Sairaanhoitaja vs. lähihoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelemaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Palkkauskin on niin yksikkökohtaista, jos vertaa itseäni lähärinä leikkurissa ja kaveria joka on sh veripalvelussa on ero vaan 80e peruspalkassa. Toisaalta ukkoni on kanssa sh ja kuluvan vuoden tulot taitaa olla 60t euron paremmalla puolella.

[QUOTE="vieras";27769569]Harvemmin niitä sairaanhoitajia muualla töitä tekee kun sairaalassa. Koska eivät saa muualla sairaanhoitajan palkkaa ellei ole ihan sairaanhoitajana sinne palkattu. Ja yleensä se on muu nimike millä työllistettynä. Joten...[/QUOTE]

No siitähän nyt ei ollutkaan kyse, vaan siitä mitä työtä ja millaisia mahdollisuuksia on tehdä ja saada töitä. Tiedän sh:n joka tekee lh:n palkalla lh: töitä vaikka voisi tehdä sh:kin töitä.

Riippuu siitä mitä haluat tehdä, jos sairaalamaailma kiinnostaa niin sh ehdottomasti. Jos taas esim. päiväkoti, koulumaailma, ap ja ip kerhot jne niin sit ehdottomasti lh. Ja toki jotkut sh:t pitävät itseään pätevänä kaikessa, mutta valitettavasti sh ei ole pätevä lastenhoitaja tai kerho-ohjaaja. Lähihoitajalla on monta eri suuntautumisvaihtoehtoa, joten ei sitäkään voi niputtaa yhteen sakkiin.

Olen tyytyväinen lähihoitajana. Täällä on sh:t niin ylityöllistettyjä että en haluaisi niin pienellä palkkaerolla noin suurta vastuuta itselle.Nostan hattua toki sairaanhoitajille siitä.

[QUOTE="mamma";27769594]No siitähän nyt ei ollutkaan kyse, vaan siitä mitä työtä ja millaisia mahdollisuuksia on tehdä ja saada töitä. Tiedän sh:n joka tekee lh:n palkalla lh: töitä vaikka voisi tehdä sh:kin töitä.[/QUOTE]

Mitä järkeä opiskella sh:ksi jos tekee lähärin hommia?Huoh.

Työnkuvassa ei oo isoa eroa tavallisella osastolla, siis vaikka vanhainkodissa tai Tk:n vuodeosastolla. Mutta erikoissairaanhoitoon ei ainakaan täällä lähihoitajia oteta, kuin ehkä potilaskuljettajaksi tms.

Olen seurannut kaverin lh-opintoja, apinakin pärjäisi. Moni menee just sen takia, ettei ole hirveästi pääsyvaatimuksii (kuten tämä mun kaveri) tai ei ole töitä omalla alalla (esim. kaikkeen pätevä tradenomi, huoh).

Olen myös opettanut amk:ssa sh, koulutuksen vaativuus on ihan eri tasoa ja kuka vaan perusfiksu ei pääse sisään, aivojen pitää raksuttaa ihan eri tavalla.

Varmaan heitän nyt bensaa liekkeihin mutta kun näistä ammattien eroista puhutaan olen aika usein joutunut toppuuttelemaan lähihoitajia jotka meinaavat tehdä sairaanhoitajien vastuualueille kuuluvia töitä. Vaikka sairaalamaailmassa työtehtävät ovat aika pitkälle samanlaiset, erot vastuissa ovat huimat. Joidenkin lähihoitajien on ollut välillä vähän vaikea ymmärtää sitä.

• Tykkää
Reactions: Tuhkimo81
[QUOTE="vieras";27769623]Mitä järkeä opiskella sh:ksi jos tekee lähärin hommia?Huoh.[/QUOTE]

No niinpä! Tämä oli kyseisen henkilön oma valinta. Tarkoitukseni olikin vaan kertoa että sh:lla on enemm'än työmahdollisuuksia kuin lh:lla.

Olen seurannut kaverin lh-opintoja, apinakin pärjäisi. Moni menee just sen takia, ettei ole hirveästi pääsyvaatimuksii (kuten tämä mun kaveri) tai ei ole töitä omalla alalla (esim. kaikkeen pätevä tradenomi, huoh).

