Sektion jälkeen vauvakuume

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Uusi jäsen
16.12.2007
29
0
1
Löytyykö täältä muita, jotka toivovat uutta vauvaa, mutta tehty sektio estää toistaiseksi yrittämisen?

Me jo etukäteen suunnittelimme, että seuraava lapsi saisi tulla aika pian tän ekan jälkeen, jos kaikki menee ok ja kun ekassakin oli tekemistä, niin yrityksestä huolimatta toistakin voitaisiin kuitenkin joutua odottamaan pitempään. Ensimmäinen syntyi sitten lopulta sektiolla 11/07, joten tuon takia nyt ei ihan heti voidakaan laittaa kakkosta tilaukseen, vaikka leikkauksesta toipuminen onkin mennyt alusta asti loistavasti.

Onko muita vastaavassa tilanteessa ja miten kauan olette ajatelleet toipua sektiosta ennen kuin lähdette seuraavaa lasta yrittämään?

meillä samantapainen tilanne kuin teillä. Esikoinen syntyi sektiolla 4/07 ja raskautuminen oli vaikeaa. Pieni ikäero oli toivottu. Sain monenmoista tietoa miten pian voisin raskautua sektion jälkeen. Neuvolalääkärin mukaan riittää kun synnytysten väli on vuosi eli todella lyhyt aika. Muuten kyllä sain paljon pitempiä välejä suositukseksi. Itse kuitenkaan emme missään vaiheessa aloittaneet ehkäisyä. Kuukautiset alkoivat jo toukokuun lopussa kun imetys ei onnistunut. Alussa menimme TJOT-meiningillä ja elokuusta asti olemme yrittäneet tosissamme.Pikkuista ei vain edelleenkään kuulu. Otin itse tietoisen riskin yrittäessäni raskautua jo noinkin pian sektion jälkeen, mutta näin jälkikäteen ei harmita yhtään. Olen kuullut myös monien tulleen hyvinkin pian raskaaksi sektion jälkeen ja hyvin on kaikki mennyt. Nämä on vaikeita tilanteita kun on ollut vaikea raskautuakin. Tietysti monesti toinen tulee helpommin. Muilla voi olla toisenlaisia kokemuksia, mutta näin meillä. =)

Omasta kokemuksestani on jo reilummin aikaa... elimme viime vuosisadan loppua kun esikoinen syntyi alkuvuodesta -98 sektiolla ja kakkonen saikin alkunsa kun esikko oli 10kk ikäinen. Ekasta sektiosta olin todella kipeä ja toisen synnyttyä myös sektiolla ei edellinen arpi meinannut puutua olleskaan. Näin ollen siitä on jäänyt pienoinen pelko, että jos nyt vielä kymmenenkin vuoden jälkeen käy samoin... Muuten molempien odotusajat meni hienosti!

Meillä tyttö syntyi toukokuussa 07 ja toista ollaan yritelty siitä kun aikaa kului 6kk.
Vuoden sanoivat sairaalassa et pitäs olla taukoa. Oon kyllä kuullut monelta et eivät oo odottaneet niin kauaa. Ei oo viel tärppi käynyt :(

heips!

mulla poika leikattiin peräjalkatilan takia, ja sitten kun olin YHDEN kerran ilman kumia, (tarkoitus oli lyhyt ikäero mutt ei ehkä ihan näin lyhyt, vaikkakin nyt olemme erittäin onnellisia) jäin raskaaksi, ja vauva oli silloin ~5,5kk.

Kaikki mennyt tosi hyvin, omalla Gynellä kävin ku poika oli n3kk ihan varmuuden vuoksi ja hän sanoi tutkiessaan / ultratessaan että ei mitään estettä tee tuo sektio uudelle raskaudelle. sanoi jopa ite kysymättä että heti voi alkaa koittaa jos siltä tuntuu.

Seuraava lapsi yllätys yllätys oli myös perätilassa = olen joku outolintu (?) ja sain suoraan synnytystapa-arviossa sektioajan. Ikäeroa siis tuo 1v2kk ja kaikki meni tosi hyvin.

Sekä kunnallisen puolen että yksityiset lääkärit olivat koko ajan samaa mieltä, että ei mitään haittaa haavasta.
Tietty varmaan yksilöllistä mutt näin meillä.

