Se nainen, joka huusi tänään naama punaisena TYKS:in parkkipaikalla, olin minä.

no panic
Joissakin tapauksissa rintamaito aiheuttaa keltaisuutta. Tällainen keltaisuus ilmaantuu noin viikon iässä ja saattaa kestää yli kuukauden. Se ei kuitenkaan ole vaarallista.

Keltaisuus voi johtua myös äidin ja lapsen veriryhmien erilaisuudesta, jolloin se on usein voimakasta ja lapsi kellastuu nopeasti syntymän jälkeen.

Joskus tarvitaan nopeammin vaikuttavaa hoitoa, jos keltaisuus on hyvin voimakasta (useimmiten johtuen veriryhmien erilaisuudesta). Tällöin vauvalle tehdään verenvaihto bilirubiinin poistamiseksi elimistöstä. Tämä on kuitenkin harvinaista.
Hoitamaton voimakas keltaisuus on lapselle vahingollista.

Pin
[QUOTE="vieras";29000437]Normaali ihminen kyllä helposti ottaa taisteluasenteen, kun toinen hyökkää yhtäkkiä vihaisen oloisena jostain väittämään että tuo oli minun paikka. Eihän tuollaista jonotussysteemiä ole olemassakaan, paitsi chefin omassa päässä. Joten ihan ymmärrettävää, että vastapuolikin ärsyyntyi.

Jos chef olisi ollut paikan vieressä, vilkut päällä, valmiina menemään parkkiin ja joku siitä välistä kiilais, niin SE olisi paikan viemistä.[/QUOTE]

Mä ymmärsin aloituksesta, että oli ensiksi sanonut asiasta ilman raivoa?

"Huh"
Sanoinkin, että tuossa tilanteessa. Hyötynä se, että ehkä possu ajattelee ensi kerralla miten käyttäytyä ja jos taas ei, niin eipä ole mun murheeni (enää).
Reagoisin kuitenkin vihaisesti oli siitä hyötyä tai ei, koska asia vituttaisi sen verran. Se on ihan vain luonnollinen tunne kun joku kohtelee väärin, jotkut sankvat sen ääneen enkä näe siinä mitään pahaa jos joku toinen sen ansaitsee. En tajua mitä tuo jonotussysteemi tarkoittaa joten siihen en voi ottaa kantaa, mutta ilmeiseti ko ihminen kuitenkin tarkoituksella kiilasi kun ei millään tavalla pahoitellut/kysynyt tms vaan tiesi mitä teki. Normaalikäytöksinen ihminen kyllä pahoittelisi kun huomaisi, tai sitten kysyisi tosiaan jos ei ymmärtäisi sitä jonotusta siinä.

Mihin ilkivaltaan olisin ryhtynyt? En näe mitään noloa siinä, että suuttuu aiheesta. Ei ole niin huono itsetunto, että kaikki olisi niin sikanoloo.
Kuten "vieras" kärsivällisesti tuossa selitti, vihainen käytös saa aikaan pelkkää torjuntaa. Ajatus, että joku väärin toimittuaan "ansaitsee" vihasi, on varsin murrosikäinen. Jos oikeasti haluaisit muuttaa ihmisten käyttäytymistä, etsisit sellaisen lähestymistavan, joka saisi toisen kuuntelemaan.

Aina ei itsehillintä toimi. Jos vaikka on huolissaan läheisensä puolesta, kuten tämän tarinan kaksi naista, on helppoa kaataa paha olonsa toisen päälle. Mutta itsehillinnän menettämisellä kehuskeleminen on - sanoinko jo - hieman murrosikäistä.

Ja itsehän sinä heti ensimmäisessä viestissäsi viittasit ilkivaltaan.

"vieras"
Mä ymmärsin aloituksesta, että oli ensiksi sanonut asiasta ilman raivoa?
"Ajoin tuon rouvan taakse ja painoin äänitorvea, koettaen viestittää hälle, etten ole tyytyväinen hänen ratkaisuunsa viedä ruutu, jota olin jonottanut häntä ennen.

Vaan tämäpä ei rouvaa kiinnostanut. Kun ruutu vapautui, hän kurvasi siihen.

Nousin autosta ulos ja ilmoitin, että olin kyllä ollut täällä jonottamassa ENNEN häntä. Ja tästäpä rouva kimpaantui. Alkoi heti naama punaisena huutamaan, että miten HÄNEN lapsellaan on aika lääkäriin NYT ja että heillä on kiire.

