Seurakunnan päiväkerhosta

jos sä et halua, että sun lapsellesi opetetaan näitä ja kerrotaan joista uskonnollisista jutuista, niin pidä lapsesi kotona. koska se on seurakunnan kerho ja siihen kuuluu olennaisena osana tuo uskonto, mutta siellä on paljon paljon muutakin. siellä opitaan yhteistyötaitoja ja kaikenlaisia leikkejä siellä askarrellaan. yms.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Järki hoi älä jätä:
En käsitä sinua. Kyseessä on seurakunnan kerho, mitä muuta oikein kuvittelit?? Minusta on aika typerää olettaa seurakunnan pitävän puoli-ilmaista kerhoa, jossa ei puhuta Jeesuksesta mitään! Haloo!!

Eihän sinne kenenkään ole PAKKO lastaan viedä.
No ei olekaan, mutta sitten vittuillaan kun viedään lapsi päiväkotiin..
 
Ei mekään mitään uskovaisia olla,kirkkoon kuulutaan ja piste.Mut ei mua haittaa jos kerhossa antavat kristillistä kasvatusta.Musta on ihan mahtavaa että suomessa on tällaiseen mahollisuus,ilmaiseen kerhoon jossa on luotettavat kerhotädit ja kavereita.Uskon että kerhosta on pelkästään hyötyä meidän 3-vuotiaalle joka pian aloittaa kerhon ensimmäistä kertaa.

Ei kannata viedä lasta sinne jos ressaa ;)
 
Järki hoi älä jätä
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Järki hoi älä jätä:
En käsitä sinua. Kyseessä on seurakunnan kerho, mitä muuta oikein kuvittelit?? Minusta on aika typerää olettaa seurakunnan pitävän puoli-ilmaista kerhoa, jossa ei puhuta Jeesuksesta mitään! Haloo!!

Eihän sinne kenenkään ole PAKKO lastaan viedä.
No ei olekaan, mutta sitten vittuillaan kun viedään lapsi päiväkotiin..
En ymmärrä viimeisintä vastausta, mitä tarkoittaa?
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Järki hoi älä jätä:
No ei olekaan, mutta sitten vittuillaan kun viedään lapsi päiväkotiin..
En ymmärrä viimeisintä vastausta, mitä tarkoittaa?[/quote]


Niin, että jos lapsi haluaisi olla kavereiden kanssa ja viedään päiväkotiin niin sitten vittuillaan, että pitäisi viedä seurakunnan kerhoon. Ja jos ei halua sinne viedä, niin minne sitten? Täältä löytyy kyllä hyviä esimerkkejä..
 
Jos ei halua, että lapsi kuulee kristinuskoon liittyviä lauluja ja muita juttuja, niin minkä ihmeen takia laittaa lapsi seurakunnan kerhoon ja sitten valittaa asiasta? Totta ihmeessä seurakunnan kerhossa käsitellään uskontoon liittyviä asioita, jos kohta ei mitenkään hirveästi.

Minulla ei oikein mene ymmärrykseen se, ettei seurakunta saisi omassa kerhossaan huolehtia uskonnollisista asioista. Ihan sama kuin vaikkapa poliittisen puolueen nuorisojaosto ei saisi mitenkään puhua ko. puolueeseen liittyvistä asioista.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Järki hoi älä jätä:
En ymmärrä viimeisintä vastausta, mitä tarkoittaa?

Niin, että jos lapsi haluaisi olla kavereiden kanssa ja viedään päiväkotiin niin sitten vittuillaan, että pitäisi viedä seurakunnan kerhoon. Ja jos ei halua sinne viedä, niin minne sitten? Täältä löytyy kyllä hyviä esimerkkejä..
Ei meilläkään ollut muita vaihtoehtoja, kuin kaupungin ja seurakunnan yhteinen, hyvin uskonnollinen kerho tai sitten kodin ulkopuolinen osapäivähoito :|
 
Järki hoi älä jätä
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Järki hoi älä jätä:
No ei olekaan, mutta sitten vittuillaan kun viedään lapsi päiväkotiin..
En ymmärrä viimeisintä vastausta, mitä tarkoittaa?

