Sanokaa mulle nyt, miks ei kannattaisi ottaa koiraa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Helekkarin Heittomerkki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Helekkarin Heittomerkki"

Vieras
Koirakuumetta pukkaa ja vähän olen jo tiedustelujakin kasvattajille laittanut. Mutta mutta... voisihan sitä ihminen ilman koiriakin olla, voisihan? Nyt kaikki raskaan sarjan perustelut kehiin, miksi niitä karvapalloja ei kannata nurkkiinsa haalia.

En mä kyllä keksi yhtäkään syytä, jos taloudelliset resurssit on kunnossa, koiriinsa jaksaa paneutua (eli tarjoaa niille muutakin kuin sohvalla makoilua ja remmilenkkejä) ja lomasuunnitelmat ei koirista häiriinny.

Itellä 2 koiraa ja en voisi kuvitella enää elämää ilman niitä, MUTTA, kyllä on hetkiä kun suoraan sanottuna vituttaa se suuri vastuu joka niistä. Esim. illalla saunan jälkeen 20 asteen pakkasessa lenkille lähtö. Karvat joita on JOKAPUOLELLA jne.... En osaa ajatella elämää ilman koiria, mutta ei se aina ole yhtä auvoa.

No just siks |O

Helkatti, meidän järkevästi valittu metsästysyksilö lyhyine karvoineen karistaa nyt sitä lyhyttä ja piikikästä karvaansa aika helkatin tehokkaasti pitkin hushollia, vaikka vain käväisee tuvassa! Imurin varressa saa heilua 2-3 kertaa pelkästään koirankarvojen takia. Mä niin elän toivossa että on pentukarvanvaihto eikä pysyvä ominaisuus......

Se flotkottaa vesikuppinsa kanssa niin, että keittiön lattialla on AINA kylpypyyhe, koska sitä vettä ripajaa leukaperistä monen metrin matkalle kun tuo hunsvotti siirtää ruhonsa salaman nopeudella paikasta a paikkaan b.

Se on ahne.

Se haisee, koska se kylpee kuraojissa ja herraties missä muualla.

Se hautaa luita ja sitten haisee kuolemalta.

Se on vahtikoira vain öisin, kun sitä pelottaa rapinat :D Päivällä kaikki ovat sangen tervetulleita......

Itsekin kovasti haluisin koiran, mutta sitten kun meillä on joku haukku hoidossa, niin totean joka kerta, että ei meille sittenkään koiraa. Kaikki menot pitää suunnitella koiran ulkoilujen ja syömisten mukaan. Sitä kun ei joka paikkaan voi mukaan ottaa. Jos haluaa lähteä lomamatkalle, niin pitää hankkia hoitaja.

Meille ei kyllä sopis koiran senkään takia, kun matkustellaan aika paljon eikä olis koiralle välttämättä hyväksi, että olisi paljon hoidossa.

Mielummin olisin kyllä kirjoittanut miksi kannattaa ottaa koira <3...

Peesaan vierasta + voi mennä satoja euroja lääkäreihin jos koira allerginen tms + riippuen paljonko panostat koulutukseen ja koiran rodustakin täytyy ottaa huomioon että koira voi häiriköidä kotona kun olet poissa

Ihan käytännön asioitten takia, ei voi olla pitkiä aikoja kotoa pois ilman koiraa tai hoitajaa, matkalle lähteminen on aina hankalaa tai tietää ekstra rahanmenoa..Auto pitää olla sellanen et koira menee kyytiin, se karvaa, vie rahaa ja aiheuttaa päänsärkyä..

Lisään tosiaan tuon rahan menon.... Kissan hammashoitoihin meni just 600e. Ja nyt menee 2 koiraa toimenpiteeseen ja hinta lähentelee tonnia pahimmissa tapauksessa.......

