Sanokaa,monestikko mä palautan tuon tytön tuonne sänkyyn?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23182704]On joo, voikohan se lapsi tulla sinne synnärillekin sitten nukkumaan äidin viereen? Siis ihan oikeasti ymmärrän nämä pointit, mutta kun se ei käytännön syistä aina voi onnistua.[/QUOTE]

Vanhempansa lähellä voi tarkoittaa myös isää, Tai ainakin se tarkoittaa sitä, että joku on lähellä, ettei tarvitse yksin nukahtaa.

[QUOTE="vieras";23182704]On joo, voikohan se lapsi tulla sinne synnärillekin sitten nukkumaan äidin viereen? Siis ihan oikeasti ymmärrän nämä pointit, mutta kun se ei käytännön syistä aina voi onnistua.[/QUOTE]

No varmaankaan ei, mutta se on eri asia kun joudutaan pakon edessä olemaan yksin. Ja kyse ei kuitenkaan ole pitkästä erosta, 2-vuotias voi kyllä palata nukkumaan äitinsä viereen kun hän tulee synnäriltä. :) Niin minunkin vuoden vanhani teki.

[QUOTE="vieras";23182645]No nyt taitaa aika monella muulla mennä puurot ja vellit sekaisin. Ilman äitiä ei tarkoita samaa kuin yksin. Itsekseen nukahtaminen ei tarkoita samaa kuin tuntikausia itkeminen. Oma sänky ei tarkoita samaa kuin yksin jättäminen. Johdonmukaisuus ei tarkoita samaa kuin mielivaltainen määräily jne.[/QUOTE]

Tämä kirjoitukseni ei enää kuulu keskustelun aihepiiriin. Mutta en malta olla kirjoittamatta tätä; pahoitteluni!

Kärjistäminen on oiva tehostekeino toisinaan, kun halutaan tuoda omaa mielipidettä esille. Kärjistäminen ei kuitenkaan ole asian muuttamista toiseksi. Sellainen on vain huonoa kirjoitus/ keskustelutaitoa. Se ei herätä luottamusta kirjoittajaa ja tämän mielipidettä kohtaan vaan päin vastoin.

Takaisin itse aiheeseen: tsemppiä ap:lle nukuttamispuuhissa! Lohdullista on varmaankin se, että kaikissa lapsiperheissä painiskellaan näiden samojen ongelmien parissa jossain vaiheessa... Ja että kyllä asioilla on tapana ratketa!

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23182716:
Vanhempansa lähellä voi tarkoittaa myös isää, Tai ainakin se tarkoittaa sitä, että joku on lähellä, ettei tarvitse yksin nukahtaa.

Niin sitähän tässä olen nimenomaan sanonutkin. Aphan sanoi, ettei isä oikein lapselle kelpaa. Ja tuolla sanoin jo nuo "oma sänky ei tarkoita yksin jättämistä" jne.

[QUOTE="vieras";23182715]Kyllä minäkin esim päikkärit tykkään nukkua lasten kanssa, mutta kun tuo miehenköriläs vielä tulee sinne sänkyyn, niin se ei kertakaikkiaan onnistu. :)[/QUOTE]

Isompi sänky vaan. :D Mä olen kyllä siinä mielessä päässyt helpolla, että oon yh, niin ei tartte miettiä että mihin väliin se mies mahtuu. :p Nytkin änki lapset näköjään mun sänkyyn, nukutaan nykyisin poikittain parisängyssä, niin mahdutaan, "oikein päin" ei siihen mun mielestä kolme mahdu rinnakkain. :p

[QUOTE="vieras";23182734]Niin sitähän tässä olen nimenomaan sanonutkin. Aphan sanoi, ettei isä oikein lapselle kelpaa. Ja tuolla sanoin jo nuo "oma sänky ei tarkoita yksin jättämistä" jne.[/QUOTE]

Ei meilläkään kelpaa jos mä olen kotona, mut jos olen jostain syystä illalla pois kotoa, niin miehellä ei ole mitään ongelmia laittaa lasta nukkumaan. Siis jos lapsi saa valita, niin valitsee minut, jos ei saa, niin isäkin kelpaa ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi näkökulma;23182727:
Tämä kirjoitukseni ei enää kuulu keskustelun aihepiiriin. Mutta en malta olla kirjoittamatta tätä; pahoitteluni!