Ja silloin räjähti.

Huusin niin kovaa, kun kurkusta lähti, että MINUN 4 VUOROKAUTTA VANHALLA VAUVALLANIKIN ON AIKA NYT JA MEILLÄKIN ON KIIRE!"

Joo, kuulostaa ihan tosi asialliselta. Pieleen meni jo siinä kun ajaa toisen perään ja tööttäilee torvea :D haloo, kyllä tuollanen nostaa kenen tahansa verenpainetta.

Jos oikeesti olis ollut fiksu, olisi noussut autosta ja selittänyt tilanteen ihan nätisti. Eikä niinkuin "ilmotusluontosesti" MÄÄ OLIN TÄÄLLÄ!

Just jooo
Sanon sulle taas, eytä rauhotu. On ihan tavallista että vauvan bilit ei heti ladke. Siyä vaan ollaan sitten siellä valossa se tarvittava aika.
Missä muuten omat käytöstapasi ovat?
En muuten ole koskaan kuullut tuollaisesta parkkipaikan varauskäytännöstä. Miten luulet sen toisen naisen tienneen, että sinä oot hengaillut jo niin ja niin kauan siellä odottamassa omaa parkkipaikkaa?
Rauhotu nyt, nainen.

Pin
[QUOTE="Huh";29000452]Kuten "vieras" kärsivällisesti tuossa selitti, vihainen käytös saa aikaan pelkkää torjuntaa. Ajatus, että joku väärin toimittuaan "ansaitsee" vihasi, on varsin murrosikäinen. Jos oikeasti haluaisit muuttaa ihmisten käyttäytymistä, etsisit sellaisen lähestymistavan, joka saisi toisen kuuntelemaan.

Aina ei itsehillintä toimi. Jos vaikka on huolissaan läheisensä puolesta, kuten tämän tarinan kaksi naista, on helppoa kaataa paha olonsa toisen päälle. Mutta itsehillinnän menettämisellä kehuskeleminen on - sanoinko jo - hieman murrosikäistä.

Ja itsehän sinä heti ensimmäisessä viestissäsi viittasit ilkivaltaan.[/QUOTE]

En mielestäni kehuskellut vaan se suuttumus on ihan luonnollista tuossa tilanteessa ja kerroin miten itse olisin reagoinut todennäköisesti, se on hienoa kun menet jatkuvasti henkilökohtaisuuksiin ja piilovittuilet, se vasta on aikuismaista käytöstä. Ilkivaltaan en edelleenkään olisi ryhtynyt.
Kiitos ja näkemiin. En jaksa jauhaa asiasta tämän enempää.

Ap:lle voimia! :hug:

"vieras"
Enpäs ole tällaisesta parkkipaikan jonottamisesta kuullutkaan. Kun sattuu tyhjä ruutu kohdalle, siihen mennään eikä suinkaan jäädä kyttimään, oliko joku muu jossain päin hallia hakemassa paikkaa ennen mua.

Ja kun ruudun saan ja siihen parkkeeraan, niin ihan varmasti mullakin palais käpy jos jostain kauempaa joku tulis väittämään mun vieneen "hänen" paikkansa. Tuossa tilanteessa minäkin olisin sanonut kuten asia on: lapsellani on kohta lääkäriaika, mulla on kiire. Tällä olisin vastapuolelle viestinyt, ettei ole aikaa (eikä juuri halujakaan) jäädä setvimään mitään höpöhommia.

Mutta kai siellä isommassa kaupungissa on sitten asiat paremmin, kaikki on fiksuja ja tietää tällaisesta jonotuskäytännöstä...

Toivottavasti vauvasi tila kohenee pikapuolin ja pääsette kotiin normaaliarkeen.

"vieras"
ei juma, sinne parkkeerataan missä tilaa vapautuu. menet tai et, mut onhan se ihan turha tulla itkemään jos joku sattuukin olemaan fiksumpi ja valppaampi parkkeeraamisessa

"Huh"
En tunne kyseistä hallia ja vielä vähemmän sen käytäntöjä, mutta tuollainen jonotussysteemi johtaa kyllä armottomaan sumppuun, ainakin jos autoja on enemmän kuin kaksi.