Mulla on ollu koiria ennenkin mut tän yksilön kanssa on ollu tosi vaikeeta, kaikesta siitä huolimatta että harrastetaan tokoa ja nomea ja muutenkin lenkkeillään, aivotyöskennellään, tuhottiin meillä huonekaluja pentuna PALJON. Sisäsiisteyden oppimiseen 8kk ja juuri kun sai matot lattialle alkoivat juoksut. Siihen päälle vielä kolmen viikon kennelyskä, silmä ja korvatulehdus ni avot. Nyt menossa murrosikä ja valeraskaus ja koira on apaattinen sisällä ja ulkona ei ota käskyjä kuuleviin korviin. Kaveri otti just pennun (eka elämässä) ja kiros kun ei pysty mitää tekee ku pentu kotona... Mut joo ihania ne kuitenkin on! :D <3

1. Mitä enemmän ihmiset hankkivat koiria, sitä enemmän niitä tuotetaan - siitä seuraa pentutehtailua ja ylipäänsä koirien tuottamista vain määrää lisäten ilman minkäänlaista moraalista puolta ajatellen. Kamalinta on meidän Bellan ja naapurin Murren risteytykset, kun ne on niiiiiin söpöjä yhdessä... Ja niin kilttejä molemmat, että siitä saa joku hyvän pennun (ja omistaja ilmasta rahaa).

2. Lemmikki-instituutio on muutenkin aikansa elänyt. Ei ole ihan oikeasti yhtään oikein, että ihmiset ottavat vaan omaksi huvikseen elukoita oman ailahtelevan mielensä armoille. Tämä koskee ihan kaikkia lemmikkieläimiä.
Eiköhän joka elukan paras paikka ole siellä luonnossa.

3. Ruoka. Nykyajan koirat on niin pitkälti pilalle jalostettuja (juu, ne sekarotuisetkin), että vatsavaivaista koiraa tulee vastaan tuon tuostakin. Pian huomaat, ettei kauppojen halvat raksut sovellukaan pikku murrelle, vaan sille on keitettävä omat riisit ja ostettava omat jauhelihat.
Ja vaikka ihmiset ei sitä täällä lintukoto-suomessa oikein tajuakaan, niin ihan oikeasti meitä uhkaa maailmassa ihan oikea ruokapula.
Kuinka järkevää on syöttää sitä ruokaa KOIRILLE? Eikö nykyään kasvateta ihan tarpeeksi jotain geenilehmiä ja kiduteta sikoja valtavissa laitoksissa vailla inhimillisyyden häivääkään...
Ja kun se ruoka jonain päivänä loppuu ihmisiltä... niin noh, voidaanhan me syödä sitten nuo meidän koirat.

4. Energiankulutus
Imurointia, imurointia, imurointia. Koirista lähtee karvaa. Ja jos sattuu sitten aktiivinen yksilö, joka tuhoaa pentuaikana sohvia tai muita, niin taas sitä ollaan kaupassa OSTAMASSA lisää materiaa... entiset viedään kaatopaikoille, jotka jo pursuavat jätettä muutenkin.

5. Lenkitys säällä kuin säällä - ja kun ei lenkitä, niin huonosta omatunnosta saa sitten kärsiä.

Ihan oikeasti, miksi eläimen pitäisi kärsiä (no okei, en tarkoita perinteistä kärsimistä vaan kärsimistä yleisellä tasolla) ihmisen halujen uhrina. Lemmikkikoirien ja lemmikkien pitäminen ylipäänsä pitäisi tehdä luvanvaraiseksi eikä ihmisellä saisi olla kuin maksimissaan yksi lemmikki, jos sitäkään.

Niin ja vielä sitten kaikki loputkin perustelut;
- hoitopaikan etsiminen esim lomien ajaksi
- huoli, murhe, rahanmeno
- jne

Hyviäkin puolia on, mutta ne häviää kirkkaasti sille tosiasialle, että lemmikit ovat täysin turhia. Ja lemmikin pitäminen on eläimelle aivan turhan tuskan tuottamista (vaikkei sitä eläintä varsinaisesti satuttaisi tms. mutta kun ajatellaan elämää luonnollisessa ympäristössä vs. lemmikkinä... kumpikohan voittaa) Ja joo, ei voida ottaa ja lopettaa kaikkia maailman koiria tuosta noin vaan, mutta ehkä esimerkiksi pentutehtailuun päästäsiin käsiksi, kun ihmiset lakkaisivat ottelemasta niitä koiria (etenkin "halpoja" koiria).

