Pohdinta-apua lapsen päivähoitoon liittyen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä esikoinen oli 4-vuotias kun vauva syntyi, ja siirtyi päiväkodissa 12pv kuukaudessa sopimuspäiville. Meille tämä oli hyvä, lapsi viihtyi tutussa päiväkodissa kavereidensa kanssa, mutta sai olla myös paljon ihan vaan kotona.

Jos meillä olisi ollut 3-vuotias, olisin varmaan myös pitänyt päiväkotipaikan minimipäivillä, täällä ainakin on päiväkotipaikat kiven alla eikä takuulla olisi päässyt samaan päiväkotiin enää.

Tampereella se sopimuspäiville siirtyminen oli ihan vaan ilmoitusluontoinen juttu, eikä sillä päiväkodille siinä mielessä ollut väliä, kuin olisi esim. pph:lle.

Meidän lapsi oli myös arka ennen päiväkodin aloittamista, ja päiväkoti on kyllä tehnyt hänelle todella suuren palveluksen: on nyt reipas ja sosiaalinen 6-vuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kotiin ehdottomasti.
Meillä esikko siirtyi päiväkerhoon vauvan synnyttyä. viet paikan päiväkodissa niitä todella tarvitsevilta.

mä olen kanssa tätä mieltä =) kivoja kerhoja on varmasti joka paikkakunnalla =) aika pikkuinen vietäväksi pois jaloista kun uusi vauva tulee...

Kun ei ole kerhoja niin ei ole. Seurakunnalla on joku kerho, mutta ei kuuluta kirkkoon ja sekin olis automatkan päässä eikä ole autoa. Päiväkoti on lähellä ja meille ainoa kodin ulkopuolinen paikka jossa tavata muita lapsia. Lähialueen muut samanikäiset on päiväkodissa joten muutenkaan ikäistään seuraa ei ole tarjolla.
Itse olin aiemmin samaa mieltä että jos äiti kotona niin ei missään nimessä päiväkotiin, mutta nyt kun on tää tilanne ja faktat tuossa edessä niin ainoa vaihtoehto se päiväkoti on jos ei halua että lapsi näkee vain äitiä ja vauvaa päivisin.

Mitä tässä just etsiskelen niin kunta tarjoaa kerhoa 2,5 - 5 vuotiaille kolmena päivänä viikossa klo 12-15... hmmm... klo 12-15 :/ Meidän lapsi nukkuu ainakin vielä tuohon aikaan unensa, vaikka en tietysti tiedä miten kolmevuotiaana nukkuu.

Seurakunnan kerhoa ei löydy lähialueelta. Vaikka isossa kaupungissa asunkin. Mulla ei tule olemaan autoa käytössä koska myydään se rahan säästämiseksi pois, eli lähellä sijaitseminen on aika tärkeä kriteeri.

Huonot on siis kerhotilanteet, vaikka luulen kyllä, että ne oliskin kaikkein huonoin vaihtoehto meidän lapselle.

Minulla ei ole mitään periaatetta päiväkodin puolesta tai vastaan, vaan jokainen tapaus on yksilöllinen. Tässä tapauksessa AP:n viestien perusteella uskoisin päiväkodin olevan paras vaihtoehto. Miksi turhaan laittaa arkaa lasta sopeutumaan päivittäin uuteen tilanteeseen ja ihmisiin?
Oma lapseni on 1-vuotias seurallinen tapaus joka rakastaa touhua ja tohinaa. Hän pitää päiväkodista ja jos olisimme saamassa toista lasta en edes harkitsisi hänen ottamistaan pois päiväkodista kokoaikaisesti. Nyt olen mahdollisesti jäämässä työttömäksi (yt:t päällä) ja silti aion pitää hänet osa-aikaisena päiväkodissa samalla kun itse yritän saada omaa firmaa alulleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ddd:
Minulla ei ole mitään periaatetta päiväkodin puolesta tai vastaan, vaan jokainen tapaus on yksilöllinen. Tässä tapauksessa AP:n viestien perusteella uskoisin päiväkodin olevan paras vaihtoehto. Miksi turhaan laittaa arkaa lasta sopeutumaan päivittäin uuteen tilanteeseen ja ihmisiin?
Oma lapseni on 1-vuotias seurallinen tapaus joka rakastaa touhua ja tohinaa. Hän pitää päiväkodista ja jos olisimme saamassa toista lasta en edes harkitsisi hänen ottamistaan pois päiväkodista kokoaikaisesti. Nyt olen mahdollisesti jäämässä työttömäksi (yt:t päällä) ja silti aion pitää hänet osa-aikaisena päiväkodissa samalla kun itse yritän saada omaa firmaa alulleen.