Niin, että jos lapsi haluaisi olla kavereiden kanssa ja viedään päiväkotiin niin sitten vittuillaan, että pitäisi viedä seurakunnan kerhoon. Ja jos ei halua sinne viedä, niin minne sitten? Täältä löytyy kyllä hyviä esimerkkejä..
:| [/quote]

En vieläkään tajua? Kuka vittuilee? Siis siitä että lapsi on päiväkodissako? Eihän seurakunnan kerho ja päiväkoti ole sama asia... en ymmärrä.
 
ninnu77
Mä olen pienenä käynyt seurakunnan kerhoa ja sikäli kun muistan niin siellä luettiin ainakin ruokaruokous ja aina laulettiin ystävä sä lapsien. Enkä mä sen kummemmin mikään uskovainen ole. En ole koskaan ollutkaan eikä meidän perhe ole ollut. Oman tytön kans on kuljettu seurakunnan perhepäiväkerhossa aina kun on päästy siitä asti kun tyttö oli vuoden (täyttää kohta 3). Mä luulin kans aikasemmin että se olis semmosta "jeesustelua" koko kerho ajan ja tuumasinkin äidilleni että enköhän mä sen "jeesustelun" kestä kun tyttö saa leikkiä muiden lasten kans. Meillä kun noita lapsiperhetuttuja ei montaa ole. Mutta eipäs siellä "jeesusteltukaan". Alussa oli laulu hetki (n. 10 min.) ja ainoa hengellinen laulu mikä oli oli jumalan kämmenellä. Muuten ne oli tavalisia lasten lauluja. Sit siellä sai askarrella ja leikkiä kummin vain halusi. Mennään varmaan nyt syksylläkin ihan miten vain työt antaa myöten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gwendolyne:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Kerhoissa opetellaan monenlaisia tärkeitä asioita, kuten toisten huomioon ottamista ja ryhmässä toimimista. Kerhopäivä 3 h sisältää laulua, leikkejä, askartelua ja hiljentymistä pienissä hartaushetkissä Jumalan kämmenelle. Välillä syödään eväät, jotka on laitettu kotoa mukaan.

Ihan kamalaa... heh. nuo hartaushetket on rauhoittumista ja kestää noin 10 minuuttia siitä kolmetuntisesta



Tarkoitan lähinnä tätä: "Päiväkerhot kokoavat yhteen seurakuntamme 3-5vuotiaita lapsia. Niiden tehtävänä on tukea koteja lasten kristillisessä kasvatuksessa. Päiväkerhoissa lapselle tarjotaan kokemuksia hiljentymisestä ja kristillisen uskon toteuttamisesta arjessa ja juhlassa."
No on aika mahtipontisesti ilmaistu. Ei se käytännössä noin ole. Ei mekään mitään uskonnollisia olla. Silti ollaan tykätty noista kerhoista. Lähinnä oon ajatellu kerhon kehittävän lapsen sosiaalisia kykyjä ja tuovan kivaa vaihtelua ja kavereita. Kotihoidossa oleville ihan loistava juttu. Kyllähän nuo hoilaa noita Jumalan kämmenellä... yms lauluja, mutta en koe sitä ongelmana.
 
Lionheart
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin seurakunnan kerho. Tai siis se oli kaupungin ja seurakunnan yhteinen kerho, eikä ollut lainkaan seurakunnattomien kerhoa :saint:

Aika paljon siellä kerrottiin raamatun tarinoita, tekivät kirkkoretkiä, lauloivat uskonnollisia lauluja ja askarteluissa oli kyllä hyvin usein joku uskonnollinen tai kirkollinen teema. 90% kerroista oli lisäksi jokin tietty ennalta määrätty raamatullinen teema.

