Miehelläni on tapana kehua toisia naisia minusta jo turhan usein ja epämukavalla tavalla, kuten vaikkapa silloin, kun olemme viettämässä iltaa hänen ystäviensä ja heidän kumppaneidensa kanssa. Hän saattaa ottaa puheeksi jonkun ohikulkijan tai lehdessä paistettelevan naisen "hyvät tissit" tai "perseen" ja kehua näkemäänsä koko illan. Minulle tulee siitä todella vaivautunut ja hölmö olo. Hänen ystävänsä eivät ole koskaan menneet moiseen mukaan heidän omien tyttöystäviensä ollessa läsnä. Minusta tuntuu aina, että hekin ovat jotenkin vaivautuneita. Mietin pitkään, olenko vain liian herkkä ja onko oikein pahoittaa mielensä, kunnes erään mieheni kaverin tyttöystävä kertoi minulle, että hänestä mieheni puheet ovat todella ala-arvoisia minua kohtaan. Silloin aloin vasta kunnolla ajatella asiaa.
Sama toisten kehuminen ja ylistys jatkuu kotona. Mieheni osoittaa minulle lehdistä, tvstä ja muualta, minkälainen hänestä on kaunis nainen. Yleensä nämä ovat photoshopatun näköisiä silikonirintoja. Minulla on aina ollut lyhyet hiukset ja alkuaikoina mieheni piti niistä. Nyt hän jaksaa jauhaa, miten pitkät hiukset ovat kauniimmat ja ettei kukaan mies pidä lyhythiuksisista naisista. Joskus hän saattaa jopa muistella, miten hyvä hänen exänsä oli sängyssä, mikä on minusta jo todella loukkaavaa. Itse tiedän, että jos alkaisin mieheni taidoista jotain näristä seurauksena olisi varmasti pahin huuto ikinä.
Kun avauduin tästä eräälle ystävälleni, sain tietää, että hänen miehensä tekee ihan samanlaista. Olemmekin yrittäneet yhdessä pohtia, mikä siinä mahtaa olla, sillä kummatkin miehet suuttuvat, jos huomautamme heille asiasta, eivätkä nää siinä mitään syytä meille pahoittaa mielemme. Kun olemme sitten alkaneet vaivihkaan kehua muita miehiä, omamme loukkaantuvat ja asiasta varmasti saa myös kuulla. Näköjään sitten heidän mielestään on ihan ok, että miehet ylistävät kumppaneilleen muiden naisten paremmuutta, mutta jos naiset tekevät niin on se taas hyvin tökeröä.
Pakko kysäistä, että ovatko omamme ainoita vai onko tämä jotenkin yleistä miehille? Itse olen jopa miettinyt mieheni jättämistä. Rakastan häntä, mutta minulle hänen muiden kehumisensa kuulostaa siltä kuin hän sanoisi "katso tuota naista, tuollainen haluaisin sinunkin olevan". En tunne enää, että minua rakastettaisiin sellaisena kuin olen. Kaiken lisäksi ystäväni sai hiljattain miehensä kiinni etsimästä netistä seuraa. Tuntuukin siltä, että tuo muiden kehuminen todella kertoo siitä, että omaan kumppaniin ollaan kyllästyneitä ja salaa halutaan uusi ja jännittävä nainen tilalle. En oikein tiedä, mitä minun pitäisi tehdä.