SIIIIS MIKSI kastatte lapsenne kirkkoon,jos ette usko JUMALAAN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi tästä aiheesta on niin kauhee haloo? Mulle on ihan sama se, että kuka kastaa lapsensa ja kuka ei? Enempikin kai kastaminen ja koko kirkko liittyy perinteisiin. Elämä nykyaikaistuu ja perinteet häviävät kirkon myötä. Olisivatko täällä olevat kasteenvihaajat valmiita luopumaan joulusta, pääsiäisestä jne koska kirkollisia pyhiähän nekin ovat? Enemmän ne vaan nykyään ovat PERINTEITÄ. Kirkot vaalivat perinteitä ja hyvä niin. Minun mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja aslö:
Miksi tästä aiheesta on niin kauhee haloo? Mulle on ihan sama se, että kuka kastaa lapsensa ja kuka ei? Enempikin kai kastaminen ja koko kirkko liittyy perinteisiin. Elämä nykyaikaistuu ja perinteet häviävät kirkon myötä. Olisivatko täällä olevat kasteenvihaajat valmiita luopumaan joulusta, pääsiäisestä jne koska kirkollisia pyhiähän nekin ovat? Enemmän ne vaan nykyään ovat PERINTEITÄ. Kirkot vaalivat perinteitä ja hyvä niin. Minun mielestäni.
Mä en vihaa kastetta, se vaan ei kuulu nykyiseen uskooni. Mitä tulee jouluihin yms juhliin, loppiaista lukuunottamatta nk kirkolliset juhlapyhät on vanhoja pakanallisia juhlia, joita siis Suomessa vietettiin jo ennen kristinuskon rantautumista. En kuitenkaan pidä pahana, vaikka kristitytkin viettävät vanhoja pakanajuhliamme uusine merkityksineen =)

Miksi kirkon pitäs vaalia perinteitä??? Kirkon tehtävä on kyllä Raamatun tulkitseminen, ja Raamatun tahtoa tuoda ihmisille, ei suinkaan pakanatapojen yllä pitäminen!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi kirkon pitäs vaalia perinteitä??? Kirkon tehtävä on kyllä Raamatun tulkitseminen, ja Raamatun tahtoa tuoda ihmisille, ei suinkaan pakanatapojen yllä pitäminen!
Mä olen ollut aistivinani, että yhä useampi eroaa kirkosta juuri sen vuoksi, että kirkko ei heidän mielestään enää noudata Raamatun sanomaa. He eivät erottuaankaan lakkaa uskomasta, mutta haluavat uskoa .... minkähän sanan tähän nyt keksisi...alkuperäisemmällä tavalla.

Ehkä siksi, kun ei sitä kukaan muukaan vaali. Ja nykypäivän kirkolla on vähän muutakin tehtävää kun raamatun tulkitseminen...

Ehkä siksi, kun ei sitä kukaan muukaan vaali. Ja nykypäivän kirkolla on vähän muutakin tehtävää kun raamatun tulkitseminen...

Raamattu pitäs olla kuitenkin ykkössijalla; mutta eipä siis ihme että kansa ei saa haluamaansa kolkolta kirkolta, vaan menee muihin seurakuntiin

Minusta on surullista, että vanhemmat eivät enää välitä omille lapsilleen sukujensa henkistä perintöä. Mutta onko se kirkonkaan tehtävä? Minusta kirkon pitää olla juuri se Raamatun sanoman sanansaattaja. Muut alueelliset ja kulttuuriin liittyvät perinteet voisi varmaan antaa erilaisten yhdistysten tehtäväksi, jos vanhemmat eivät halua itse sitä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Minusta on surullista, että vanhemmat eivät enää välitä omille lapsilleen sukujensa henkistä perintöä. Mutta onko se kirkonkaan tehtävä? Minusta kirkon pitää olla juuri se Raamatun sanoman sanansaattaja. Muut alueelliset ja kulttuuriin liittyvät perinteet voisi varmaan antaa erilaisten yhdistysten tehtäväksi, jos vanhemmat eivät halua itse sitä tehdä.