Kärjistäminen on oiva tehostekeino toisinaan, kun halutaan tuoda omaa mielipidettä esille. Kärjistäminen ei kuitenkaan ole asian muuttamista toiseksi. Sellainen on vain huonoa kirjoitus/ keskustelutaitoa. Se ei herätä luottamusta kirjoittajaa ja tämän mielipidettä kohtaan vaan päin vastoin.

Takaisin itse aiheeseen: tsemppiä ap:lle nukuttamispuuhissa! Lohdullista on varmaankin se, että kaikissa lapsiperheissä painiskellaan näiden samojen ongelmien parissa jossain vaiheessa... Ja että kyllä asioilla on tapana ratketa!

Anteeksi nyt, mutta en ymmärtänyt mitä tarkoitit tuolla kärjistysjutulla? Tarkoititko, että minä olen kärjistänyt vai joku muu? Minä olen tässä nyt puhunut asioilla oikeilla nimillä (ainakin yrittänyt), mutta minulle on jatkuvasti vastattu, että "eihän lasta voi jättää yksin huutamaan, eihän lasta voi pakottaa itsenäistymään ja jättää oman onnensa nojaan", vaikkei kukaan ole sellaista tarkoittanutkaan. Näköjään "nukahtaminen ilman äitiä" tarkoittaa monille sitä, että lapsi on yksin kotona huutamassa, vaikka se voi tarkoittaa sitä, että äiti on koko ajan läsnä muttei ihan vieressä tai että nukuttamisen hoitaa isä.

[QUOTE="vieras";23182689]En tietenkään tarkoittanut sitä, mutta jos nukuttaminen kestää kolme tuntia ja siihen hommaan ei kelpaa muu kuin äiti, niin kyllä joku muutos olisi varmasti ihan tervetullut. Meillä tuo nukkumaanmenoaika oli ainakin juuri se hankalin aika vauvan kanssa (ja iltakitinät ovat käsittääkseni aika yleisiä).

Mutta joo, jos tilanteessa ei sitten mielestäsi olekaan mitään ongelmaa, niin ei sitten mitään. Halusin vain puolustaa sitä ajatusta, joka sinulla oli tämän ketjun aiheena. Minusta on vain tylyä tulla haukkumaan huonoksi äidiksi, jos haluaa helpotusta nukuttamisrumbaan.[/QUOTE]

Ja minusta kukaan ei ole täällä haukkunut huonoksi äidiksi ketään. On vain keskusteltu erilaisista näkemyksistä ja tavoista.

Ja minusta kukaan ei ole täällä haukkunut huonoksi äidiksi ketään. On vain keskusteltu erilaisista näkemyksistä ja tavoista.

No jos karrikoidaan tilannetta sanoin: "minähän olen paha äiti, kun otan lapseni viereen nukkumaan" vaikkei kukaan ole sitä missään kieltänyt, niin minä kyllä ymmärrän sen pottuiluna niille, jotka eivät ota lasta viereen nukkumaan. Samoin, jos sanotaan, että ollaan vieraannuttu tai kieroutuneita tai mitä lie, kun toimitaan niin tai näin, niin kyllä siinä vähän mielestäni vihjataan siihen suuntaa, että huonoja äitejähän nämä tällaiset ovat.

