Usein haluttomuus omaa kumppania kohtaan johtuu jostakin muusta asiasta kuin pelkistä seksitaidoista. Jos parisuhteessa menee huonosti tai vaikkapa "vain" kokee, että joutuu tekemään vuodesta toiseen enemmän kotitöitä kuin toinen tai esimerkiksi kokee, ettei puoliso arvosta tai kunnioita, niin se voi huomaamatta heijastua seksiin. Moni nainen myöskään ei alkuvaiheessa pidä ongelmana sitä, että mies ei kykene antamaan naiselle orgasmia, mutta voin kokemuksesta sanoa, että kyllä se vuosien ja vuosien jälkeen alkaa pikkuhiljaa nakertaa, kun toinen saa vaikka kaksi orgasmia päivässä niin halutessaan ja itse on taas jälleen kerran ilman tyydytystä.
Puhuminen auttaa. On myös erilaisia harjoituksia, terapioita ja keskustelukeinoja, joilla parisuhdetta sekä seksielämää voi parantaa. Yleensä se vaatii kummaltakin motivaatiota. Tietysti voi yrittää yksinkin parantaa suhdetta esimerkiksi kokeilemalla jotain uutta, mutta kun lähtökohta on se, ettei itseä huvita, niin kynnys tehdä aloitetta on tosi suuri. Mielestäni myöskin parisuhteen parantaminen yksin on vähän vaikeaa, jollei toinen tiedä, että itse on kyllästyntyt mieheen, seksiin ja koko parisuhteeseen.
Minä tein tylsässä suhteessa juuri niin, että halusin lapsia enemmän kuin hyvää suhdetta, joten vaikka tiesin parisuhdeongelmista jo aiemmin, ryhdyimme silti vauvantekoon. Se oli siinä mielessä virhe, että ennen vauvantekoa meidän olisi pitänyt yrittää jo silloin heti parantaa parisuhdetta ja keskinäistä kommunikaatiotamme. Ensimmäinen erokriisi tuli jo heti silloin, kun esikoinen oli ihan pieni. Jotekin vain sinniteltiin. Lopulta kuitenkin ero tuli (minun aloitteesta), koska aikaa oli kulunut liian monia vuosia. Motivaatiota ei enää ollut eli en edes halunnut yrittää enää mitään. Loppujenlopuksi en ole sikäli erosta pahoillani minun ja mieheni vuoksi, mutta lapsiinhan ero aina koskee kovasti. Toisaalta olemme exän kanssa edelleen väleissä ja olemme kummatkin hyviä vanhempia, vaikka asummekin erillämme. Lapsia ei ole erossa käytetty kiistakapulana ollenkaan.
Uskon, että tämä haluttomuus omaa puolisoa kohtaan on tosi tavallista ja se on varmasti iso syy eroihin. Mietin itsekin aikoinaan, että miten kehtaan erota miehestä, jota kohtaan en tunne himoa, mutta kun asiaa mietin tarkemmin, niin kyllähän sieltä meiltäkin löytyi suhteesta kaikenlaista. Vaikkemme riidelleet kovaan ääneen, niin siltikin suhde voi olla ahdistava ja alistava.