Sairaslomaa masennuksesta ? sairaspäivärahallekko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surullinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surullinen"

Vieras
Miten pitkiä sairaslomia yleensä myönnetään, jos potilas on masentunut? Jos joutuu pitkälle lepo lomalle niin maksaako kela silloin sairaspäivärahaa, jos diagnoosina masennus?

Oma tilanne on se, että en kertakaikkiaan enää jaksa. Koen olevani masentunut. Tai niin olen kokenut jo monia kuukausia. Teen töitä lasten kanssa ja koen, että näitä pieniä ihmisiä kohtaan olisi oikein jos heitä hoitaisi joku joka oikeasti jaksaisi työtä tehdä. Olen omassa lapsuudessani kokenut seksuaalista hyvksikäyttöä, perheväkivaltaa ja vaikka mitä muuta. Nyt odotamme omaa lastamme ja raskausviikkoja on 17. Väsymys painaa myös. Yhtäkkiä nämä vanhat asiat ovat nousseet mieleeni enkä saa öisin nukuttua/ näen painajaisia. Illat itken vain ja työpäivienkin aikana. Pelkään, että masussa oleva vauva kärsii tästä kokoaikaisesta henkisesti huonosta olostani.

Irtisanoisin itseni samantein, jos se olisi mahdollista. Meillä on kuitenkin lainat niskassa ja joutuisin karenssiin irtisanomisesta. Rahaa ei tulisi mistään. Myös äitiyspäivärahani laskettaisiin 2009 vuoden mukaan jolloin vielä opiskelin mutta jos pysyn töissä niin silloin saan melkein puolet enemmän. Taloudellinen tilannekin siis meinaa kaatua.

Minun tapauksessani kun hoidan yksin näitä lapsia on parin viikon sairasloma todella huono juttu koska lapsia heitellään sitten edestakaisin varahoitoon mutta, kun kokonaankaan en voi pois jäädä vielä. Jään varhennetulle äitiyslomalle heti tammikuusta ja sitä ennen minulla on muutamia loma viikkoja. Ei siis enää montaa kuukautta mutta se tuntuu mahdottomalta.

Pelkään myös, että miten pärjään tulevan lapseni kanssa. Mietin paljon omaa äitisuhdettani - peläten, että toistan samat virheet vaikka niin en tietenkään tekisi.

Nyt pitäisi ajatella itseäni, tulevaa vauvaa, koko muuta perhettä, työn puolesta työnantajaa/asiakkaita....

Kiitos, jos joku osaa kertoa jotain neuvoja tms.

Älä missään nimessä irtisano itseäsi. Mene lääkäriin, hanki keskusteluapua äläkä arastele kokeilla myöskään lääkitystä. Toisille pitkä sairasloma on ehdoton juttu, mutta toisaalta töihin palaaminen sen jälkeen voi olla hankalaa. Sinulla tosin on tuo äitiyslomakin tulossa, joten työhön paluu ei ole ajankohtaista. Parissa viikossa masennuksesta ei toivu.

Itse tiedät tilanteesi parhaiten. Minä päätin masennukseen sairastuttuani jatkaa töissä ja se oli jälkeenkinpäin ajateltuna hyvä asia. Lääkityksellä voimat palasivat muutamassa viikossa.

Riippuu työehtosopimuksestasi, kuinka kauan saat sairausajalta palkkaa ja milloin pitää kääntyä Kelan puoleen. Kelan osalta en osaa neuvoa... masennus on kyllä sairaus siinä kuin jokin muukin.

voiko masennuslääkkeitä käyttää raskaudenkin aikana ? Minulle pääasia on, että saan tähän oloon apua. Pelkään, että joudun sairaslomalle ja työnantajani on taas pettynyt minuun mutta toisaalta juuri näiden pienten asiakkaiden takia tuntuu väärältä tehdä töitä väsyneenä, kiukkuisena ym.

