Sektio ja vatsalihakset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jumppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulle sanottiin, että raskauden jälkeen jos ei suorien vatsalihasten välissä tunnu rakoa voi alkaa pikkuhiljaa treenaamaan sitten kun hyvälle tuntuu. jos rako tuntuu niin lihakset ei välttis palaudu ison mahan jäljiltä oikeille uomilleen jos treenaa heti täysillä. mulle tehtiin sektio, eikä tuntunu rakoa eikä treenatessa kipua niin rupesin käymään jumpassa vauvan lekuritarkastuken jälkeen olisko se ollu sillon 6 viikkoinen.

Hei hei, eipäs kiirehditä! Mulle sanottiin että vasta kahden kuukauden kuluttua ja hyvin varovaisesti saa aloitella!!! Eli vain syviä pitkiä vatsalihaksia aluksi ja kun se rako on umpeutunut niin sitten vasta saa jumpata oikealla tavalla, niinkuin normaalisti tehdään. Eli vain syviä aluksi ja vasta kahden kuukauden kuluttua, jopa kolmekin....

Mulla tuntui se rako vielä kun vauva oli 4kk että jos sitä eminaa odotella niin ei varmaan ikinä saisi jumpata... Tosin aloitin oikeasti jumppaamaan varovaisesti vasta kun vauva oli n.5kk etten varmasti tehnyt mitään vahinkoa itselleni. Nyt vatsassa näkyy kivasti jo "pyykkilaudan aiheet" ja sektiosta nyt 9kk.... Tosin imetän enkä saa laihduttaa joten rasvakerrosta ja imetyksestä johtuvaa koko kehon turvotusta on vielä jäljellä. Kaikilla ei ole näin ,mutta minulla on.

Niin ja ihan ensimmäiseksi KAIKKIEN äitien (oli sitten sektio tai ei) pitää jumpata ne lantionpohjalihakset parempaan kuntoon!!! Raskaus hormooneineen löysyttää aina sileitä lihaskudoksia joita myös lantionpohjassa on. Jos heti aloittaa "raakasti" jumppaamaan vatsaa, painuvat lantionpohjan lihakset ikäänkuin alaspäin, puserretaan vatsalihaksilla niitä jo löystyneitä kudoksia alaspäin, niin eihän se hyvää tee. Ensin pohja kuntoon jo sitten ylemmmät kropan kerrokset.... ;) Varmasti miehesikin pitää enemmän sinusta jos "sisus" on kunnossa kuin että vain ulkokuori on kaunis....

Lantionpohja kannattelee sisuskaluja, kun punnertaa vatsalihaksilla, painavat pusertuvat lihakset sisukaluja "kasaan" ja ainut tite minne ne "purkautuvat" on alaspäin, missä on "löyhempää"....

Toivottavasti kukaan ei ottanut herneitä nenuun tästä, kaikki varmaan tietää että lantionpohjan lihakset on tärkeät olla olemassa... Emme halua 40veenä kulkea pissat pöksyissä, emmehän!

;)

JA se rako vatsassa testataan siten, että käydään selälleen makaamaan lattialle. Sitten nostetaan pää ja hartiat ylös lattiasta vatalihaksia jännittäen ja sormella painellen testataan tuntuuko rako. Sectiosta nyt 6 kk ja rako tuntuu edelleen. Fysioterapeutti käski yhä vaan odotella ja kuten edellinenkin sanoi, keskittyä siihen saakka treenaamaan niitä lantionpohjia.

Moi! Mulle tehtiin sektio reilu 2kk sitten. Sairaalassa leikkaava lääkäri sanoi, ettei suoria vatsoja (eli pystyyn nousuja) ei saa tehdä ennen kuin vasta 6kk kuluttua. Poikittaisia jo aiemmin (muutaman kuukauden kuluttua leikkauksesta).

Mulla myös vajaa 4 kk sektiosta ja rako tuntuu edelleen. Viime viikolla rivitanssissa oli kovemmat treenit (2 tuntia ja monta uutta tanssia) ja siitä asti vatsa ollut taas arka kuten heti sektion jälkeen. Muuten on liikunta jäänyt kävelyyn, että olihan tuo varmasti koettelemus vatsalihaksille.

Tässä samaan aikaan olen myös ihmetellyt, kun vyötärön iho on kosketusarka. Lääkäri epäili viime viikolla, että vyöruusu on tulossa, mutta ei ole ainakaan vielä tullut. Mietityttääkin nyt, että mistä mahtaa johtua ja tuliko tuo vatsan aristus tuosta tanssista vai johtuuko samasta syystä kuin tuo ihon aristus (kuin olisi palanut auringossa). Pitäisi kai soittaa uudelleen tuonne "arvauskeskukseen"...

se polttava tunne johtuu todennäköisesti liiasta rasituksesta. Mulle sanottiin kun lähdin sairaalasta, että jos sellaista tunnetta ilmenee, tietää heti rehkineensä liikaa. Sieltä ihon alta kun on leikelty eri kohdista eri kerroksia, niin voi tuntua lähempänä napaakin se polte.

Meikäläinen iha pihalla koko rako asiasta?Toimin sairaalan ohjeiden mukaan jumppaa ajatellen.Mutta en muista mitään mistään raosta.
Minulle tehty kiireelinen sektio jo 10,5kk sitten.

Yhteistyössä