Mun mielestäni se oli todella uskonnollinen kerho, kun otettiin huomioon sekin että se oli kaupungin päiväkerho (vaikkakin yhdessä seurakunnan kanssa järjestetty).
Tuossa tilanteessa on mielestäni syytä herättää julkista keskustelua siitä, miksi kaupunki tukee verovaroin jotain uskonnollista yhteisöä. Jos ev-lut. seurakunnalle kustannetaan kerho (tai edes osa siitä), niin sitten myös muille uskonnoille. En kerta kaikkiaan hyväksy uskonnon tuputusta esimerkiksi päiväkodeissa (monissa kuuluu rutiiniin myös ruokarukous) tai vastaavissa kunnallisissa toiminnoissa. Seurakunta hoitakoon käännytyksen ihan omin voimin ja niillä kirkollisveroilla, joita se perii. (Kyllä, minun mielestäni myös uskonnonopetus kouluissa on nykymuodossaan asiatonta. Seurakunnat hoitakoot oman uskontonsa opetuksen, kouluissa uskontoja pitäisi käsitellä puolueettomasti).

Jos kaikki ovat hiljaa, ei asiaan tule koskaan muutosta.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Lionheart:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin seurakunnan kerho. Tai siis se oli kaupungin ja seurakunnan yhteinen kerho, eikä ollut lainkaan seurakunnattomien kerhoa :saint:

Aika paljon siellä kerrottiin raamatun tarinoita, tekivät kirkkoretkiä, lauloivat uskonnollisia lauluja ja askarteluissa oli kyllä hyvin usein joku uskonnollinen tai kirkollinen teema. 90% kerroista oli lisäksi jokin tietty ennalta määrätty raamatullinen teema.

Mun mielestäni se oli todella uskonnollinen kerho, kun otettiin huomioon sekin että se oli kaupungin päiväkerho (vaikkakin yhdessä seurakunnan kanssa järjestetty).
Tuossa tilanteessa on mielestäni syytä herättää julkista keskustelua siitä, miksi kaupunki tukee verovaroin jotain uskonnollista yhteisöä. Jos ev-lut. seurakunnalle kustannetaan kerho (tai edes osa siitä), niin sitten myös muille uskonnoille. En kerta kaikkiaan hyväksy uskonnon tuputusta esimerkiksi päiväkodeissa (monissa kuuluu rutiiniin myös ruokarukous) tai vastaavissa kunnallisissa toiminnoissa. Seurakunta hoitakoon käännytyksen ihan omin voimin ja niillä kirkollisveroilla, joita se perii. (Kyllä, minun mielestäni myös uskonnonopetus kouluissa on nykymuodossaan asiatonta. Seurakunnat hoitakoot oman uskontonsa opetuksen, kouluissa uskontoja pitäisi käsitellä puolueettomasti).

Jos kaikki ovat hiljaa, ei asiaan tule koskaan muutosta.
No ei se meistäkään ihan ok ollut, mekään kun emme kuulu seurakuntaan. Mutta lapsi ei käy siinä kerhossa enää. Meillä vaan jäi tuo koko asian muun elämän jalkoihin niin, että ei siihen tullut puututtua.

Päiväkodista taas kysyttiin, että mihin kaikkiin toimituksiin lapsi saa osallistua. En muista enää, että mitä kaikkia vaihtoehtoja siinä oli, mutta kysyttiin esim että saako lapsen kanssa mennä seurakunnan hartaustilaisuuksiin jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Järki hoi älä jätä:
En käsitä sinua. Kyseessä on seurakunnan kerho, mitä muuta oikein kuvittelit?? Minusta on aika typerää olettaa seurakunnan pitävän puoli-ilmaista kerhoa, jossa ei puhuta Jeesuksesta mitään! Haloo!!

