Hei. Taidanpa minäkin osallistua keskusteluun.
Oma tausta: olen 28 v, asunut pari vuotta Kuopiossa. Perhettä aviomiehen lisäksi esikoinen, syntynyt 10/07.
Nyt jälleen raskaana, tällä kertaa tuplat olisi tuloillaan tammikuun 21.
Tuo np-ultra on tosiaan rv 11-13. Se, että haluaa tietää turvotuksen ym. seulonnan, niin pitää ilmoittaa silloin neuvolassa ennakkoon, osaavat varata enemmän ultraukseen aikaa (ainakin Neulamäessä )
Minulle ultran hoitaja ja lääkäri eivät tosin ilmoittaneet mitään turvotusten millimetrejä vaan sanoivat että kaikki on ok ja paikoillaan kun katselivat.
Kaksosten vuoksi sitten tuli heti perään uusi ultra KYSllä, jossa lääkäri sitten mittasi ja tutki urakalla. Tuli sitten turvotusmitat ja tieto että nenäluut löytyvät molemmilta.
Tuosta ultrauksista KYSllä. Esikoisen odotuksessa jouduin verenpaineen vuoksi ä.polin seurantaan. Menin itse synnytyssaliin vatsakivun ja päänsäryn vuoksi "ensiapuun". (Neuvola ei olisi laittanut edes lääkäriin.) Tämän jälkeen kävin 2 vkon välein mittailtavana ja ultrattavana. Hintaahan sille tulee se poliklinikkamaksu/kerta jollei ole vakuutusta joka korvaa. Eli kannattaa katsella niitä lapsen vakuutuksia, niissä joissakin on korvaukset jo raskausajan sairaalakäynneille, kuulemma.
Synnytysvalmennus on KYSn auditoriossa: kätilö pitää luennon ja sitten katsotaan filmi. Kesto ehken 1h15min. Puijonlaaksossa oli 2006-2007 talviaikaan joku synnytysvalmennus, mutta he lopettivat sen koska aloittavat kuulemma vauvanhoitokurssin (?) Eli ei ainakaan minulle ollut hyötyä. Ja no, oman kokemuksen mukaan siellä synnytyssalissa kyllä sitten neuvotaan ja ehdotellaan kuinka edetään. Kunhan vaan paikalle osaa niin homma hoituu
Tällainen alkupuhe
- Nihu + touhot 13+5 -