Seksisuhde 16-vuotiaan kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26038710]Mutta ei pitäisi olla, mielestäni. :)[/QUOTE]

Niin, no tässä ketjussa on jo esitetty pyyntö kertoa parempi vaihtoehto ikärajoille, mutta vastaus siihen jäi ikävästi kesken. Miten sinusta pitäisi olla?

[QUOTE="Minna";26038728]Niin, no tässä ketjussa on jo esitetty pyyntö kertoa parempi vaihtoehto ikärajoille, mutta vastaus siihen jäi ikävästi kesken. Miten sinusta pitäisi olla?[/QUOTE]

Luepa vähän tarkemmin. Edelliseltä sivulta löytyy jo vastaus kysymykseen, mutta kertauksen vuoksi: 18

[QUOTE="vieras";26038739]Luepa vähän tarkemmin. Edelliseltä sivulta löytyy jo vastaus kysymykseen, mutta kertauksen vuoksi: 18[/QUOTE]

Sen toki havaitsin. Sinulta taisi jäädä havaitsematta pyyntöni tarkentaa 16-18-vuotiaiden mahdollisuutta harrastaa seksiä, jos kerran ikätovereiden tai muutamaa vuotta vanhempien kanssa saisi harrastaa, tässä kysymys kertauksen vuoksi:

"Tarkoittaako muutama kolmea, neljää vai viittä vuotta? Lasketaanko se nuoremman osapuolen iästä, vai säädetäänkö kiinteästi, että vain alle 21-vuotiaat saavat harrastaa seksiä 16-18-vuotiaiden kanssa? Ja jos 16-vuotias ja 20-vuotias alkavat seurustella ja harrastaa seksiäkin, pitääkö seksin harrastaminen lopettaa, kun vanhempi osapuoli täyttää 21 vuotta?"

[QUOTE="Minna";26038777]Sen toki havaitsin. Sinulta taisi jäädä havaitsematta pyyntöni tarkentaa 16-18-vuotiaiden mahdollisuutta harrastaa seksiä, jos kerran ikätovereiden tai muutamaa vuotta vanhempien kanssa saisi harrastaa, tässä kysymys kertauksen vuoksi:

"Tarkoittaako muutama kolmea, neljää vai viittä vuotta? Lasketaanko se nuoremman osapuolen iästä, vai säädetäänkö kiinteästi, että vain alle 21-vuotiaat saavat harrastaa seksiä 16-18-vuotiaiden kanssa? Ja jos 16-vuotias ja 20-vuotias alkavat seurustella ja harrastaa seksiäkin, pitääkö seksin harrastaminen lopettaa, kun vanhempi osapuoli täyttää 21 vuotta?"[/QUOTE]

Ei jäänyt havaitsematta. En vain kokenut tarpeelliseksi vastata kysymykseen, koska se ei ollut minulle osoitettu, vaan jollekin toiselle "vieraalle". :)

[QUOTE="vieras";26038739]Luepa vähän tarkemmin. Edelliseltä sivulta löytyy jo vastaus kysymykseen, mutta kertauksen vuoksi: 18[/QUOTE]

Pitäisikö keskenään 17-vuotiaina seksiä harrastavat tuomita vankilaan?

Kaikki semmoiset mun tietämät ihmiset jotka hakeutuvat itseään reilusti nuorempien seuraan ovat itsekin jokainen vähän ikäisiään jäljessä. 30v mies elää teini-ikäänsä uudelleen ja uudelleen,asuu vanhempiensa luona kun ei koulut kiinnosta ja pyörittää juurikin näitä 14-16v tyttösiä. Ehkäpä kyse on siitä että tämmöinen ihminen voi edes joskus tuntea olevansa jonkun "yläpuolella" tai se kontrolloiva osapuoli,kun oman ikäisten kanssa on lähinnä altavastaajan asemassa ja vähän reppanan maineessa? :)

[QUOTE="Minna";26038218]Niin, 16-vuotiaathan eivät ole ihmisiä ja itsessään kiinnostavia.[/QUOTE]

Näin kolmekymppisenä perheellisenä ja työelämässä olevana ihmisenä en valitettavasti keksi yhtäkään syytä mikä yhdistäisi minua niin paljon yläasteikäiseen nuoreen,että haluaisin aloittaa suhteen hänen kanssaan :) Elämme täysin eri elämänvaihetta,toinen on lapsi vanhempiensa vastuulla ja toinen on aikuinen ja itsenäinen ihminen. Eri asia jos olisi omakin elämä vielä vähän "vaiheessa",ehkä silloin kykenisin enemmän samaistumaan teinin ajatusmaailmaan.

