""Mutta edelleen kysyn, kun täällä niin kovin sitä salarakkaan syyllisyyttä ja vastuunottoa peräänkuulutetaan, että miten se noin niinkuin tosielämässä muutuu teoiksi ja todellisuudeksi tämän parisuhteen kannalta?""
Niin, no tämän nimenomaisen parisuhteen hyväksi salarakas tuskin enää voi mitään tehdä, vaikka haluaisikin. Sen suhteen kohtalo on kyseisen pariskunnan päätettävissä. Eipä siinä juuri muuta jää salarakkaan hommiksi, kuin jättää se sitten rauhaan. Kaikki eivät tee sitäkään.
Pointti on siinä, että siinä vaiheessa kun virheet on jo tehty ja maito kaatunut, on salarakkaankaan turha rueta pyhimyksenkehää omaan päähänsä pistämään. Se miten omista teoistaan voi ottaa vastuun, on esim. lakata itkemästä netissä, että aina meitä viattomia kakkosia syytellään, vaikkemme me mitään ole tehneet.
Minua ärsyttää eritoten nämä tässäkin viestiketjussa esiintyvät yritykset paeta omaa vastuutaan tapahtuneeseen.
Kakkonen on mielestään viaton, koska eihän HÄN ole ketään pettänyt. Eipä niin, mutta on kuitenkin ryhtynyt mukaan toisen petokseen, ja omalta osaltaan mahdollistanut sen.
Sitten kakkonen sanoo, että jos se ei olisi ollut hän, niin mies olisi etsinyt jonkun muun. Niinpä, sitten olisi ollut se joku muu kärsimässä seuraukset. Ei kai kaikkeen tarvitse itse ryhtyä, vaikka joku muu niin tekesikin?
Sitten kakkonen itkee, kun vain häntä syytetään, vaikka suurin roistohan se petturi on. Usko huviksesi, että maailmasta tuskin montaakaan petturia löytyy, joita ei olisi omista teoistaan syytetty. Kyllä siellä kotona monet itkut, parut ja syytökset jaellaan, ennen kuin parisuhteen jatkamisesta tai lopettamisesta on päätös saatu aikaan. Mutta näitä välienselvittelyjä se kakkonen on harvemmin kuulemassa. Mutta se, ettei omin korvin jotain kuule, ei tarkoita sitä, etteikö sitä kuitenkin tapahtuisi. Eikös se kakkonen pääse itseasiassa tässä helpoimmalla, kun hänen ei tarvitse sen petetyn vihaa silmästä silmään kohdata.
En minä muuta vastuunkantoa kakkosilta toivo, kuin että lakkaisivat tekemästä itsestään viattomia. Onko se todella niin vaikeaa myöntää, että on itsekin tehnyt omat valintansa, aivan kuten petturikin. Ja kun niiden valintojen tähden on paljon pahaa tapahtunut, niin on itsekin siihen osasyyllinen. Minun arvostukseni saa sellainen kakkosnainen, joka edes hetkeksi luopuu itsensä puolustelusta ja MYÖNTÄÄ TEHNEENSÄ JOTAIN.