Sairaanhoitaja vs. lähihoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelemaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hoitsu";27769323]Lukisin sh:ksi, ehkä vielä luenkin. Olen siis lh. Toki joissakin työpaikoissa saa lh:kin tehdä lähes kaikkea samaa kuin sh. Siis ottaa näytteitä, lääkkeenjako, lääkärin kierrot, iv-hoito. Riippuu ihan työpaikasta.[/QUOTE]

iv-hoito? perusnesteen vaihtoa kummallisempaa ei kai lh saa tehdä?
Itse olen lh ja viittä vaille valmis sh. keittiksen olen saanut vaihtaa ja hepariinin laittaa iv- kanyyliin, mutta esim. nestehoidon aloittaminen, verensiirto tai esim. lääkitys (furesis, ym.) suoneen on sh:n hommia.

opiskeel sairaanhoitajaksi. Jonkun verran ollut näitä käsittääkseni palkassa ei suuria eroja. Mutta niin pienissä palkoissa 500e/kk on mielestäni aika tuntuva määrä. Mielestäni ei ole mitään järkeä opiskella alempaa tutkintoa jos ihan yhtähyvin voisi opiskella sen korkamman, kuten sinun tilanteesikin oli, että ei ole väliä kumpaan haet.

J
Ja tosiasia on se, että ainakin erikoissairaanhoidosta lähihoitajat katoavat. Syystäkin, koska ei ole mitään mieltä pitää työssä ihmisiä, jotka voivat suorittaa vain osan hoitotyöstä esimerkiksi osastolla. Kuten todettu, palkkaero on sen verran vaatimaton, ettei näennäinen säästö ole perusteltu.

Tämä on toisaalta ymmärrettävää, mutta toisaalta todella typerää. Sairaanhoitajista on pulaa, ja sh:n koulutuksen voisi hyödyntää paremminkin kuin auttamalla potilaita suihkuun ja vessaan tai syöttämällä heitä. Myös sihteerin töitä on sairaanhoitajilla enemmän kuin tarpeeksi, kaikki kotiutukseen liittyvä paperisota jne. (jos osastonsihteeri ei ole töissä kuin virkatyöaikana). Ei ole mitään järkeä siinä, että kaikki työtehtävät sysätään sairaanhoitajille.

[QUOTE="hmm";27770015]iv-hoito? perusnesteen vaihtoa kummallisempaa ei kai lh saa tehdä?
Itse olen lh ja viittä vaille valmis sh. keittiksen olen saanut vaihtaa ja hepariinin laittaa iv- kanyyliin, mutta esim. nestehoidon aloittaminen, verensiirto tai esim. lääkitys (furesis, ym.) suoneen on sh:n hommia.[/QUOTE]

Puhuttaiskos vasta sitten kun asioista todellakin TIEDETÄÄN jotain...

[QUOTE="niinpä";27770544]MINÄ olen ollut kaupungilla töissä 15v enkä kyllä koskaan edes erikoissairaanhoidossa saanut esim. iv furesista laittaa lähihoitajan tehtävissä[/QUOTE]

Jospa joskus lakkaisi ajattelemasta vain "MINÄMINÄ"- tyyliin....!!
Lanssissa työskennellessäni, iv.- luvat suorittaneena ainakin niitä laittelin, liekö sitten kovinkin laitonta touhua?!

[QUOTE="hmm";27770015]iv-hoito? perusnesteen vaihtoa kummallisempaa ei kai lh saa tehdä?
Itse olen lh ja viittä vaille valmis sh. keittiksen olen saanut vaihtaa ja hepariinin laittaa iv- kanyyliin, mutta esim. nestehoidon aloittaminen, verensiirto tai esim. lääkitys (furesis, ym.) suoneen on sh:n hommia.[/QUOTE]

Huh! missä ihmeessä Hepariinia laitetaan vielä "viggoon"???