Niistä pitää pitää huolta joka päivä, käyttää ulkona, vaikka tulisi vettä taivaan täydeltä. Löyhkää erityisesti märkänä. Likastavat ja karvaavat paikkoja, hajottavatkin mahdolisesti (lattia kärsiin, voi kynsiä ovia, järsii kaikenlaista).

Sitä pitää myöskin jaksaa kouluttaa ja aktivoida. Allergiselle joutuu hankkimaan erityisruoat. Rahaa uppoaa loputtomasti.

Lomalle lähtiessä sitten saa miettiä, mihin sen eläimen saa sijoitettua ja huoliiko lomapaikka sen vastaan.

Taidan olla jäävi vastaamaan kun piti itsekin antaa koirakuumeelle periksi! Olo ihan kuin olisi raskaana ja valmistelisi kotia vauvaa varten ja voin melkein vannoa että jokin aika sitten tuntui kuin maito olisi alkanut nousta :D onhan sitä pöljä mutta en malta odottaa meidän hauvavauvaa <3

Vielä piti sanoa, että oikeasti eläinrakas ihminen EI KOSKAAN ota itselleen lemmikkiä.

Tiedän useita henkilöitä, jotka viettävät suurimman osan elämästään pelastamassa uhanalaisia eläinlajeja ympäri maailman eivätkä he voisi koskaan ajatella ottavansa lemmikkiä.

Suurin eläinystävän teko on olla tukematta eläinbisneistä!

Vielä piti sanoa, että oikeasti eläinrakas ihminen EI KOSKAAN ota itselleen lemmikkiä.

Tiedän useita henkilöitä, jotka viettävät suurimman osan elämästään pelastamassa uhanalaisia eläinlajeja ympäri maailman eivätkä he voisi koskaan ajatella ottavansa lemmikkiä.

Suurin eläinystävän teko on olla tukematta eläinbisneistä!

Huh huh, vähän realismia kehiin.
Moraaliton, voittoa tavoitteleva pentubisnes on tietysti asia erikseen, mutta mietin, mitä kaikille maailman koirille pitäisi sitten tehdä, jos niitä ei saisi pitää lemmikkeinä? Päästää luontoonko?
Jos asiaa ajatellaan realistisesti, koira on ihmisen luomus, joten ihmisen on niistä pidettävä huolta. Hyvässä kodissa koira on taatusti onnellisempi kuin jos sen pitäisi yrittää selviytyä villinä luonnossa. Vai pitäisikö kaikkien koirien antaa kuolla sukupuuttoon?

Jos harkitsee koiran hankkimista, pitää kysyä itseltään, tuleeko koirasta tavaraa vai perheenjäsen. Koira otetaan koko sen elämän ajaksi. Jos harkintavaiheessa edes miettii, miten koirasta pääsee kätevästi eroon jos "elämäntilanne muuttuu", kannattaa unohtaa koko juttu.

Eli tärkein syy olla ottamatta koiraa on se, jos ei ole varma, jaksaako olla seuraavat nn vuotta hyvä omistaja koiralle. Pitää ajatella elämää aikuisen haisevan/kuolaavan/karvoja tiputtelevan, mahdollisesti vielä vaikean koiran kanssa, eikä vain sitä lutuista pentuaikaa, joka on silmänräpäyksessä ohi.