[QUOTE="vieras";26038849]Kaikki semmoiset mun tietämät ihmiset jotka hakeutuvat itseään reilusti nuorempien seuraan ovat itsekin jokainen vähän ikäisiään jäljessä. 30v mies elää teini-ikäänsä uudelleen ja uudelleen,asuu vanhempiensa luona kun ei koulut kiinnosta ja pyörittää juurikin näitä 14-16v tyttösiä. Ehkäpä kyse on siitä että tämmöinen ihminen voi edes joskus tuntea olevansa jonkun "yläpuolella" tai se kontrolloiva osapuoli,kun oman ikäisten kanssa on lähinnä altavastaajan asemassa ja vähän reppanan maineessa? :)[/QUOTE]

Olen tästä ihan samaa mieltä. ja nämä ns. suhteet loppuvat usein sitten kun tyttö vanhenee ja alkaa olla oikeasti aikuinen, silloin ei jaksa enää katsella sitä ikiteini-miestä. Tästä omaakin kokemusta.

Mä itte en voisi kuvitella tekeväni mitää 16-vuotiaan kans. Olis aivan liian nuori mulle vaikka olis kuinka ihana. Kyllä mun petikumppanin pitää olla vähintään 18v.

Mä itte kuitenki olin 16v. ku rupesin seurustelemaan 12 vuotta vanhemman kans. Suhde kesti 9kk ja mä lopetin sen. Mies ei ollut mikään nuorten perään oleva vaan aiemmin seurustellut ihan ikäistensä kans.

Mun äiti oli 15v. ku rupes seurustelemaan 14 vuotta vanhemman kans. Tuosta seuras 20 vuoden yhdessäolo ja kolme lasta. Ja ei, mun isä ei vaihtanu nuorempaan vaan seuraava naisensa oli mun äitiä vanhempi.

[QUOTE="vieras";26038805]Ei jäänyt havaitsematta. En vain kokenut tarpeelliseksi vastata kysymykseen, koska se ei ollut minulle osoitettu, vaan jollekin toiselle "vieraalle". :)[/QUOTE]

No, se on sinun mokasi jos et ymmärrä kunnioittaa keskustelukumppaneitasi riittävästi yksilöidäksesi itsesi sopivalla nimellä.

Mihin tuo 18 vuotta perustuu, mutu-tuntumaasi vai tutkittuun tietoon?

Sillä, kiinnostaisikovatko 16-vuotiaat ketään tämän ketjun osallistujaa, ei ole tekemistä lainsäädännön kanssa. Lakia ei säädetä perstuntumalla.

[QUOTE="vieras";26038849]Kaikki semmoiset mun tietämät ihmiset jotka hakeutuvat itseään reilusti nuorempien seuraan ovat itsekin jokainen vähän ikäisiään jäljessä. 30v mies elää teini-ikäänsä uudelleen ja uudelleen,asuu vanhempiensa luona kun ei koulut kiinnosta ja pyörittää juurikin näitä 14-16v tyttösiä. Ehkäpä kyse on siitä että tämmöinen ihminen voi edes joskus tuntea olevansa jonkun "yläpuolella" tai se kontrolloiva osapuoli,kun oman ikäisten kanssa on lähinnä altavastaajan asemassa ja vähän reppanan maineessa? :)[/QUOTE]

Mukavasti tällainen muiden ihmisten arvottaminen kertoo sinusta itsestäsi.

[QUOTE="Minna";26039327]Mukavasti tällainen muiden ihmisten arvottaminen kertoo sinusta itsestäsi.[/QUOTE]

Eihän se pelkästään minun päässäni ole :) Ihan on tyyppi itse elämänsä järjestänyt enkä ole ainoa ihminen jolla on asiasta vähän samanlaisia viboja. Voihan toki jokainen ajatella miten haluaa,mutta ehkä suurinosa ihmisistä seisoo kuitenkin kolmekymppisenä jo omilla jaloillaan ja sen takia riippuvaisuus vanhemmistaan ja hakeutuminen lasten seuraan herättää hieman kummastusta.