"hubbabubba"
sori kun tungen tähän, mutten viitsi omaakaan ketjua aloittaa.. eli koetappa saada auto MIKKELIN KESKUSSAIRAALAN parkkipaikalle, ei jumalauta mikä vitsi koko parkkis! ehkä10 autoa mahtuu, tehty varmaan joskus kun Mikkelissä on asunut 50 ihmistä :mad: kiva oli TAAS jättää auto johonkin hornantuuttiin & raahata sekä vauvaa että 2veetä... kiljuisin ilosta, jos täälläkin olisi parkkihalli!

mutta paranemisia ap:n vaaville & kiitos, kun sain tunkea ketjuusi purkautumaan ;)

"viola"
Chef, tässä on terveysportista lainattua tietoa noista vauvan veressä olevista vasta-aineista ja kohonneesta bilirubiinista. Yleensä valohoita auttaa, joskus voidaan vaikeimmissa tapauksissa tarvita verensiirtoa vauvalle. Minulle on 40 vuotta sitten tehty tuosta syystä verensiirto lastenklinikalla! Eli jos sinun veriryhmäsi on rh - ja sinun vereesi on joskus sotkeutunut rh + verta, on sinun vereesi muodostunut vasta-aineita tätä rh-tekijää vastaan. Ja raskauden aikana näitä vasta-aineita on kulkeutunut istukan kautta vauvaasi ja jos vauvasi on rh + veriryhmältään, tuhoavat nämä vasta-aineet vauvasi punasoluja. Tila on hoidettavissa, joten älä ole mitenkään ylihuolestunut! Jos nyt sitten vasta-aine ongelmista on edes kysymys, voihan se olla ihan normaalia vastasyntyneen keltaisuuttakin!

Bilirubiinia voi kertyä liikaa, jos punasolut hajoavat jostain syystä tavallista voimakkaammin. Jos lapsi syntyy ennenaikaisena, on tavallista, ettei maksa kykene vielä riittävästi käsittelemään hajoamistuotteita.

Punasolujen poikkeavan suurta hajoamista kutsutaan hemolyysiksi. Tavallisin hemolyysin syy on äidin ja lapsen veriryhmien keskinäinen epäsopivuus. Vaikeimpia hemolyyttisiä tilanteita syntyy, kun niin sanottu Rh-negatiivinen äiti on muodostanut vasta-aineita Rh-positiivisen sikiön punasoluja vastaan. Vasta-aineita joutuu sikiön verenkiertoon, jossa ne aiheuttavat hemolyysiä. Tauti ei ole yleensä ensimmäisessä raskaudessa vaikea, mutta pahenee seuraavissa, ellei äiti saa hoitoa. Tautia voidaan estää antamalla niin kutsuttua anti-D-immunoglobuliinia Rh-negatiivisille äidille keskenmenojen, raskaudenaikaisten kohtuun kohdistettujen toimenpiteiden ja RH-positiivisten lasten synnytysten jälkeen.

Jos lapsi vaikuttaa keltaiselta, ns. ihomittarilla saadaan suuntaa antavia arvoja. Jos ihonväri on tumma, keltaisuutta kannattaa arvioida silmänvalkuaisista. Jos ihomittarin arvot ovat korkeat, bilirubiinipitoisuus mitataan verestä pienellä kantapäästä otettavalla näytteellä. Keltaisuus vaatii hoitoa, jos se ilmenee ensimmäisen elinvuorokauden aikana, seerumin bilirubiinipitoisuus ylittää sikiöiän mukaisen turvallisuusrajan tai jos se kasvaa hyvin nopeasti.

Valtaosa hoitoa vaativasta keltaisuudesta tulee esiin synnytyssairaalassa. Kun vastasyntyneiden hoitoajat ovat lyhentyneet, jotkut lapset kellastuvat vasta kotona. Tällainen ensimmäisten elinvuorokausien jälkeen ilmaantuva keltaisuus johtuu tavallisesti suuren (tavallisesti päälaelle tulleen) mustelman hajoamisesta, rintamaidosta tai virtsatieinfektiosta. Keltainen lapsi on usein vaisu ja ajautuu siksi vajaasyöttöön; kuivuma pahentaa keltaisuutta.

