Täällä yksi erittäin nopeasti toipunut! Sektio oli suunniteltu vauvan perätilan vuoksi, ja veikkaan että on ihan eri asia toipua suunnitellusta sektiosta kuin sellaisesta joka on tehty esim 40 tunnin synnytyksen päätteeksi!!! Sellaisesta on 'tuplatoipuminen', minä kun kävelin itse leikkaussaliin niin ei ollut mitään ennakkorasitusta edes lihaksistossa ja verta menetin 4 dl.
Mulla ei ollut haavakipuja ollenkaan, tikit kun sain pois niin lakkasi kinnaamasta. Otin kuukauden iisisti enkä nostellut/kantanut vauvaa painavampaa, ei varsinaisesti koskaan kipuillut mutta oli sellainen ihme kiristävä tunne alavatsassa kun suoristi selkää kunnolla. Muistan huomanneeni senkin kadonneen kun tyttö oli kolmekuinen. Kohtu tuntui normaalilta (eli ei tuntunut enää painellessa) kun isompi jälkivuoto loppui, noin 2 vkoa leikkauksesta, jonka jälkeen tiputteli vielä kolmisen viikkoa.
Itse yllätyin täysin toipumisen nopeudesta vaikka olen yleensäkin ollut nopeasti paranevaa sorttia (haavat umpeutuu äkkiä, flunssat lyhyita etc) mutta olin valmistautunut paljon pahempaan. Toisaalta noudatin fysioterapeutin ohjeita ja pidin tukisukkia niinkun käskettiin ja lähdin jo leikkauspäivän iltana liikkeelle, katetrin poiston jälkeen ramppasin käytävillä vauvansänkyä työnnellen. Näin jälkeenpäin sanoisin että saatoin kyllä olla sellaisissa hormonihöyryissä että kipureseptorit oli tukossa

Kaiken huipuksi olen vielä iloisesti ylipainoinen.. siitäkin tuli stressiä etukäteen että mahamakkara hautoo haavaa... no eipä käynyt niinkään, olivat tehneet sen viilloin silleen ovelasti että makkara ei hautonut vaikka vähän rempsottaakin

Ai niin ja suihkutin haavaa kaksi kertaa päivässä tikkien poistoon asti.
Luulen kuitenkin että nämä paranemisjutut on eniten kiinni kudostyypistä, kuten myös repeämät alatiesynnytyksessä. Toisilla on vaan sellainen fleximpi kudos joka joustaa ja kuroutuu helpommin, ja mitä nopeampaa on kudoksen paraneminen, sitä vähemmän kipuja.. näin maalaisjärjellä ajatellen.
Tulipahan sepustus mutta yritän aina tuoda omaa kokemustani esille, ehkä joku leikkauskammoinen saa jotain lohtua tästä jos vasten tahtoaan joutuu sektioon. Mulle se oli ainoa vaihtoehto synnyttää perätilaesikoinen!