Todella harmillista tilanteesi. Mulla on kokemusta "vaan" synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, joten en voinut pitää sairaslomaa töistä....äidinhommat oli pakko hoitaa, oman äitini ja kaupungin perhetyöntekijöiden avustuksella. Ja tietysti mieskin auttoi kun ei ollut töissä/ työmatkoilla.

Näin ulkopuolisena tietämättä tarkemmin tilannettasi, kannattaisi varmaan hakeutua sairaslomalle. Ihan oman terveytesi +vauvan ja hoitolasten turvallisuudenkin vuoksi. Väsyneenä + uupuneena ei aina polla leikkaa parhaiten....
Eiköhän lomaa heru pidempään kuin pari viikkoa, eihän se auta kuitenkaan. Aikanaan työpaikassani oli mies psyykkisten vaivojen vuoksi kuukauden pari kerrallaan saikulla (jota jatkettiin tarvittaessa).

Ei masennuksen takia kannata ainakaan irtisanoutua. Kaikki ajallaan. Varsinkin jos "normaalisti" tykkäät työstäsi?

Raskauden aikana kannattaa keskittyä hoitamaan itsensä kuntoon oman tunne-elämän osalta. Vaikka miten sanot, että et tietenkään tekisi samoja virjheitä kun äitisi, niin jos et asioita käsittele, on hyvin suuri todenn'äköisyys, että teet ne. Vaikka käsittelisit asioita paljonkin, riksi toimia oman normaalin mukaan on suuri, vaikka jossakin sisällä joku vihjailisikin jotain siihen suuntaan, että olet elänyt elämää, jossa normaali on muutunut epänormaaliksi ja epänormaali normaaliksi, mahdoton mahdolliseksi ja mahdollinen mahdottomaksi. Tuttu on turvallista, vaikka se olisi esim. fyysisesti miten vaarallista.
Masennus on sairaus siinä missä mikä tahansa muukin, vaikka olisikin luonnollinen seuraus epäluonnollisesta tapahtumasta, kuten esim. turvattomasta lapsuudesta. Onnettomuudesta aiheutuneet vammat on seuraus onnettomuudesta, ei sairaus itsessään, mutta oikeuttaa sairaslomaan, lapsuuden haavat aiheuttaa haiodtusta ja masennusta ja oikeuttaa sairauslomaan, kun vievät työkyvyn.Joten sairaslomaa saa ihan samalla tavalla masennukseen ja siitä samalla tavalla sairauspäivärahaa, kun vaikka vakavan onnettomuuden jälkeen, jos joutuu moneksi kuukaudeksi sairaslomalle.

saat tietynajan palkan töistä koska olet sairaslomalla,mutta jos se jatkuu pitkään saat kelanmaksaman sairauspvärahan joka on tulojesi mukainen. joko edeltävältä verovuodelta (vai 2008? ) tai sitten 6kk tulojenmukaan.

ota yhteyttä työpaikka lääkäriin tai mene yksityiselle (terkkariin ei kannata vaivautua..) älä tuon vuoksi irtisanoudu.
olen ollut samassa tilanteessa.
voit aloittaa myös varhennettuna äitiyslomasi,niin ei tarvitse saikkuilla pitkään.

masennuslääkkeitä määrätään myös raskaanaoleville,niistäkin keskustelet lääkärisikanssa. tsemppiä!

Kyllä! Tykkään työstäni ja ajatuksenani on äitiysloman jälkeen palata samoihin töihin takas mutta tuntuu, että saan kohta potkut. Olen ollut paljon pois, kun olen sattunut kaikki flunssat saamaan ja kesällä jouduin rajun pahoinvoinnin takia olemaan viikon sairaslomalla. Silloin en työkuntoinen olisi ollut, kun koko aika oksensin. Palkalliset sairaslomapäivät taitavat olla kohta ainakin loppu ja siksi mietin, että saako mistään rahaa. Näiden lainojen keskellä on oltava joku tulolähde. Luottotietojakaan en halua menettää antamalla laskujen mennä ulosottoon.

