Kuinka pian voi alkaa jumppaamaan sektion jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tahtoo jumppaamaan pian :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tahtoo jumppaamaan pian :)

Vieras
Meille tulossa tod.näk. suunniteltu sektio toisen lapsen syntymätavaksi. Olen tässä miettinyt että miten nopeaan voi sektion jälkeen alkaa jumppaamaan ja esim. tehdä vatsalihaksia? Entä onko maha jäänyt jotenkin "löllerömmäksi" kuin alatie synntyksen jälkeen? Esikoisen alatie synnytyksestä palauduin muualta kropasta alavärkin haavoja lukuunottamatta hyvin.

Mulle sanottiin että 3kk tarttee odottaa koska sektiossa lävistetään niin monta kerrosta että palautumisen kanssa kandee olla huolellinen. Itselläni 7kk synnytyksestä ja nyt masu suurin piirtein samanlainen kuin ennen raskautta (ei ole koskaan ollut pyykkilautavatsa!!). En vieläkään ole uskaltanut kunnolla treenata vatsalihaksia koska ne on erillään = rako on olemassa...

tarkoitan vatsalihasten välistä rakoa joka ei ole umpeutunut synnytyksen jälkeen vieläkään. Siis se rako joka on kaikille synnytyksen jälkeen kun vatsalihakset eivät ole vielä siirtyneet omille paikoilleen raskauden jäljiltä. Oonko vieläkin epäselvä? =) vai selvensikö?

Mulle sanottiin, että 3kk kannattaa odottaa ennen kuin alkaa tehdä vatsoja ja SUORIA vatsalihaksia saa alkaa tekemään vasta, kun se rako vatsalihasten välissä on kuroutunut umpeen. Kannattaa kuitenkin leikkaavalta lääkäriltä kysyä vatsajumpasta (lääkäri tulee jossain vaiheessa kertomaan leikkauksen kulusta ennen sairaalasta lähtöäsi). Muistaakseni itse odotin n.4kk ennen kuin tein vatsoja (suoria vasta myöhemmin, muistaakseni n.8kk leikkauksesta). Ja liikkumalla säännöllisesti muuten kroppa kyllä kiinteytyy (mulla ainakin kävi niin :)

Silloin olin salilla. Syviä vatsoja aktivoimalla (tällöin ei leikkausarpi rasitu) voi hyvin treenata esim. etu-takareisiä,reiden loitontajia/lähentäjiä, pakaroita, pohkeita, lavanlähentäjiä, sekä yläkropasta hartialihakset, rintalihakset, kolmipäinen olkalihas, hauis ja ojentaja, yläniskan (niskarusetti) lihakset.

muutaman viikon kuluttua voi lisätä ohjelmaan vinot ja syvät vatsa-selkälihakset ja n. 2,5kk:n kuluttua suoria vatsoja voi tehdä.

Palauduin bikinikondikseen n. 6 viikossa ja siis saliharjoittelun (5krt. viikossa) aloitin viikko synnytyksestä.

On kyllä aika yksilöllistä tuo toipuminen... viittaan edelliseen kirjoittajaan. Itse olin 7 pvää sektion jälkeen vielä niin kipeä, että en päässyt omin voimin sänkyyn enkä sängystä ylös. Muistaakseni pienestä kävelylenkistä suoriuduin.

Sektio on kuitenkin paljon enemmän kuin se näkyvä leikkausarpi bikinirajassa - se on iso leikkaus, jossa vatsaa avataan useasta kerroksesta eli leikkausarpia on paljon enemmän kuin se päällimmäinen, näkyvä.

Vatsalihastreeneihin pätee varmaan samat ohjeet kuin kaikille synnyttäjille eli se raskausaikana sivuun vetäytyneiden vatsalihasten palautuminen. Jokainen varmaan tuntee sitten itse, millaista toimintaa ja venytystä sektioarpi kestää - tuntuuko kipua, miten toipuu jne.

Juu on kyllä yksilöllistä :) Loistavaa että "7 päivää sektiosta" on jo viikko sektion jälkeen käynyt salilla! Minä vetelin 2 viikon jälkeen vasta tooodeeelllaaa hitaita vaunulenkkejä ;)

Sektiostani on nyt 3kk ja rapiat päälle. Olen alkanut nyt vasta harrastaan liikuntaa mm. jumppaamalla ja ensi viikolla aloitan pilateksen.
Sektiosta toipuminen on kovin yksilöllistä. Ensimmäiseen kahteen viikkoon en pystynyt liikkumaan juuri ollenkaan ja senkin jälkeen hyvin vähän koska hemoglobiinini oli niin alhaalla ja pyörrytti kokoajan. Kuukausi sektion jälkeen aloin tekemään pitempiä vaunulenkkejä.
Vaunuilun ansiosta olen palautunut jo lähestulkoon entisiin mittoihini. En ole uskaltanut käydä hetkeen vaa´alla niin en tiedä paljon on jäljellä 15:sta kilosta :)

2-3kk jälkeen saa aloittaa vatsalihastreenit, käpötellyt olen vaunujen kanssa lähikauppaan viikko section jälkeen:)
Itselläni on masu palautunut hyvin sectioista, eikä löllykkää ole jäänyt 5 raskauden/sectionkaan jälkeen.

Yhteistyössä