Surullistahan se on. Ja miten surullista se on, miten kirkon on pitänyt vuosien saatossa luopua monista omista periaatteistaan pysyäkseen toiminnassa. Mutta kuitenkin minä koen sen työn tärkeänä mitä kirkko yrittää tehdä. Kirkko tuntuu olevan se ainoa yhteisö, mihin tässä vielä kuulutaan...

Surullistahan se on. Ja miten surullista se on, miten kirkon on pitänyt vuosien saatossa luopua monista omista periaatteistaan pysyäkseen toiminnassa. Mutta kuitenkin minä koen sen työn tärkeänä mitä kirkko yrittää tehdä. Kirkko tuntuu olevan se ainoa yhteisö, mihin tässä vielä kuulutaan...
Tuo voi olla kyllä nimenomaan vain tunne. Suomessa on useita kymmeniä - liekö toista sataa - erilaista uskonnollista, filosofista tai muuten vaan elämänkatsomuksellista yhteisöä, johon voi kuulua. Yhä useampi kirkosta eronnut lienee juuri sellainen, joka vaihtaa kirkon johonkin toiseen yhteisöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
siksi, koska lapsi saa sitten ihan itse valita mitä haluaa tehdä. En minä ole oikeutettu tekemään päätöksiä hänen puolestaan, nyt kun lapset on kastettu niin voivat sitten itse päättää haluavatko olla kirkossa vai eivät kun siihen ikään tulevat!

Johan sä siinä jo päätöksen teet lapsen puolesta kun sen kirkkoon pakotat!

mutta saa erota jos haluaa heti kun vaan saa. pahempi mielestäni on se, että ei ole kirkossa ja sitten haluaa riparille ja kakki on niin vaikeaa....(ihan omasta kokemuksesta tiedän, että on vaikeaa) onneksi minut oli kastettu, joten täytyi vaan liittyä kirkkoon, mutta kaverini jota ei ollut kastettu ja halusi riparille niin OLI TODELLA vaikeaa kaikki!

Miulla oli riparilla samaan aikaan kaksi tyyppiä, joitä ei oltu kastettu, eikä siinä mitään vaikeaa ollu. Juuri ennen konfirmaatiota, nää kaksi sitten kastettiin eri tiloissa ja sit alkoi konfirmaatio...

Minä puolestaan en pidä ollenkaan huonona, että kirkko elää seurakuntalaisineen todellista elämää. Siellähän kirkkoa tarvitaan - tavallisen elämän parissa. Mutta mie oonkin lähiöisonen, kaksvuotisella koulutuksella..

Meillä mun ei tarvinnut kastaa, ihan pappi tuli sitä varten.
Mun tytön kastoi lastenhoitaja =) Mutta oli olemassa pieni mahdollisuus, että olisin joutunut itse kastamaan oman lapseni. Ja ei, en ole pappi.

Mitä tulee jouluihin yms juhliin, loppiaista lukuunottamatta nk kirkolliset juhlapyhät on vanhoja pakanallisia juhlia, joita siis Suomessa vietettiin jo ennen kristinuskon rantautumista. En kuitenkaan pidä pahana, vaikka kristitytkin viettävät vanhoja pakanajuhliamme uusine merkityksineen =)

Miten ne pakanat sitten joulua viettää? Eikös silloin aikoinaan uskottu tonttuihin, uskot sä? Enkä kysy tätä vit**uillessani.

