Sanotteko parturi vai kampaaja? Oletko nainen vai mies?

Parturi vai kampaaja naiselle?

• Parturi, olen nainen

Ääniä: 6 42,9%
  • Kampaaja, olen nainen

Ääniä: 9 64,3%
  • Parturi, olen mies

Ääniä: 1 7,1%
  • Kampaaja, olen mies

Ääniä: 1 7,1%

• Äänestäjiä yhteensä
    14

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Täällä jotkut jaksaa väkyttää siitä kun käytetään parturi-sanaa kun on kyse naisten hiustenleikkuusta. Tässäkin asiassa taitaa olla kyse siitä mistä on kotoosin ja mitä sanaa on tottunut käyttämään.

Itte käytän sanaa parturi ja kampaaja kuulostaa liian hienolta.

Olen oikein yrittänyt pinnistellä, etten käytä sanaa parturi. Parturista olen aina puhunut, mutta täälläpäin sen pitää olla kampaaja.

Mulla on ihan sama. Tosin parturi taitaa ihan oikeastikin olla ihminen joka tasoittelee mun hiukseni vaikka nainen olenkin, ei kuulemma tavallisesti leikkaa naisten hiuksia (siis mitään naisellisia leikkauksia), tee kampauksia tms.

Mä käyn kampaajalla :). Musta se tulee ihan "luonnostaan", siis kampaajalle mennään laittamaan kampaus kuntoon :D...mies menköön partansa ja siinä sivussa kuontalonsakin siistimään parturille :D...

[QUOTE="Voi elämä";24119179]Noh, ihan oikeaoppisesti kun yritetään puhua, niin nämä kaksi ovat kaksi eri asiaa. Naiset käyvät kampaajalla, miehet parturissa.[/QUOTE]

Mitä jos käykin miesten parturissa vaikka on nainen? Muuttuuko se henkilö sitten kampaajaksi, vaikkei mitään kampausta edes tekisi, tasoittelisi vain latvoja?

Mun kampaaja on parturi-kampaaja ammattinimikkeeltään ja sanon häntä kampaajaksi. Olen siis nainen ja hän on nainen. Mulla värjätään juurikasvua, laitetaan usein kiharoita tai joku kampaus niin mun mielestä se on kampaajatouhua, ei parturointia.

No mä pyrin sanomaan, että nainen käy kampaajalla ja mies parturissa, mutta kuitenkin käytän usein parturi sanaa naistenkin hiustenleikkuusta :) Kampaajalla tehdään mun mielestä vain kampauksia :)

[QUOTE="vieras";24119193]Mitä jos käykin miesten parturissa vaikka on nainen? Muuttuuko se henkilö sitten kampaajaksi, vaikkei mitään kampausta edes tekisi, tasoittelisi vain latvoja?[/QUOTE]

Sitten se on nainen, joka käy miesten karvahoitolassa. Mitäs siinä sen kummempaa. Silti, jos katsotaan näiden sanojen käyttötarkoitusta ja merkitystä ihan virallisesti, niillä on eronsa. Käytetään nimitystä "Parturi/Kampaamo" merkitsemään, että tarjonta ja osaaminen on molemmille sukupuolille suunnattua. Sitten on esimerkiksi pelkkiä partureita, jotka korostavat osaamistaan vain miehille annettavassa tarjonnassa, kuten parranleikkuu entiseen tyyliin, hiusten leikkuu isälle ja pojalle... Minkäs minä sille voin, että sanoilla on merkityksensä ja niitä jopa käytetään. Ja senkin tiedän, että sanojen merkitys muuttuu ja niitä käytetään erikohdin Suomea erilailla... Ja jopa eri yhteiskuntaluokissa on eronsa, selvästi sen ainakin täällä palstalla huomaa.

Jos menen parturi-kampaajalle naisena, käytän luonnollisesti sanaa kampaaja, koska olen nainen. Jos menen kampaamoon, olen kampaajan hoteissa. Jos menen parturiin, jossa tarjotaan palveluita vain miehille, olen nainen, joka käyttää parturin palveluja. Huhhahhei.