Samaa mieltä. Mä ihmettelen, miksi niin moni on heti "tuomitsemassa".
Nimenomaan jokainen tapaus on yksilöllinen.

Löytyisikö vielä lisää keskustelua aiheesta? :)

Kaikki mielipiteet on ihan tervetulleita. Mulla on muutama ihminen lähipiirissäkin sitä mieltä, että ehdottomasti teen väärin jos pidän hoidossa. Osa on sitä mieltä, että päiväkodissa pitäminen olisi parempi vaihtoehto. Ja huom, tätä mieltä on mm. oma äitini joka on minut ja isoveljeni hoitanut eskariin asti kotona ja on periaatteessa aivan täysin kotihoidon kannalla. Hän vain on sitä mieltä, että juuri meidän lapsen kannalta olisi parempi, että tuo tuttu päivähoito jatkuisi, kun siihen on juuri tottunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Hohtava:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Miksi ap:n kannattaisi lopettaa päiväkoti ja vaihtaa kerhoon? Päiväkodissa on tutut kaverit - ja hoitajat. Itse tein sen virheen, että otin keskimmäisen pois hoidosta (silloin 4v 4kk) kun jäin ä-lomalle. Seurakunnan kerho 3krt/vko oli aivan liian vähän aktiiviselle neljävuotiaalle (3h kerrallaan). Ja kerhossa oli eri ikäisiä lapsia, ei tytön ikäisiä leikkikavereita kuten ryhmäpph:ssa.

Tuohan on tosi paljon kerhoa, jos on kolmesti viikossa 3h! Minusta varsinkin sellaiselle aktiiviselle lapselle pitäisi opettaa joutenoloa, ei kaikki toiminta saa tulla ohjattuna ulkoapäin.

Pointti oli siinä, että hoidossa oli samanikäisiä kavereita! Asukaspuistoissa ja kerhoissa oli vain vauvoja+ 2-3v sisaruksia. Päivähoidossa on muutenkin enemmän ohjelmaa. Jokainen tuntee itse oman lapsensa ja mun lapsi kaipasi seuraa, ikävöi hoitokavereita.

Ja mun lapsi haluais vaikka mitä muuta kivaa joka päivä, mutta usko tai älä, lapsi on sopeutuvainen ja väitänpä että lapsi kaipaa äitiään enemmän :)

Mutta jos lapsi on vaikka sen kolme lyhyttä päivää viikossa hoidossa niin eikä hän kerkeä olla myös äidin seurassa?

Eihän saman logiikan mukaan lasta voi viedä sinne kerhoon tai mummolaan kun lapsi kaipaa äitiä tuon ajan.

En jaksanu kahlata koko ketjua sori. Mutta tämä on arka aihe täällä ja ihan varmasti on jo syytelty että edes ajattelee pitää lasta hoidossa..
Mutta minusta kuulosti siltä että teille ois parasta pitää lapsi esim sen 8pv (taitaa olla minimi) kuussa hoidossa tms, osaavat varmaan sieltä hoitopaikastakin neuvoa. Koska lapsi kerran on sellainen hitaasti lämpeävä niin onko oikeasti LAPSEN kannalta mitään järkeä repiä pois tutuista ympyröistä, tutustuttaa taas uusiin kerhokavereihin ja sitten taas uudelleen ehkä jopa toiseen päiväkotiin kun sen nykyisen paikka on mennyt? Tietty jos aiot olla ap pitempään kotona esim 3v niin sittenhän asia on toinen, mutta jos koht pian äippäloman jälkeen oot menossa töihin takas.