Ainoat huonot puolet, mitkä koiran kanssa samassa huushollissa elämisestä keksin, ovat lisääntynyt imurointi, sotkuisemmat lattiat ja sotkuinen ruokanurkka. Nuokin ovat niin pieniä miinuksia sen rinnalla, kuinka paljon iloa ja onnea tuo turilas on elämäämme tuonut. Ihan ilosta sen kanssa lähtee pissalenkille vaikka kaatosateessa, tai puuhastelee kanssa pihalla.

ei mitään muuta syytä kuin se että sä joudut joka ikinen päivä oli sää mikä tahansa ulkoiluttamaan sitä koirulia. ja ulkoimuttamaan tarpeeksi usein ettei se kärsi kakka/pissahädästä. pissahätä pahin. ajattele itse jos et pääse vessaan silloin kun on vessahätä. sun pitää viedä se ulos olit vaikka kuinka väsynyt tai kuinka kipeä. se tarvii myös ulkoilua ihan muutenkin.
sun pitää hankkia sille hoitopaikka jos haluat lähteä matkalle etkä voi olttaa koiraa mukaan. et siis voi ihan extempore tuosta vaan lähtee jonnekin tai jäädä jonnekin pitemmäksi ajaksi jos on kivaa.
se vie sun budjetista suuren osan ja tämä osan voisit käyttää omaan mukavauuteen ja hyvinvointiin.
jos kaikki nuo edellä mainitut asiat ovat oikeasti sinulle sivuseikka niin otappa koira.

ÄLä ota, jos et ihan aikuisten oikeesti ja satavarmasti halua olla sidottu siihen vuosikausiksi! Lomasuunnitelmat menee ainakin perseelleen, jos haluat lähteä ulkomaille, eikä sulla ole varmasti jo halukasta hoitajaa koirulille. Koiraan menee rahaa paljon; rokotukset,madotukset, ruoat, tarvikket, muut lekurikäynnit ja mahdolliset lääkkeet, punkkikarkotteet yms. Kun otat yhden koiran, kohta aatteletkin, että sille ois kiva saada kaveri.. Ja ennenkaikkea; ihminen tulee toimeen ilman OMAA koiraa..mä voin esim.lainata meiän karvakuonoa sulle...

Aika hyviä syitä täällä on jo tullutkin :) En viitsi toistaa kaikkia samoja, mutta sanon sen ulkoiluttamisen uudestaan, koska se tapahtuu joka päivä useaan kertaan, oli ihan mikä tahansa elämäntilanne (koko perhe vaikka vatsataudissa, jonkun pitää kuitenkin käyttää se koira ulkona).

Olen myös itse tuntenut syyllisyyttä koiran ottamisesta siinä suhteessa, että olen laittanut koiran ihmisen edelle. En tiedä ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa, mutta olisin voinut laittaa nekin rahat mitkä olen sijoittanut koiraan (ostaessani koiran, sen ruuat, rokotukset, lääkkeet jne.) ihmisten auttamiseen. Jos miettii siltä kannalta niin todennäköisesti olisin tuolla rahalla saanut vaikka pelastettua jonkun ihmisen hengen jossain kaukana Suomesta.

Mulla on ollut ihan järkyttävä koirakuume jo vuosia. Mä niin haluaisin koiran. Mutta en sitä hanki, koska tiedän, että en jaksaisi keksiä sille koko ajan tekemistä, en jaksaisi lähteä joka aamu ensimmäiseksi ja joka ilta viimeiseksi lenkille ja en haluaisi lopettaa spontaaneja lomamatkoja.

Pentuaika on hirveä. Siis HIRVEÄ. Mutta toisaalta, kun pentuajasta on päästy, on se mahtavaa, kun se tuossa jaloissa kuorsaa, pää sisätossulla, tassu puruluulla, väsyneenä pitkästä lenkistä. Ja koira on helppo ottaa mukaan kotimaanmatkoille, kunhan sen opettaa kunnolla autoon, mutta ulkomaille matkustettaessa onkin jo toinen ongelma. Itse en kadu hetkeäkään. En ole katunut yhtäkään koiraa, mikä minulla on ollut.

Yhteistyössä