SIIIIS MIKSI kastatte lapsenne kirkkoon,jos ette usko JUMALAAN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Perinteiden vuoksi.

Ja kristillisestä kirkosta on todella helppo erota.

Mutta ei kirkosta eroaminen pyyhi pois kastetta (eikä konfirmaatiotakaan)...

No, pakko ei ole mennä konfirmoitavaksi ja jos ei usko kristinuskoon niin tuskin pieni vesimäärä päähän pistettynä paljon elämää hetkauttaa.

Hitsin harvalla 14-vuotiaalla vaan on tarpeeksi vaikutusvaltaa ja rohkeutta sanoa vanhemmilleen ja suvulle, että en mene rippikouluun.
Ja tuskinpa sekään elämää hetkauttaisi, jos se pieni vesimäärä jätettäisiin pistämättä päähän.

Hitsin harvalla 14-vuotiaalla vaan on tarpeeksi vaikutusvaltaa ja rohkeutta sanoa vanhemmilleen ja suvulle, että en mene rippikouluun.
Ja tuskinpa sekään elämää hetkauttaisi, jos se pieni vesimäärä jätettäisiin pistämättä päähän.

No silloin jos lapsella ei ole valtaa kieltäytyä konfirmaatiosta niin silloin se varmaan tarkoittaa sitä että vanhemmat ovat halunneet antaa lapselleen kasteen ja haluavat tämän seuraavan kristinuskon traditioita ja luultavasti he uskovat jollain tavalla kristinuskon sanomaa. Niille vanhemmille jotka eivät ole uskovaisia on varmasti sitten helppo sanoa että kiitos ei konfirmaatiota. Eipä se ole suuri ero saako sitä vettä päähän vai ei, kaikkihan riippuu siitä mihin itse uskoo. Jos ei usko kristinuskoon niin eipä silloin sillä vedellä ole mitään merkitystä, uskovalle se sitten merkitsee jotain muuta kuin pelkkää pisaraa kraanavettä. Pyhän merkitys nousee yksilön sisältä.

No silloin jos lapsella ei ole valtaa kieltäytyä konfirmaatiosta niin silloin se varmaan tarkoittaa sitä että vanhemmat ovat halunneet antaa lapselleen kasteen ja haluavat tämän seuraavan kristinuskon traditioita ja luultavasti he uskovat jollain tavalla kristinuskon sanomaa.

Eli pakottavat :/

No silloin jos lapsella ei ole valtaa kieltäytyä konfirmaatiosta niin silloin se varmaan tarkoittaa sitä että vanhemmat ovat halunneet antaa lapselleen kasteen ja haluavat tämän seuraavan kristinuskon traditioita ja luultavasti he uskovat jollain tavalla kristinuskon sanomaa.

Eli pakottavat :/

Mutta silloinhan on kyseessä uskovat vanhemmat jotka luulevat tekevänsä lapselle vain hyvää.

Mitä pahaa siinä on, että lapsen kastaa ja liittää seurakuntaan?
Lapsi varmasti kasvaessaan oppii ajattelemaan asioita ja tekemään päätöksensä suuntaan tai toiseen. Ei se kaste tarkoita, että lapselle puhuttaisiin vain ja ainoastaa kristinuskosta.

No meidän lapset on kastettu/kastetaan ev.lut menoin vaikka ei mitään uskovaisia ollakkaan. Ei tosin olla myöskään ateistejakaan. Minä kerron lapsille Jeesuksesta mm. joulun ja pääsiäisen yhteydessä ja raamatun asioista muutenkin jos/kun tulevat ajankohtaisiksi (esim. lapsi kyselee jotakin asiaa). Ovat mielenkiintoisia tarinoita myös. Lapset saa myös osallistua mielellään erilaisiin uskonnollisiin juttuihin (mm. kun esikoinen oli päiväkodissa ja sitten koulussa myös.). Ripari-iässä (tai sen jälkeen) saavat sitten itse päättää jatkavatko samalla tiellä vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
siksi, koska lapsi saa sitten ihan itse valita mitä haluaa tehdä. En minä ole oikeutettu tekemään päätöksiä hänen puolestaan, nyt kun lapset on kastettu niin voivat sitten itse päättää haluavatko olla kirkossa vai eivät kun siihen ikään tulevat!

Johan sä siinä jo päätöksen teet lapsen puolesta kun sen kirkkoon pakotat!

mutta saa erota jos haluaa heti kun vaan saa. pahempi mielestäni on se, että ei ole kirkossa ja sitten haluaa riparille ja kakki on niin vaikeaa....(ihan omasta kokemuksesta tiedän, että on vaikeaa) onneksi minut oli kastettu, joten täytyi vaan liittyä kirkkoon, mutta kaverini jota ei ollut kastettu ja halusi riparille niin OLI TODELLA vaikeaa kaikki!