Alkuperäinen kirjoittaja vakivieras:
En jaksanu kahlata koko ketjua sori. Mutta tämä on arka aihe täällä ja ihan varmasti on jo syytelty että edes ajattelee pitää lasta hoidossa..
Mutta minusta kuulosti siltä että teille ois parasta pitää lapsi esim sen 8pv (taitaa olla minimi) kuussa hoidossa tms, osaavat varmaan sieltä hoitopaikastakin neuvoa. Koska lapsi kerran on sellainen hitaasti lämpeävä niin onko oikeasti LAPSEN kannalta mitään järkeä repiä pois tutuista ympyröistä, tutustuttaa taas uusiin kerhokavereihin ja sitten taas uudelleen ehkä jopa toiseen päiväkotiin kun sen nykyisen paikka on mennyt? Tietty jos aiot olla ap pitempään kotona esim 3v niin sittenhän asia on toinen, mutta jos koht pian äippäloman jälkeen oot menossa töihin takas.

Nimenomaan siis tästä on kyse, mitä vieras pohtii. Eli LAPSEN parhaasta, ei minun. Päiväkodin henkilökunta otti asian esille ja he sanoivat, että nimenomaan lapsen kannalta he suosittelevat jatkamista. Tästä aloin edes pohtimaan aikaisemmin itsestään selvänä pitämääni kotiin jättämistä.

Jos mun lapsi olis sellainen, että hän sopeutuisi helposti ja nopeasti uusiin asioihin, tykkäisi noin yleensä olla ihmisten kanssa jne. niin asia olis eri. Silloin ei tarviis miettiä sitäkään, millaista sopeutuminen tulis olemaan uudestaan hoitoon palatessa vaan vois oikeesti nauttia tästä ajasta minkä ehtis olemaan lapsen kanssa kotona. Kuitenkin pelkään, että samaan päiväkotiin olis tosi vaikea päästä, varsinkaan kahden lapsen ja sitten olis isoja sopeutumiskynnyksiä taas luvassa niin itselleni kuin lapsellekin. Mulla ei missään tapauksessa ole mahdollisuutta olla kotona kovinkaan kauaa äippäloman jälkeen :/

Minä uskon kyllä, että lapsi olis varmasti iloinen sen ajan kun sais olla kotona. Kun hän nimenomaan on sellainen kotihiiri ja arka, että olis aina vaan kotona omien tavaroiden keskellä. Ihan mun kavereidenkin luona, missä on samanikäisiä lapsia saattaa seisoa eteisessä ovella 5 minuutin vierailun jälkeen, kun ei viihdy missään vieraassa paikassa. Sanoo, että mennään kotiin :)

Mutta olisko lapselle hyväksi olla kotona? Teenkö hälle ns. karhunpalveluksen vai oikean palveluksen, jos otan hänet kokonaan hoidosta kotiin? Totta kai voisin yrittää jotenkin ylläpitää tuota sosiaalista oppimista, mutta kun pelkään sitäkin että esim uudet kerhot uusine ihmisineen olis lapselle vaan ikäviä asioita. On mulla pari kaveria, joilla on lapsia, mutta riittääkö se tapaaminen mitä heitä näen?

Tää on oikeesti mulle hankala päätös eikä ole tarkoitus sohia mitään muurahaispesiä :) En kuitenkaan kaipaa myös mitään "laiska äiti ei jaksa hoitaa itse lapsiaan" - kommentteja, koska niistä ei ole nyt kyse eikä ne auta yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vakivieras:

Nimenomaan siis tästä on kyse, mitä vieras pohtii. Eli LAPSEN parhaasta, ei minun. Päiväkodin henkilökunta otti asian esille ja he sanoivat, että nimenomaan lapsen kannalta he suosittelevat jatkamista. Tästä aloin edes pohtimaan aikaisemmin itsestään selvänä pitämääni kotiin jättämistä.