[QUOTE="vieras";23182794]No jos karrikoidaan tilannetta sanoin: "minähän olen paha äiti, kun otan lapseni viereen nukkumaan" vaikkei kukaan ole sitä missään kieltänyt, niin minä kyllä ymmärrän sen pottuiluna niille, jotka eivät ota lasta viereen nukkumaan. Samoin, jos sanotaan, että ollaan vieraannuttu tai kieroutuneita tai mitä lie, kun toimitaan niin tai näin, niin kyllä siinä vähän mielestäni vihjataan siihen suuntaa, että huonoja äitejähän nämä tällaiset ovat.[/QUOTE]

Ei vihjata huonoksi äidiksi, vaan kun neuvolassakin annetaan niin ihme neuvoja nykyisin, niin jos tekee eri lailla, niin on "huonompi" äiti.
Ja mä ainakin teen niin kuin mun mielestä on parasta meille ja mun lapselle (kuten varmasti suuri osa muistakin), se sama ei välttämättä toimi jonkun toisen perheessä.
Toisia esimerkiksi haukutaan täällä huonoiksi äideiksi kun ne ei "viitsi" imettää, mä taas olen imettänyt sen vuoksi, kun se on ollut mulle niin helppoa. Mä koen olevani laiska äiti sen vuoksi.

[QUOTE="vieras";23182794]No jos karrikoidaan tilannetta sanoin: "minähän olen paha äiti, kun otan lapseni viereen nukkumaan" vaikkei kukaan ole sitä missään kieltänyt, niin minä kyllä ymmärrän sen pottuiluna niille, jotka eivät ota lasta viereen nukkumaan. Samoin, jos sanotaan, että ollaan vieraannuttu tai kieroutuneita tai mitä lie, kun toimitaan niin tai näin, niin kyllä siinä vähän mielestäni vihjataan siihen suuntaa, että huonoja äitejähän nämä tällaiset ovat.[/QUOTE]

No mä en ainakaan mitenkään karrikoinut, vaan vastasin toisen "mä oon paha äiti-" kommenttiin. :D Ja ihan aidostihan mä olen neuvolassa ja muualla jopa joutunut salaamaan toimintatapojani, koska sitä pidetään vääränä ja typeränä toimintatapana. Jos joku kokee sanani vittuiluna, niin se on ihan hänen henkilökohtainen tulkintatapansa eikä johdu mitenkään minun ajatusmaailmastani tai sanomastani.

Mä en ota koko neuvolaa enää tosissani. Kyllähän sieltä saa joka kerta tulla itkusilmässä kotiin, kun aina on muka jotakin vialla. Parempi kun ei ota niin kauheen tosissaan niitten juttuja.

No mä en ainakaan mitenkään karrikoinut, vaan vastasin toisen "mä oon paha äiti-" kommenttiin. :D Ja ihan aidostihan mä olen neuvolassa ja muualla jopa joutunut salaamaan toimintatapojani, koska sitä pidetään vääränä ja typeränä toimintatapana. Jos joku kokee sanani vittuiluna, niin se on ihan hänen henkilökohtainen tulkintatapansa eikä johdu mitenkään minun ajatusmaailmastani tai sanomastani.

Siis just tätä mä tarkoitin!
En mä omalle neuvolatädille valehtele mistään imetyksistä, vieressä nukkumisista, enkä edes tupakasta, mutta jos on vaan joku muu sijainen paikalla, ni a'vot, mikä sepustus on mulla valmiina jo harjoiteltuna. :D

No sama se nyt on kuka sen sanoi ensimmäisen kerran, mutta jos ketjussa, jonka aihe on lapsen omaan sänkyyn nukuttaminen, tullaan julistamaan kuinka "huonoja" äitejä ollaan, kun ollaan itse nukuttu aina lapsen vieressä, niin kyllä se on vähän itsensä parempana pitämistä. Siis nimenomaan kun kukaan ei ole kritisoinut tässä ketjussa perhepetiläisiä edes puolella sanalla. Joo, sanokaa vain että olen ymmärtänyt väärin, mutta en oikein ymmärrä, mikä tarkoitus tuollaisella kommentoinnilla muuten on.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23182835:
Siis just tätä mä tarkoitin!
En mä omalle neuvolatädille valehtele mistään imetyksistä, vieressä nukkumisista, enkä edes tupakasta, mutta jos on vaan joku muu sijainen paikalla, ni a'vot, mikä sepustus on mulla valmiina jo harjoiteltuna. :D

No mitä hittoa tuo neuvola nyt liittyy tähän? En minäkään neuvolassa kerro, että syödään karkkia muulloinkin kuin karkkipäivänä, mutta kyllä minä sen muuten IRL uskallan tunnustaa enkä kyllä oikeasti tunne itseäni sen takia mitenkään erityisen huonoksi äidiksi.