Eihän sinne kenenkään ole PAKKO lastaan viedä.
No ei olekaan, mutta sitten vittuillaan kun viedään lapsi päiväkotiin..
no itseasiassa 3 vuotiasta ei tarvitse viedä minnekään jos äiti on kotona eikä ole todellista tarvetta päivähoitoon. Niitä paljon puhuttuja virikkeitä kun löytyy kotoakin ja äidin (ja mahdollisen pikkusisaruksen) kanssa puuhastellessa. Se on vain pienestä viitseliäisyydestä kiinni. Eli ei kun puistoon tai vaikka omalle hiekkalaatikolla kakkuja lapsen kanssa leipomaan
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
no itseasiassa 3 vuotiasta ei tarvitse viedä minnekään jos äiti on kotona eikä ole todellista tarvetta päivähoitoon. Niitä paljon puhuttuja virikkeitä kun löytyy kotoakin ja äidin (ja mahdollisen pikkusisaruksen) kanssa puuhastellessa. Se on vain pienestä viitseliäisyydestä kiinni. Eli ei kun puistoon tai vaikka omalle hiekkalaatikolla kakkuja lapsen kanssa leipomaan

Kyllä VIRIKKEITÄ ja tekemistä löytyy, mutta valitettavasti ei kavereita.
 
jolle ei seurakunnan kerho kelpaa, ja joka ei halua lastaan viedä päiväkotiin, niin perustakoon oman kerhonsa, jossa ei sit varmasti missään muodossa mainita sanaa Jumala tai Jeesus, jos se kerta jotenkin lasta vahingoittaa, että lukee ruokarukouksen ja laulaa jonkun uskonnolis aiheisen laulun, ei siellä kerhossa kovin paljon muuta uskontoa saarnata
 
kerhotäti
Meidän kerhossamme tuo ko lause tarkoittaa:
Aamupiiriä, jossa kyselemme kuulumiset, kerromme/luemme jonkin raamatunkertomuksen (lapsenomaisesti) tai jonkun muun tekstin koskien eettisyyttä tms. Uskonnollisista kertomuksista pääkohdat:pääsiäinen, joulu, luomiskertomus jne
Ja eväiden aikaan luemme ruokarukouksen.
Voinpa sulle kertoa, että jos olet lapsesi meinannut eskariin tai kouluun päästää,niin samoja asioita tulee sielläkin. Esikoulussa on pyhäkouluhetket ja ruokarukoukset....

 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
jolle ei seurakunnan kerho kelpaa, ja joka ei halua lastaan viedä päiväkotiin, niin perustakoon oman kerhonsa, jossa ei sit varmasti missään muodossa mainita sanaa Jumala tai Jeesus, jos se kerta jotenkin lasta vahingoittaa, että lukee ruokarukouksen ja laulaa jonkun uskonnolis aiheisen laulun, ei siellä kerhossa kovin paljon muuta uskontoa saarnata
Ei mutta kannattaahan tuossa nyt koittaa ottaa huomioon se, että eihän varmaan kovin moni ev-lut mielellään veisi lasta kerhoon, jossa opetetaan jotain vakaumusta jota ei tunne omakseen. Eli ajattelisiko kristittykin niin, että voi viedä lapsen ihan hyvin vaikka islamilaiseen päiväkerhoon, koska se ei kuitenkaan lasta vahingoita että siellä jollain tavalla tulee esille islaminusko?

Monilla kun on muitakin vakaumuksia, ja silloin voi olla että ei tunnu hyvältä edes se uskonnollisaiheinen laulu, tai ruokarukous. Ei se minusta eroa millään tavalla siitä, että miltä kristitystä tuntuisi viedä lapsensa kerhoon, jossa olisi jonkun toisen uskonnon teema.



Muoks, siis kun perustellaan sillä että ihan hyvin voi lapsen viedä seurakunnan kerhoon, koska siellä on muutakin kuin uskonnollista toimintaa. Ja käännetään asia niin, että vanhemmat olisivat jotenkin kummallisia, kun eivät halua opettaa lapselle arvoja joita ei perheessä harjoiteta. Tai ainakin sellainen mielikuva tulee noista lausahduksista "jos se kerta lasta jotenkin vahingoittaa".


Ja meillä siis ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin seurakunnan ja kaupungin yhteinen kerho, joka oli kovin uskonnollinen ja taas osa-aikapäivähoitopaikan saaminen oli erittäin hankalaa meidän 4½-vuotiaalle.



