Selviää?*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milloin sikiö...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milloin sikiö...

Vieras
Itselläni on ollut melko vaikea raskaus,nyt rv 22+0. Pelko siitä,että raskaus päättyy ennenaikaiseen synnytykseen on suuri. Kysyisinkin teiltä ehkä fiksummilta,mikä on suunilleen se aika jolloin sikiö selviää hengissä jos päättää maailmaan tulla aiemmin? Ja mitä lääkärit pystycät tekemään estääkseen synnytyksen? Ja milloin sitä ei enää estettäisiin? Kiitos jo etukäteen vastauksista ! Toivottavasti meillä kaikilla raskaus sujuu normaalisti loppuun ;)

Mulla on sellanen ""kirja"" missä lukee näin: Lapsilla, jotka syntyvät 22. -23. raskausviikoilla, on vain pieni mahdollisuus säilyä hengissä. Seuraavien viikkojen aikana mahdollisuus kasvaa merkittävästi päivä päivältä ja 25. jälkeen syntyvistä lapsista yli puolet jää henkiin. Useimmat 30. viikon jälkeen syntyneistä lapsista selviää. Tyttövauvat ovat usein kypsempiä raskausviikkoihin nähden ja siten selviävät paremmin kuin ennenaikaisesti syntyneet poikavauvat.

Tuo on suoraan kirjasta kopsattu. Toivon sulle hyvää odotus aikaa ja että kaikki menisi hyvin :)

En tiiä tota rajaa millon vauva selviää hengissä. Suurinpiirtein kai 26rv, mut on kai niitä pienempiäki selvinny. Varmaan kai on tapauskohtastakin. Mulla on rv 31 kypsytetty vaavin keuhkoja kortisoni pistoksilla. Sit oon saanu jotain pureskeltavia tabl. suppareiden ehkäsyyn ja sit laitettiin vielä tipalla suoneen jotain sup.esto lääkettä. Sen verran pihalla ollu tuollon, että lääkkeitten nimet hukassa. Eli lääkkeillä yrittävät estää ennenaikasta synnytystä. Muuna hoitona ollu vuodelepo kotona ja sairaalassa. Ja ahkerasti lääkärit on vauvan kasvua ja kohdunsuun tilannetta seurannu. 34 viikolle asti joka viikko ä-polilla ja nyt 2 viikon välein. Sitten kun on 34 viikkoa täynnä, niin vauvan syntymistä ei enään estetä. Itellä jatkui siitä 34 viikosta lepo kuitenkin vielä viikon, koska lähisairaala ei ota synnyttään ennen kuin 35 viikkoa täynnä. Ja huomenna tulee huimat 35vk.. :)

Yhteistyössä