Sanontoja joita et ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The titityy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen aina miettinyt mistä ovat saaneet alkunsa: "oma lehmä ojassa" ja "koira haudattuna".

Ymmärrän toki noiden merkityksen, mutta en tiedä syntyä. Kun kuitenkin on aika kaukana selityksistään :) .

Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Mä olen aina miettinyt mistä ovat saaneet alkunsa: "oma lehmä ojassa" ja "koira haudattuna".

Ymmärrän toki noiden merkityksen, mutta en tiedä syntyä. Kun kuitenkin on aika kaukana selityksistään :) .

Mun mielikuvituksella taas ei ole ollenkaan kaukana... ajattelen ne näin:

Jos on oma lehmä ojassa, niin tahtoo ratkaisun asiaan, koska hyötyy siitä itsekin (esim. jos toinen tekis jonkun jutun, sen oman lehmän sais sieltä ojasta pois = oma hyöty).

Koira haudattuna taas ajattelen näin, että vaikka maapala, joka näyttää tosi hyvältä ja houkuttelevalta, päällisin puolin tosi hyvä. Mutta sitten siellä maanpinnan alla onkin koira haudattuna = jokin ikävä asia, joka ei näy siihen houkuttelevalta näkyvään päällepäin, mutta joka vaikuttaisi sen asian houkuttavuuteen, jos se olisi tiennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Mun mielikuvituksella taas ei ole ollenkaan kaukana... ajattelen ne näin:

Jos on oma lehmä ojassa, niin tahtoo ratkaisun asiaan, koska hyötyy siitä itsekin (esim. jos toinen tekis jonkun jutun, sen oman lehmän sais sieltä ojasta pois = oma hyöty).

Koira haudattuna taas ajattelen näin, että vaikka maapala, joka näyttää tosi hyvältä ja houkuttelevalta, päällisin puolin tosi hyvä. Mutta sitten siellä maanpinnan alla onkin koira haudattuna = jokin ikävä asia, joka ei näy siihen houkuttelevalta näkyvään päällepäin, mutta joka vaikuttaisi sen asian houkuttavuuteen, jos se olisi tiennyt.

No kas, nythän tuossa on jo järkeä :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun joku asia sylettää..

En tiedä, onko tässä sen kummempaa kuin että se inhottaa. (siis joissain kulttureissahan pahoille asioille, joista ei pidetä, syljetään. Sylettää = sylkeä). Mutta en nyt mene vannomaan.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja peppi-lotta04:
Alkuperäinen kirjoittaja peppi-lotta04:
Hyvää päivää kirvesvartta.. = no päivää, eipä tässä sen kummempia asioita ;) . Jonkunlainen vanhahtava tervehdys.

ei ole noin.

no kerro jos tiiät miten on..???

tarkoitetaan sitä, että kaksi henkilöä puhuu toisilleen "ristiin" eri aiheista - tai että he eivät ole "samalla aallonpituudella" eli eivät ymmärrä mitä toinen tarkoittaa, vaikka puhuvat näennäisesti samoilla termeillä. Samantapainen ilmaus on toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä.

okei..kiitos!! =)

täällä kyllä ollaan sitä mieltä että tuo ensimmäinen "suomennos" oli oikein...

Katsoitteko silloin monta vuotta sitten kun Bill Cosby piti sitä lasten ohjelmaa. Siinä lapsilta kyseltiin kaikkea ja lapset vastailivat hauskasti.

Mua NIIN nauratti yks poika, jolta pyydettiin jatkamaan sanontaa: "Parempi pyy pivossa". Poika mietti hetken jos toisenkin ja jatkoi: "Kuin pyyn kakka kourassa" :laugh: :laugh: .

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ei nyt varsinainen sanonta mutta kun sanotaan että vaikka "pekka kävi Joken kimppuun", niin mikä on se kimppu??????

