Sairauslomaa masennuksen takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nikitön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nikitön

Vieras
Onko täällä ketään, kuka olisi joutunut sairauslomalle masennuksen takia? Miten pitkä sairausloma oli ja oliko siitä mitään apua, kun palasit taas töihin?

En ollut sairauslomalla, kun lääkäri ei sitä määrännyt. Toisaalta töissäkäynnistä ei paljoa olut hyötyä, koska kolmen tunnin yöunilla ei pää oikein toiminut. Lääkityksellä saatiin unet kuntoon ja masennus pois. Toivottavasti sinullakin on myös muuta apua kuin sairausloma.

[QUOTE="Vieras.";29598030]Miten hoidat ap masennusta kotona?[/QUOTE]

Tällä hetkellä en mitenkään. Minulla oli lääkitys pari kuukautta, mutta en jatkanut sitä kun kuvittelin pärjääväni ilmanki. Mulle on monestakin syystä tosi iso kynnys käyttää masennuslääkitystä.

[QUOTE="Vieras.";29598064]Ei sairasloma hoida masennusta pois. Tarvitaan jotain muutakin.[/QUOTE]

Ei tietenkään. Mietin vaan, että kun/jos menen lääkitystä hakemaan, niin kannattaako mahdollisesti tarjottavaa sairauslomaa ottaa vastaan.

Omalla kohdallani taisin saada saikkua aluksi viikon, sitten kaksi, kuukauden, 4kk.. Oma masennukseni johtui osittain huonosta työilmapiiristä (toki muitakin syitä oli) ja töihin mennessä teki mieli hypätä mielummin junan alle kuin mennä duuniin ja sain lieviä paniikkikohtauksia. En pystynyt kunnolla nukkumaan.

En edes muista kuinka monta lääkettä kokeilin ja kuinka monen ihmisen kanssa juttelin. Aina saikun lähestyessä loppuaan oireet pahenivat hurjasti ja töihin palaaminen tuntui kertakaikkiaan mahdottomalta ajatukselta. Lopulta irtisanoin itseni ja siitä alkoi todella hidas toipuminen, saikku muuttui kuntoutustueksi ja osallistuin erilaisille kuntoutuskursseille.

Tässä on nyt vierähtänyt neljä vuotta ekasta saikusta ja tällä hetkellä opiskelen uuteen ammattiin ja kuntoutus jatkuu, mutta koen olevani voiton puolella vaikka edelleenkin joudun tarkkailemaan itseäni, etten ala suorittamaan liikaa.
Mielekäs tekeminen kuitenki auttaa toipumisessa, että ihan tyhjän päälle ei kannata jäädä jos vain on yhtään voimia ja kiinnostusta tehdä jotain muuta kuin maata masentuneena kotona.

Eli sanoisin AP: lle oman kokemuksen pohjalta,että jos työ tai työyhteisö vaikuttaa omaan mielialaan negatiivisesti, on saikku tarpeen ja tietenkin riippuu kuinka syvästä masennuksesta on kyse. Jos työ kuitenkin jollain tapaa tuo merkityksellistä sisältöä elämään, en jäisi ainakaan kovin pitkälle saikulle, vaikka viikon parin totaalinen lepo sinänsä voi olla ihan hyvä juttu. Siihen kuitenkin lisäksi keskustelut ammattilaisen kanssa sekä masennuksen vakavuudesta riippuen myös lääkitys tueksi. Mitä aiemmin hakeutuu hoitoon, sitä nopeampaa on toipuminen.

Minulla tämä masennus johtuu suurelta osin työoloista. Pelkään kuitenkin, että minusta tulee työpaikalla vielä suurempi hylkiö, jos jään masennuksen takia sairauslomalle. Kaikkein parasta olisi jos voisi irtisanoutua, mutta se ei valitettavasti ole mahdollista.

Esimiehelle olen kertonut työssä kokemistani epäkohdista ja siitä, että se on minulle henkisesti tosi rankkaa. Mitään muutosta työolosuhteisiin ei kuitenkaan ole tullut lukuisista keskusteluista huolimatta. Työpsykologin palvelut ei kuulu meidän työterveyshuoltoon. Olisikon mahdollista saada julkiselta puolelta jotain terapiaa.

Tällä hetkellä en mitenkään. Minulla oli lääkitys pari kuukautta, mutta en jatkanut sitä kun kuvittelin pärjääväni ilmanki. Mulle on monestakin syystä tosi iso kynnys käyttää masennuslääkitystä.
Jos sunnittelet käyttäväsi masennuslääkitystä vain hetken, niin silloin on parempi, ettet edes aloita. Jos aloitat lääkityksen, niin siihen pitäisi sitoutua vähintään puoleksi vuodeksi (toinen juttu on, jos lääkitys ei ole sopiva). Itselläni oli hyvä lääkitys. Alun sivuoireiden jälkeen lääke oli ok enkä kokenut sen suhteen mitään ongelmia. Lääkitys oli minulla reilun vuoden verran. Kävin julkisen puolen psykologilla 3 kertaa, mutta sen koin täysin turhaksi.