Savonmuan Hilimat

Oon kyllä tyytyväinen tuohon KYSin toimintaan. Rakenteessa meni kyllä aika kauan aikaa, mutta henkilökunta on tosi mukavaa. Pääsen vielä yhteen ultraan kun istukka on kohdun suulla. Uskoisin että siihen seuraavaan vko29(?) mennessä se on jo noussut pois, vaikka eipä sitä koskaan tiedä.
En ole löytänyt Kuopiosta mitään raskausjoogaa tms ohjattua liikuntaa mikä olisi suunniteltu nimenomaan raskaana oleville. Onko kellään tietoa mistään? Olen niin laiska itsekseen liikkumaan ja useissa ohjatuissa ei oikein voi tehdä kaikkea ison mahan takia.
 
Bonsku, ainakin Kansalaisopistolla on äitiysjooga. Nythän on menossa kevään ilmoittautumiset joten mukaan vaan
:) Itsekin menisin sinne mutta ajankohta ei anna myöten. Olin syksyllä tavallisessa joogassa mutta vatsan alkaessa kasvaa se ei enää sovi. Harmi, se oli tosi rentouttavaa ja kivaa.

Täällä päin ei mitään uutta, pitäisi kohta puoliin varailla rakenneultra. Canttiin ajattelin mennä.

Isebel 16+0
 
aik
Minulle kerrottiin neuvolassa eilen, että Kuopion kaupunki olisi ottamassa tämän vuoden alusta neuvolaohjelmaan myös rakenneultran kaikille (paitsi kenties viime vuoden puolella raskaaksi tulleille...arveluttavaa). Onko teillä muilla tietoa asiasta? Oletteko kenties saaneet jo aikoja varattuja?
Toinen kysymykseni liittyy rakenneultraan. Onko joku käynyt Savon ultramammoissa rakenneultrassa? Luin jostain, että siellä olisi halvempaa kuin Cantissa?

AIK75 (13+1)
 
Kaa
heips aik!

Itse olen miettinyt samoja asioita. Viimeisimmän tiedon mukaan tuo rakenneultra tarjotaan vasta loppuvuodesta. Harmi.Toivottavasti aikaistavat sitä, olisi siitä kyllä suuren suuri hyöty isolle porukalle. Omalla kohdalla se ei vielä ole ajankohtainen. Tai eihän sitä tiedä miten kauan sitä menee, kun uudelleen tulee raskaaksi. :)

Ultramammoista kaipaan itsekkin lisää tietoa. Kysäisin "omalta" gynen lääkäriasemalta (Kuopiossa) hintoja noihin ultriin. Varhaisultra on noin 70 euroa ja rakenneultra noin 120 euroa, jos muistan oikein. Varhaisultra on hieman hintava, mutta tuo rakenneultra kuulostaa jo ihan kohtuulliselta. Plus tietty siihen sitten mahdolliset verikokeet.
 
aik
Kiitos, Kaa, nopeasta vastauksesta.
Kävin itse np-ultrassa ja seerumiseulassa pari viikkoa sitten Cantissa. Hintaa tuli yhteensä 276 euroa. Ei kovin halpaa lystiä. Asia oli silti tärkeä, joten eihän se silloin kirpaisekaan. Ensimmäisellä raskauskerrallani olin sekä Tampereella että Oulussa kirjoilla ja Tampereella np-ultra oli yleinen käytäntö samoin rakenneultra Oulussa, joten olen ollut todella hämmentynyt täällä Kuopiossa, kun mitään ei olekaan tarjolla. :eek:
Luin jostain viestistä, että ultramammoissa rakenneultra olisi ollut alle 100 euroa, joten ajattelin sen paikan olevan hyvä vaihtoehto rakenneultraan, varsinkaan, jos KELA ei korvaa. Millainen paikka se mahtaa olla?
Onkohan kellään teistä kokemuksia kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja miten se vaikuttaa sikiöön (syntyvään lapseen)? Minulla todettiin ko. sairaus ens. lapsen syntymän jälkeen ja nyt olen ihan paniikissa mitä se voi aiheuttaa tulevalle lapselle. Netti on täynnä juttuja, joissa kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastanut äiti on saanut ad/hd:tä tai aspegrenia sairastavia lapsia.
 
