Sarjassamme kaupassa nähtyä "ei lapsi käyttäytynyt kamalasti, vaan sille tiuskinut äiti"

Yleensä mä olen linjalla "lapset pidettävä tiukassa kurissa", mut eilen yks mamma vei kaikkien asiakkaiden huomion.

Yks mamma oli marketissa n.1,5-vuotiaan kanssa, jolla tietty kävely oli vaappuvaa ja kaupan hyllyt kiinnosti.
Mutta äiti nyki muksua koko ajan itseään päin ja tiuski kovaan ääneen "pysyt siinä, älä mene sinne, NYT olet siinä".

Teki mieli sanoa sille äipälle pari asiaa:
-pienen taaperon paras paikka on ostoskärryn istuin, vääntäytyköön siinä vaikka mille mutkalle. Ei se jaksa mennä viivasuoraan koko markettikierrosta, poikkeamatta muualle.
-sen lapsen käytös ei ollu noloa, mutta äidin kiukuttelu oli.


Juu varmaan oli väsynyt. Mutta ihan turhaan tiuski, mua ahdisti että kuinka paljon se tiuskii sille lapselle kotona.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Kävelyvaljaat ovat ihan hyvä väline jos lapsella on taipumusta harhailuun eikä halua tai voi istua ostoskärryjen penkissä.
Ne on jotenki nöyryyttävät...se jos muksu ei halua istua kärryn istuimessa, on tottumiskysymys.

Siinä voi kärryyn laiton jälkeen riisua haalarin yläosan puoleenväliin ettei tule kuuma, ja höpötellä muksulle "katoppa, nyt ostettiin tomaatteja" jne.
 
vierailija
Sarjassamme "taas äiti mokasi"!
Onhan se lapsenkin huono käytös aina äitin syytä, mikäli keskustelupalstoihin on luottaminen.
Onko huono kasvatus, käytös, what ever, äidin puolelta enää keskustelunarvoinen asia? Onko vielä olemassa jokin asia, jota ei ole haukuttu jo?
Keksittäiskö uusia aiheita välillä, syytettäis isää, isovanhempia tai vaikka naapureita! Ihan yhtä hyvin niitä vois höykyttää?
 
No ehkä se ei ollut vielä ehtinyt tottua?
No sit sitä totutetaan lisää. 2-3 kerran jälkeen se on jo helpompaa.
Mun muksut istui kärrin istuimessa jo alle 1-vuotiaana ja yrittivät hurmata mummoja minkä ehtivät.

Tietty väsyneen ja nälkäisen lapsen kanssa on hankalampaa. Päivähoitopäivän jälkeen taaperon kanssa käynti marketissa ei varmaan mee ku Strömsöössä.
 
Viimeksi muokattu:
Sarjassamme "taas äiti mokasi"!
Onhan se lapsenkin huono käytös aina äitin syytä, mikäli keskustelupalstoihin on luottaminen.
Onko huono kasvatus, käytös, what ever, äidin puolelta enää keskustelunarvoinen asia? Onko vielä olemassa jokin asia, jota ei ole haukuttu jo?
Keksittäiskö uusia aiheita välillä, syytettäis isää, isovanhempia tai vaikka naapureita! Ihan yhtä hyvin niitä vois höykyttää?
Ei vaan mulle tuli mieleen ihan yksinkertaisuudessaan se, että millainen se mamma on muutoin lapselleen? Miten se kohtelee sitä kotona?
Ihmisillä on kuitenkin vieraskoreus. Jos ihmisten ilmoilla pystyy rähisemään, niin millainen pirttihirmu se on kotona?

Tietysti voi miettiä, oliko se edes sen äiti. Saattoi olla sen taaperon lapseton täti tms.
En oo nähny kenenkään yrittävän 1,5-vuotiasta saada kävelemään markettikierrosta nätisti, muksuhan kaatuu haalareissaan 100 kertaa. Sehän on kuin ampuis itseään jalkaan....
 
vierailija
No sit sitä totutetaan lisää. 2-3 kerran jälkeen se on jo helpompaa.
Mun muksut istui kärrin istuimessa jo alle 1-vuotiaana ja yrittivät hurmata mummoja minkä ehtivät.

Tietty väsyneen ja nälkäisen lapsen kanssa on hankalampaa. Taaperon kanssa käynti marketissa päivähoitopäivän jälkeen ei varmaan mee ku Strömsöössä.
Kärryt on hengenvaaralliser. Lapsi on niissä jaloistaan jumissa ja kärryt kaatuu tosi helposti. LS ilmoo lähtee aina kun näen jonkun laittavan lapsen kärryihin!
 
vierailija
No sit sitä totutetaan lisää. 2-3 kerran jälkeen se on jo helpompaa.
Mun muksut istui kärrin istuimessa jo alle 1-vuotiaana ja yrittivät hurmata mummoja minkä ehtivät.