Sitten jos kunnassa on järjestetty mahdollisuus myös seurakunnattomaan kerhoon, niin ei siinä minusta silloin mitään ongelmaa ole :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
no itseasiassa 3 vuotiasta ei tarvitse viedä minnekään jos äiti on kotona eikä ole todellista tarvetta päivähoitoon. Niitä paljon puhuttuja virikkeitä kun löytyy kotoakin ja äidin (ja mahdollisen pikkusisaruksen) kanssa puuhastellessa. Se on vain pienestä viitseliäisyydestä kiinni. Eli ei kun puistoon tai vaikka omalle hiekkalaatikolla kakkuja lapsen kanssa leipomaan

Kyllä VIRIKKEITÄ ja tekemistä löytyy, mutta valitettavasti ei kavereita.
no äiti on sitten se kaveri. Sanoisinko vähän ilkeästi että siinä on se yhden lapsen riski että joutuukin lapsen kanssa leikkimään , jos ei kotona tai naapurissa leikkikaveria ole. tokli se yksi lapsi voi olla tietoinen valinta mutta myös omasta tahdosta riippumaton juttu.
Mutta edelleen mikä ihme maaginen ikä se 3 v on, kun alle 3 v ei saa missään nimessä viedä hoitoon että ei "tule mitään traumoja eikä äiti - lapsi suhde häiriinny ym ym" ja sitten kun lapsi täyttää 3 v niin yhdessä yössä äiti ei olekaan enää riiittävästi. Ja höpö höpö sanon minä, äiti riittää ihan hyvin ja koti, se ryhmässä oleminen kannattaa alkaa sitten kun on jotakin 5 v ellei sitten ennen sitä ole "pakko" mennä hoitoon kun äiti on töissä

 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
no äiti on sitten se kaveri. Sanoisinko vähän ilkeästi että siinä on se yhden lapsen riski että joutuukin lapsen kanssa leikkimään , jos ei kotona tai naapurissa leikkikaveria ole. tokli se yksi lapsi voi olla tietoinen valinta mutta myös omasta tahdosta riippumaton juttu.
Mutta edelleen mikä ihme maaginen ikä se 3 v on, kun alle 3 v ei saa missään nimessä viedä hoitoon että ei "tule mitään traumoja eikä äiti - lapsi suhde häiriinny ym ym" ja sitten kun lapsi täyttää 3 v niin yhdessä yössä äiti ei olekaan enää riiittävästi. Ja höpö höpö sanon minä, äiti riittää ihan hyvin ja koti, se ryhmässä oleminen kannattaa alkaa sitten kun on jotakin 5 v ellei sitten ennen sitä ole "pakko" mennä hoitoon kun äiti on töissä
Minun mielestä minä, aikuinen ihminen en vaan millään tasolla vastaa lapsen ikäistä kaveria. Ja jos oikeasti vastaisin, niin olisi varmaan aika hankkiutua hoitoon.
Missä kohdassa minä sanoin, että kun lapsi täyttää 3 se pitää viedä hoitoon? Mistä edes repäisit tuon 3-vuotiaan?
Meidän lapsi täyttää 5 ja jää osapäivähoitoon..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
no äiti on sitten se kaveri. Sanoisinko vähän ilkeästi että siinä on se yhden lapsen riski että joutuukin lapsen kanssa leikkimään , jos ei kotona tai naapurissa leikkikaveria ole. tokli se yksi lapsi voi olla tietoinen valinta mutta myös omasta tahdosta riippumaton juttu.
Mutta edelleen mikä ihme maaginen ikä se 3 v on, kun alle 3 v ei saa missään nimessä viedä hoitoon että ei "tule mitään traumoja eikä äiti - lapsi suhde häiriinny ym ym" ja sitten kun lapsi täyttää 3 v niin yhdessä yössä äiti ei olekaan enää riiittävästi. Ja höpö höpö sanon minä, äiti riittää ihan hyvin ja koti, se ryhmässä oleminen kannattaa alkaa sitten kun on jotakin 5 v ellei sitten ennen sitä ole "pakko" mennä hoitoon kun äiti on töissä
Minun mielestä minä, aikuinen ihminen en vaan millään tasolla vastaa lapsen ikäistä kaveria. Ja jos oikeasti vastaisin, niin olisi varmaan aika hankkiutua hoitoon.
Missä kohdassa minä sanoin, että kun lapsi täyttää 3 se pitää viedä hoitoon? Mistä edes repäisit tuon 3-vuotiaan?
Meidän lapsi täyttää 5 ja jää osapäivähoitoon..

