SIIIIS MIKSI kastatte lapsenne kirkkoon,jos ette usko JUMALAAN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja avv:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä mun ei tarvinnut kastaa, ihan pappi tuli sitä varten.
Mun tytön kastoi lastenhoitaja =) Mutta oli olemassa pieni mahdollisuus, että olisin joutunut itse kastamaan oman lapseni. Ja ei, en ole pappi.

kuinka sä oisit voinut lapsesi kastaa? Siis oisitko kastanut Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen vai mihin? Alkaa kuulostaa hiukan jo rienaamiselta, sun taustoja lukeneena.

Hätäkasteen voi suoritta ketä tahansa kristitty.

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
siksi, koska lapsi saa sitten ihan itse valita mitä haluaa tehdä. En minä ole oikeutettu tekemään päätöksiä hänen puolestaan, nyt kun lapset on kastettu niin voivat sitten itse päättää haluavatko olla kirkossa vai eivät kun siihen ikään tulevat!

Johan sä siinä jo päätöksen teet lapsen puolesta kun sen kirkkoon pakotat!

mutta saa erota jos haluaa heti kun vaan saa. pahempi mielestäni on se, että ei ole kirkossa ja sitten haluaa riparille ja kakki on niin vaikeaa....(ihan omasta kokemuksesta tiedän, että on vaikeaa) onneksi minut oli kastettu, joten täytyi vaan liittyä kirkkoon, mutta kaverini jota ei ollut kastettu ja halusi riparille niin OLI TODELLA vaikeaa kaikki!

Miulla oli riparilla samaan aikaan kaksi tyyppiä, joitä ei oltu kastettu, eikä siinä mitään vaikeaa ollu. Juuri ennen konfirmaatiota, nää kaksi sitten kastettiin eri tiloissa ja sit alkoi konfirmaatio...

Mut ja mun molemmat veljet kastettiin myös ennen konfirmaatiota, eikä siinä mitään vaikeaa ollut. Kummitkin sai valita ihan itse :D

Alkuperäinen kirjoittaja aslö:
Miksi tästä aiheesta on niin kauhee haloo? Mulle on ihan sama se, että kuka kastaa lapsensa ja kuka ei? Enempikin kai kastaminen ja koko kirkko liittyy perinteisiin. Elämä nykyaikaistuu ja perinteet häviävät kirkon myötä. Olisivatko täällä olevat kasteenvihaajat valmiita luopumaan joulusta, pääsiäisestä jne koska kirkollisia pyhiähän nekin ovat? Enemmän ne vaan nykyään ovat PERINTEITÄ. Kirkot vaalivat perinteitä ja hyvä niin. Minun mielestäni.

Vielä tähän kommettia...ei kyse varmastikaa ole kasteenvihaamisesta, vaan siitä, että vanhemmat kastattavat lapsensa (mihin lapsilla on kyllä,oikeus!!) ja samalla sitten eivät allekirjoita kirkon oppia, ja rienaavat sitä uskoa, mihin lapsensa kastattavat. Musta jokaisella lapsella on oikeus kasteeseen, MUTTA myös oikeus kuulla oppia tästä uskosta johon heidät kastetaan ja saada kristillinen kasvatus. Ja tähänhän kaste kyllä vanhempia ja kummeja velvoittaa. Toki tilanne on usein se, ettei vanhemmilla ole omakohtaista uskoa, Jeesus on täysi vieras jne..niin kuinkas opetat.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei pahvi:
Mun tytön kastoi lastenhoitaja =) Mutta oli olemassa pieni mahdollisuus, että olisin joutunut itse kastamaan oman lapseni. Ja ei, en ole pappi.

kuinka sä oisit voinut lapsesi kastaa? Siis oisitko kastanut Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen vai mihin? Alkaa kuulostaa hiukan jo rienaamiselta, sun taustoja lukeneena.

niin ja keittishän on kristitty;)

Alkuperäinen kirjoittaja Hei pahvi:

Raamatun mukaan ei tarvitse olla edes hätäkasteesta kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Natsku:
No meidän lapset on kastettu/kastetaan ev.lut menoin vaikka ei mitään uskovaisia ollakkaan. Ei tosin olla myöskään ateistejakaan. Minä kerron lapsille Jeesuksesta mm. joulun ja pääsiäisen yhteydessä ja raamatun asioista muutenkin jos/kun tulevat ajankohtaisiksi (esim. lapsi kyselee jotakin asiaa). Ovat mielenkiintoisia tarinoita myös. Lapset saa myös osallistua mielellään erilaisiin uskonnollisiin juttuihin (mm. kun esikoinen oli päiväkodissa ja sitten koulussa myös.). Ripari-iässä (tai sen jälkeen) saavat sitten itse päättää jatkavatko samalla tiellä vai ei.

musta on hyvä, että pidät asiaa esillä!

Rienausta olisi ollut se, jos lapsen olisi kastanut joku kirkkoon kuulumaton. Kun likka kauan (22 vuotta ) sitten kiikutettiin Hyksin Lastenklinikan ensiapuun, iltavuorossa ei ollut sinä iltana yhtään kirkkoon kuuluvaa. Koska vauvan olkapää oli kuoliossa, leikkaussaliin joutuminen oli lääketieteellinen fakta. Tapoihin kullui, että kastamaton lapsi ennen leikkaukseen menoa saa hätäkasteen. Hätäkasteen saa suorittaa vain kirkkoon kuuluva. Muistaakseni katolilaiset saavat kastaa. No enivei.. iltavuoron aikaan minä olin siinä porukassa ainoa, joka kuului kirkkoon. Iltavuoro ehti kuitenkin vaihtua yövuoroksi ennenkuin likkaa alettiin leikkuriin viedä ja siinä vuoron vaihdossa paikalle tuli lastenhoitaja, joka kuului kirkkoon. Niinpä hän kastoi tyttäreni.

Rienausta olisi ollut se, jos lapsen olisi kastanut joku kirkkoon kuulumaton. Kun likka kauan (22 vuotta ) sitten kiikutettiin Hyksin Lastenklinikan ensiapuun, iltavuorossa ei ollut sinä iltana yhtään kirkkoon kuuluvaa. Koska vauvan olkapää oli kuoliossa, leikkaussaliin joutuminen oli lääketieteellinen fakta. Tapoihin kullui, että kastamaton lapsi ennen leikkaukseen menoa saa hätäkasteen. Hätäkasteen saa suorittaa vain kirkkoon kuuluva. Muistaakseni katolilaiset saavat kastaa. No enivei.. iltavuoron aikaan minä olin siinä porukassa ainoa, joka kuului kirkkoon. Iltavuoro ehti kuitenkin vaihtua yövuoroksi ennenkuin likkaa alettiin leikkuriin viedä ja siinä vuoron vaihdossa paikalle tuli lastenhoitaja, joka kuului kirkkoon. Niinpä hän kastoi tyttäreni.

ok, kiitos selvennyksestä:)

niin ja keittishän on kristitty;)
Kyllä, kuuluin kirkkoon yli 40 vuoden ajan =) Olin 24, kun tyttö syntyi. 30, kun poika syntyi. Kitrkosta erosin 44 veenä.

ok...toisaalta on olemassa hiukan eriäviä käsityksiä termillä kristitty. Mun mielestä ihmisestä ei välttämättä tee kristittyä se, että nimi on kirkon kirjoissa. Yhteiskunnan edessä toki näin on.