Tietty väsyneen ja nälkäisen lapsen kanssa on hankalampaa. Taaperon kanssa käynti marketissa päivähoitopäivän jälkeen ei varmaan mee ku Strömsöössä.
No entä, jos se totutus tehdään eri tavalla, kuin sä olet sen ajatellut? Ehkä tämä on pitänyt sitä siinä istuimessa ja se on kiemurrellut ja sit se on seuraavana päivänä lukenu jostain kaksplussan palstalta, et joku näki kaupassa äitin, jonka lapsi kiemurteli kuin mato ja meinasi tukehtua ja oikeesti lasten kuuluis kävellä, eikä vain istua jokapaikassa ja sitä rataa.
Voin hyvin kuvitella, et sunkin totuttelukerroista on ilkuttu netissä vaikka ja ties kuinka monta kertaa. Koska kohta kaksvuotiashan on ihan liian vanha istumaan niissä kärryissä, kyl sen ikäsen pitäis jo kävellä! Ehkä toikin muksu on istunut kiltisti kärryissä 1-vuotiaana ja hymyillyt mummoille, mut sit kasvanut isoksi ja kävelee nyt ite. Vai istuuks sun muksut vieläki niissä kärryissä?
 
vierailija
Ei vaan mulle tuli mieleen ihan yksinkertaisuudessaan se, että millainen se mamma on muutoin lapselleen? Miten se kohtelee sitä kotona?
Ihmisillä on kuitenkin vieraskoreus. Jos ihmisten ilmoilla pystyy rähisemään, niin millainen pirttihirmu se on kotona?

Tietysti voi miettiä, oliko se edes sen äiti. Saattoi olla sen taaperon lapseton täti tms.
En oo nähny kenenkään yrittävän 1,5-vuotiasta saada kävelemään markettikierrosta nätisti, muksuhan kaatuu haalareissaan 100 kertaa. Sehän on kuin ampuis itseään jalkaan....
Oli se millainen pirttihirmu tahansa, niin se ei taida kuulua sulle?
Äläkä selitä, itsestään käveleviä 1,5vuotiaita on ihan joka paikassa! pyh.
 
vierailija
Ne on jotenki nöyryyttävät...se jos muksu ei halua istua kärryn istuimessa, on tottumiskysymys.

Siinä voi kärryyn laiton jälkeen riisua haalarin yläosan puoleenväliin ettei tule kuuma, ja höpötellä muksulle "katoppa, nyt ostettiin tomaatteja" jne.
Se on askel taaksepäin opettaa kävelykykyinen lapsi istumaan istuimessa vaikka jaksaisi kävelläkin.
 
No entä, jos se totutus tehdään eri tavalla, kuin sä olet sen ajatellut? Ehkä tämä on pitänyt sitä siinä istuimessa ja se on kiemurrellut ja sit se on seuraavana päivänä lukenu jostain kaksplussan palstalta, et joku näki kaupassa äitin, jonka lapsi kiemurteli kuin mato ja meinasi tukehtua ja oikeesti lasten kuuluis kävellä, eikä vain istua jokapaikassa ja sitä rataa.
Voin hyvin kuvitella, et sunkin totuttelukerroista on ilkuttu netissä vaikka ja ties kuinka monta kertaa. Koska kohta kaksvuotiashan on ihan liian vanha istumaan niissä kärryissä, kyl sen ikäsen pitäis jo kävellä! Ehkä toikin muksu on istunut kiltisti kärryissä 1-vuotiaana ja hymyillyt mummoille, mut sit kasvanut isoksi ja kävelee nyt ite. Vai istuuks sun muksut vieläki niissä kärryissä?
Höpö höpö. Taas herkistellään ihan liikaa.

Ei ihmiset ilku mitään silloin, kun tehdään asiat oikein, vaikka lapsi huutaisi. Taaperon kiemurtelu kärryssä nyt on tavallista, eri asia on se, jos -mitä tapahtuu aika usein- lapsi raivoaa liian kuumissa vaatteissa.
Jos muksu kiemurtelee koko ajan, niin sit voi välillä päästää jaloittelemaan, mut ei niin että retuutetaan jatkuvasti taaperoa haalarista. Ei vaadita sitä, mihin tämä ei pysty.

Tai jos vanhempi ottaa isomman, karkkihyllyllä raivoavan tenavan kainaloon ja vie rauhassa autoon, niin moni asiakas suunnilleen mielessään taputtaisi sellaiselle vanhemmalle.

Jos joku on netissä kirjoittanu meikäläisen lapsenkasvatuksesta, niin ihan sama. Mulla ei oo kauppareissujen osalta hävettävää.
 