aik
Cantin lääkäri sanoi minulle (toivottavasti ei pelkästään myynti mielessä), että neuvolan lähetteellä tehtävä seerumiseula ei ole yhtä luotettava kuin np:n yhteydessä tehtävä seerumiseula. Ilmeisesti raskausviikot vaikuttavat jotenkin tuloksen tarkkuuteen ja hän ei suositellut enää niin myöhäistä verikoetta (viikkojen 12-13 jälkeen). Yksistään np-tutkimus antaa n. 60%:n luotettavuuden down-riskistä ja yhdessä (samaan aikaan otetun) verikokeen kanssa luotettavuus nousee hieman yli 80%:iin. Niskapoimun paksuudesta ja seerumikokeen tuloksista yhdessä äidin iän kanssa lasketaan downin ikäriski ja riskiluku. Enempää en osaa sanoa. Luotin sokeasti lääkäriin tässä.
 
Kuopion tilanteesta: Minä ymmärsin niin, että vasta tänä vuonna raskaaksi tulevat pääsevät noitten uusien palvelujen piiriin, juteltiin asiasta RU lääkärin kanssa KYSissä. Nykyisen myöhemmillä viikoilla tehtävän veriseulan korvaava luotettavampi (aik on se sinun lääkäri tilastojen valossa oikeassa) yhdistetty np ja veriseula tehdään terveyskeskuksissa/neuvoloissa ja rakenneultrat KYSillä. Näin siis kertoili KYSin lääkäri.
Kaa kävin ultramammoissa np ultrassa ja oli ok, ja halvempi kuin cantissa. Olen kyllä siinä uskossa että cantissa on paremmat laitteet ja sitten siellä on se (en muista nimeä ) tosi mukava ja ammattitaitoinen lääkäri jolla monet haluavat käydä.
Isebel81, ei ollut sitä äitiysjoogaa Kuopion kansalaisopistolla tänä vuonna, mutta löytyi 080462 Jumppaa odottaville äideille. Aika on kyllä melko hassu, keskellä päivää.
 
Heipsan kaikille! Kyselin jo tuossa 'Kuopiolaiset odottajat' -ketjussa, mistä kannattaisi Kuopiossa lähteä etsimään lastenvaunuja ja turvakaukaloa. Kysynpä nyt täälläkin, jos vastauksia tulisi edes yksi... Itse olen Siilinjärveltä eikä ole ennen tätä ensimmäistä odotusta tarvinnut lastentarvikeliikkeisiin tutustua.
 
Minä kaipaisin samaa tietoa kuin Mavi ... Nuo vaunu asiat tuntuvat melko vaikeilta (siis valita minkä tyyppiset vaunut/rattaat hankkii) ja erilaisia mielipiteitä löytyy pilvin pimein, niin olisi kai vaan käytävä liikkeissa kokeilemassa ja vertailemassa ominaisuuksia.
 
mikäli joku on kiinnostunut emmaljungista, niin kannattaa kysyä hinta myös kotisiilistä siilinjärvellä. se on jälleenmyyjä kuopiolaisen lastentarvikkeen ohella ja mitä olen kuullut, niin kotisiili myy niitä halvemmalla... kotisiilissä on muutakin lastentavaraa: sänkyjä ja turvakaukaloita eli tiedä vaik sais edullisemman paketin sieltä.
 
aik
Vaunuista vielä... Me ostimme viisi vuotta takaperin Brion vaunut, joissa oli ilmakumit. Olen ollut todella tyytyväinen niihin. En tiedä myydäänkökään enää muita kuin pumpattavilla kumeilla olevia vaunuja, sillä ne ovat todella kätevät pukkia lumessa. Ei tarvitse olla hikihatussa, vaan rullaavat keveästi. Brio on ainakin kestänyt. Pienet liitokset turvakaiteessa (eteen taitettava) ovat kovassa käytössä hajonneet, mutta ne ovat käsittääkseni osia, jotka voi ostaa. Meillä oli siis sellaiset vaunut, joissa oli sellainen irrotettava nukkumiskoppa. Käytimme vaunuja pitkälti kolmivuotiaaksi asti.
 