Minä en laita lapsia nukkumaan itsekseen jos eivät halua, eivätkä halua ja koen olevani parempi äiti kuin ne jotka laittavat yksin nukkumaan vaikka itkisivät eivätkä haluaisi.

No minä olen puhunut vain tavoista, jotka ovat mielestäni huonoja. Uskon, että jokainen äiti tässä ketjussa rakastaa lastaan ja yrittää parhaansa.

[QUOTE="vieras";23182837]No sama se nyt on kuka sen sanoi ensimmäisen kerran, mutta jos ketjussa, jonka aihe on lapsen omaan sänkyyn nukuttaminen, tullaan julistamaan kuinka "huonoja" äitejä ollaan, kun ollaan itse nukuttu aina lapsen vieressä, niin kyllä se on vähän itsensä parempana pitämistä. Siis nimenomaan kun kukaan ei ole kritisoinut tässä ketjussa perhepetiläisiä edes puolella sanalla. Joo, sanokaa vain että olen ymmärtänyt väärin, mutta en oikein ymmärrä, mikä tarkoitus tuollaisella kommentoinnilla muuten on.[/QUOTE]

Et sä voi väittää, että mä tunnen itseni muita paremmaksi kun et mua ollenkaan tunne. :) Älä yritä syöttää mun suuhuni sellaista, mitä en ole sanonut, kiitos. Mä EN tunne itseäni paremmaksi äidiksi kuin muut, tämä on vain meidän tapamme toimia ja sellaisenaan meille paras. Itse en ymmärrä niitä, jotka tuntikausia huudattavat lastaan, ja pitävät sitä ihan normaalikäytäntönä. En minä sellaisiakaan äitejä huonoina pidä, en vain ymmärrä. Olen hyvin onnellinen, että ap löysi itsestään vahvuuden toimia omalle perheelleen ja omalle lapselleen parhaalla tavalla eikä taipunut kuuntelemaan niitä, joiden mielestä hänen olisi kuulunut huudattaa lasta lisää vielä ja keinolla millä hyvänsä "voittaa". :)

No minä olen puhunut vain tavoista, jotka ovat mielestäni huonoja. Uskon, että jokainen äiti tässä ketjussa rakastaa lastaan ja yrittää parhaansa.

Niin tietysti. Mutta ihan yhtä lailla se on äidin kritisoimista, jos sanot hänen tekemisiään huonoiksi. Ei kai kukaan oikeasti tällaisissa keskusteluissa käytäkään sanoja "huono äiti", vaan se viesti löytyy aina sieltä rivien välistä.

. Mä EN tunne itseäni paremmaksi äidiksi kuin muut, tämä on vain meidän tapamme toimia ja sellaisenaan meille paras. Itse en ymmärrä niitä, jotka tuntikausia huudattavat lastaan, ja pitävät sitä ihan normaalikäytäntönä. En minä sellaisiakaan äitejä huonoina pidä, en vain ymmärrä. ". :)

Just näin mäkin ajattelen.