Olen myös opettanut amk:ssa sh, koulutuksen vaativuus on ihan eri tasoa ja kuka vaan perusfiksu ei pääse sisään, aivojen pitää raksuttaa ihan eri tavalla.

ei sullakaan kovin voi raksuttaa. Toki lähihoitajia pääse enemmän sisään koska koulutuspaikkoja on enemmän. Ja lähihoitajista on jäätävä pula, samaten sairaanhoitajista ja jatkuvasti puhutaan koulutuspaikkojen lisäämisestä. Todellinen ongelma tosin on miten saadaan koulutetut tekemään näitä raskaita duuneja. Toki erona on myös se että lähihoitajaksi opiskelemaan pääsee suoraan peruskoulusta se pahimmassa teiniangstivaiheessa oleva mirkkuserkku (jolloin joku valopää yleistää että kaikki lh:t on typeriä lapsukaisia :D) sairaanhoitajaksi hakevat ovat vähintään amiksessa tai lukiossa käyneet kasvamassa ennen sh opintoja, joten lienee ihan suotavaa että siinä iässä päässä virtaa jo muutakin kuin kusta. Ja näitä aikuisia alanvaihtajia riittää sitten ihan molempiin sakkeihin.

[QUOTE="vieras";27769575]täällä sairaanhoitaja saa 3200e/kk ja lähihoitaja 1900e+lisät.[/QUOTE]

Minä tienaan johtajana tuon verran. Hmm...pitäisiköhän alkaa palkasta neuvottelemaan. Tuohon jos tulee vielä lisät niin kova on palkka sairaanhoitajan työstä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";27769717]Lähihoitaja on sisäkkö joka osaa kantaa ruokaa, pestä perseen ja vaihtaa lakanat
Sairaanhoitaja on sentään jonkin tason ammattilainen[/QUOTE]

No morjens, missä maailmassa sä elät?

[QUOTE="vieras";27769727]No morjens, missä maailmassa sä elät?[/QUOTE]Reaalimaailmassa, toisin kuin ne jotka kuvittelevat että lähihoitaja on mitään muuta kuin sisäkkö.

[QUOTE="vieras";27769730]Reaalimaailmassa, toisin kuin ne jotka kuvittelevat että lähihoitaja on mitään muuta kuin sisäkkö.[/QUOTE]

älkäät nyt näin huonoon provoon vastatko :D eniten ärsytätte tätä jättämällä pikkutyypin kokonaa
ilman huomiota :( tuitui

[QUOTE="vieras";27769727]No morjens, missä maailmassa sä elät?[/QUOTE]

troll.jpg

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Alkuperäinen kirjoittaja se terävä lh;27769739:
älkäät nyt näin huonoon provoon vastatko :D eniten ärsytätte tätä jättämällä pikkutyypin kokonaa
ilman huomiota :( tuitui
Kyllähän se tietysti varmaan sattuu se totuus varsinkin jos on kaksi vuotta elämästään hukannut opiskelemalla töihin joita osaa kehitysvammainenkin tehdä muutaman päivän opastuksella.

[QUOTE="vieras";27769751]Kyllähän se tietysti varmaan sattuu se totuus varsinkin jos on kaksi vuotta elämästään hukannut opiskelemalla töihin joita osaa kehitysvammainenkin tehdä muutaman päivän opastuksella.[/QUOTE]

No hyvä tietää. Täytyykin sanoa meidän kehitysvammaisten hoitajille että antaa niiden vammaisten hoitaa itsensä ja toisensa kun tätä meidän työtä voi kuka tahansa tehdä. Tehkööt ruokansa, peskööt pyykkinsä ja jakakoot lääkkeensä. Tehköön myös paperihommansa itse, hoitakoot kuljetuksensa ja muut asiat.Kiitos vinkistä!

[QUOTE="vieras";27769730]Reaalimaailmassa, toisin kuin ne jotka kuvittelevat että lähihoitaja on mitään muuta kuin sisäkkö.[/QUOTE]

Juuri tälläisten pässien takia alkaa hoitoala olla mun kohdaltani entinen ala..
Päivästä toiseen pelkkää haukkumista asiakkaiden, omaisten ja päättäjien taholta, ei niinkun enää jaksaisi kuunnella!
Tervetuloa avupuolelle katsomaan minkälainen vastuu ja työnkuva on lähihoitajilla, hyvin pitkälti SAMA KUIN SAIRAANHOITAJILLA, erona ainoastaan tietyt i.m-injektiot, kaikkia lääkeaineita kun ei lh saa pistää. E-reseptit hoitaa myös vain sh. Päivittäinen työnkuva on muuten sama, samat haavat, avanteet, katetroinnit, lääkejaot, s.c-pistot, hoito- ja palvelusuunnitelmat, kartoituskäynnit, pesut, muistitestit, pienet kodin askareet ym.. I.v-hommia ei avohuollossa meillä olekaan. Työ tehdään yksin, se tietotaito ja vastuu on hemmetinmoinen palkkaan nähden. Mutta tokihan sä voit jatkossakin kutsua mua sisäköksi, jos se sulle tekee paremman mielen... Täällä reaalimaailmassa kun totuus on vähän toinen.