Oksä tosissasi? :D ..nojaa saatat vaikka ollakin. Pekkä kävi käsiksi Jokkeen on "suomennos" tuolle kimppuun käymiselle. :D

Katsoitteko silloin monta vuotta sitten kun Bill Cosby piti sitä lasten ohjelmaa. Siinä lapsilta kyseltiin kaikkea ja lapset vastailivat hauskasti.

Mua NIIN nauratti yks poika, jolta pyydettiin jatkamaan sanontaa: "Parempi pyy pivossa". Poika mietti hetken jos toisenkin ja jatkoi: "Kuin pyyn kakka kourassa" :laugh: :laugh: .

...kuin kikkeli reijässä rivossa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
yrittänyttä ei laiteta???
sopii kuin nappi ottaan???

= kannattaa ainakin yrittää. :)

Ainiin jäi tuo nappi ottaan:

Siis kuula kalloon ...ainakin mun mielestä. Korjatkaa jos oon väärässä. Mutta tarkottaa siis, että sehän se ois kuulalle se paras paikka eli just se on se oikea... äh, hankala selittää...

Ei nyt varsinainen sanonta mutta kun sanotaan että vaikka "pekka kävi Joken kimppuun", niin mikä on se kimppu??????

Oksä tosissasi? :D ..nojaa saatat vaikka ollakin. Pekkä kävi käsiksi Jokkeen on "suomennos" tuolle kimppuun käymiselle. :D

Varmaan mietittiin tuota "kimppu"-sanan merkitystä. Mistä se on saanut alkunsa. Ei niinkään sitä mitä tuo lause tarkoittaa. Eiköhän meistä jokainen sen ymmärrä :headwall: .

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:

...kuin kikkeli reijässä rivossa :whistle:

:laugh: :laugh: Tää täytyy opettaa miehelle :D

Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
yrittänyttä ei laiteta???
sopii kuin nappi ottaan???

= kannattaa ainakin yrittää. :)

Ainiin jäi tuo nappi ottaan:

Siis kuula kalloon ...ainakin mun mielestä. Korjatkaa jos oon väärässä. Mutta tarkottaa siis, että sehän se ois kuulalle se paras paikka eli just se on se oikea... äh, hankala selittää...

Taitaa olla molemmat sanonnat. Mä ainakin tunnistan molemmat.

Varmaan mietittiin tuota "kimppu"-sanan merkitystä. Mistä se on saanut alkunsa. Ei niinkään sitä mitä tuo lause tarkoittaa. Eiköhän meistä jokainen sen ymmärrä :headwall: .

No voi suuri anteeksipyyntö, jos käsitin väärin. Älä suotta ota päänsärkyä. :saint:

No voi suuri anteeksipyyntö, jos käsitin väärin. Älä suotta ota päänsärkyä. :saint:

Kyllä särkee ja sylettää :saint:

En selannut kaikkia ja toivottavasti tää ei ole jo ollut,mutta mull apari sanontaa jotka ei ole ihan mennyt mun tajuntaan eli

"Parempi pyy pivossa kuin 10 oksalla" ja

"Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa". Mikä noiden sanoma on?? :ashamed:

*tyhmä minä*

Kyllä särkee ja sylettää :saint:

Mut mistäs tiiät, ettei tuo aapee tarkoittanut juuri sitä, miten mä sen ymmärsin? :D ..eihän sitä tiiä. Kattos, jos on vaikka kakskielinen tai äidinkieli on muu kuin Suomi, nin saattahan se olla. :saint:

Mut joo. Se siitä. En muista kimppuun käymisen etymologiaa ulkoa. :D (järkeillä sen voisin vaikka niin, että kukatkin kun kerätään kimpuksi ne pistetään yhteen. Samoin, jos toinen käy toisen kimppuun tulee vain yksi yhteinen paketti. :saint: Mutta tämä tieto on yhtä luotettava kuin noi viisivuotiailta kysellyt sanaselitykset... :whistle: )

Alkuperäinen kirjoittaja LilliMenninkäinen:
En selannut kaikkia ja toivottavasti tää ei ole jo ollut,mutta mull apari sanontaa jotka ei ole ihan mennyt mun tajuntaan eli

"Parempi pyy pivossa kuin 10 oksalla" ja

"Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa". Mikä noiden sanoma on?? :ashamed:

*tyhmä minä*

Pyy oli tuolla jo aiemmin: parempi yksi varma kuin kymmenen epävarmaa.

