä paljoo pysty harjottelemaankaan kun suurimmaks osaks itkee tai on tutti suussa. Hymyillä osaa tutinkin kanssa. Välillä tulee epätoivonen olo kun toinen vaan itkee eikä itse osaa mitään tehdä, välillä väistämättä miettii että oonko vaan niin huono äiti etten tunnista mikä hällä hätänä. Tuossa itkeskeli pitkään mut sit oli myös hyväntuulinen melkein 1.5h joka on meille aika paljon putkeen. Nukahti jopa syliin ilman itkuja, en tiiä onko ikinä niin käyny. Ruokaraivarit on jääny pois mut muuten edelleen itkeskelee paljon, ehkä se tästä..

Minkälaista kakan pitäs olla? Tolla ei nyt oo ollu yhtään sellasta ryynistä. Vihertävää mun mielestä ja tasasen löysää.

Caro ja poju 8vk
 
Meillä kakka on tosi löysää ja rakeista. Välillä myös vihreää hiutaletta/raetta seassa. Mun mutsi on sanonut, että vihreä kakka kertoo vatsavaivoista. Varmaan joku näitä vanhan kansan juttuja, mutta voipa tuo paikkaansakin kai pitää?

Toi tutti ois kyl niin kiva kun usein edes sen tarjoaminen saa sellasen ähellyskitinän loppumaan. Ei se tutti vaan koskaan siihen suuhun kunnolla pitkäksi aikaa jää. Kokeiltu on myös laimeaan sokeriveteen dipata tuttia, mutta korkeintaan pari minuuttia imeskelee eikä sen jälkeen enää huoli. Ja meillä on varmaan joku 6 erilaista tuttia kokeiltu. Jännä kuitenkin kun tuttipullosta juo niin hyvin nykyään, että ei se materiaali ainakaan pitäisi olla se häiritsevä tekijä. Ehkä vaan vauvaa ärsyttää kun ei saa mitään irti tutista :D
 
Hyväpainoisia vauvoja ei tartte herätellä. Meillä vielä alle 4kg... Yöimetykset saattaa pitää menkat loitolla ja maitomäärää isompana.

Vihree kakka kielii ilmavaivoista. Samoin jos nestemäisempi kakka. Musta, valkoinen tai kova papana aiheena lekuriin imeväisellä, kaik muu sallittua.

Mä miettinyt kans imetyskorua, koska poitsulla tapana upottaa kynnet rintojen ympärille :O

Reissusta koiuduttu elossa :) syömiset sujui super hyvin!! Yhen kerran annoin lisäksi korviketta, jotta ei ainakaan nälkäänsä itke ja pääsin esikoisen kanssa uimaan <3 Automatkat mennyt aiemmin hyvin, mutta nyt joutu 1-2h välein pysähtyy. Ravintolareissut sujui, måkin sain syötyä ;)
 
Tosi kiva että reissu meni hyvin, vauvoillakin on siis joskus tilannetajua ;):sneaky: meillä kaikki kauppa ja ravintolareissut toistaiseksi mennyt niin hyvin (nukkuessa), että pakosti tulee joku aivan kauhea huutoraivarireissu jossain vaiheessa kun tyyliin just saanut ruoat nenän eteen tms. :ROFLMAO:

Eka päivä yksin poitsun kanssa. Tietty just tänään hän ei halua olla yhtään yksin :rolleyes: noh toivottavasti nyt edes joku päivä näistä kaikista miljoonista päivistä joita tullaan kotona yhdessä olemaan :D niin mielellään olisin alkanut jumppaamaan päivittäin kotona jo heti ekaata päivästä lähtien. no mutt aamupalan sai tehtyä ja vessassa käytyä (eri kerroilla toki) ilman että huuto kiihtyi ihan mahdottomaksi :D

Muoks. te ketkä olette antaneet Disflatyl lääkettä masuvaivoihin niin oletteko huomanneet paremman vasteen miten annettuna; aterian jälkeen vai tasaisesti pitkin päivää eli se 2-3krt/pvä?

Pikku syliukko 6vko
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin vinkata teille ketkä tykkäätte kännykällä lueskella, sellainen kännykkäsovellus kuin Wonder Weeks vaikuttaa todella hyvältä tietopankilta. Ilmeisesti tästä on alunperin kirjoitettu kirja ja sitten tehty toi sovellus. Se siis kertoo eri kehitysvaiheista aika tarkkaan, tyyliin miksi mitäkin tapahtuu tietyssä vaiheessa. Listaa erilaisia ilmentymiä siitä vaiheesta esim vauva kaipaa enemmän läheisyyttä jne. Ja antaa vinkkejä miten missäkin vaiheessa kannattaa näitä ilmentymiä hoitaa. Maksaa 1,99eur mutta näytti olevan hintansa väärti kun löytyi paljon asioita sieltä mitä itse miettinyt.
 