Miten ne pakanat sitten joulua viettää? Eikös silloin aikoinaan uskottu tonttuihin, uskot sä? Enkä kysy tätä vit**uillessani.
Alkuperäinen joulu - siis se pakanallinen - on itseasiassa talvipäivän seisaus. Luonnonuskonnoissa on aina ollut merkitystä juuri näillä asioilla eli milloin päivä alkaa pitenemään tai lyhenemään. Syykin on ollut ihan yksinkertainen, sillä kesällä oli ruokaa riittävästi - jos vaan oli hyvä satovuosi - ja talvella taas vähemmän riittävästi. Elämä pyöri aika pitkälle yksinkertaisen hengissä säilymisen ympärillä ja ruualla oli siinä aika suuri merkitys.

Pakanoille joulu - eli talvipäivän seisaus - on merkittävä päivä siksi, että päivä alkaa sen jälkeen taas pitenemään ja yö lyhenemään. Kesä on siis tulossa ja kesällä saadaan taas vatsat täyteen. Keväällä ja kesällä myös tarkeni paljon paremmin kuin hyisissä pakkasissa talvella. Luonnonuskonnot eivät ole mitään käsittämätöntä mystiikkaa vaan itse asiassa aikaansa nähden varsin ymmärrettäviä juttuja.

Pakanauskontoja on useita enkä ota kantaa muihin kuin omaan muinaissuomalaiseen uskooni tonttujen suhteen. Muinaissuomalaisuus on nk haltijauskonto ja tontut kuuluvat siihen. Tosin eivät sellaisina kuin joulun aikaan marketeissa nähdään. Mutta on saunatonttua, kotitonttua jne. Musta on jossain määrin tonttumaista käyttää sanaa tonttu vaan itse puhun mieluummin haltijoista.

Muistelinkin sitä, että jouluna tontuille jätettiin yöksi ruokaa pöytään. Siksi kysyin tätä.
Kyllä, näin tehtiin =) Ja meillä tehdään vieläkin. Kekrinä taas kutsun vainajat ruokailemaan kanssamme ja jätän ruokaa aina rappusillekin. Juhannuksena vein metsän hengille ruokaa.

Ajattele mä liityin kirkkoon, että saatiin kirkkohäät ja kaste vauvalle, ja sen jälkeen erosin kirkosta ensin heti mä ja vähän ajan päästä mies.

Mitä sä siis sait tosta touhusta? Lapsellista; ja tossa tapauksessa täysin turhan päivästä

Äläs nyt kun kaverini just eilen sanoi ettei usko jumalaan mutta maksaa silti mielellään kirkollisveroa jotta pääsee kirkossa naimisiin kun on hänen mielestään ainoa tapa! Juu-u, tuosta kun laskin eroakirkosta.fi:n kautta niin jos menee 30veenä naimisiin on hän maksanut kirjollisveroa jo toista tonnia...

voi hurja, mieletön summa;)! Voisihan sen laittaa vaikka kaljaan, menis varmaan hiukka enemmän, kun lähtee putki päälle.

Muistelinkin sitä, että jouluna tontuille jätettiin yöksi ruokaa pöytään. Siksi kysyin tätä.
Kyllä, näin tehtiin =) Ja meillä tehdään vieläkin. Kekrinä taas kutsun vainajat ruokailemaan kanssamme ja jätän ruokaa aina rappusillekin. Juhannuksena vein metsän hengille ruokaa.

YÖKS!:P.

Meillä mun ei tarvinnut kastaa, ihan pappi tuli sitä varten.
Mun tytön kastoi lastenhoitaja =) Mutta oli olemassa pieni mahdollisuus, että olisin joutunut itse kastamaan oman lapseni. Ja ei, en ole pappi.

kuinka sä oisit voinut lapsesi kastaa? Siis oisitko kastanut Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen vai mihin? Alkaa kuulostaa hiukan jo rienaamiselta, sun taustoja lukeneena.

ei se kaste ole mikään perinne: vaan joka uskoo ja kastetaan se pelastuu. Eli kasteella on kuitenkin melkoinen merkitys kristinuskossa. Niin ja olen itse aikuisena kastettu.