Onnea sulle kuumeiluun!
...täällä jännäillään tämä viikko joskos se kaivattu kolmonen ilmottais itsestään...

Missä sairaalassa Pamu k sun sektiot tehtiin? Ihan kiinnostaa onko sairaaloiden välillä eri käytäntöjä. Kun tää meikäläisen hospitaali taitaa olla pt-synnytysten kannalla. Et saakohan seuraavaan kui helposti kun ensimmäinen oli tulossa jalat edellä. Siis jos kakkosen oletetaan pt:ssä olevan. Mun tutulla oli 3. lapsi pylly edellä melkein loppuun saakka ja se ois vissiin "joutunu" alatiesyn. jollei ois kääntynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja memmuli84:
Missä sairaalassa Pamu k sun sektiot tehtiin? Ihan kiinnostaa onko sairaaloiden välillä eri käytäntöjä. Kun tää meikäläisen hospitaali taitaa olla pt-synnytysten kannalla. Et saakohan seuraavaan kui helposti kun ensimmäinen oli tulossa jalat edellä. Siis jos kakkosen oletetaan pt:ssä olevan. Mun tutulla oli 3. lapsi pylly edellä melkein loppuun saakka ja se ois vissiin "joutunu" alatiesyn. jollei ois kääntynyt.

Mun esikko syntyi Hesassa NKL jossa suhtauduttiin hyvin alatiesynnytyspainotteisesti myös perätilaan, ja itsekin halusin häntä koittaa synnyttää, no pääsin vaiheeseen 6cm auki, ja poika heitti jalan alas...tarjonta vaihtui täydellisestä perätilasta ja sektiopäätö tehtiin.
NKLstä mulla on vain hyvää sanottavaa.

Toinen syntyi täällä KOKSissa, jossa heti kun nähtiin, että lapsi on perätilassa ei annettu mitään vaihtoehtoja, ainakaan minulle "tällä historiataustalla" kuten lääkärit totesivat.Ja hyvä niin, tytöllä oli 2 kertaa napanuora päänympäri, että miten lie ois käyny jos pää olis koittanu tulla vikana...
Myös tuolla KOKSissa kaikki meni mallikkaasti.

Yleisestihän lääkärit kaipaavat perätilasynnytyskokemuksia, niitä tulee harvoin, ja jos niin usein yllättäen jolloin välttämättä ei ole kaikki lääkäreitä yms. saatavilla.
Siks kait toivovat niitä tietoonsa etukäteen. Näin olen kuullut.
Tiedän myös perätilan synnyttäneitä joilla kaikki menny ok.

Musta perätilassa saa aina ite vaikuttaa synnytystapaan.

Niin saa itse päättää. Kun täytyy olla motivoitunut synnyttäjä siihen. Ite oisin ollut menossa elektiiviseen sektioon, mutta 2 päivää synnytys käynnistyi vesien menolla josta säänn. supistukset. Ultralla katsottaessa tarjoutuvana osana jalat. Joten siispä kiireelliseen sektioon päädyttiin. Seuraavaa voin alakautta koittaa "oikeinpäin", mut muussa asennossa taidan vaatia leikkausta. Omalla kohdallani toivuin nopeasti eikä mitään ongelmia tullut missään vaiheessa. Mut leikkaus on aina leikkaus :/

Mulla tulee 16.1.vuos sectiosta...Mulle sanottiin synnytyksen jälkeen et pitäs odottaa pari vuotta et maha sais rauhassa parantua...Mut me ollaan nyt alotettu jo pikkukakkosen yritys :) Yhdelle tutulle tehtiin sectio ja se tuli raskaaksi kun esikoinen oli 8kk ja hyvin se rauskaus meni...

Jännä tosiaan, että miten paljon nämä suositukset heittelevät. Tottakai jokainen tapaus on eri ja raskaus pian sektion jälkeen voi mennä paremmin kuin jos odottaisi vuosiakin raskauksien välissä. Onkohan missään tätä tutkittu tarkemmin eli että olisi jotain tilastotietoa, että miten riskit pienenevät, kun raskauksien väli kasvaa? Ilmeisesti tota ei ole juuri tutkittu, koska siinä tapauksessa lääkäreidenkin suositukset voisivat olla vähän enemmän saman suuntaiset.