Me on tehty toisinpäin, eli ei kuuluta kirkkoon, lapset saa toki liittyä isompana jos haluavat. Ei se nyt niiiin vaikeaa ole. Mun riparilla oli 2 tyttöä jotka ei kuuluneet kirkkoon, heidät kastettiin saman päivän aamuna kun oli ripille pääsy. Saivat siis ennen sitä olla rippileirilläkin mukana.

Venefica: ei vaikeuttanut, mutta minusta on väärin että vanhempani ovat tehneet puolestani päätöksen JOTA EN VOI PERUA. Minä olen kuulunut kirkkoon, ja suoraan sanottuna se vituttaa todella paljon.
Voi perua. Mä olen menossa ensi viikolla tyttäreni kanssa Katumajärvelle pesemään kasteen pois.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
siksi, koska lapsi saa sitten ihan itse valita mitä haluaa tehdä. En minä ole oikeutettu tekemään päätöksiä hänen puolestaan, nyt kun lapset on kastettu niin voivat sitten itse päättää haluavatko olla kirkossa vai eivät kun siihen ikään tulevat!

mutta saa erota jos haluaa heti kun vaan saa. pahempi mielestäni on se, että ei ole kirkossa ja sitten haluaa riparille ja kakki on niin vaikeaa....(ihan omasta kokemuksesta tiedän, että on vaikeaa) onneksi minut oli kastettu, joten täytyi vaan liittyä kirkkoon, mutta kaverini jota ei ollut kastettu ja halusi riparille niin OLI TODELLA vaikeaa kaikki!

Me on tehty toisinpäin, eli ei kuuluta kirkkoon, lapset saa toki liittyä isompana jos haluavat. Ei se nyt niiiin vaikeaa ole. Mun riparilla oli 2 tyttöä jotka ei kuuluneet kirkkoon, heidät kastettiin saman päivän aamuna kun oli ripille pääsy. Saivat siis ennen sitä olla rippileirilläkin mukana.

Mullakin on muutama tuttu, jotka on kastettu vasta rippikoulu- tai aikuisiässä, eikä se vaikeaa ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Venefica: ei vaikeuttanut, mutta minusta on väärin että vanhempani ovat tehneet puolestani päätöksen JOTA EN VOI PERUA. Minä olen kuulunut kirkkoon, ja suoraan sanottuna se vituttaa todella paljon.
Voi perua. Mä olen menossa ensi viikolla tyttäreni kanssa Katumajärvelle pesemään kasteen pois.

Mahtuisko teidän kyytiin yksi Ravistettava? :snotty:

mä uskon jumalaan ja lapset on kastettu kirkkoon. esikoinen täyttää kohta viisi, mutten ole puhunut hänelle jumalasta juuri ollenkaan... mä en tiedä miksi, en vain jotenkin osaa. ja haluan että he itse saavat päättää uskovatko vaiko eivät... toivon toki että uskovat mutten halua pakottaakkaan...

ja nää jotka eroavat kirkosta, siirtyvät muihin seurakuntiin

Tai eivät liity, jos ovat ateisteja kuten itse olen. Uskonto ei ole ihmisen elämälle välttämätöntä.

No monet tapa-ateistit nimenomaan niitä kirkkorituaaleja kummasti haluavat

Sinähän sen päätöksen teet, kun kastat lapsen tiettyyn uskoon. Eli olet ilmeisesti oikeutettu kuitenkin?

Mikset jätä kastetta väliin ja anna lapsen valita itse myöhemmin ns. puhtaalta pohjalta?

Ristiäiset, traditiot ja suvun mielipide ovat varmaan niin tärkeitä joillekin, että kastetaan, vaikkei oikeasti uskota mihinkään. Uskomatonta tekopyhyyttä.

Sinäpä ap hyvän kysymyksen esitit.
Outoahan se on, jotain muinaista tapaa mukaileva rituaali.

Mua myös ihmetyttää ne ihmiset jotak ei kertakaikkiaan usko jumalaan ja silti roikkuvat kirkossa ja VAATIVAT muitakin olemaan kirkon jäseninä ja osallistumaan omalta osaltaan kirkollisiin toimituksiin (omat häät, oman lapsen kastaminen...).

Mun äitini on yksi joka on täysin tapa-kristitty. Koskaan en ole kuullut että puhuisi minulle jumalasta tai raamatusta (mahtaako hällä raamattua ollakkaan, en muista ainakaan kirjahyllyssä nähneeni) tai muuten antaisi kristillistä kasvatusta, ei sen enempää kun yksikään kummeistani. Äidin mielestä oli suurinpiirtein kunnia asia että kävin rippikuolun (kyllä, minut on myös kastettu). Kävin sen sitten lahjojen kiilto silmissä ja lahjoja myös sain. Ilmoitin kyllä kaikille että ristejä on turha ostella, niitä en pidä. Miksi? Koska en tuolloinkaan uskonut, mutta en voinut alaikäisenä erota kirkosta ja äitini ei minulle antanut eroamis lupaa.