Joitakin masennuslääkkeitä voi toki käyttää myös raskauden aikana, mutta jos itse tiedät, että kyseessä on reagointi lapsuuden tapahtumiin, kannattaa koittaa jaksaa vaatia terapiaa. Joskus toki tarvitaan SSRI-lääkkeitä tueksi, jotta saa taas otteen arjesta, mutta rauhoittavat noissa tilanteissa on vähän kun laittais vaan puudutetta märkivään haavaan ja jättäis haavan hoitamatta. Kipu katoaa, mutta haava märkii edelleen ja kun puudutteen vaikutus lakkaa, tuska on kahta kauheampi.

lääkkeet alkavat vaikuttaa jopa vasta 4koa aloituksenjälkeen. silloin olet jo rv 22,siihen asti luultavasti olisit myös sairaslomalla. itse sain tuonajan sairasloomaa,en oiskaan pystynyt töihinasti meneen vaikka siitä nautinkin.

Minulle sanottiin, että on parempi myös vauvalle syödä mielialalääkkeitä kuin kärsiä masennusoireista raskauden aikana. Määrätyt lääkkeet käyvät. Olen muuten samoilla viikoilla kuin sinä... ja juurikin tänään neuvolan täti painotti LEVON merkitystä. Ehdit tehdä töitä vielä vuosikymmeniä, juuri nyt sinun pitää hoitaa itsesi kuntoon. (Työnantajat nyt ei ole koskaan tyytyväisiä, ei niistä kannata liikaa välittää.) Psykologin keskusteluapu auttaa myös.

Kiitos vastauksista! Minulla on siis jo tälle illalle varattuna psykologin keskusteluaika. Mietin vain mitä tuleman pitää. Pitkään ajattelin sitä, että enhän minä mene henkisten ongelmien kanssa ja pärjään kyllä mutta raja on tullut nyt kertakaikkisesti vastaan. Pitäisi varmaan lääkärikin varata siis.

Sairaslomaa saa masennuksesta. Suosittelen keskustelu apua ehdottomasti ja pian. Pisin sairasloma mitä olen saanut masennuksen takia on ollut reilut 6 kuukautta. Sitä en suosittele kuin äärimmäis tapauksissa. Työhönpaluu on hankalaa silloin mutta jos voimat on pois voi ja kannattaa harkita lyhyttä sairaslomaa. Masennuslääkkeitä osaa voi käyttää raskauden aikana, joskus ne pelkästään auttaa. Mutta mikäli taustalla on väkivaltaa ja hyväksikäyttöä niin raskaus tai lapsen synnytys saattaa laukaista nämä asiat. Mihin tarvitaan ehdottomasti kunnon terapeutti että saat purkaa ne asiat oikein kunnolla. Tähän tehtävään ei kelpaa hyvä ystävä, koska se on raskasta käydä ne läpi. Ja kunnon ammattilainen siksi, että jossain vaiheessa jos et niitä ole käsitellyt ne tulevat uudestaan mieleen. Tai ei sitä koskaan unohda, mutta sen kanssa oppii elämään.

Kun lapsi on syntynyt ja jos et jaksa edelleenkään. On mahdollista olla sairaslomalla ja mies äitiyslomalla sekä vanhempainvapaalla. Ja jos vieläkään vanhenpainvapaan jälkeen ei voimat ole palautunut on lapsi mahdollista laittaa päivähoitoon ja sinä olet sairaslomalla ja saat levätä.
Elämäsi näyttää nyt ehkä mustalta mutta kyllä ne siitä pikku hiljaa lutviutuu kun tekee niiden eteen töitä. Seksuaalisen hyväksikäytön läpi käyminen on raskas operaatio. Sillä harvoin pärjää yhdellä kyyneleellä ja pienellä ahdistuksella. Mutta kun sen on läpi käynyt puhumalla niin se on voimavara.
Usko, olen kokenut sen itsekin.

Yhteistyössä