V
vierailija
Vieras
kettu luuli pihlajanmarjoja makeiksi ja herkulliseksi ja oli harmissaan kun ei ylettänyt niihin. Ettei harmittaisi niin paljon, se uskotteli, että pihlajanmarjat ovatkin happamia.
Nehän OVAT happamia.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
kettu luuli pihlajanmarjoja makeiksi ja herkulliseksi ja oli harmissaan kun ei ylettänyt niihin. Ettei harmittaisi niin paljon, se uskotteli, että pihlajanmarjat ovatkin happamia.
kirlah ja sanonnat - oliko siellä mitään?Ei näe metsää puilta = ei näe kokonaisuutta/ ei ymmärrä kokonaisuutta kun keskittyy sen osiin. Ei näe olennaista.
Ei vaan minust tää on sillee että se nostaa asiasta metelin kehen se asia sattuu. Osaisko kukaan selittää selkeemmin?
Pyysin miestäkin selittämään miten hän sen ymmärtää, ja vastaus oli:
Ottaa jostain asiasta itseensä ja sillä paljastaa että asia koskettaa itseään ja näin paljastaa itsensä tahattomastikin.
Oisko selkeempiä selityksiä?![]()
Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla
Mulle toi ei aukea... :ashamed:
Vittujen kevätmielikuvana tost saa melkosen kuvan mut en oikeen ymmärrä kuitenkaan mistä tämmönen sanonta
Meil oli kerran lukiossa todella hyvin tätä havainnoillistava ilmiö: joku piti jotain esitelmää ja sen lopuksi opettaja sanoi "hyvä esitelmä, harmi vaan että jotkut puhuivat niin paljon etteivät kuulleet" ja yksi niistä oppilaista jotka olivat pälpättäneet esitelmän ajan hihkaisi "no en minä ainakaan!"
Eli jos ajattelet että sulla on iso lauma koiria ja heität sinne kalikan tms, se koira johon osuu on se joka vinkasee (mut älkää heittäkö koiria millään :C )
Että jos vihjailet jotain niin se joka rupeaa vastustamaan on varmaan se johon se kuvainnollinen kalikka osui. Just kaikki sellainen "joku teki jotain" - "en se minä ollut" -vastaanväittäminen on hyvin esimerkillistä tästä kalikan kalahtamisesta.
Ja toi tupenrapinat liittyy tosiaan tuppivyöhön, pappa sanoi joskus, et "antaa tuppiremmiä". Eli siis lapset oli joskus papan lapsuudessa ollut tapana piiskata tuppiremmillä, eli vyöllä jossa pidettiin puukontuppea.
On hyvinkin selkee selitys.tätä sanontaa mäkin oon miettiny et mitä meinaa, mut joskus katoin jostain kirjasta ja sillä ei tainnu oikein olla mitään järkevää selitystä...
Saman voi sanoa vanhan sananlaskun sanoin, ei pidä nuolaista ennekuin tipahtaa. Eli meinaa sitä, että on yksi varma minkä jo on saanut, parempi kuin kymmenen saamatonta epävarmaa.Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla
Mulle toi ei aukea... :ashamed:
Kuulostaa sellaiselta keksityltä tarinalta, jolla on saatu selitettyä sopivan loogisesti mieltä askarruttanut juttu. Mutta sitten kun miettii vähän tarkemmin tajuaa ettei siinä ole mitään loogista. Yhden kuuron isäntämiehen juttu siltä yhdeltä kerralta kun sattui vuolemaan kirveenvartta naapurin tullessa kylään jäi elämään ja levisi kulovalkean tavoin läpi maan? Tuskin.On hyvinkin selkee selitys.
Tapahtui kerran vuonna nakit ja muusi, että oli eräs lähes kuuro isäntämies. Veisteli siinä aikansa kuluksi, vaiko ihan tarpeekseenkin, mene ja tiedä, kirvesvartta kun tuli naapuri kylään ja toivotti hyvätpäivät. Eihän tämä veistelijäukko sitä kuullut vaan oletti toisen kysyneen että mitäs teet. Ja vastasi, että kirvesvartta. Siitä sitten tuli yleiseksi sanantavaksi, että kun joku vastaa ihan muuta, mitä on kysytty, sanotaan hyvääpäivää-kirvesvartta.
Tuo selitys on kyllä ihan oikea, mutta kyseessähän on alkujaan ihan toisenlainen tarina.Kettu sanoo noin siksi, että se ei ylety niihin. Tästä katkerana kettu toteaa, että happamia ne olisivat kuitenkin - että ei hän olisi edes halunnut niitä
Alkjaan tämä tarkoitti kaunista, lämmintä ja tyyntä keliä. Nykyisin olen kuullut monesti sen tarkoittavan lämmintä ja kosteaa keliä. Sellaista, josta ennenvanhaan käytettiin määritelmää "ilma on kuin lehmän henki."Ilma on kuin morsian.
en ole ymmärtänyt. Onko silloin ilma kaunis aurinkoinen vai sateinen ja ukkostaa.
Muistelen jo 90-luvun alussa (tai saattoi olla 80-luvun puoltakin) ekan kerran kuulleeni tämän sanonnan mutta vaan muodossa "nopeampi kuin sata jänistä". Kertojana oli tamperelainen pikkuserkkuni, jota minä kavereideni kanssa odotettiin aina maalle kyläilemään, sillä silloin saimme kuulla aina parhaat jutut, mitä isommalla kirkolla liikkui. Ja hauskahan tuo sanonta on ja siinä on kyllä ideaa, nimenomaan tuossa ilmeisen näennäisviisaassa muodossaan. Olivatko Tampereella sitten tuunanneet jonkin vanhan kalevalalaisen hölmiskön sanonnan paremmaksi vai onko tässä käynyt niin, että alkuperäinen sanonta on joidenkin ymmärtämättömien suussa kääntynyt tuohon "enemmän kuin sata jänistä" -muotoon", jossa ei ole kyllä mitään kuvaavaa tai hauskaa, ainakaan nykyajassa.En ole lukenut koko (vanhaa) ketjua, mutta tämä: "Parempi kuin sata jänistä." :O
Muistelen jo 90-luvun alussa (tai saattoi olla 80-luvun puoltakin) ekan kerran kuulleeni tämän sanonnan mutta vaan muodossa "nopeampi kuin sata jänistä". Kertojana oli tamperelainen pikkuserkkuni, jota minä kavereideni kanssa odotettiin aina maalle kyläilemään, sillä silloin saimme kuulla aina parhaat jutut, mitä isommalla kirkolla liikkui. Ja hauskahan tuo sanonta on ja siinä on kyllä ideaa, nimenomaan tuossa ilmeisen näennäisviisaassa muodossaan. Olivatko Tampereella sitten tuunanneet jonkin vanhan kalevalalaisen hölmiskön sanonnan paremmaksi vai onko tässä käynyt niin, että alkuperäinen sanonta on joidenkin ymmärtämättömien suussa kääntynyt tuohon muotoon "parempi kuin sata jänistä" (tai "enemmän kuin sata jänistä"), jo(i)ssa ei ole kyllä mitään kuvaavaa tai hauskaa, ainakaan nykyajassa.