[QUOTE="vieras";23182859]Niin tietysti. Mutta ihan yhtä lailla se on äidin kritisoimista, jos sanot hänen tekemisiään huonoiksi. Ei kai kukaan oikeasti tällaisissa keskusteluissa käytäkään sanoja "huono äiti", vaan se viesti löytyy aina sieltä rivien välistä.[/QUOTE]

No eihän ole. :D Täytyy olla kyllä tosi huono itsetunto, jos aina kokee olevansa huono ihminen tai huono äiti jos joku kyseenalaistaa tai arvioi jotain toimintatapaasi tai tekemisiäsi. :O Jotenkin tosi perinaisellinen vastaus sinulta, jos minä en jotain asiaa suoraan sano, niin kaivat sen vaikka sorkkaraudalla rivien välistä, jotta voit väittää minun niin sanoneen. :D

[QUOTE="vieras";23182859]Niin tietysti. Mutta ihan yhtä lailla se on äidin kritisoimista, jos sanot hänen tekemisiään huonoiksi. Ei kai kukaan oikeasti tällaisissa keskusteluissa käytäkään sanoja "huono äiti", vaan se viesti löytyy aina sieltä rivien välistä.[/QUOTE]

Eikö sinusta tapoja sitten saisi kritisoida? Mitä järkeä keskustelussa olisi, jos kaikki vain myötäilisivät toisiaan? Kun minusta ON huono tapa huudattaa lasta tai kantaa hänet monta kertaa yksin sänkyyn nukahtamaan tai nukuttaa lasta usean tunnin jne. Se ei kuitenkaan tarkoita, että näin toimiva olisi huono äiti tai haluaisi lapselleen pahaa.

Et sä voi väittää, että mä tunnen itseni muita paremmaksi kun et mua ollenkaan tunne. :) Älä yritä syöttää mun suuhuni sellaista, mitä en ole sanonut, kiitos. Mä EN tunne itseäni paremmaksi äidiksi kuin muut, tämä on vain meidän tapamme toimia ja sellaisenaan meille paras. Itse en ymmärrä niitä, jotka tuntikausia huudattavat lastaan, ja pitävät sitä ihan normaalikäytäntönä. En minä sellaisiakaan äitejä huonoina pidä, en vain ymmärrä. Olen hyvin onnellinen, että ap löysi itsestään vahvuuden toimia omalle perheelleen ja omalle lapselleen parhaalla tavalla eikä taipunut kuuntelemaan niitä, joiden mielestä hänen olisi kuulunut huudattaa lasta lisää vielä ja keinolla millä hyvänsä "voittaa". :)

Ja jälleen kerran tuo kärjistysongelma. Kuka helkkari on sanonut, että huudattaa tuntikausia lastaan ja pitävät sitä normaalikäytäntönä, kerro minulle?! Se voittaminen tarkoitti käsittääkseni (en itse sitä kirjoittanut) sitä, ettei luovuteta vielä vaan pysytään johdonmukaisena (sama asia kuin esimerkiksi karkkihyllyllä kaupassa).

[QUOTE="vieras";23182874]Ja jälleen kerran tuo kärjistysongelma. Kuka helkkari on sanonut, että huudattaa tuntikausia lastaan ja pitävät sitä normaalikäytäntönä, kerro minulle?! Se voittaminen tarkoitti käsittääkseni (en itse sitä kirjoittanut) sitä, ettei luovuteta vielä vaan pysytään johdonmukaisena (sama asia kuin esimerkiksi karkkihyllyllä kaupassa).[/QUOTE]

Kyllä tuolla ihan ekalla sivulla sanotaan, että ap EI saa antaa periksi, EI MISSÄÄN NIMESSÄ. Ja että on ihan tavallista kantaa lapsi takaisin sänkyyn vaikka 77 kertaa. Tai sitten laittaa valjailla sinne kiinni. Mä käsitin voittamisen eri tavalla. Voittaminen on sitä, että haluaa pitää oman päänsä vaikka mikä olisi. Johdonmukaisena pysyminen on eri juttu. Jos haluaa puhua johdonmukaisuudesta, niin pitää käyttää sanaa johdonmukaisuus, ei voittaminen. Ja edelleen, karkkihylly kaupassa on ihan täysin eri asia kuin nukkumaan meneminen kotona. Vaikea ymmärtää, että näitä kukaan edes vertaa keskenään.

Yhteistyössä