Joku tuolla olikin jo laittanut että kun tytöt kasvavat aikuisiksi niin ikiteinimies ei enää jaksa kiinnostaa. Tästä olen omaan kokemukseeni pohjautuen samaa mieltä. Tokihan se hiveli itsetuntoa,kun oli vielä söpö ja ujo peruskoululainen ja vanhemmat miehet kiinnittivät huomiota ja piirittivät. Vuosien vieriessä kuitenkin tuli huomattua että minä kasvoin,ne miehet eivät.. Nyt arvostan aikuisia miehiä jotka ottavat vastuun itsestään ja hyväksyvät sen että teini-ikä on taaksejäänyttä elämää. Kalkkis ei tarvitse olla,mutta jotkut elämän realiteetit on ihan tervettä omaksua :)

17-vuotiaan pojan äitinä haluaisin tietää, jos joku vanha huuhkaja vaanisi lastani. Ja keskustelu vanhempien kanssa ei ole seksiasioihin puuttumista. Poika voisi selittää syyt miksi pitää tätä suhdetta tärkeänä, meillä hyvin avoin ja keskusteleva perhe, jotta asia ei olisi ongelma. Tosin tunnen kyllä poikanani ja olen kasvattanut hänestä tasapainoisen, jotta ei halua edes harrastaa seksiä kuin vasta sen oikean kanssa!

Ei ole oikein, vaan tuomittavaa. Vaikka seksin suojaikä on 16v. niin alaikäisen ollessa kyseessä normeihin mahtuva ikäero on noin 6v. Tämä on suoraan syyttäjältä saatua tietoa. Muussa tapauksessa tulee osoittaa, että osapuolet ovat henkisesti samalla tasolla.
Suojaikä ei tarkoita sitä, että olisi oikein aikuiselle ihmiselle harrastaa tuon ikäisen kanssa seksiä. Se menee seksuaalisen hyväksikäytön piikkiin, kun kyse on noin isosta ikäerosta.

Ei ole oikein, vaan tuomittavaa. Vaikka seksin suojaikä on 16v. niin alaikäisen ollessa kyseessä normeihin mahtuva ikäero on noin 6v. Tämä on suoraan syyttäjältä saatua tietoa. Muussa tapauksessa tulee osoittaa, että osapuolet ovat henkisesti samalla tasolla.
Suojaikä ei tarkoita sitä, että olisi oikein aikuiselle ihmiselle harrastaa tuon ikäisen kanssa seksiä. Se menee seksuaalisen hyväksikäytön piikkiin, kun kyse on noin isosta ikäerosta.

Ja jatkanpa tähän vielä että kyseessä on siis tämä
"Nuorta suojaava ikäraja on korkeampi (18 vuotta), jos vanhempi osapuoli on esimerkiksi nuoren opettaja, leirinohjaaja tai nuori on muuten alisteisessa asemassa aikuiseen nähden. (Rikoslaki 20 luku 5 §)"

Ja juurikin tuon noin kuuden vuoden ikäero on se, jonka jälkeen lasketaan nuoren olevan alisteisessa asemassa. Asiasta voi (ja kannattaa) tehdä lastensuojeluilmoitus, jolloin asia siirtyy sosiaaliviranomaisille, jotka kutsuvat asianosaiset paikalle. Niitä haastatellaan jne. ja niin selvitellään suhteen laatu. jos käy ilmi mitään epäilyttävää niin ne tekee sitten rikosilmoituksen.
Ja kyllä, itse olen tehnyt juuri näin ja mies sai tuomion hyväksikäytöstä.Kyseessä oli 16v. tyttö ja 28v. mies. Oikeudessa katsoivat, että mies käytti tytön silloista elämäntilannetta hyväkseen.

"Nuorta suojaava ikäraja on korkeampi (18 vuotta), jos vanhempi osapuoli on esimerkiksi nuoren opettaja, leirinohjaaja tai nuori on muuten alisteisessa asemassa aikuiseen nähden. (Rikoslaki 20 luku 5 §)"

Ja juurikin tuon noin kuuden vuoden ikäero on se, jonka jälkeen lasketaan nuoren olevan alisteisessa asemassa. Asiasta voi (ja kannattaa) tehdä lastensuojeluilmoitus, jolloin asia siirtyy sosiaaliviranomaisille, jotka kutsuvat asianosaiset paikalle. Niitä haastatellaan jne. ja niin selvitellään suhteen laatu. jos käy ilmi mitään epäilyttävää niin ne tekee sitten rikosilmoituksen.
Ja kyllä, itse olen tehnyt juuri näin ja mies sai tuomion hyväksikäytöstä.Kyseessä oli 16v. tyttö ja 28v. mies. Oikeudessa katsoivat, että mies käytti tytön silloista elämäntilannetta hyväkseen.

Jos tää on totta nii kiitos kun kerroit!
Hyvä tietää, että asiasta voi tehdä ls-ilmoituksen tarvittaessa.

Jos tää on totta nii kiitos kun kerroit!
Hyvä tietää, että asiasta voi tehdä ls-ilmoituksen tarvittaessa.

Kyllä on totta :)
Mä luulen että se pelkää haastattelussa käynti saa homman loppumaan ja ehkä nainenkin miettii seuraavan kerran ennen kuin alaikäisen kans petiin menee.