Yks mun kaveri oli vahvasti sitä mieltä, että jos miehen hiuksia esim. värjätään tai niille tehdään muutakin kuin kammataan leikkauksen jälkeen, niin se on silloin kampaajalla käyntiä :D

Naiset käy kampaajalla, ja miehet parturissa. Olen koulutukseltani parturi-kampaaja, ja meillä koulussa kampaajatyönä opiskeltiin naisten hiusten laittoa ja parturityönä miesten, eli kyllä tämä nyt valitettavasti on se totuus, eikä se ole kiinni siitä missä asut. Ihminen voi olla myös ammatiltaan pelkkä kampaaja tai pelkkä parturi. Meillä oli ainakin kaksi opettajaa koulussa jotka olivat erikoistuneet parturimestareiksi, eli laittoivat vain miesten hiuksia, ja vastaavasti muutama kampaajamestari, jotka tekivät ja opettivat vain naisten hiustenlaittoa.

[QUOTE="huoh";24119389]Naiset käy kampaajalla, ja miehet parturissa. Olen koulutukseltani parturi-kampaaja, ja meillä koulussa kampaajatyönä opiskeltiin naisten hiusten laittoa ja parturityönä miesten, eli kyllä tämä nyt valitettavasti on se totuus, eikä se ole kiinni siitä missä asut. Ihminen voi olla myös ammatiltaan pelkkä kampaaja tai pelkkä parturi. Meillä oli ainakin kaksi opettajaa koulussa jotka olivat erikoistuneet parturimestareiksi, eli laittoivat vain miesten hiuksia, ja vastaavasti muutama kampaajamestari, jotka tekivät ja opettivat vain naisten hiustenlaittoa.[/QUOTE]

No kyllä todellakin on kiinni siitä missä asuu ja mitä sanaa on tottunut käyttämään. Mä tunnen usiemman ihmisen joilla on parturi-kampaajakoulutus eikä heistä kukaan korvaansa lotkauta kun ihmiset sanoo parturi.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
No kyllä todellakin on kiinni siitä missä asuu ja mitä sanaa on tottunut käyttämään. Mä tunnen usiemman ihmisen joilla on parturi-kampaajakoulutus eikä heistä kukaan korvaansa lotkauta kun ihmiset sanoo parturi.

No meinaatko että mäkään alan siitä asiakkaalle päin naamaa mäkättämään? Totuus on se, että oikeaoppisesti nuo sanat menevät merkityksineen noin. Sillä ei ole mitään väliä missä sä asut tai mitä sanaa sä käytät, koska sillä ei ole mitään todellisuuspohjaa. Enkä muutenkaan usko että kaikki te pohjanmaalaiset käytätte sanaa parturi, ei mun mummo ainakaan käytä.

Mä ymmärrän että sulla on aina tarve olla oikeessa, mutta nyt se tarve ei vaan auta vaikka kuinka intät. :)

[QUOTE="huoh";24119389]Naiset käy kampaajalla, ja miehet parturissa. Olen koulutukseltani parturi-kampaaja, ja meillä koulussa kampaajatyönä opiskeltiin naisten hiusten laittoa ja parturityönä miesten, eli kyllä tämä nyt valitettavasti on se totuus, eikä se ole kiinni siitä missä asut. Ihminen voi olla myös ammatiltaan pelkkä kampaaja tai pelkkä parturi. Meillä oli ainakin kaksi opettajaa koulussa jotka olivat erikoistuneet parturimestareiksi, eli laittoivat vain miesten hiuksia, ja vastaavasti muutama kampaajamestari, jotka tekivät ja opettivat vain naisten hiustenlaittoa.[/QUOTE]

Kai kaikki nyt tietää miten se virallisesti on, mutta sanoohan suurin osa ihmisistä paristoakin patteriksi, vaikkei se sen virallinen nimitys olekaan.

[QUOTE="vieras";24119446]Kai kaikki nyt tietää miten se virallisesti on, mutta sanoohan suurin osa ihmisistä paristoakin patteriksi, vaikkei se sen virallinen nimitys olekaan.[/QUOTE]

Ei oo ihan sama asia, patteri on tavallaan slangisananomainen "lyhennös" sanasta paristo, samaan tapaan kuin sytytin=sytkäri. Parturi ja kampaamo/kampaaja taas merkitsevät sanoinakin ihan eri asioita. Ei ehkä oikeasti kannata päteä jos ei tajua mitä puhuu. :D

Siihen en ota mitään kantaa kuka sanoo mitenkin, kunhan vaan kerroin mikä on oikein ja miksi.

Yhteistyössä