kuinka pian sektion jälkeen uudestaan raskaaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pulla81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pulla81

Vieras
moikka!

kuulin, että tää on kiva palsta joten nyt pitää tulla tutustumaan ja heittämään aloitusta ilmoille :)

meille syntyi tyttö rv42+3 23.3 kiireellisellä sektiolla ja nyt nautitaan ihanasta vauva-arjesta (tosin aika rankkaa on ollut välillä...). lääkäri sanoi meikälle, että uudestaan saan tulla raskaaksi vasta kahden vuoden kuluttua...no voi olla, että on ihan hyvä odottaa noin, mutta jossain vaiheessa olin miettinyt että seuraava saisi tulla nopsempaakin jos luoja suo - olettaen että tästä ekasta selvitään alku kunnialla :)

minkälaisia suosituksia teille muille on annettu sektion jälkeen seuraavan tulosta? entä miten raskaus ja synnytys on mennyt jos olette tulleet raskaaksi ennen kuin tämä kaksi vuotta on tullut täyteen?

mulle sanoi neuvolan täti että toi 2v on vanha suositus ja että hän suosittelee 1,5v. No sitten mun sisko sanoi (sairaanhoitaja) että oota vuosi ja samaa sanoi mun neuvolan lääkäri ja sitten googletin tossa aiheesta ja jollain sivuilla joku kätilö sanoi että 3kk on riittävä!!
Että ota nyt noista selvää :) itse ajattelin oottaa ton melkein 1,5v ennen ku alan yrittämään mutta jos "vahinko" sattuu aiemmin niin sitten peukut pystyyn ettei kohdun arpikohta repeä synnytyksessä.. se tais olla se suurin riski..

Jaa! Meille lääkäri sanoi, että vuosi olisi hyvä odotella ennen seuraavaa raskautta -- mikä nyt sitten odoteltu onkin, ja taasen on jälkikasvua tiedossa. Melkoinen ero mielipiteissä.

Kaveri synnyttänyt kolme kertaa sektiolla ja nyt sanottiin että pari vuotta olisi hyvä väli pitää ennen uutta raskautta. Aiemmin riittänyt vuosi. Heillä kolmen nuorimman (sektioidut) ikäerot ovat 1v10kk ja 2v9kk.

Itselleni eivät olw lääkärit suosituksia antaneet, eroa sectioiden välillä on ollut, 2.4v, 1.3v, 4v & 9v. Uskoisin suositusten vaihtelevan meidän sectioäitien paranemisesta, arpikudoksesta jne...:)

Oma gyne sanoi etta 2 vuotta synnytysten valissa. Mutta sitten sanoi etta jos haluaa voi alkaa yrittamaan vahan aiemmin. Mutta tosiaan olen kuullut kylla niin eri mielipiteita asiasta. Oisko tuo sitten tapauskohtainen juttu myos. Sehan siina on etta jos istukka kiinnittyy juuri siihen leikkaushaavan kohdalle, niin se voi olla riski, noin muistelisin.

Heh, britney spearsista ei nyt kannata ottaa muutenkaan mallia. ;D

Mulle lääkäri antoi ohjeeksi, että vuosi kannattaa odottaa, mutta fyysisesti arpikudoksen vetolujuus on hyvä jo 6kuukaudessa.

Meille lasten ikäeroksi tuli kuitenkin 3,5v ja seuraava raskaus sujui ongelmitta.

mun pojan ja tytön ikäeroksi tuli melkein tasan kaksi vuotta ja molemmat syntyny sektiolla, ei mitään ongelmia ja kohtukin erittäin hyvässä kunnossa noinkin pienellä välillä. yksi vanhempikin poika mulla on ja sekin sektiolla ja lisääkin tässä vielä suunnitellaan, sektiolla nekin.

Alkuperäinen kirjoittaja sere79:
mun pojan ja tytön ikäeroksi tuli melkein tasan kaksi vuotta ja molemmat syntyny sektiolla, ei mitään ongelmia ja kohtukin erittäin hyvässä kunnossa noinkin pienellä välillä. yksi vanhempikin poika mulla on ja sekin sektiolla ja lisääkin tässä vielä suunnitellaan, sektiolla nekin.

Silloin ei varmaan ole niin paljon merkitystä kun seuraavakin syntyy sektiolla, mutta jos seuraava tulee alateitse, niin arpi joutuu kovemmalle ponnistaessa? Mutta on se äärimmäisen harvinaista, että se arpi repeytyisi.

Mulla ikäeroa uli 2,5 vuotta esikoisen ja toisen välille. Eka kiireellisellä sektiolla ja toka normaalisti. Mitään muuta erikoista ei ollut kuin synnytystapa-arvio toisen raskauden loppupuolella. Aikaisempi sektio ei synnytyksessä mitenkään vaikuttanut, ei ollut erityistä seurantaa ym tavallisesta poikkeavaa.

Esikoisen ja kakkosen välillä ikäeroa vain 1v ja 1½kk ja eka synty sektiolla,toka alakautta normaalisti.Ennen kakkosen synnytystä tehtiin synnytystapa-arvio ja todettiin,että estettä alatiesynnytykselle ei ole.
Myös synnytystä seurattiin hyvin ja kaikki meni hyvin.Eli mulla paikat oli parantunu ja ei mitään ongelmia ollu.Oon saanu ton kakkosen jälkeen vielä 2 lasta alatiesynnytyksinä.

Meillä muksuilla on puolitoista vuotta ikäeroa eli ykkönen oli n. reilun 10kk:n ikäinen kun aloin odottaa toista. Ensimmäinen syntyi suunnitellusti sektiolla suuren kokonsa takia, toinen normaalisti alakautta. Minäkin sain aikoinaan monenlaista ohjetta. Sektion tehnyt lääkäri suositteli kahta vuotta, lopputarkastuksen tehnyt gyne vuotta, kätilö puolta vuotta. Parhaimman ohjeen sain omasta mielestäni sain kuitenkin neuvolasta eli sitten kun tuntuu että on toipunut raskaudesta ja tuntuu että paikat on kunnossa ja haava-alue ok, niin siitä vaan sitten yrittämään seuraavaa.
Sektio ei oikeastaan vaikuttanut seuraavaan raskauteen millään tavalla. Ainoastaan np-ultrassa tutkittiin että istukka ei ole kiinnittynyt sektioarven päälle. Silloin istukalla saattaa olla irtoamisriski suurempi.

Yhteistyössä