Käytin itse wonderweek sovellusta esikoisen kanssa ja kyllä nuo viikot melko hyvin täsmäsivät, ainut huonopuoli oli että sitä tiesi etukäteen "pelätä" huonoa jaksoa Ukkospilvet saivat uuden merkityksen
 
Aivan, näinhän siinä voi käydä. Ajattelin etten lue etukäteen asioita, jos vaikka säästyisi vähän tuolta :D toistaiseksi on ollut kiva lukea että on normaalia tässä vaiheessa että vauva haluaa olla paljon rinnalla vaikka ei haluaisi edes syödä. Kun olen miettinyt ett miksi pulauttelee suusta ulos maitoa välillä samaan aikaan kun juo, mutta jos tissi häviää suusta niin huuto alkaa :D

Meillä alkaa olemaan hormoninäpyt selätetty. Näytti muutama päivä sitten vielä toooodella pahalta se punoitus, kuivuus ja rohtunut iho. Kaikkia mahdollisia voiteita ja öljyä kokeiltiin mutta sitten kaupasta napattiin Natusan Baby Repair Cream mikä yhdessä yössä haalensi punoitusta ja nyt kun laitettu lisää niin alkaa siloposkea jo tuntumaan ja bebe näyttämään taas omalta itseltään :love::love:

Ja Disflatyl näyttäisi toimivan meillä paremmin kuin cuplaton. Ja sitä on niiiin paljon helpompi käyttää kun annan sen kolme kertaa päivässä ohjeen mukaan eikä tarvi joka syöttöä ennen. Joten iloisempia päiviä meillä ollut.

Ja olen ollut havaitsevinani jo jotain rytmiä vähän päivässä. Aamulla noustaan noin kasin pintaan ja siinä miehen työpäivän aikana parit päikkärit on otettu (about yhdet sitterissä kun teen aamupalaa ja puuhaan kotona ja toiset kävelylenkillä). Sitten illalla yhdet ainakin vielä ja nukkumaan ollaan käyty tissi poskella noin klo 21-22.
Viime yönä nukuttiin sitten 10h yhteensä 1-2,5h pätkissä. On kyllä levännyt olokin (y)

Taas kovin kasvanut pkku-ukko huomenna 7vko jo o_O:love:
 
  • Tykkää
Reactions: RooRoo1 ja Tupsuli
Täälläkin hyviä hetkiä ollut enemmän. Eilen oli itkupäivä ja sai myös rotarokotteen niin pelkäsin mitä siitä seuraa. Ei vielä ainakaan sen enempää mitä muuten itkeskelee. Aamu oli keskimäärästä parempi, sain kahvit juoda rauhassa. Itkeehän tuo vieläkin paljon mutta nyt ei tunnu olevan aamusta iltaan kunhan jaksaa viihdyttää ja kanniskella, toki jos sattuu niin sit taas itketään eikä auta mikään. Aikamoinen hymy poika tosta kuoriutunut kun on hyvällä tuulella :) pitkiäkin aikoja jo seurustellaan ja usein hymy tulee heti kun mut jo näkee. Esimerkiksi kun herää jos kerkeen siihen ennenku alkaa itkeä. Juttelee yksittäisiä äännähdyksiä myös välillä.

Caro ja poju 9vk
 
Jospa se Caron pojan suolistokin alkaa pikku hiljaa toimimaan paremmin ja paremmin ja hyviä hetkiä vaan tulee enemmän :)

Meillä kontrasti on jotenkin tosi iso nyt kun tuo kaveri näyttää söpöltä taas ja on iloisempi niin tuntuu kuin olisi ihan eri vauva :ROFLMAO: antoi myös mun nukkua 3h ekan uniputken ja häselsi tosi vähän yöllä :love: sitten tuntuu että koko ajan tässä omat ajatuksetkin muuttuu ns parempaan suuntaan, tosi vähän tai ei jopa ollenkaan ole tullut sellasia ärsytyksen tunteita kun osaa suhtautua eri asioihin jo rennommin/paremmin. Esim nyt meillä on tapana öisin klo2-4 aikaan herätessä valvoa ainakin tunti jolloin pitää heijata hitaasti että päästään uudestaan nukkumaan. Senkin kun tajuaa olevan tulossa niin ei ärsytä yhtään.

Ja eilen näin ekaa kertaa kun mun toisesta tissistä suihkusi maitoa kun pojalta irtosi ote heti syömisen alkamisen jälkeen :eek::coffee: en tiedä tapahtuuko tätä kuinka usein, mutta olen ollut koko ajan siinä uskossa ettei multa suihkuaisi.

