Sanokaapa oma mielipiteenne asiaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Meille on syntymässä toinen lapsi ja esikoinen on päiväkodissa. ( olen siis vielä töissä)
Ennen ajattelin, että otan lapsen ehdottomasti pois hoidosta, jotta en veisi turhaan paikkaa ja täällä on kuitenkin kerho tuon ikäiselle.
Ajattelin myös aiemmin, että tuon ikäisellä ( täytti juuri 4) ei ole vielä tärkeitä kavereita, mutta päiväkodissa on eräs poika, jonka kaveri hän on joka päivä, josta hän aina puhuu ja poika on kuulemma hänen paras kaverinsa.
Siksi mä olen ruvennut miettimään, että pitäisin sittenkin pojan päiväkodissa...
2 päivää viikossa, n. 5 tuntia kerrallaan. Mutta pelkkä ajatus tästä tuntuu "huonolta", koska olen itse kuulunut niihin "moralisoijiin" joiden mielestä lapsen ei tarvitse olla päiväkodissa viemässä paikkoja turhaan, jos on mahdollisuus kerhoihin.
Ja jotenkin "nolottaa" pitää lapsi hoidossa, kun itse olen kotona.

Mutta poika tulee kuitenkin menemään joko kerhoon tai sitten päiväkotiin. Tuota tärkeää kaverisuhdetta vaan olen mietiskellyt..
Rahallisesti on meille melkein sama, kummin teemme.

Mun mielestä olisi nyt tärkein ajatella sitä lasta, ei sinua tai sitä muut ajattelee!! Jos tuntuu, ettei lapselle ole kotona kavereita, niin ehkä se muutama tunti viikossa olisi loistava vaihtoehto....

Jos rahallisestikin asia on plus miinus nolla niin kyllä pitäisi tuon ikäisen siellä tarhassa. Varsinkin jos se on mahdollista.
Ja jokaisella on oikeus tarkistaa omaan mielipidettään silloin tällöin, -älä nyt ainakaan itseäsi sillä asialla kiusaa.

Mä varmaankin veisin poikaa sen pari kertaa viikossa kerhoon....voihan se tarhakaveri todennäköisesti kyläillä teillä jatkossa ja näin pitää yllä tärkeää kaverisuhdetta. Ja tarhassa tapahtuu niin paljon viikon aikana ja kerho on varmaankin vain sen pari kertaa viikossa aina, eli siellä kaikilla on tasaväkiset lähtökohdat toiminnalle ja suhteille.

Alkuperäinen kirjoittaja Vattihattu:
Mä varmaankin veisin poikaa sen pari kertaa viikossa kerhoon....voihan se tarhakaveri todennäköisesti kyläillä teillä jatkossa ja näin pitää yllä tärkeää kaverisuhdetta. Ja tarhassa tapahtuu niin paljon viikon aikana ja kerho on varmaankin vain sen pari kertaa viikossa aina, eli siellä kaikilla on tasaväkiset lähtökohdat toiminnalle ja suhteille.

Mitä tarkoitat tuolla, että tarhassa tapahtuu paljon?

Meillä on ollut aiemminkin periaatteessa osa-aikaisena välillä ja se on sopinut meille ja pojalle hyvin.
Tässä on ollut monen kuukauden lomiakin välillä ja silti poika puhuu vaan tuosta yhdestä kaveristaan, vaikkeivat nytkään nähneet yli 2 kuukauteen..
Ääh, vaikea juttu.

Niin ja en oikein usko, että kyläily onnistuu, koska minua ei suoraan sanottuna kiinnosta olla yhteydessä tämän pojan vanhempiin > ei oltais varmaan kovinkaan samalla aaltopituudella..
Juu, tiedän että kuulostaa tyhmältä ja itsekkäältä.

Tuossa iässä on kavereiden seura jo tärkeää, eikä äidistä ole samanikäiseksi kaveriksi, vaikka kuinka yrittäisi. Minä valitsisin sen vaihtoehdon noista, kumpi olisi vaivattomampi itselle kuljetusten ja aikataulujen suhteen.

Jos kyseisiin päiväkotiin on kovaa tunkua, niin silloin varmasti riittää noita, jotka ovat katkeria paikan viennistä.

Päiväkodissa saa ruoan,mikä on kiva juttu.Samoin tutut kaverit.Pitäisin lapsen osa-aikaisena.Itseäni kaduttaa kun otin tytön (vauvan syntyessä 4v 4kk) pois hoidosta.Tyttö ei tykännyt srk-kerhosta ja kerhon jälkeen piti heti kiirehtiä syömään (klo 9-12),3 tuntia on loppujen lopuksi tosi lyhyt aika....Mieluummin hoidossa 9-13 tai 9-15.Tyttö ikävöi vanhoja hoitokavereita ja päiväkodissa on muutenkin enemmän aktiviteettia 4-vuotiaalle.Meidän pihapiirissä ei ollut samanikäisiä kavereita ja tuo kerho oli liian vähän aktiiviselle lapselle joka kaipasi koko ajan tekemistä/kavereita).

Kerhostakin varmasti löytyy kavereita ja 4 veelle on vielä ihan luontevaa, että kaverit vaihtuvat. Toisaalta mun mielestäni on ihan sama, onko lapsi 2 kertaa viikossa pari tuntia kerhossa vai 2 kertaa viikossa pari tuntia päiväkodissa. Siis lapsen kannalta. En tiedä, maksaako nuo kerhot tänä päivänä ja jos maksavat, niin kuinka paljon. Eli kannattaa miettiä siltäkin kannalta...kyllä sille säästyvälle rahalle varmasti lapsiperheissä käyttöä löytyy.

Lisään vielä, että mun likalle ei aikoinaan olisi niistä tarhakavereista ollut pidemmän päälle suurtakaan iloa, koska muutimme kuitenkin pois alueelta ja kaverit jäivät sinne. Junnulla sen sijaan on tälläkin hetkellä paras kaveri tarhavuosilta....tapasivat ensimmäisen kerran junnun ollessa 3 v ja 1 päivä ja kaverin ollessa 4 v (päiviä päälle en tiedä). Koulussa olivat aina samalla luokalla, oppivelvollisuus on nyt ohi ja parhaita kavereita edelleen. Saattavatpa lähteä yhdessä aikanaan rauhanturvaajaksikin. Ne tarhakaveruussuhteet voivat siis jatkua aikuiseksikin asti, mutta eivät välttämättä. Oma tai kaverin muutto aiheuttaa lähes aina sen, että lapsen ystävyyssuhde katkeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Päiväkodissa saa ruoan,mikä on kiva juttu.Samoin tutut kaverit.Pitäisin lapsen osa-aikaisena.Itseäni kaduttaa kun otin tytön (vauvan syntyessä 4v 4kk) pois hoidosta.Tyttö ei tykännyt srk-kerhosta ja kerhon jälkeen piti heti kiirehtiä syömään (klo 9-12),3 tuntia on loppujen lopuksi tosi lyhyt aika....Mieluummin hoidossa 9-13 tai 9-15.Tyttö ikävöi vanhoja hoitokavereita ja päiväkodissa on muutenkin enemmän aktiviteettia 4-vuotiaalle.Meidän pihapiirissä ei ollut samanikäisiä kavereita ja tuo kerho oli liian vähän aktiiviselle lapselle joka kaipasi koko ajan tekemistä/kavereita).

Vähän tällaista minä tässä "pelkäänkin"
Kun ei voi tietää, että kuinka tärkeä tuo kaveruussuhde sitten loppujen lopuksi on. =/

Yhteistyössä