Masennuksen vuoksi sairauslomaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Kehtaanko hakea masennuksen vuoksi sairauslomaa, kun on alkanut tuntua siltä, etten enää tosiaan jaksa käydä töissä? Kuinka pitkään masennuksen vuoksi sairauslomaa saa ja onkohan se palkallista? Viime aikoina minulla on ollut paljon itsetuhoisia ajatuksia ja työ asiakaspalvelussa tuntuu hankalalta kun kokoajan itkettää ja kiukuttaa. Jos haen sairauslomaa, onko minun mentävä työterveyshuoltoon, vai voinko käydä ihan oikealla psykiatrilla esim. yksityisellä? Miten työnantaja tällaiseen suhtautuu (suuri yritys)? Kehtaanko tällaisen sairausloman jälkeen mennä enää takaisin töihin, vai pitäisikö minun samalla katsoa toista työpaikkaa?

Työnantajan ei tarvitse hyväksyä yksityisen lääkärin saikkulappua, ts. voivat määrätä sinut työterveyden lääkärille.

Sairausloman palkallisuus riippuu sekä sairauden syykoodista, Z-alkuisia, esim. työuupumus, ei korvata, ja TES:stä. Juuri tänään tarkistin PAM:n tessin. Alle 3 vuoden työsuhteesta palkallista saa max. 3 viikkoa ja 3-5 vuodesta 4 viikkoa. Sen jälkeen Kelan rahoille.

no et oo tosiaankaan ensimmäinen etkä viimenen ihminen joka masennukseen on sairastunu, joten ei sun tartte olla huolissaan siitä mitä työnantaja on mieltä hoidat ittes kuntoon ja sitte takas töihin. ilman muuta f32 diagnoosilla tulee palkallinen sairasloma, jos on joku r tai z alkuinen diagnoosi, esim työuupumus,niin niisssä työnantajaa voi kiistää maksun.
ja toki mikä tahansa lääkäri käy, toimitat vaan saikkulapun työnantajalle, jos hälle ei se kelpaa, niin sitten voit mennä uudelleen työterveyslääkärille. silti ihan hyvin voit mennä suoraankin työterveyslääkärille jos teillä semmonen on.

Kyllä sä alkuun varmaan viikon loman saat ja lisäähän voi sitten käydä pyytämässä. Kirjoittavat varmaan jonkun masennuslääkkeen myös. Mun ex -työterveyslääkäri oli aivan ammattitaidoton, samoin työterveyspsykologi.

Syy kuitenkin lukee siinä lapussa vähintään sillä koodilla, toisinaan myös selkokielisenä mukana. Ja ihan turha kuvitellakaan etteikö koodia tarkistettaisi auki, vaikka niin ei saisi tehdä.

Kiitos :) Jostain syystä tämä oma masennus hävettää niin kamalasti, vaikka muiden masennukset ymmärrän ihan hyvin.. Ei ala G:llä, melko lähellä kuitenkin :P

[QUOTE="väsynyt";25692138]Kiitos :) Jostain syystä tämä oma masennus hävettää niin kamalasti, vaikka muiden masennukset ymmärrän ihan hyvin.. Ei ala G:llä, melko lähellä kuitenkin :P[/QUOTE]

Ei siinä ole mitään hävettävää, hae vain rohkeasti apua. Itse kärvistelin monta vuotta.

[QUOTE="väsynyt";25692138]Kiitos :) Jostain syystä tämä oma masennus hävettää niin kamalasti, vaikka muiden masennukset ymmärrän ihan hyvin.. Ei ala G:llä, melko lähellä kuitenkin :P[/QUOTE]

Kuuluu taudinkuvaan se helvetillinen häpeä. Ja mitä enemmän hävettää se tyhmänhäpeäminen, niin sitä enemmän hävettää...

Minä tunsin aikanaan samoin ja menin työterveyslääkärille. Tai ensin kyllä hoitajalle, mutta hän laittoi suoraan lääkärille. Lääkäri haastatteli ja kun totesi tilani, laittoi saikkulappuun sellaisen koodin, jolla saikkua saa - kyllä ne siellä työterveyshuollossa tietää, millä saikkua saa ja millä ei. Tietysti jos työterkku on tosi sidoksissa työnantajaan, voi olla hankalampaa, mutta kunnallisella ei ainakaan ole sitä ongelmaa. Ja sairastin noin kaksi kuukautta putkeen, ja sitten menin töihin ja kerroin kaikille avoimesti mikä oli ollut, ja kaikki otti ihanasti vastaan. Rohkeutta!

Yhteistyössä