Varmaan heitän nyt bensaa liekkeihin mutta kun näistä ammattien eroista puhutaan olen aika usein joutunut toppuuttelemaan lähihoitajia jotka meinaavat tehdä sairaanhoitajien vastuualueille kuuluvia töitä. Vaikka sairaalamaailmassa työtehtävät ovat aika pitkälle samanlaiset, erot vastuissa ovat huimat. Joidenkin lähihoitajien on ollut välillä vähän vaikea ymmärtää sitä.

Kerrotko joitakin esimerkkejä noista töistä joissa joudut toppuuttelemaan?

Tervetuloa avupuolelle katsomaan minkälainen vastuu ja työnkuva on lähihoitajilla, hyvin pitkälti SAMA KUIN SAIRAANHOITAJILLA, erona ainoastaan tietyt i.m-injektiot, kaikkia lääkeaineita kun ei lh saa pistää. E-reseptit hoitaa myös vain sh. Päivittäinen työnkuva on muuten sama, samat haavat, avanteet, katetroinnit, lääkejaot, s.c-pistot, hoito- ja palvelusuunnitelmat, kartoituskäynnit, pesut, muistitestit, pienet kodin askareet ym.. I.v-hommia ei avohuollossa meillä olekaan. Työ tehdään yksin, se tietotaito ja vastuu on hemmetinmoinen palkkaan nähden. Mutta tokihan sä voit jatkossakin kutsua mua sisäköksi, jos se sulle tekee paremman mielen... Täällä reaalimaailmassa kun totuus on vähän toinen.

Näitä töitä mä teen lähihoitajana ja olen oikein tyytyväinen työhöni. Palkka tosin on liian pieni, mutta se nyt ei olekaan tärkein asia. Ja jos nyt ihmiselämän perustarpeita ajatellaan, niin mikä on tärkeämpää kuin puhtaus ja ravitsemus? Elleivät nuo ole kunnossa, niin on turha tehdä muutakaan hoitotyötä.

Olen myös kuullut, että Oys muuttaa lähihoitajien työnkuvaa niin, että voidaan hyödyntää lh:n koulutusta täysipainoisesti. Lh:n nykyinen vain perushoitoon painottuva työnkuva erikoissairaanhoidossa on jäänne perushoitajien ajalta. Heitä ei aikoinaan koulutettu mm. lääkehoitoon, kun taas lh:n koulutuksessa lääkehoitoa opiskellaan.

Mä en osaa sanoa lh vai sh... moni kanssani samaan aikaan valmistunut jatkoi sh:n opintoihin, mutta itse olen tyytyväinen työhöni nyt, enkä haluaisi missään nimessä esim. osastotyöhön tai istumaan pääsääntöisesti tietokoneella, kuten sh meidän työssä tekee. Onhan koulutukset ihan eri asteisetkin, lh on opistoasteen ns. toisen asteen koulutusta ja sh on korkeakoulupohjainen.

Viimeksi muokattu:
kiva lukee näitä kun 1,5vkon päästä alkaa lähärikoulutus..:D

haavena sairaanhoitajan duuni. Alotan lh-opinnoilla siksi koska saan 2v ajan aikuikoulutusrahaa joka on mun kohdalla noin 1000e käteen. Sillä rahalla opiskelee oikein hyvin.

Katsotaan sitten muutaman vuoden päästä kun on päässy vähän alan makuun et hakis sit sairaanhoitajaksi.

Vanha työkaveri sano et kannattaa ihmeessä lukee lähäriksi ja sit sairaanhoitajaksi. Opinnoissa on kokemuksesta ja tiedoista hyötyä ja voi tehdä keikkaa siinä samalla jo alusta saakka.

[QUOTE="Hoitsu";27769855]Kerrotko joitakin esimerkkejä noista töistä joissa joudut toppuuttelemaan?[/QUOTE]

Suurin on työnjohto-oikeus joka on sairaanhoitajilla esimiehen ollessa poissa. Siis esimerkiksi iltaisin ja viikonloppuisin. Lääkehoidon toteutuksesta ja arvioinnista vastaa meillä sairaanhoitajat ellei lähihoitaja ole saanut siihen erillistä työpaikkakoulutusta. Kuten myös näytteidenotosta vastaa sairaanhoitajat, tässäkin työpaikka antaa tarv. kolutuksen lähihoitajille mutta niitä järjestetään vuoden aikana rajallinen määrä. Eli jos ei ole lupia niin ei saa ko. toimenpiteitä tehdä. Kokonaisuutena hoitotyön toteutuksen arviointi kuuluu sairaanhoitajille. Tässä nämä lyhykäisyydessään ja tiivitetysti.

Yhteistyössä