selviäisitkö jos lapsesi kuolisi?

• Viestiketjun aloittaja hjn
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Pakkohan mun olisi kun niitä lapsia on enemmän kuin yksi.
Peesi, vaikka jotuisin tod.näk.terapiaan, mutta siellähän oon juossut jo vuosia muutenkin :/

Vaikea kuvitella tuota tilannetta, mut todennäköisesti olisin tooooosi pitkään aivan rikki, mä oon sellainen että vaikea muutenkaan uskoa asioita todeksi.

Voi, kuulostaa kauheelta, mutta varmaan ihan vauvan kuolemasta selviäisin ilman ammattiapua, vaikka suru olisikin valtava. Mutta tilanteessa, että on saanut lapsen pitää jo esim. tuon meidän pojan iän 8v. niin suru olisi ylitsepääsemätön. Kun olisi joutunut vielä tuntemaan noiden pikkuveljien ikävän ja surun. Se on raastava tunne, kun 5vuotias pelkää isoveljen kuolevan, ja kun tämän 8v. itsekkin pelkää... Vauva ei kuitenkaan itse osaa kohtaloaan pelätä.

Toivottavasti en nyt loukannut ketään. Tämä vaan siis perustuu omiin kokemuksiini. :(

Alkuperäinen kirjoittaja hjn:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
En oikein ymmärrä kysymystä. Mitä sitten tapahtuu jos ei selviä, kuolee suruun vai mitä?
siis selviäisitkö siitä yksin vai tarvitsisitko ammattiapua?
Jaa, mielsin kullä tuon ammattiavun ihan mukaankuuluvaksi tuohon selviämiseen. Mikä muuten lasketaan ammattiavuksi? Joku yksittäinen kriisiryhmä/keskustelu, kriisipolilla tms käynnit, pidempi hoitosuhde mtt:ssä, lääkehoito, seurakunnan kriisiryhmä, muu sururyhmä tms?

Itse kysymykseen, pakkohan se olisi selvitä. Sen olisi velkaa jäljelle jäävälle lapselle, miehelle ja muille läheisille. He eivät enää kaipaisi lisää taakkaa vaikeassa tilanteessa. Mitä tuohon ammattiapuun tulee, toivon että alyäisin hyödyntää sitä riittävästi enkä yrittäisi kynsin ja hampain selvitä yksin.

En tiedä laskeeko ap tuon sitten selviämiseksi? Minulle selviäminen kuitenkin tarkoittaa sitä että kykenee elämään surunsa kanssa, selviämään arjesta ja pikkuhiljaa näkemään ympärillä positiivisiakin asioita.

Minulle tuo toinen vaihtoehto -se ettei selviä- tarkoittaa vaikka itsemurhaa tai muuten käytännössä elämästä luopumista. Sitä ettei enää näe mitään syytä elää, ei mitään positiivista tai kaunista. Haluaa vain olla yksin asunnossaan kuolemaan toivoen, ei halua nähdä muita ihmisiä eikä elämää ympärillään. Katkaisee suhteet läheisiin jne.

muoks. en edes ymmärrä miksi pitäisi selvitä ilman ammattiapua. :/ Aloitus sai vaan kuulostamaan kuin se olisi joku tavoite tai muuten saavutus.

mua jäi mietityttämään mitä "selviäminen" tossa tarkoittaa. Jos se tarkottaa kykyä/halua jatkaa elämää niin joo, mutta kyllä sellanen kokemus jättää sisimpään jonkin jäljen pysyvästi niinku mikä tahansa rankka elämänkokemus - tietosuuden siitä, että elämässä voi tapahtua mitä tahansa sekä pahassa, että hyvässä ja ei kannata pitää todennäköisyyttä samana kuin tosi. Positiivistakin voi löytää, osaa sen jälkeen ehkä paremmin laittaa asiat elämässä oikeeseen suhteeseen ja tärkeysjärjestykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja tuulen sydän:
mua jäi mietityttämään mitä "selviäminen" tossa tarkoittaa. Jos se tarkottaa kykyä/halua jatkaa elämää niin joo, mutta kyllä sellanen kokemus jättää sisimpään jonkin jäljen pysyvästi niinku mikä tahansa rankka elämänkokemus - tietosuuden siitä, että elämässä voi tapahtua mitä tahansa sekä pahassa, että hyvässä ja ei kannata pitää todennäköisyyttä samana kuin tosi. Positiivistakin voi löytää, osaa sen jälkeen ehkä paremmin laittaa asiat elämässä oikeeseen suhteeseen ja tärkeysjärjestykseen.
Tätä minä just tarkoitin.

Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja vieraus:
En selviäisi. On vain yksi lapsi, joka on minulle henki ja elämä. Kuolisin perässä.
Sama täällä. Kaikki muu menettäisi merkityksensä, millään ei olisi mitään väliä. Jos mulle tilaisuus tulisi (ts. kukaan ei ehdi pistämään mua hoitoon), niin henki lähtisi.

selvisin vaikka kyllä se kovasti koetteli ja ammattiapua ja ystävä verkkoa tarvin pitkään,edelleen suru on läsnä mutta kuitenkin jollakinlailla helpottanut,unohdu ei koskaan mutta päivä kerrallaan

meillä selvittiin,tosin sisarusten(kuolleen lapsen)asioita vielä paikkaillaan.lapsen kuolemasta siis reilu 2 vuotta.
aikaisempi menetys oli kaksostyttöjen kuolema kohtuun 6vuotta sitten.

keskusteluapua hain ja vähän aikaa sairauslomalla,sekä mieliala lääkitys,mut nopeesti kuitenkin suht normaalissa elämässä kiinni =)

elämä jatkuu
pakkohan siitä oli selvitä. Onneksi oli toinen lapsi, joka piti elämän menossa mukana. Mutta muistan, kun ensimmäistä kertaa tapahtuman jälkeen joku marketissa asiointi tuntui hyvin epätodelliselta.

Eikä tuollisesta kukaan yksin selviä. Tukea tarvitsee, joko ammattiapua, sukua tai ystäviä. Parhaassa tapauksessa on kaikki nämä käytettävissä. Lääkitystä henk.koht. en tarvinnut, ja psykologin apua kerran. odotin romahdusta, mutta ei sellaista tullut. Elämä jatkui ja jatkuu surusta ja menetyksestä huolimatta.

Mikäli menettäisin yhden lapsen, niin pakkohan se olisi selvitä. Mikäli menettäisin molemmat, niin en todellakaan osaa sanoa selviytyisinkö. Ilman ammattiapua en selviäisi misään nimessä lapsen menetyksestä, mutta jos tosiaan molemmat menettäisin, en tiedä riittäisikö ammattiapukaan.
En välttämättä tappaisi itseäni, mutta todennäköisesti pää ei kestäisi ja sekoaisin.

motherOfOne
en selviäisi. Keskenmenotkin raskaita. Ja yksi lapsi nyt ja lisää en voi tehdä, niin rehellisesti kyl voi sanoa että pää siitä menisi sekaisin jos menettäisi ainokaisensa.

Yhteistyössä