Ite oon lähihoitaja ja tampereella sairaalassa töissä, täällä lähihoitaja ja sairaanhoitaja tekee samoja hommia ainakin meijän osastolla. Yhtälailla lähihoitaja jakaa lääkkeitä ja on lääkärin kierroilla mukana kun sairaanhoitaja ja sairaanhoitaja vaihtaa vaippoja ja tekee näitä "likasia" töitä, eli ei hirveesti eroo. Joihinkin toimenpiteisiin tarvitaan sairaanhoitaja, mut monissa pystyy lähihoitajakin olemaan mukana. Sairaanhoitajalla jonkin verran parempi palkka kun lähihoitajalla

Alkuperäinen kirjoittaja ykslähäri;27770961:
Ite oon lähihoitaja ja tampereella sairaalassa töissä, täällä lähihoitaja ja sairaanhoitaja tekee samoja hommia ainakin meijän osastolla. Yhtälailla lähihoitaja jakaa lääkkeitä ja on lääkärin kierroilla mukana kun sairaanhoitaja ja sairaanhoitaja vaihtaa vaippoja ja tekee näitä "likasia" töitä, eli ei hirveesti eroo. Joihinkin toimenpiteisiin tarvitaan sairaanhoitaja, mut monissa pystyy lähihoitajakin olemaan mukana. Sairaanhoitajalla jonkin verran parempi palkka kun lähihoitajalla

laittaa esim. lääkkeet i.v?

Minä olen valmistunut vuosia sitten lähihoitajaksi. Nyt aloitan tammikuussa opinnot sairaanhoitajaksi. Miksi? Siksi että varmistan paikkani akuuttisairaanhoidossa. Lähihoitajana olen työskennellyt erikoissairaanhoidossa monta vuotta mutta aina pikkuisen pelko että lähärit joutuvat sieltä pois, mikä toki olisi tyhmää, kun ihminen tarvinnee perushoitajaa sairaalassakin. Me ei puututa lääkkeisiin kuin vain annetaan ne pöydältä ja laitetaan esim. Atrodualia pöhisemään. Olemme kokoajan kentällä ja se on raskata aikaajoin olla saatavilla kokoajan.

Toimenkuvani muuttunee sairaanhoitajaksi valmistuttuani ja en tarkoita että pyllypesut jää pois, ei tietenkään mutta jotain muutakin tulee tilalle, monipuolistuu tuo toimenkuva.

Ja vielä lopuksi, ei ole laillista lähihoitajana toteuttaa suonensisäistä lääkehoitoa, ellet ole ensihoidon linjalta valmistunut ambulansissa työskentelevä lh. Vain ja ainoastaan on sallittu lääkkeettömien nestepussien vaihto letkun päähän.

Ompas muuten melko mielenkiintoista että lh:t täällä palstalla on sitä mieltä että työnkuva on sama kuin sh:lla mutta sh:t näkevät erot. Tästähän voisi vetää johtopäätöksen että sh tietää jotakin enemmän kuin lh :) olisiko koulutuksen mukanaan tuomaa?!

Minulla on useampi yetävä joka on ensin opiskellut lh:ksi ja sen jälkeen jatkanut sh:ksi. Kaikki ovat ymmärtäneet mikä ero koulutuksilla on sh:ksi valmistumisen jälkeen mutta ei välttämättä siinä vaiheessa kun ovat aloittaneet sh opinnot.

Oikeesti, kaikki: miksi olisi olemassa kaksi eri koulutusta jos tehtävissä ei työelämässä olisi mitään eroa? Haloo!

Lh:t eivät vain ymmärrä sitä eroa, eivätkä tule koskaan ymmärtämäänkään elleivät jatka opintojaan.

[QUOTE="vieras";27769575]täällä sairaanhoitaja saa 3200e/kk ja lähihoitaja 1900e+lisät.[/QUOTE]

Missä sairaanhoitaja saa tuollaista palkkaa? Onko siis kyseessä ihan amk sh ilman mitää ylempää amk tutkintoa ja ihan sh:n tehtävissä, että ei mikään oh tai aoh? Mäkin haluun sinne töihin!

[QUOTE="mamma";27771077]Ompas muuten melko mielenkiintoista että lh:t täällä palstalla on sitä mieltä että työnkuva on sama kuin sh:lla mutta sh:t näkevät erot. Tästähän voisi vetää johtopäätöksen että sh tietää jotakin enemmän kuin lh :) olisiko koulutuksen mukanaan tuomaa?![/QUOTE]

Tätä minäkin meinasin kirjoittaa. Eivät varmaan tajua miten paljon ne sh:t tekevät niitä vaativampia (siis niitä missä on enemmän vastuuta).
JOS lähärit tekisivät täysin samaa työtä sairaanhoitajien kanssa, niin miksi ihmeessä sairaanhoitajia yleensäkään pidettäisiin siellä töissä? ei kukaan työnantaja ole niin tyhmä että huvikseen vain antais enemmän palkkaa tismalleen samaa työtä tekevälle.

