Sanontoja joita et ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The titityy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja buttercup:
Alkuperäinen kirjoittaja liperi:
Alkuperäinen kirjoittaja buttercup:
äiti tapasi sanoa:
"paskata rattaisiin ja pistää pyörimään"
täh?

:)

Wau, tää on hieno! En ole ennen kuullutkaan. Tarkottaisko suunnalleen samaa kuin Ei kannata sontia omaan pesään? Vai onko tää että katsotaan mitä tapahtuu.

Mutta kertokaahan mulle mistä ihmeestä on tullut fraasi "kusta silmään" ? Ymmärrän kyllä merkityksen, huijaamisesta on kyse, ei näe kun on sitä kusta silmässä. Kuka kusi ja ketä ja miksi???

Jotain sellasta siinä on että kun paskaa rattaseen ja pistää pyörimään niin se paska todennäkösesti lentää jokapuolelle... mutta missä tilanteessa tätä vois käyttää???

No mun tulee ainakin mieleen esim valheellisten juorujen levittäminen. Keksii siis mehevän jutun toisesta, ja pistää paskan leviämään...

Alkuperäinen kirjoittaja Mää:
Tulee kaiketi ruotsin kielen ilmauksesta `ta vara`.

Alkuperäinen kirjoittaja wut?:
Oliko tää jo?

Ota neuvosta vaarin? Siis vaari vai vaarin? Ja mitä se tarkoittaa??

Onpas tuo sitten hölmö sanonta. Puoliksi suomea ja puoliksi ruotsia :D Oisko se suomeksi että ota neuvo käyttöösi. Tai jos haluaa käyttää tuota suomi-ruotsi linjaa, niin ota neuvosta vara? :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvää päivää kirvesvartta.. = no päivää, eipä tässä sen kummempia asioita ;) . Jonkunlainen vanhahtava tervehdys.

Hyvää päivää kirvesvartta- sanonta tulee sellaisesta lyhyestä näytelmästä, alkujaan kai ruotisnkielinen näytelmä. Siinä toinen puhuu ja toinen ei kuule ja siinä tulee värrinymmärrystä puolin ja toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja KolmenÄiti:
Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla

Mulle toi ei aukea... :ashamed:

Sama mulle tuli mieleen kun en oo jaksanu koskaan selvittää mikä on pivo :D

Kuulemma pivo= nyrkki

Ja mä olen luullut että se tarkoittaa pipoa :D Olen ihmetellyt, että miksi sen pyyn täytyy siellä pivossa (pipossa) olla...

Mua naurattaa kun muutin toiselle paikkakunnalle ja siellä sanotaan "Mitä vasten?" Tarkottaa siis mitä varten :D Ja mulle kun ei tuu muu mieleen kun vaikka "Seinää vasten" xD

Alkuperäinen kirjoittaja tätä en ymmärrä:
"Kuin jäitä polttelisi"

Siis: Kysytään, mitä kuuluu tai miten menee tai millaista jossain tai jonkun kanssa oli (esim. parisuhteen tila ?)
Ja siihen toinen vastaa: kuin jäitä polttelisi.

Minä en ymmärrä mitä se tarkoittaa.

No ei varmaan kovin hyvin mee koska eihän jäitä voi polttaa, nehän sulaa vedeksi eikä ainakaan syty palamaan...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa? :whistle:

Selittäkää!:D

No lyhyesti et paha saa palkkansa!

Ei vaan minust tää on sillee että se nostaa asiasta metelin kehen se asia sattuu. Osaisko kukaan selittää selkeemmin?

Pyysin miestäkin selittämään miten hän sen ymmärtää, ja vastaus oli:

Ottaa jostain asiasta itseensä ja sillä paljastaa että asia koskettaa itseään ja näin paljastaa itsensä tahattomastikin.

Oisko selkeempiä selityksiä? :)

Alkuperäinen kirjoittaja liperi:
Alkuperäinen kirjoittaja lehmu harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Pölypallero:
Alkuperäinen kirjoittaja lehmu harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei näe metsän puita

Ei vara venettä kaada. On hyvä ottaa varmuudeksi mukaan vaikkapa lisäruokaa, sillä vene ei ole juurikaan sen raskaampi soutaa (selittäköön kjoku paremmin jos osaa).

On vähän yksinkertaisempi selitys: vara = vaara :)

Tuota vara = vaara -selitystä en tajunnu, mutta mun mielestä tässä on kysymys siitä että kannattaa ottaa asiat varman päälle niin ei ainakaan käy hullusti eli kuvainnollisesti ei mee vene nurin.