muistaakseni ap mainitsi lapsensa olevan 3 vuotias ja siitähän tämä keskustelu lähti vai kuinka?
Minä muuten olen sitä mieltä että jos tuon 3 v sijaan olisi 4 v se kotihoidon tuen raja niin eiköhän sitten kaikki olisi sitä mieltä että ei alle 4 v hoitoon (kun se lapsi turvaa sitten äidille sen pienen tulon kotonaolemisesta ilman pelkoa joutua töihin).
 
Alkuperäinen kirjoittaja elmeriini:
Jos noin tarkka raja pitää vetää, niin älä ihmeessä vie lastasi seurakunnan kerhoon. Johan siellä seurakuntatalollakin voi näkyä risti tai jotain muuta aiheeseen liittyvää! Minä ainakin vien lapseni seurakunnan kerhoon enkä ole ollenkaan pahoillani siitä 10 minuutin hiljentymisestä. Jos lapsi siellä "hurahtaa uskoon", niin sitten niin pitää varmaan käydäkin.
Just noin!
 
miettikääs muuten sitä mitä se kerhoilu maksaisi jos ei sitä srk kustantaisi??? Jos sen yhtä ilmaiseksi saa kuka vaan pyräytettyä pystyyn, siitä vaan.
Tai talkooperiaatteella muutaman äidin rinki pyörittämään hommaa vuoroin kunkin kotona. ei siinä muuta kuin vuoroin tarjoaisi toisille äideillekin kahvit ja antaisi kullanmurunsa lelut muidenkin käyttöön. MUTTA siinähän on se pointti että lapsi toki saa seuraa mutta äiti ei saa vapaa-aikaa.
kumpi tärkeämpää lapsen virikkeet vai äidin laatuaika oman itsensä seurassa? Kumpaa oikeasti tarkoitetaankaan????
 
Lionheart
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
miettikääs muuten sitä mitä se kerhoilu maksaisi jos ei sitä srk kustantaisi??? Jos sen yhtä ilmaiseksi saa kuka vaan pyräytettyä pystyyn, siitä vaan.
Tai talkooperiaatteella muutaman äidin rinki pyörittämään hommaa vuoroin kunkin kotona. ei siinä muuta kuin vuoroin tarjoaisi toisille äideillekin kahvit ja antaisi kullanmurunsa lelut muidenkin käyttöön. MUTTA siinähän on se pointti että lapsi toki saa seuraa mutta äiti ei saa vapaa-aikaa.
kumpi tärkeämpää lapsen virikkeet vai äidin laatuaika oman itsensä seurassa? Kumpaa oikeasti tarkoitetaankaan????
Kerhoissa arvokasta on myös ryhmässä toimiminen ja vieraan ohjaajan ohjeiden mukaan toimiminen. Minulle ei ainakaan kolmevuotiaan kahden tunnin kerho kovin paljon vapaa-aikaa suonut, yleensä kolmevuotiailla kerhoilijoilla on pikkusisaruskin jo, kuinkas muuten sitä kolmevuotiasta voisi kotona hoitaa. Mutta aran kolmevuotiaan itsetunnolle teki todella hyvää kun lapsi huomasi pärjäävänsä vieraiden ihmisten kanssa. Sen ikäisellekin on jo tärkeä juttu että äiti ei ole ihan joka paikassa mukana.

Kerhon perustaminen ei ole ihan pikkujuttu jos paikkakunnalla ei ole muita kuin seurakunnan kerho. Pitää löytää rahoitus ja tilat, myös pätevän ohjaajan löytyminen on vaikeaa, koska kokopäivätyötä on vaikea tarjota. MLL:n paikallisyhdistys voi olla suurena apuna tässä, jos yhdistyksen toiminta on muutenkin vireää.
 

Yhteistyössä