[QUOTE="mamma";27771077]Ompas muuten melko mielenkiintoista että lh:t täällä palstalla on sitä mieltä että työnkuva on sama kuin sh:lla mutta sh:t näkevät erot. Tästähän voisi vetää johtopäätöksen että sh tietää jotakin enemmän kuin lh :) olisiko koulutuksen mukanaan tuomaa?!

Minulla on useampi yetävä joka on ensin opiskellut lh:ksi ja sen jälkeen jatkanut sh:ksi. Kaikki ovat ymmärtäneet mikä ero koulutuksilla on sh:ksi valmistumisen jälkeen mutta ei välttämättä siinä vaiheessa kun ovat aloittaneet sh opinnot.

Oikeesti, kaikki: miksi olisi olemassa kaksi eri koulutusta jos tehtävissä ei työelämässä olisi mitään eroa? Haloo!

Lh:t eivät vain ymmärrä sitä eroa, eivätkä tule koskaan ymmärtämäänkään elleivät jatka opintojaan.[/QUOTE]

Hmm, kyllä minä ainakin tiedän ja koen ammattien eroavaisuuden ja se on yksi pointti miksi menen opiskelemaan sairaanhoitajaksi, en kyllä pidä lähihoitajankaan ammattitutkintoa huonona.

Maailman tappiin saakka voi kiistellä mitä kukakin saa tehdä, onko onni ja autuus jakaa lääkkeitä ym. Se on aina toimenkuva mikä missäkin on. Olen viihtynyt hyvin lähärinä mutta odotan innolla myös uutta toimenkuvaani joka tulee kun valmistun sh:ksi.

Mä en näe mitään järkeä lukea ensin lh jos aikoo lukea sh. Opinnoissa on tosi paljon samaa perusjaksoissa ja juuri mitään et saa hyväksiluetuksi.

Sh:n koulutus on korkeakoulu eikä sinne pääse ilman , että on valmistunut toisen asteen oppilaitoksesta, esim ammatikoulu tai lukio. Näin ainakin mun aikanani.
Ja jotkuthan ei halua lukioon, vaan tietävät, että haluavat hoitoalalle, niin lukevat itsensä ensin lh:ksi ja sitten sh:ksi.

Mielestäni tehtiin suuri virhe kun aikoinaan "keksittiin" lähihoitajan tutkinto. On aivan mahdotonta hallita ne kaikki aiemmat 10 tutkintoa mitkä yhdistettiin yhdeksi sosiaali- ja terveysalan perustutkinnoksi. Lähihoitajalla pitäisi siis olla osaamista ja tietämystä kaikkiaan kymmenestä sosiaali- ja terveydenhuollon (vanhoista) ammatista. Uskoisin että tiedot ja taidot olisi mahdollista hallita jos koulutuksen pituus olisi vähintään se kolme vuotta mutta nykyään lähihoitajaksi taitaa valmistua paljon lyhyemmässäkin ajassa.

Mielestäni tehtiin suuri virhe kun aikoinaan "keksittiin" lähihoitajan tutkinto. On aivan mahdotonta hallita ne kaikki aiemmat 10 tutkintoa mitkä yhdistettiin yhdeksi sosiaali- ja terveysalan perustutkinnoksi. Lähihoitajalla pitäisi siis olla osaamista ja tietämystä kaikkiaan kymmenestä sosiaali- ja terveydenhuollon (vanhoista) ammatista. Uskoisin että tiedot ja taidot olisi mahdollista hallita jos koulutuksen pituus olisi vähintään se kolme vuotta mutta nykyään lähihoitajaksi taitaa valmistua paljon lyhyemmässäkin ajassa.

