Vatsalihasliikkeet sektion jälkeen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektio äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Puoli vuotta sektion jälkeen on vatsalihakset parantuneet. Täälläpäin on jälkitarkastu 3viikkoa synnytyksen jälkeen eikä poikkileikattu lihas tosiaankaan kestä vielä niin pian!

Huh huh mitä vastauksia olet saanut ... itselläni on sektiosta yli 10kk ja lihakset on vieläkin erillään tosta keskeltä eli suoria vatsalihaksia ei pitäisi vieläkään tehdä - saa kyllä joo, mutta sitten lihakset jäävät loppuiäksi erilleen... Kokeile tunnetko aukon siinä välissä tai taivuta vartaloasi taaksepäin, jos vatsaan nousee pitkittäinen harjanne, niin lihakset eivät ole vielä siirtyneet takaisin keskelle (tämä onnistunee vain hoikemmilta...). Toki voit tehdä vinoja ja syviä, vaikka "hooveria" päivät pitkät. Jälkitarkastus nyt on mitä on, ei meillä ainakaan neuvolan tädit tai lääkärit noista lihasjutuista mitään ymmärrä (itse olen entinen kilpaurheilija, jolla oli hyvät vatsalihakset ennen raskautta, sitten r10 lakkasin tekemästä ja edelleen siis vatsani "huilailee"....).

Mulla tulee vatsaan harjanne välillä. Nyt olen raskaana, enkä ole huomannut seurata että oliko sama efekti ennen raskautta... Mutta kysymys siis onkin että tarkoittaako tämä, että vatsalihakset ovat jääneet erilleen eivätkä koskaan enää palaudu?? Takana on yksi sektio ja useampi raskaus..

luulisin että ohjeistus olisi suurinpiirtein sama kuin alatiesynnyttäjillä, eli tosiaan kun tuo linea alba olisi sulkeutunut, voi kokeilla rakoa myös selinmakuulla jalat koukussa sormin tunnustellen heti navan alta. Sanoisin ettei dynaamisia vatsalihasliikkeitä (missä tulee näkyvä liike esim. ylävartalon kohotus tai istumaannousu tmv) tehdä missään tapauksessa ennen jälkitarkastusta, etenkään sektiossa. Tuo linea alban sulkeutuminen kestää yksilöllisesti ehkä sen 2-4kk mutta sektiossa on huolehdittava vielä se että lihakset on tosiana leikattu poikki. Mutta vaikka alottasin 10kk päästä liikkeet niin ehdottomasti on alotettava syvistä vatsalihaksista, ne on niitä jotka pitäs toimia aina ensin ja tukea sitten muissa vatsalihasliikkeissä ja ne pitää vatsan litteänä :)

Yhteistyössä