Ei munkaan muksut aina marketissa käyttäytyneet auvoisasti. Kun nuo oli 2-vuotiaita niin autokärryt oli kova sana. Mut autokärryjen kanssa oli jatkuvaa ravaamista kärryistä pois ja takaisin.

Mutta se oma ote on tärkeä.
Kun juttelee lapsille ja ojentaa niitä sillein säyseästi mutta jämäkästi, niin kaikilla on mukava olla. Enimmäkseen saatiin hymyjä ja naureksintaa tyyliin "semmosta se oli kun omat oli pieniä".
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Tai jos vanhempi ottaa isomman, karkkihyllyllä raivoavan tenavan kainaloon ja vie rauhassa autoon, niin moni asiakas suunnilleen mielessään taputtaisi sellaiselle vanhemmalle.
On kasvava joukko ihmisiä jotka eivät taputa vaan ajattelevat, että se on julmuutta ja, että lapsen oikeuksia loukataan siinä. Mm. tämän joukon vaikutusvallasta johtuen koulujen ja tarhojen työntekijöillä ei ole paljon mitään kurinpitovaltuuksia jäljellä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
On kasvava joukko ihmisiä jotka eivät taputa vaan ajattelevat, että se on julmuutta ja, että lapsen oikeuksia loukataan siinä. Mm. tämän joukon vaikutusvallasta johtuen koulujen ja tarhojen työntekijöillä ei ole paljon mitään kurinpitovaltuuksia jäljellä.
Niinpä. Porukka ei nykyisin tajua oikeasti traumatisoivan kasvatustyylin ja jämäkän rauhallisen kasvatustyylin eroa.

Mä olisin varmaan muksuna viiltäny ranteet auki jos mulle ois sanoitettu 5 tuntia tunteita...
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Oma lukunsa on kovaan ääneen paasaajat. Yhdet sukujuhlat kuunneltiin erästä äippää joka neuvoi jälkikasvuaan "PIRCCO NYT ISTUT TÄSSÄ. MITÄ OTTAISIT TUOLTA SEISOVASTA PÖYDÄSTÄ? ÄITI TUO SULLE. OTATKO LIHAPULLIA? ENTÄ KASTIKETTA? ISTUPA SUORASSA, NNNOIIIIN...."
 
No sit sitä totutetaan lisää. 2-3 kerran jälkeen se on jo helpompaa.
Mun muksut istui kärrin istuimessa jo alle 1-vuotiaana ja yrittivät hurmata mummoja minkä ehtivät.

Tietty väsyneen ja nälkäisen lapsen kanssa on hankalampaa. Taaperon kanssa käynti marketissa päivähoitopäivän jälkeen ei varmaan mee ku Strömsöössä.
Me mentiin ekana karjalanpiirakkalaarille ja mussuttivat tyytyväisenä piirakkaa kärrissä.:cool:
 
  • Vau!
Reactions: Echo
Yleensä mä olen linjalla "lapset pidettävä tiukassa kurissa", mut eilen yks mamma vei kaikkien asiakkaiden huomion.

Yks mamma oli marketissa n.1,5-vuotiaan kanssa, jolla tietty kävely oli vaappuvaa ja kaupan hyllyt kiinnosti.
Mutta äiti nyki muksua koko ajan itseään päin ja tiuski kovaan ääneen "pysyt siinä, älä mene sinne, NYT olet siinä".

Teki mieli sanoa sille äipälle pari asiaa:
-pienen taaperon paras paikka on ostoskärryn istuin, vääntäytyköön siinä vaikka mille mutkalle. Ei se jaksa mennä viivasuoraan koko markettikierrosta, poikkeamatta muualle.
-sen lapsen käytös ei ollu noloa, mutta äidin kiukuttelu oli.


Juu varmaan oli väsynyt. Mutta ihan turhaan tiuski, mua ahdisti että kuinka paljon se tiuskii sille lapselle kotona.
No mun meno pienemmän muksun kanssa oli tuommoista välillä ennen käsileikkausta, pakko oli kaupassa käydä kahden lapsen kanssa mutta kun käsi oli siinä kunnossa etten saanut lasta turvallisesti kärryyn tai vielä vähemmän pois niin ainoa vaihtoehto oli pistää kersa käveleen, vanhempi kävelikin nätisti.
Eikä ollut puhettakaan mistään huonosti liikkuvista autokärryistä minkä työntäminen oli kivuliasta, etenkin kun niihin ei täällä mahtunut kuin toinen lapsi, täysin tarpeeton kiukuttelu syntyi jos vain pienempi pääsi kyytiin.
Mutta kärryn kyytiin mäkin iskin aina kun vain sain ja uskalsin, jossain välissä sekin oli kyllä vähän kyseenalaista kun meidän vauhtipirkko, joka rakastaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita, tajusi miten hauskaa on nousta seisomaan niissä....:D
 
  • Haha
Reactions: Echo

Yhteistyössä