Minäkin olen koittanut hakea asiasta tietoa netin kautta ja useammassa kohdassa jopa 3 kuukautta pidettäisiin riittävänä välinä sektion jälkeen, mutta yleisemminkin 6 kuukautta. Suomalaisilta sivustoilta löytyy hieman ristiriitaisesti tietoa, että raskauksien välin tulisi olla 1-2 vuotta ja toisaalta taas synnytysten välin 1,5-2 vuotta.

Jännä kun mulle esim. ei kätilö leikkauksen jälkeen synnytyksen läpikäynnissä ois sanonut mitään tuosta, että pitäisi odottaa ennen kuin seuraavaa yrittää, vaan antoi tuon 1 vuosi raskauksien välissä suosituksen vasta kun sitä erikseen kysyin. Muiltakin olen kuullut samaa eli hirveän aktiivisesti sektion läpikäyneitä ei ilmeisesti uudelleenraskautumisesta kuitenkaan varoitella.

Tällä hetkellä mietin tuosta toivotusta kakkosesta niin, että kun kuitenkin pyrin täysimettämään tyttöä 4-6 kk, niin jonkun kuukauden tässä voisi käyttää kondomia ja sitten jättää ehkäisyn pois, kun todennäköisimmin tuo imetyskin kuitenkin toimii hyvänä ehkäisynä ja kuukautiskierron käynnistymiseen siihenkin voi kulua aikaa tuon täysimetyksen jälkeenkin. Ja kun taustalla mun ovuloimattomuuteni niin mitään takeita ei ole, etteikö sama ongelma jatkuisi ja toisaalta, jos raskaus on nyt saanut kropan toimimaan oikein, niin en halua millään hormoniehkäisyllä sitä lähteä enää sekoittamaan. Kierukkaakaan en halua ja kondomin kanssakaan tuskin jaksetaan kauaa säätää, joten ehkä sitä tuossa kesällä voi jo ihan hyvin mielin uutta raskautta toivoa, kun silloin sitten kuitenkin mennyt yli puoli vuotta ja ennen kuin raskaaksi onnistun tulemaan niin hyvin todennäköisesti välistä kuitenkin tulee tuotakin pitempi.

Onko jollain muuten tietoa, että pystyisikö gyne ultralla näkemään, että miten arpi on parantunut tai että voiko omasta toipumisestaan mitään päätellä kropan valmiudesta uuteen raskauteen?

moe
juu kait ennen kaikkea vastausten kirjo johtuu siitä kun ihmiset on niin erilaiset, ja kokemukset sekä miten kaikki sujui.

kyllä ultralla pystyy näkemään, ainakin mulle sanoi Gyne että hyvin on parantunut haava.

ja vielä tuosta vuoden välistä; aikasemmin se olikin niin koska sektioleikkaustyyli oli kovin erilainen kuin nykyään. Mulla Gyne oikeen näytti ne tyylit ja jaksoi selittää kuvien kera.
ett siitä varmaan tuo ns. vanhakantainen suositus. Niin ja kätilötkin ovat sitten oma lukunsa, luottaisin enemmän lääkäreihin.

Siitä olen samaa mieltä että iso leikkaushan se on.
Enkä alunperin olis sektiota halunnut.
Mutta kun ei oikeen ole ollut vaihtoehtoja. Ja pääasia, että olemme kaikki, lapset ja äiti, täällä maailmassa ja hyvässä kunnossa
:heart: :heart:

Sori Pamu, että kirjoittaessa jo unohtui sun gynekäyntisi ja siis se, että ultralla parantumista voisi varmistella.

Mulla otti vähän koville tuo sektioon joutuminen pysähtyneen synnytyksen takia, kun kovin olin toivonut alatiesynnytystä. Toivo elää, että senkin vielä pääsen kokemaan, mutta se ilmeisesti varmempaa, jos vähän enemmän tulisi väliä synnytyksille, joten ehkä tuolla faktalla pystyn vähän vauvakuumettani rajoittamaan. :)

Yhteistyössä