Onpa tuo mokoma myös kasvanut pituutta niin paljon, että meidänä Pikku-Piia merkkinen hoitopöydän pehmuste alusta on jäänyt liian lyhyeksi ja poitsu potkii/hakkaa jaloillaan aina sitten hoitopöydän kovaa pintaa :rolleyes: pitää varmaan etsiä jostain pidempi alusta.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä nyt yöunirytmi on vähän muuttunu eikä vähään aikaan oo ollu niitä ihania 4- jopa 5 tunnin jaksoja. Pitääköhän lapsen tihentää syömisiä kun kasvaa eikä kertamäärä maitoo enää riitäkään niin pitkäks aikaa? Nyt menee heräilyt ja syötöt taas sellasissa 2-3 tunnin pätkissä. Viime yönä heräs yhtä pirteenä jo puol 5 miten yleensä vasta 7-8 aikaan, ja meni varmaan melkein tunnin ennenkun suostu nukahtaan uudestaan.. no eihän siinä ite saanu toiseen tuntiin nukuttua kun oli siinä valvonu sen äherrellessä, potkiskellessa, päätä käännellessä jne. Aamu-unisena ne tunnit 7-10een on itelle vaikeimpia kun katkonaisen yön jälkeen väsyttää eniten, eli millonka se yleensä juuri heräilee eikä ala nukkua enää. Ilta meni tässä ennennäkemättömän tissiraivon vallassa, ei käyny sitten mitenkään, mutta pullosta kyllä maistu...vaikka oli hiukan kylmääkin. Ei auttanu edes tutti vaikka se on lähes takuuvarma keino että rauhottuu hetkeks niin että malttaa sit ottaa tissiäkin. Pitää ehkä harkita korvikemaitojen antamista ennen nukkumaan menoo jos niillä nukkuis pidempiä pätkiä taas..ainakin jollei auta asiaa että päivisin yrittäs lisätä syöttöjä että alkas tulla enempi maitoo. Nyt on melkein ne alkuaikojen pakasteet juotettu, on siis nykysin tottunu niihin vaikka alkuun ei meinannu huolia outojen makujen ja hajujen takia. Tosin ei niissä enää sellasia karmeita pilaantuneelta vaikuttavia oo ollukaan.
Ryhmätapaamisessa jaksoi olla paljon kärsivällisempi (vieraskoree?) ja ihan yllätyin kuinka hienosti jaksoi pitää päätään ylhäällä mahalla ollessa! Kai se on paljo kiinnostavampaa kattella muita vauvoja kun jotain samoja leluja ja kuvakirjoja..
Muuten alkanu tutkia nyrkkejään joita pitää lähes jatkuvasti ojossa istuimessa ollessa, laittaa niitä suuhun ja kuolaa niin että pukujen etumus on melkein jatkuvasti märkänä...tarvii kai kohta ottaa kuolalappu käyttöön jos tosta vielä pahenee :D
Erottelin juuri vaatteista pian pois laitettavaks 60-62cm, nekin jo aika naftin kokosia, hiukan tiukkoja jotkut. Ja on pikkuhiljaa keksittävä joku muu paikka vaipanvaihtoon kun pesukone tähän saakka toimittanu "hoitopöydän" virkaa.. nyt jää kohta pää tai peppu roikkuun ilmaan.
 
Oiskohan siellä menossa se n. 3kk tiheän imun vaihe?
Miten sä olet huomannut, että poitsu tarvii lisää maitoa. Tai miten se ilmenee? Annatko imettämisen jälkeen vai syömisten välissä pullosta?
Mäkin olen miettinyt välillä onko meillä tarvetta vai ei. No paino nousee kohisten, mutta mistä sen voisi havaita jos pieni jäisikin nälkäiseksi. Eihän meillä ne ruokailuvälit edelleenkään oo pidentynyt yhtään ainakaan. On kyllä useimmiten nykyään syömisen jälkeen tyytyväinen. Ei edes tarvi heijata ja hytkyttää jatkuvasti hereillä ollessa niinku tarvi aiemmin vaan mielellään seurustelee hereillä tyytyväisenä.

Korvike ei kyllä ole huono vaihtoehto jos lisää tarvii. Ja jos ruokailuvälit pysyy tissistä muuten samana niin ei se maidontuotanto varmaan mihinkään muutu.

