Savonmuan Hilimat

kaaheeta mikä olo, saa nähä joko ennen maanantaita tapahtuu. eilen supisteli kippeesti ja maha oli ihan tuhannen sekasin |O
tänään puikottelee ahkerasti ja suppailee ja muutenkin olo ihan pas....
päähän koskee... vali vali vali.... :headwall:

joo kait se pitäs yrittää lapsille ruokaa laittaa..
 
Hei..taidan itsekkin ilmottautua mukaan, saa täältä savolaista vertaistukea :) . Olen 26 vuotias ja odotan esikoistani syntyväksi lokakuun puolessa välissä. Olen vasta vuoden asustellut kuopiossa ja olen hieman hämilläni, kuinka vähän täällä on äitiyshuoltoon panostettu. Ilmeisestikkään minkaanlaista synnytysvalmennusta ei täällä järjestetä, vai onko jollakin parempaa tietoa?
 
aik
Hei,

Synnytysvalmennuksesta en osaa sanoa, kun en ole sellaisessa täällä Kuopiossa käynyt. TH antoi esitteen, jossa oli www-osoite: www.synnytystutuksi.fi, josta voi katsella miltä synnärillä näyttää :p Neuvolan oven pielessä oli aikoja jonkinlaiseen tutustumiskäyntiin synnärillä.

Sinä, Pommiko, olet kuitenkin mielestäni siinä ryhmässä, jotka saavat jo rakenneultran täällä Savossa. Viime vuoden puolella raskautuneille se ei ollut vielä mahdollista.

Itsekin olen muualta Savoon tullut, noin kolme vuotta sitten.

aik 39+5
 
En saanut rakenneultraa ilmaiseksi, vaan itse maksoin yksityisellä. Siinä kävi semmoinen juttu, että 1.4 jälkeen neuvolaan menneet saavat sen ilmaiseksi ja itsehän kävin 27.3 ekan kerran :) . Kävinkin tuolla synnytystutuksi.fi- sivuilla, olihan siellä ainankin virtuaaliesittely :). Keskiviikkona on neuvola, täytyy sieltä kysyä lisää sitten!
 
Kaa
Olikohan kohtalon johdatusta, kun kävin vilkuilemassa tätä pinoa pari päivää sitten. Eilen nimittäin (ja tänäänkin :D ) tein plussatestin. Hui! Eli käyn ensin tuolla neuvolassa parin viikon päästä ja tulen sitten pinoon, jos tilanne näyttää hyvältä. =)
 
pojalla keuhkot kunnossa eli maanantaina pääsen sitten tositoimiin!!!
torstainen punktio oli ihan kauhea kätilö sano et oli ihan varma et pyörryn siihen pöydälle, mut sitten kun vaihto neulan paikkaa niin alko oma olo kohenee ja näytteetkin saatiin! nyt jännitän sitä et joutuuko töitä tekemään siihen 10cm ja sit kuitenki joudun sektioon mut ei voi tietää pitää yrittää.... pojalla kokoa oli n. 3055g ei mikään jättiläinen!

mut ilmottelen ku kotiudutaan miten meni!
 
Kaa
Muutama kysymys kuopion neuvoloiden käytännöstä ultrien suhteen.

Nykyäänhän taitaa saada kaksi ultraa raskauden aikana, eikös? Eli se rvkolla 10-12 oleva np-ultra ja sitten myöhäisempi rakenneultra. Entäs tarvittaessa muut ultrat? Tiedän, että niitä ei oteta ellei ole todettu riskiraskaus tai muu riskiä tuova tekijä.

Itselläni kun on nuo kaksi keskenmenoa taustalla 9 kk sisällä, niin ajattelin käydä rv 7-8 alkuraskauden ultrassa, ihan vain saadakseni itselleni mielenrauhan siitä että tulokas on oikeassa paikassa ja hyvin kiinnittynyt (aikaisemmin ongelmia kohtuun kiinnittymisen kanssa). Tarkoitus on käydä yksityisellä, mutta onkohan tuota millään mahdollista saada neuvolan kautta? Onko kellään kokemusta?