Itse haluaisin antaa lapsilleni toisen lähtökohdan. vaikka itse en usko jumalaan sen enempää kun aikaisemminkaan, niin en tyrmää täysin raamatun sanaa, tosin en ota sitä "raamatun sanana", vaan lähinnä ajattelen, että siitäkin kirjasta löytyy lukuisia ohjenuoria elämän varrelle. Lapseni saavat valita itse uskonsa, oli se sitten kristinusko tai uskottomuus. Haluan etä he aloittavat mahdollisen uskonnollisen taipaleensa puhtaalta pöydältä imien tietoa silloin kun se heitä Oikeasti kiinnostaa, että he ottavat asioista selvää ja löytävät uskoa tesiessään myös oman itsensä.

Mä en osaa pitää pahana asiana sitä, että mut on aikoinaan kastettu ja olen kuulunut kirkkoon. Vanhempani ovat toimineet kuten ovat ajatelleet olevan parasta toimia. Eivät koskaan puhuneet uskonasioista, pikemminkin kyseessä oli vallitsevat tavat ja kulttuuri, jossa elettiin. Mutta ei kirkkoon kuuluminen mua millään tavalla vahingoittanutkaan. Vanhempani uskovat pääsevänsä kuoleman jälkeen taivaaseen, vaikka - jos joitakin palstalaisia on uskominen - päätyvät kanssani "helvettiin", koska "eivät osaa uskoa oikein".

Joku wanhempi palstalainen saattaa muistaa muutaman vuoden takaa, kuinka pohdin kuopukseni rippikouluun menoa. Sitä ongelmaa, että poika ei oikein itsekään halunnut, minä ja tytär oltiin jo valittu toinen uskonto, mutta isänsä suurinpiirtein pakotti. Ja sukukin sitä luonnollisesti odotti, koska "näin on aina tehty ja näin tehdään nytkin". Junnu sitten sen rippikoulun kävi ja vaikkei sieltä tullessaan ollutkaan muuttunut millään tavalla, jotain oli jäänyt kuitenkin pojan mieleen itämään.

Mulle ei tuota ongelmaa se, että perheessä on yksi eriuskoinen. Minusta on pelkästään hienoa, kun oma lapsi löytää uskon. Olkoon se usko sitten mikä tahansa usko. Itse saan syvää mielenrauhaa omasta uskostani ja toivon vilpittömästi, että poikanikin saa omastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:

Sinähän sen päätöksen teet, kun kastat lapsen tiettyyn uskoon. Eli olet ilmeisesti oikeutettu kuitenkin?

Mikset jätä kastetta väliin ja anna lapsen valita itse myöhemmin ns. puhtaalta pohjalta?

Ristiäiset, traditiot ja suvun mielipide ovat varmaan niin tärkeitä joillekin, että kastetaan, vaikkei oikeasti uskota mihinkään. Uskomatonta tekopyhyyttä.

omasta kokemuksesta sanon ettei ollut vaikeaa. menin papin juttusille ja sanoin 17v:nä että haluan käydä yksityisrippikoulun. niin sovittiin papin kanssa kaikki sillä istumalla ja muutamalla oppitunnilla kävin parina iltana viikossa eikä tarvinnut opetella mitään. luettiin tunneilla raamattua ja pohdittiin asioita. Ei tuossa mitään vaikeaa ollut :)
Mun kaveri kävi sitten riparin ihan muiden kanssa leirinä ja hän ilmoitti itsensä leirille ja hänet vaan piti konfirmoida eri tavalla, muuten ihan samat asiat ja yhtä helposti sujui kuin muillakin.

Alkuperäinen kirjoittaja PikkasenPyöree:
Alkuperäinen kirjoittaja tai:
Alkuperäinen kirjoittaja tai:
Ihan v..tuuttani B)

Eikö pokka riitä muuhun?

Ei kuulu sulle!

No niinpä se asia taitaa olla, sinänsä säälittävää

Kukakohan tässä säälittävä on?

Säälittävä on sellanen, joka kastaa lapsensa kirkossa, vaikka ei usko niihin satuhöpinöihin. Se on säälittävää, että mielistelee sukua; ja muka tekee niin perinteiden vuoksi.. heikkoja ihmisiä, jotka nuolee muiden peppua, ja lisäks; pakkokastetaan lapsi ilman omaa tahtoa