Jos lapsi on keltainen ja lisäksi oireilee – esimerkiksi syö huonosti – hoitovastuun ottaa synnytyssairaalan lastentautiyksikkö. Keltaisuutta hoidetaan ensisijaisesti antamalla niin sanottua sinivalohoitoa.

voi vittu
sä olet chef toedella tyhmä jos luulit,että se paikka olisi sun vaikkaolisi odottanut siellä 2h enemmän kuin se toinen. Nopeet syö hitaat ei, se onvaan pelin henki.

Toivottavasti lapsesi paranee ja sinä siinä sen myötä ja kyllähän se paranee joe ei muuten niin verensiirrolla

:hug:...

Tilanne ohi ja rauha maassa. Molemmissa osapuolissa oli..no, puolensa ja puolensa. Pääasia se, että se on historiaa. Nyt vain keskität kaikki jäljelle jääneet voimavarasi teihin kahteen - pidät huolen itsestäsi, jotta jaksat olla vauvan kanssa :).

ehkäpä näin
[QUOTE="vieras";29000495]Enpäs ole tällaisesta parkkipaikan jonottamisesta kuullutkaan. Kun sattuu tyhjä ruutu kohdalle, siihen mennään eikä suinkaan jäädä kyttimään, oliko joku muu jossain päin hallia hakemassa paikkaa ennen mua.

Ja kun ruudun saan ja siihen parkkeeraan, niin ihan varmasti mullakin palais käpy jos jostain kauempaa joku tulis väittämään mun vieneen "hänen" paikkansa. Tuossa tilanteessa minäkin olisin sanonut kuten asia on: lapsellani on kohta lääkäriaika, mulla on kiire. Tällä olisin vastapuolelle viestinyt, ettei ole aikaa (eikä juuri halujakaan) jäädä setvimään mitään höpöhommia.

Mutta kai siellä isommassa kaupungissa on sitten asiat paremmin, kaikki on fiksuja ja tietää tällaisesta jonotuskäytännöstä...

Toivottavasti vauvasi tila kohenee pikapuolin ja pääsette kotiin normaaliarkeen.[/QUOTE]

Näin minäkin tästä ajattelen, valitettavasti. Tää on näitä, kun istut jossain kahvilassa pöytään ja kohta siinä on joku ukko "istut miun paikalla" ja tasan tarkkaan on mies vasta paikalle pihalta tullut paljon itsesi jälkeen. Mutta kun kyseessä onkin joku kirjoittamaton sääntö ja toimintatapa, jonka "kaikki" tietää eli käytännössä ukko itse ja kahvilan muut muutamat vakkariasiakkaat. Turha siinä on ulkopuoliselle käydä rähjäämään asiasta.

Voimia ja jaksamisia silti pikkuisen kanssa!

Viuuh
Juu ymmärrän sen suunnattoman ketutuksen joka tuossa tilanteessa ryöpsähtää valloilleen. Huoli vauvasta ja oma kehno olo eivät ole omiaan lisämään ns järkevää käyttäytymistä. Mutta mutta... Se toinen äitikin oli saattanut kytätä paikkoja yhtä kauan, ja huoli olla hälläkin kova, harmi kun te kaksi satuitte siihen yhtäaikaa.

Mitä tulee siihen vauvan vasta-ainehommaan: kai siellä osastolla joku lääkäri on (ollut) joka osaa selittää? Minä kysyin hoitajilta esikoisen aikaan että mihin se valohoito perustuu, ja he eivät osanneet selittää. Pyysin (tai vaadin, kohteliaasti tein selväksi että vastaus ei riitä) että selvittäisivät asian minulle, ja jonkun ajan päästä lompsi lääkäri huoneeseen kertomaan faktat. Jos mun lapsilla olisi jotain häikkää vasta-aineissa tai muussa niin että joutuisimme käymään sairaalassa vähän väliä ennen kuin ensimmäinen viikko on kulunut niin totta helvetissä minä selvittäisin mistä on kyse. Niin kauan kysyisin ja niin monelta henkilöltä että homma olisi mulle selvä.

Toivottavasti arvot tasaantuvat ja pääsette pian kotiutumaan kunnolla ja rauhassa!

Se ihmisten välinpitämättömyys tuntuu korostuvan silloin, kun itsellä on hätä; kukaan ei pysähdy vaikka olet hätävilkut päällä tien vieressä lapset kyydissä, kukaan ei avaa ovea kun itse yrität kainalokeppien kanssa päästä ovesta sisään, joku vie paikan nenän edestä ihan vain koska on vittumainen ihminen. Näitä riittää.