Jos mun lapsi olis sellainen, että hän sopeutuisi helposti ja nopeasti uusiin asioihin, tykkäisi noin yleensä olla ihmisten kanssa jne. niin asia olis eri. Silloin ei tarviis miettiä sitäkään, millaista sopeutuminen tulis olemaan uudestaan hoitoon palatessa vaan vois oikeesti nauttia tästä ajasta minkä ehtis olemaan lapsen kanssa kotona. Kuitenkin pelkään, että samaan päiväkotiin olis tosi vaikea päästä, varsinkaan kahden lapsen ja sitten olis isoja sopeutumiskynnyksiä taas luvassa niin itselleni kuin lapsellekin. Mulla ei missään tapauksessa ole mahdollisuutta olla kotona kovinkaan kauaa äippäloman jälkeen :/

Minä uskon kyllä, että lapsi olis varmasti iloinen sen ajan kun sais olla kotona. Kun hän nimenomaan on sellainen kotihiiri ja arka, että olis aina vaan kotona omien tavaroiden keskellä. Ihan mun kavereidenkin luona, missä on samanikäisiä lapsia saattaa seisoa eteisessä ovella 5 minuutin vierailun jälkeen, kun ei viihdy missään vieraassa paikassa. Sanoo, että mennään kotiin :)

Mutta olisko lapselle hyväksi olla kotona? Teenkö hälle ns. karhunpalveluksen vai oikean palveluksen, jos otan hänet kokonaan hoidosta kotiin? Totta kai voisin yrittää jotenkin ylläpitää tuota sosiaalista oppimista, mutta kun pelkään sitäkin että esim uudet kerhot uusine ihmisineen olis lapselle vaan ikäviä asioita. On mulla pari kaveria, joilla on lapsia, mutta riittääkö se tapaaminen mitä heitä näen?

Tää on oikeesti mulle hankala päätös eikä ole tarkoitus sohia mitään muurahaispesiä :) En kuitenkaan kaipaa myös mitään "laiska äiti ei jaksa hoitaa itse lapsiaan" - kommentteja, koska niistä ei ole nyt kyse eikä ne auta yhtään.

Teet tietty niin kuin itse parhaaksi tunnet.

Minä pitäisin tuossa tapauksessa lapsen hoidossa sen 2-3pv viikossa, ihan lapsen itsensä takia.

Parina päivänä viikossa viet hoitoon muuten kotona. Jos 8h päivässä pidät hoidossa ja olet vauvan kanssa kotona viet turhan paikan joltakin joka sen oikeasti tarvistee, lapsikin alkaa varmaan protestoimaan ja ihmettelee, miksei hän saa olla kotona äidin ja vauvan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Mielestäni paras paikka vanhemmalle lapselle on kotona äidin ja vauvan kanssa. Kyllä siellä päivähoidossa ehtii olemaan ja viimeistään koulussa solmimaan aktiivisia sosiaalisia kontakteja. Voihan hän käydä vaikka kerhossa pari kertaa viikossa? lapset ovat pieniä niin vähän aikaa, että nauti molempien seurasta kotona. Vanhemmalla lapsellasi alkaa varmaan jo olla hauskaa juttuakin kuunneltavaksi. Kotona yhdessä olo sitä paitsi vahvistaa sinun ja esikoisesi suhdetta, sekä on tärkeää vanhemmalle lapselle osoittaa, että vauvasta huolimatta teillä on kahdenkeskeistä leikki aikaa aina esim. vauvan päiväunien aikaan.

Niin samaa mieltä. Säälittää pienet ihmiset, kun he laitetaan sosiaalisia kontakteja hakemaan heti kun kävelemään oppivat. Jos pieniltä kysyttäisiin, niin äitiä ja kotia he eniten haluaisivat. ;(

En jaksa ihan koko ketjua lukea, mutta yhtä oikeaa vastausta ei ole. Jos aiot palata äitiysloman jälkeen töihin, en ottaisi lasta pois hoidosta vaan siirtäisin osa-aikaiseen hoitoon. Jos taas olet pidempään kotona, vastaavassa tilanteessa itse ottaisin lapsen kotiin ja järjestäisin kavereiden kanssa treffejä ja muuta ohjelmaa. Hän on vielä sen verran pieni.

Meillä on 5v. hoidossa kolme päivää viikossa ja paljon työläämpää on häntä sinne viedä ja hakea kuin olisi pitää kotona. Mutta lapsen itsensä takia järjestely onkin tehty. Ei tarvitse vauvan vuoksi luopua kavereistaan. Itsekin halusi mennä hoitoon.

Yhteistyössä