Sitten luonnollisesti; kokemuksia (ja mielellään hintojakin) Kuopion yksityisten lääkäriasemien ultrahinnoista?

Kiitos jo tuhannesti kommentoijille!
 
aik
Kaa, Käsittääkseni se ensimmäinen ei ole np-ultra. Minulla TH sanoi, että katsovat ilmeisesti myös niskapoimua, mutta eivät sano siitä mitään, jos ei ole tarvetta...mikä lie sitten todellinen käytäntö. Itse kävin yksityisellä sekä np+seerumi (verikoe maksoi 80 euroa) ja muistaakseni se oli yli 200 euroa koko pompsi. Siitä tuli takaisin n. 60 euroa kelalta.
Kysy ihmeessä neuvolasta miten sinun kohdallasi on, sillä sinä voisit mahdollisesti kuulua jo erityis-seurannan piiriin.
Yksityisestä lääkärikäynnistä minulle jäi hyvä olo. Lääkäri ja muukin henkilökunta tuntuivat osaavilta. Taisin käydä lääkäriasema Cantissa (se on siinä entisen elokuvateatterin lähettyvillä...). Nimimuistini on ihan surkea!

aik


 
Kuopiossa tarjotaan siis nykyään tuo np-ultra ennen sitä 12+6(?) viikkoja ja rakenneultra sitten noin viikolla 20. Esikoisen aikaan 2004-2005 eivät tarjonneet perhevalmennusta, mutta synnytysvalmennus oli kysissä muistaakseni kerran kuussa. Siellä ohjeistettiin, kuinka toimia kun synnytys alkaa ja näytettiin synnytysvideo suoraan keskiajalta. Nykyään ovat kuulemma tehneet jo uuden :D. Myöhemmin on kai mahdollista päästä juuri tuonne ultraan, jos on riskiraskaus tms ei-normaali raskausseuranta. Keskenmenoja pitää kuuleman mukaan olla kolme ennen kuin tutkivat tarkemmin raskautumista. Mut neuvola kertoo varmasti tarkempaa ja varmaa faktaa. Kannattaa kysellä tuota ultraa monista paikoista, on aika isojakin hintaeroja.

Meillä reissu puolessa välissä, ollaan Helsingissä pikku lomalla typyn kanssa. Tänään nähty korkeasaari, mutta tyttöä kiinnosti enempi tieto että milloin syödään ja miten rattaiden remmit toimii :whistle: Huomenna shoppailemaan :D

Hyviä sunnuntaipäivä kaikille savon mammoille!

Aminohapo ja Kuutti 14+0
 
Hei. Taidanpa minäkin osallistua keskusteluun.

Oma tausta: olen 28 v, asunut pari vuotta Kuopiossa. Perhettä aviomiehen lisäksi esikoinen, syntynyt 10/07.
Nyt jälleen raskaana, tällä kertaa tuplat olisi tuloillaan tammikuun 21.

Tuo np-ultra on tosiaan rv 11-13. Se, että haluaa tietää turvotuksen ym. seulonnan, niin pitää ilmoittaa silloin neuvolassa ennakkoon, osaavat varata enemmän ultraukseen aikaa (ainakin Neulamäessä )
Minulle ultran hoitaja ja lääkäri eivät tosin ilmoittaneet mitään turvotusten millimetrejä vaan sanoivat että kaikki on ok ja paikoillaan kun katselivat.

Kaksosten vuoksi sitten tuli heti perään uusi ultra KYSllä, jossa lääkäri sitten mittasi ja tutki urakalla. Tuli sitten turvotusmitat ja tieto että nenäluut löytyvät molemmilta.