Mä en tiiä miksi monet luulee, että kun teini on 16v. sitä saa panna kuka vaan :( Kyseessä kuitenkin on alaikäinen ja kun on noinkin räikeä ikäero, kyllä se vaan niin on että kaikki ei ole oikein.

[QUOTE="harmaus";26038534]Mulla alkaa vieläkin kiehuttaa :/ Ehkä asia ei todellakaan kuulu minulle, mutta minua suututtaa silti. Ja suututtaa kyllä siksikin, että tuntuu että tein ison virhearvioinnin, kun olen luottanut lapseni hänen hoitoonsa. Ei sen vuoksi, että nai ysiluokkalaista, vaan siksi että minusta tämä osoittaa sen että hänen hoitotasapainonsa on repsahtanut.

Ja minä olen ollut niin tyhmä, että olen luottanut lapseni (11- ja 9-vuotiaat) ihmiselle, joka ei selvästikään joko enää syö lääkkeitään tai sitten ne eivät enää riitä. On joutunut useampi vuosi sitten sairaalahoitoon manian vuoksi, nyt on ollut kolme vuotta rauhallista. Minun on aika paha nähdä tätä minään muuna kuin alkavana maniana. Ehkä olen vaan niin rajoittunut.[/QUOTE]
Syyttelet kaksisuuntaisesta kärsivää tyypillisestä käytöksestä ja siitä, että viet hänelle lapsesi hoidettavaksi. Naurettavaa.

Lainoppinut ei nyt oikein ymmärrä mitä alisteisessa asemassa tarkoittaa. Se ei tarkoita esim. sitä, että nainen on päällä seksissä. Tässä ei minkäänlaista alisteista suhdetta ole.

5 § (24.7.1998/563) Seksuaalinen hyväksikäyttö. Joka asemaansa hyväksikäyttäen taivuttaa sukupuoliyhteyteen tai ryhtymään muuhun seksuaalista itsemääräämisoikeutta olennaisesti loukkaavaan seksuaaliseen tekoon tai alistumaan sellaisen teon kohteeksi

kahdeksaatoista vuotta nuoremman henkilön, joka on koulussa tai muussa laitoksessa hänen määräysvaltansa tai valvontansa alainen taikka muussa niihin rinnastettavassa alisteisessa suhteessa häneen,
kahdeksaatoista vuotta nuoremman henkilön, jonka kyky itsenäisesti päättää seksuaalisesta käyttäytymisestään on hänen kypsymättömyytensä sekä osapuolten ikäeron vuoksi olennaisesti heikompi kuin tekijällä, käyttämällä törkeästi väärin tämän kypsymättömyyttä,
henkilön, joka on hoidettavana sairaalassa tai muussa laitoksessa ja jonka kyky puolustaa itseään on sairauden, vammaisuuden tai muun heikkoudentilan vuoksi olennaisesti heikentynyt, tai
henkilön, joka on hänestä erityisen riippuvainen, käyttämällä törkeästi väärin tätä riippuvuussuhdetta tekijästä,

on tuomittava seksuaalisesta hyväksikäytöstä sakkoon tai vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.

Seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomitaan myös se, joka käyttämällä hyväksi sitä, että toinen tiedottomuuden, sairauden, vammaisuuden tai muun avuttoman tilan takia on kykenemätön puolustamaan itseään tai muodostamaan tai ilmaisemaan tahtoaan, on sukupuoliyhteydessä hänen kanssaan tai saa hänet ryhtymään muuhun hänen seksuaalista itsemääräämisoikeuttaan olennaisesti loukkaavaan seksuaaliseen tekoon tai alistumaan sellaisen teon kohteeksi.

Yritys on rangaistava.

Tuskinpa tuossa kyse siitä, että poika olisi niin kypsymätön, jos kerran on ihan normaalisti kehittynyt, eikä ole mitään sairautta tai tilaa.

[QUOTE="Minna";26038140]No, millä tavalla lainsäädäntöä pitäisi sitten muuttaa? 17? 18? 21? 25? Konkreettisia lukuja, kiitos![/QUOTE]

Ei mitään konkreettisia lukuja, vaan ajatus siitä, että seksi kuuluu vain vakaaseen, pysyvään ihmissuhteeseen. Seksi ei ole kenenkään perusoikeus, kuten oikeus hyvään ja tasapainoiseen elämään, jota irralliset seksisuhteet tuskin edesauttavat.

Tällaiset ajatukset eivät tietystikään miellytä ketään vapauden puolesta huutavaa, mutta toisaalta pitäisi miettiä, että mitä se vapaus sitten todella on.

Yhteistyössä