Kuuseen kurkottaa: tavoitteet liian korkealla. Tahtoo aina vaan parempaa ja parempaa, mutta lopulta "joutuu" tyytymään vähempään.

Semmonen sanonta, ku pitäkää tunkkinne on mun mielestä aika hauska. Siihen liittyvä tarina on suunnilleen tämmönen:

Mies ajoi synkkää metsätietä ja yhtäkkiä auton rengas puhkesi. Mies ei pystynyt vaihtamaan rengasta, koska hänellä ei ollut tunkkia. Hän lähti kävelemään eteenpäin ja noin viiden kilometrin jälkeen hän näki maalaistalon ja käveli sen pihaan. Mies jäi miettimään: - "Ei niillä varmaan ole tunkkia, ja jos niillä on, niin lainaisivatkohan ne sitä minulle"? No, mies tuli siihen tulokseen, että talossa on tunkki, mutta asukkaat eivät taatusti lainaisi sitä miehelle. Mies tempaisi maasta kiven, paiskasi sen ikkunan läpi ja huusi: - "Pitäkää tunkkinne perkele!"

:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Pölypallero:
Alkuperäinen kirjoittaja lehmu harmaana:
ei näe metsän puita

Sanonta kuuluu: ei näe metsää puilta.

Mää rakastan vanhoja sanontoja... ja mun tekis ihan simosti mieli selittää näitä merkityksiä :x

No nyt on siihen mahdollisuus!

Se ei ollut ketjun tarkoitus, vaan kerätä sanontoja. Mutta:

Ei näe metsää puilta: Ei näe seurausta syiltä, koska syitä on niin paljon. ei huomaa että on metsä, koska puita on niin paljon -> ne puuthan sen metsän tekee.

Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla: Parempi yksi varmasti kiinni saatu saalis kuin kymmenen mahdollisuutta ampua ohi.

Hyvää päivää, kirvesvartta. Sanonta tulee siitä kun vieras tuli taloon, jossa kuuro mies veisteli kirvesvartta. Kuuro kuvitteli vieraan kysyneen häneltä että mitä mies on veistelemässä ja vastasi oletuksen mukaan että kirvesvartta, kun ei halunnut paljastaa vajaavuuttaan. Meni vähän mönkään.

Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista. Tähän liittyy kanssa tarina, jota en ihan täsmälleen muista. Joku lintu (tilhi varmaankin?) kuitenkin söi oksalla pakkasen puremia pihlajanmarjoja nautinnolla. Koska kettu ei ylettänyt marjoihin, niin hän sanoi että marjat ovat happamia. Eli jos et voi saada jotakin vaikka kuinka haluaisit, on helppo sanoa ettet niistä piittaa. "minusta mersu on ruma auto", esim.

Ei vara venettä kaada. On hyvä ottaa varmuudeksi mukaan vaikkapa lisäruokaa, sillä vene ei ole juurikaan sen raskaampi soutaa (selittäköön kjoku paremmin jos osaa).

Kiertää kuin kissa kuumaa puuroa. Olisi herkullista syödä, mutta kun kieli palaa. Eli tekisi kauheasti mieli kertoa, mutta kuitenkaan ei oikein olisi hyvä mennä paljastamaan asiaa ainakaan vielä.

Ja en sitten yritä väittää että minun selitykseni olisivat ainoat oikeat!

Hyvää päivää, kirvesvartta. Sanonta tulee siitä kun vieras tuli taloon, jossa kuuro mies veisteli kirvesvartta. Kuuro kuvitteli vieraan kysyneen häneltä että mitä mies on veistelemässä ja vastasi oletuksen mukaan että kirvesvartta, kun ei halunnut paljastaa vajaavuuttaan. Meni vähän mönkään.

Ei ole noin