Tuosta ultrauksista KYSllä. Esikoisen odotuksessa jouduin verenpaineen vuoksi ä.polin seurantaan. Menin itse synnytyssaliin vatsakivun ja päänsäryn vuoksi "ensiapuun". (Neuvola ei olisi laittanut edes lääkäriin.) Tämän jälkeen kävin 2 vkon välein mittailtavana ja ultrattavana. Hintaahan sille tulee se poliklinikkamaksu/kerta jollei ole vakuutusta joka korvaa. Eli kannattaa katsella niitä lapsen vakuutuksia, niissä joissakin on korvaukset jo raskausajan sairaalakäynneille, kuulemma.

Synnytysvalmennus on KYSn auditoriossa: kätilö pitää luennon ja sitten katsotaan filmi. Kesto ehken 1h15min. Puijonlaaksossa oli 2006-2007 talviaikaan joku synnytysvalmennus, mutta he lopettivat sen koska aloittavat kuulemma vauvanhoitokurssin (?) Eli ei ainakaan minulle ollut hyötyä. Ja no, oman kokemuksen mukaan siellä synnytyssalissa kyllä sitten neuvotaan ja ehdotellaan kuinka edetään. Kunhan vaan paikalle osaa niin homma hoituu :)

Tällainen alkupuhe
- Nihu + touhot 13+5 -
 
meni se käynnistys yritys metsään lääke aiheutti kauhiat lääkesupistukset 1min. välein tekemättä mitään. estettiin 2 kertaa ja siitä ne sitten asettu. nyt sitten vaan odotellaan luonnollista käynnistymistä. ens viikolla äitipolille meno ja uudet suunnitelmat!
 
Täällä edelleen odotellaan, tulevana sunnuntaina on laskettu aika (27.7.)
*huoh* Alkaa olla jo aika tukalaa.
Tietääkö joku, onko Kyssissä vaippoja vauvalle? Jossain brosyyrissä, jonka luin, luki, että vauvalle pitäisi ottaa muutama vaippa mukaan, mutta onko tosiaan näin?
 
LEP
Täällä yksi savolainen kävi neuvolassa tänään. Kaikki näytti olevan ihan suht hyvin. :) Verenpaine vaan meinaa alapaineiltaa nousta turhan ylös ja sitä sitten seuraillaan. :/ Vaava on kova jo myllertämään ja mieskin tunsi eka kertaa jo potkun käteensä. :heart: Täällä siis ollaan tänään menossa raskausviikolla 21+3. Viikko sitten oli rakenneultra ja sielläkin kaikki hyvin oli. Sukupuolikin ilmeisesti selväksi tuli, ainakin kätilö kovasti epäili tunnistavansa kumpi siellä olisi. :)
 
Kaa
MAR-I:lla ei sitten ollut kovin hedelmällinen käynti... :| Toivotaan, että muksu päättää piakkoin tulla vilkaisemaan maailmanmenoa kohdun ulkopuolellekkin. =)

Kitty:lle myös kärsivällisyyttä ja sama maailmaantulotoive kuin MAR-I:lle. Kysissä on kyllä vaippoja, mutta tarkoitus on varmaan tuoda ne kotiutumisvaipat... tai mistäpä minä tiedän. Hullulta muuten tuntuu tuo vaippojen mukana tuonti.

LEP; puoliväli on siis reippaasti ohitettu. =) Mukavia kuulumisia teillä.

Oman olon suhteen ei ole suurempia muutoksia. Plussauksen aikaiset vatsanvihlomiset ovat kadonneet. Nyt on vaan sellainen todella tukala olo, koko vatsa ja rintakehä tuntuu olevan täynnä ilmaa... toivottavasti tästä olostä pääseee eroon mahdollisimman pian. Pientä huonovointisuuttakin on ollut, mutta ei suuremmin. Eli suht mukavasti täällä mennään. Rv on kohta 6+.
 
Moikka,

täällähän on ollut vilskettä :) Onnittelut uusille plussanneille ja tsemppiä viime metreillä kärvisteleville!