Meidän esikoinen oli sinivalohoidossa viisi päivää, kunnes päästiin kotiin. Hän vain nukkui, oli veltto ja häntä piti herätellä syömään. Kukaan ei sanonut mitään, eikä kukaan voinut vaivautua edes kertomaan että keltaisuudesta kärsivät vauvat ovat väsyneitä. Kun yritin saada esikoistani syömään, jouduin riisumaan hänet vaippasilleen ja saada hänet ottamaan rinnasta otetta, mutta hän vain nukkui. Se oli pelottava ja kamalaa, eikä kukaan tullut kertomaan bilirubiineista sen kummemmin mitään. Se meni niin että tässä on vauvalle tällainen erilainen peti, hän on siinä koska arvot on korkealla ja katsellaan, katsellaan...

Kuukauden ajan käytiin lastenpolilla kontrolleissa, ja imettäminenkin piti lopettaa kahdeksi päiväksi jotta selviäisi onko keltaisuus äidinmaidosta johtuvaa, vai onko vika maksassa. Se sekoitti kyllä imettämispakan ihan täysin, ja kun istuin olohuoneessa keskellä yötä miehen ja pojan nukkuessa nätisti, itse pumppaamassa maitoa, mietin että kaikkea sitä onkin.

Tsemppiä ja jaksamisia Chef oikein paljon! Pidä puolesi, niin parkkipaikalla kuin siellä Tyksissäkin.

Sitten keltaisuus hävisi. Hyvä niin, mutta minulle jäi sellainen olo että olisi itse pitänyt Googlata mistä on kyse, tai tietää etukäteen. Sellaista ihmistä ei meinannut tulla vastaan sairaalassa, jolla olisi ollut aikaa vaikka vain sanoa, että tämä on aika tavallista, ei huolta.
Siis, mitä ihmettä, jouduit riisumaan hänet vaippasilleen syöttäessä? Vauvahan on pelkässä vaipassa siinä valossa just siks, että se bilirubiini voi hajota kun iho saa sitä valoa!!! Siihen se koko teho just perustuu...

"mama"
Toivon että vauvalla pian kaikki normaalisti.

Mutta, ei hemmetti. Oikeasti, en ole koskaan edes ajatellut, että joku voi odotella vapautuvaa paikkaa jossain päin parkkihallia (paikoillaan?) ja sitten koittaa kiitää siihen vapautuvaan ruutuun. Yleensä niitä paikkoja haetaan ajelemalla ympäriinsä, ja laittamalla sitten vilkkua päälle siihen suuntaan mistä auto on ajamassa pois. Niinkuin tämä toinen nainen tekikin. Mistä se voi tietää milloin sä oot sinne tullut jonottamaan? Ei oo mikään yleinen käytäntö toi sun tyylisi.

Se on ehkä vähän huono, suosittelen ensi kerralla olemaan huutamatta, kun ruutu ei ole ollut sulla edes missään "varauksessa" vilkun kera. Eli nopeat syövät hitaat näissä asioissa.

Ei ihan täysin verrattavissa siihen, jos joku on menossa kassajonoon. Paitsi siinä tapauksessa, jos joku vaanii kassajonojen läheisyydessä ja joku muu ehtii kävelemään muualta siihen avautuvalle kassalle. Ja sitten tää vaanija alkais raivoamaan kun on odottanut shampoohyllyn luona avautuvaa kassaa o_O

Jos vauvalla on tosi paljon niitä vasta-aineita, joskus ainoa auttava hoito voi olla verenvaihto. Toivottavasti teillä asiat selviää ihan vaan valossa! Meillä kans kaikki ollu valossa, esikko viikon ja tiedän kuinka tukkoista tuo itsestä on kaikkien synnytyshormonien keskellä. Kun arvot ei laske, ei nouse ja päivät vaan seuraa toisiaan, vauva vieressä valossa, mut ei saa sylitellä, kun pitää olla valoissa. Ja herätä 3h välein syöttämään, siis 8x vuorokaudessa ja kun lapsi ei syö, niin ahistaa jne. Siinä on ihan poikki, vaikka äkkiä ajateltuna se ei siltä kuulostakaan.

Yhteistyössä