Meillä on nyrkkejä imeskelty jo jonkin aikaa myös. Hurja lutsutus kuuluu välillä :ROFLMAO: eka mietin että onko nälkään liittyvää, mutta eiköhän tämä vain tarkoita että hän on nyrkkinsä löytänyt :D

Meillä käytetään 62 kokoa nyt osaksi. On vielä isoja 56 kokoja mitä myös käytetään. Vaipoissa mennään 3 koossa nyt tästä viikosta asti. 2 koko ei olisi mitenkään tuhottoman pieni, mutta 3 koko näyttäisi olevan jotenkin kivemman kokoinen.

Nukkumisessa näyttää vakiintuneen toistaiseksi se puolen tunnin - tunnin hereillä olo kesken yötä siinä kolmen-neljän pintaan. Siinä sitten yritetään hymyilevää vauvaa heijata uneen keinolla millä hyvänsä :D onneksi itse saan nukahdettua aikalailla heti uudestaan kun vauva lakkaa ääntelemästä.


Poitsu 7vko
 
En oo kuullukaan tosta tiheän imun vaiheesta, ei oo neuvolassakan puhuttu mitään :eek: ehkä sillä on sit joku vaihe menossa.. kyselee siellä vaan että onko jonkinlaista rytmiä jo alkanu muodostuun päiviin ja tuntunu että maito riitää. No aikalailla lapsen ehdoillahan ne syömisrytmit ym. menee. Millonkahan se tiheä vaihe sit harvenee taas, sillon kun aletaan antaa kiinteitäkin?
Onneks sentään suht selkee yörytmi jo on, vaikka nyt useemmin taas alkanukin heräillä. Toki nukuttais aamusin pidempään jos se musta ois kiinni.. :rolleyes:
Kesäaikaan häirittee etenkin ittee tossa ikkunoiden alla karseella volyymilla ohi pöristävät mopot :mad: pitäs olla jokkut desibelirajat niissä! Onneks poika ei oo niin herkkäuninen..

Oon tosiaan antanu päiväsyöttöjen välissä niitä sulatettuja, ehkä noin desin yhteensä /pv, ja tissikuppiin ryöpynneitä n. puol desiä. Useimmiten on tyytyväinen tissiannokseen, mut aamusin voi joutua antaan lisää pullosta, kun jää kitiseen tissin jälkeenkin. Melko avuton olo jos jää nälkäsen oloseks mut yön aikana ei oo tullu kun tosi nihkeesti kuppiryöppyä mitkä imasee siitä heti eikä just oo sulatettujakaan valmiina :( voi tosin protestoida vaan sitäkin ettei halua nukkua enää.
Saa nähdä nyt mittojen kehityksen sit kun seuraavan kerran mennään enskuun alussa 3kk neuvolaan. Täälläkin varsin riittävän kokosia ainakin pampersit vaikka 3 koko loppuu 7 kiloon. On niissäkin eroja, liberon 3 koko loppuu 9 kiloon ja silti tuntus melkeimpä pienemmältä kun muut merkit.
Niin ja kakkaamisrytmikin on hiukan muuttunu, kun ennen tuli keskellä yötä ne isoimmat lastit, ei nykysin kakkaa öisin ollenkaan (jee! :D) ja jotkut päivätkin saattaa mennä ilman kakkoja tai korkeintaan joku lusikallinen pierun mukana. Mutta sit kun sitä tulee niin sitä tulee PALJON :LOL: yleensä ne ekat on sellasia niskakakkoja että huhhuh. Tuskin pitäs mikään maailman supervaippa pukuja puhtaina.. tänään sitä riitti lähes kainaloihin saakka, koko selkä märkänä! Tälläsen ekan megasatsin jälkeen saattaa sit tulla vielä toinenkin, maltillisempi normikakka samana päivänä.
 
Mäkin olen täältä lukenut koko käsitteestä eli siitä tiheästä imusta.

Meillä ei ole kakkarytmiä oikein ollut, mutta muutosta on tullut niin että ennen oli melkein joka vaipassa keltasta - enemmän tai vähemmän. Nyt sitten tulee yksi tai kaksi isompaa satsia kerralla. Ja silloin sitä riittää just kunnolla :D Kuten esim nyt tässä sylissä ollessaan turauttanut sen verran kovin, että pyllypyykille mentävä heti! ekasta turahduksesta ei koskaan kannata mennä koska sitä yleensä seuraa pari kolme lisää vartin sisällä :D

Mies muuten luki nyrkin syömisestä kun meidän poitsu tunkee nyrkkiä suuhun ja yökkäilee. Kuulemma vauvoilla on yökkäysrefleksi ylempänä suussa kuin aikuisilla ja tällä nyrkkihommalla hän siirtää sitä refleksipistettä pidemmälle. Ja sitä myötä sitten kiinteiden ruokien syöminenkin helpottuu :) On ne aikamoisia ne vauvat :love:
 

Yhteistyössä