Vauvanhoitopuolella ei taida vielä olla meille savolaisille omaa pinoa? Olisi kiva jatkaa jutustelua sielläkin...sitten kun sinne puolelle porukkaa siirtyy lisää :)

Meidän arki menee mukavasti, mitä nyt tekemistä on kolminkertaisesti mutta isot siskot ovat ottaneet vauvan hyvin vastaan. Esikoinen hoitaa ja hoivaa, keskimmäisellä on välillä mustiskohtauksia...kuuluu asiaan. Vauva on rauhallinen ja nukkuu ja syö pääasiallisesti hyvin. Ristiäsiä tässä suunnitellaan seuraavaksi jotka ovat ensi kuussa.

Kivaa kesän jatkoa kaikille hilimoille!

Isebel ja tyttö 1kk :heart:
 
pitää ilmotella nyt sit tännekki et ens viikolla meen sovittuun sektioon 29.7 ja jos pojalla kiire pois ennen sitä niin sit leikataan päivystyksenä. vähän kyllä huolettaa tuo vanha sektio arpien kipuilu...

saa tää kolmas poika saman syntymäpäivän ku kakkonenkin. kumpiki 40+1 =) niin ellei lähe ennen sitä ulkoistumaan. en kyllä usko on sen verta ylhäällä ja ei oikein mitään oireitakaan, nyt ku sanon näin ja olen valmistunut ens viikkoon ni tottahan se on aijemmin menoa :x
sunnuntaina on vaan kakkosen synttäri juhlat ni ne pitäs joutaa pitämään..
 
Täällä edelleen odotellaan lähtöä synnärille... tänään 39+5.
Tai no, odotellaan merkkejä nyt ensinnäkin, supistuksia tai limatulppaa tai jotain. Kun ei mitään oo.

Mut kai nyt jotain kohta tapahtuu, kännykän laturi on nimittäin hävinnyt todella huolella jonnekin tänne meidän asuntoon eikä löydy millään, kännykkä on kiinni virran puutteessa ja mies töissä :LOL:
 
Juu, se KYSin vaippajuttu on tarkoitettu kotimatkavaraksi. Tietenkin lähtiessä kannattaa vaihtaa "ilmainen" sairaalavaippa =)
Lapselle on sairaalassaoloajaksi vaatteet samoin kuin muut hoitovälineet, heh, onpa tarvittaessa hoitajakin koko ajan käsillä.
Äidille löytyy kaikki muut ihanuudet paitsi ei rintaliivejä ja rintaliivisuojia. Tosin osastolta voi ostaa huippumukavan tuntuiset liivit hintaan ~9e. Myös lammasrasvaa eli lanoliinirasvaa saa osastolta vähän mukaankin. Nimim. tyttö 9 kk ja vieläkin jäljellä vaikka käytetty.
Rintakumeista en tiedä onko ja saako. Tosin niistä olen omalla kohdalla sitä mieltä että en käytä vaikka miten ruvella olisi nännit. "Omaa heikkouttani" hankin kun oli haavaumia, ja mites kävi: jouduin kumien jälkeen opettamaan tytölle 2 viikkoa kuinka rinnasta syödään ilman kumia. Mutta uskon että jollekulle muulle tuo rintakumi on imetyksen pelastus.

Tsemppiä synnytykseen meneville!

Minulla on kaksosmasu jo sellaista luokkaa kuin esikoisen odotuksessa 6kk lopulla eli en näe enää varpaita ilman kurkkimista :D Kunhan saavutan sen tilan etten enää voi edes kurkkia *huoh*

Nihu ja touhot 14+2
 
Kaa
Heips Hilimat!

Tässä suuressa epävarmuudessa olisi tarkoitus käydä alkuraskauden ultrassa yksityisellä. Olisiko jollain hintatietoja eri paikoista? Ultramammoista minulla tiedot onkin, mutta muutkin kiinnostavat. Eli en tarvitsisi tietää ultrassa muuta kuin löytyykö syke ja onko mahdollinen raskaus oikeassa paikassa ja löytyykö sikiötä. Eli ei mitään lääkärintarkistuksia sun muuta, pelkkä ultra. Myös yv:llä voi tietoja laittaa.

Kiitos!
 

Yhteistyössä