Näin munkin mielestä, en missään nimessä kannata koulutusta. Itse jo vuosia lähärinä työskennelleenä voin sanoa, että kaipaan esim. vanhaa perushoitajan tutkintoa takaisin. Opiskelijat on aivan hukassa monesti, eivät hallitse perushoitoakaan mikä kenties lähärin tärkein homma! Ja minusta liian nuoret pääsevät opiskelemaan hoitajaksi, he oppivat hoitajan roolin ajan kanssa kun elämänkokemusta karttuu ja sitä kautta vastuuntuntoa mutta usein potilaiden kustannuksella.

Näin munkin mielestä, en missään nimessä kannata koulutusta. Itse jo vuosia lähärinä työskennelleenä voin sanoa, että kaipaan esim. vanhaa perushoitajan tutkintoa takaisin. Opiskelijat on aivan hukassa monesti, eivät hallitse perushoitoakaan mikä kenties lähärin tärkein homma! Ja minusta liian nuoret pääsevät opiskelemaan hoitajaksi, he oppivat hoitajan roolin ajan kanssa kun elämänkokemusta karttuu ja sitä kautta vastuuntuntoa mutta usein potilaiden kustannuksella.

Veitpä sanat suustani! Surullisinta mielestäni oli kun valmis lähihoitaja kysyi elohopeaverenpainemittarin nähdessään että mikä tuo on. Oli onnistunut purjehtimaan koulutuksen läpi koskematta siihen kertaakaan. Minä olen sen verran "vanha jäärä" että vaadin hoitajan osaavan käyttää sitä. No sen hoitajan kohdalla opeteltiin se perustaito sitten työpaikalla.

Mun työpaikassani suurin ero sh:n ja lh:n työssä on, että sh suunnittelee ja koordinoi hoitotyötä eri yhteistyöverkostojen kesken, esim. asiakkaat itse, omaiset, lääkärit, sosiaalityöntekijät ym. sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Lh toteuttaa enemmän hoitotyötä asiakkaiden luona. Sh:kin toteuttaa perushoitoa silloin, kun asiakaskäynnillä on tarve myös jollekin sairaanhoidolliselle, jota lh ei voi suorittaa, esim. im-injektiot, kuten nyt ajankohtaiset influenssarokotukset.

Veitpä sanat suustani! Surullisinta mielestäni oli kun valmis lähihoitaja kysyi elohopeaverenpainemittarin nähdessään että mikä tuo on. Oli onnistunut purjehtimaan koulutuksen läpi koskematta siihen kertaakaan. Minä olen sen verran "vanha jäärä" että vaadin hoitajan osaavan käyttää sitä. No sen hoitajan kohdalla opeteltiin se perustaito sitten työpaikalla.

Aivan, meillä monesti opiskelijat niin lähärit ja sairaanhoitajat, ovat pulassa kun pitää mitata mm. verenpaine manuaalisesti. Monesti he eivät ymmärrä miksi taito on erittäin tärkeä. Meidän työpaikalla jokainen opiskelija joutuu mittaamaan aamumittaukset manuaalisesti ja siirtyy sitten digiaikaan kun hallitsee homman. Olen kyllä ihan valmiitakin hoitajia ohjannut mittaamaan manuaalisesti.

Noo... eikös hoitotyö olekin ikuista opiskelua, mutta kyllähän elohopeamittaria pitää osata käyttää =)

[QUOTE="mamma";27771077]Ompas muuten melko mielenkiintoista että lh:t täällä palstalla on sitä mieltä että työnkuva on sama kuin sh:lla mutta sh:t näkevät erot. Tästähän voisi vetää johtopäätöksen että sh tietää jotakin enemmän kuin lh :) olisiko koulutuksen mukanaan tuomaa?!

Lh:t eivät vain ymmärrä sitä eroa, eivätkä tule koskaan ymmärtämäänkään elleivät jatka opintojaan.[/QUOTE]

Älä yleistä.

Mä ainaki tiän noiden ammattien erot. Mä kuitenki vain kerroon kuinka täällä pienellä paikkakunnalla myös sairaanhoitajat osallistuu ihan perushoitoon. Ei se parempi koulutus heitä vapauta vaippojen vaihdoosta, pesuista yms.

Sehän ku riippuu paikasta missä on töis, että kuinka paljo eroja on siinä työs.

:O

Meillä ainaki tuo opeteltiin koulus aika ensimmääsillä hoitotyön tunniilla.

Yhteistyössä