meillä teutonia prestiget ja voin suositella lämpimästi! kyllä kulkee sohjossa ja lumessa ja missä vaan :D ! ostettiin kuopiosta babystylestä, ja olen pyrkinyt ostaan sieltä kaiken muunkin, tykkään että siellä palvellaan hyvin :flower: !

ja matkarattaina gracot, on TODELLA NÄPPÄRÄT koska vauvakaukalon saa napsautettua niihin kiinni!
:wave:
 
Tilda77, jostain olen kuullut, että tuo Babystyle olisi myös valikoimaltaan parhaimpia, mutta silti hinnoiltaan edullisimpia lastentarvikeliikkeitä Kuopiossa. Olenko oikeassa? Mekin taidetaan käydään uudemman kerran siellä ensi viikolla, sillä valikoima oli ainakin hyvä. Tällä hetkellä suunnitelmissa ovat jotkut Gessleinin vaunut, mikäli ne ovat helposti miehenkin käytettävissä (pituutta herralla on n. 2 m).
 
MAVI: juu, näin on mun mielestäkin! jos ei vaunuilla ole vielä huippukiire niin kannattaa seurailla rauhassa tarjouksia esim netin kautta; voipi saada sit tarjouksesta useamman satasen halvemmalla! :D ja juuri on tullut testattua tuo samaisen kaupan nettipuoti ja hyvin toimii: tavarat tais tulla kahdessa päivässä!
mullakin oli gessleinit vaihtoehtona mut päädyin teutonioihin kun ne tuntu jämäkemmiltä ja jousitukseltaan (?) paremmilta! mutta makuasioitahan nämä!

ja semmonen vinkki vielä: jos asuisin kaupungissa niin ostaisin kyllä semmoset kolmipyöräiset yhdistelmävaunut johon saa sen kaukalonkin kinni vauva-aikana!
:wave:
 
Kävin parissa liikkeessä niitä vaunuja vertailemassa, tänään olisi vielä yksi jäljellä. Tuossa Minnan alakerrassa missä on Oran(?)/Jovin vaunuja oli kyllä ihan huippuärsyttävä jaaritteleva mies myyjä. Kommentit oli mm. "mitä sinä sillä heittoaisalla oikeen teet, ei sitä tarvita! Nämä pyörät on helppo irrottaa, naisetkin osaa! 95 % ajasta naiset työntää rattaita, koska miehen pitää tuoda kotiin leipää!" :headwall: Tuo naisetkin osaa kommentti oli niin paksu että vähän huomautin sille, mutta eihän se mitään tajunnut... Me vielä miehen kanssa puolitetaan vanheimpainvapaa, joten kai mäkin joudun sitä leipää tuomaan. Vähän mies nauro kotona noille myyjän kommenteille. Vaikka olisi miten hyvät vaunut, tai viimeiset maan päällä niin en kyllä sieltä ostaisi palvelun takia.
 
Oma kokemus esikoisen kanssa oli, että ei sitä heittoaisaa oikeasti mihinkään olisi tarvinnut. Olisikohan ollut kerran tai kaksi, kun mietin, että nyt tuulee sen verran, että olisi parempi kun poika olisi selkä menosuuntaan, mutta siinäpä se. Ainakin meidän Emmaljungissa (oisko 2003 malli, ostettiin käytettyinä, tavallinen aisa) sai sen istuinosan käännettyä, ei nyt ihan heittämällä, mutta ei siihen vaihtoon montaa minuuttia mennyt.
 
Onnittelut tytöstä :flower:

Torstaina rakenneultra. En mennytkään Canttiin kun nähtävästi hinnat nousseet hurjasti tossa 4d-ultrassa! Tämän päivän hinta on 220e kun kuopuksesta kävin rakenneultrassa (1,5v sitten) maksoi vain 130e. Joten soittelin ympäri Kuopiota ja In-tiimiin varasin ajan.
Jännittää :whistle:

Isebel 18+6
 

Yhteistyössä