sairaalan vierailu aika ei ole sama kuin vierailun keston pituus

NalleKarhuÄiti

Aktiivinen jäsen
10.04.2006
2 282
1
36
on se muuten kumma homma kun jotkut eivät tajua että sairaalan vierailu aika ei ole sama kuin vierailun kesto aika.
Nytkin oli vieruskaverina sellainen äiti jonka mies tuli käymään niin se istui siellä 4 tuntia.
ja miekun en kehdannut sanoa että haluaisin rauhassa hoitaa vauvaa ja nukkua. :ashamed:
Siis jos haluaa tulla vierailulle sairaalaan ja viipyä vähän pidempään niin eikö sitä voisi olla päivähuoneessa tai kahviossa.
Oma mieheni ja vanhempani ovat käyneet vauvan katsomassa jonka jälkeen on menty kahvioon.
edellisellä kerralla kun olin kolmosen kanssa niin erään ensisynnyttäjän mies, vanhemmat ja appivanhemmat tuli vierailulle ja ne keskusteli reilut 3 tuntia.
pitäähän se nyt tajuta että tuoreen äidinkin olisi kuitenkin tarpeellista levätä.
vierailun pitemmän kaavan mukaan voi hoitaa kun äiti pääsee vauvan kanssa kotiin jos äiti jaksaa ottaa kotona vieraita vastaan.

isän pitkän vierailuajan kyllä ymmärrän. Meillä ainakin alusta lähtien halunnut osallistua ja opetella vauvan hoitoa. Sukulaisten ei tarvitse laitoksella harrastaa mitään maratonivierailuja tai sitten todellakin lähteä huoneesta johonkin muualle, varsinkin jos on paljon vieraita kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ilmeisesti just tän takia täällä ei saa ottaa huoneeseen vieraita vastaan enää..

Mut kai juma.lauta isä saa olla tärkeimpiensä luona?

kyllä saa mutta onko se pakko olla niin kauan? tai jos on niin sitten vaikka päivä huoneessa viettää sitä aikaa. minä ainakin henk kohtasesti olen ollut todella väsynyt jokaisen synnytyksen jälkeen ja sairaalassa on ollut hyvä mahdollisuus levähtää.
mutta yritäppä siinä nukkua kun toiset pälättää koko ajan.
mullakin mies on käynyt joka päivä minua ja vauvaa katsomassa mutta ei jäänyt sairaalaan asumaan.
lisäksi on laittanut mulle viestiä voiko soittaa ja jos vieruskaverit on nukkumassa niin olen siirtynyt päivähuoneeseen tai parvekkeelle ottamaan puhelun vastaan.
Nykyään kun sairaalasta pääsee 2-3 vuorokauden jälkeen kotiin jos kaikki on hyvin niin siinä ei paljoa menetä vauvan ensi hetkistä vaikka vierailun rajoittaisi puolesta tunnista tuntiinkin.
olisi hyvä kunnioittaa muitakin huoneessa olijoita eikä ajatella vain omaa itseään.

Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ilmeisesti just tän takia täällä ei saa ottaa huoneeseen vieraita vastaan enää..

Mut kai juma.lauta isä saa olla tärkeimpiensä luona?

kyllä saa mutta onko se pakko olla niin kauan? tai jos on niin sitten vaikka päivä huoneessa viettää sitä aikaa. minä ainakin henk kohtasesti olen ollut todella väsynyt jokaisen synnytyksen jälkeen ja sairaalassa on ollut hyvä mahdollisuus levähtää.
mutta yritäppä siinä nukkua kun toiset pälättää koko ajan.
mullakin mies on käynyt joka päivä minua ja vauvaa katsomassa mutta ei jäänyt sairaalaan asumaan.
lisäksi on laittanut mulle viestiä voiko soittaa ja jos vieruskaverit on nukkumassa niin olen siirtynyt päivähuoneeseen tai parvekkeelle ottamaan puhelun vastaan.
Nykyään kun sairaalasta pääsee 2-3 vuorokauden jälkeen kotiin jos kaikki on hyvin niin siinä ei paljoa menetä vauvan ensi hetkistä vaikka vierailun rajoittaisi puolesta tunnista tuntiinkin.
olisi hyvä kunnioittaa muitakin huoneessa olijoita eikä ajatella vain omaa itseään.

Henkilökunnan saa apuun kelloa soittamalla, ne ajaa häiriköt pois tarvittaessa. Perhehuone tai muuten yksityisiin tiloihin järjestetty vierihoitoaika olis ollut ehkä paikallaan..

Ja luulisi sun tietävän et sairaalasta pääsee pois kuudessa tunnissa synnytyksestä, mikset mennyt kotiin? Tai ehdottanut sitä muille..

Mikset sä vois samoiten kunnioittaa isiä jotka haluavat oikeasti olla uuden lapsensa kanssa?

Täällä ainakin on laitettu l*ei saa häiritä* -lappu ovelle, jos joku äiteistä haluaa huoneessa nukkua ja levätä. Tuota sit kunniottaa kaikki, myös hoitsut. Jos mies haluaa olla kokoajan vauvan kans, ni perhehuoneet on sitä varten

Kyllä isillää on oikeus olla siellä lapsensa luona. Perhehuoneet ovat usein varattuja. Onneksi meillä oli samanhenkisiä huonetovereita kun toisen sain että mies esikon kanssa sai siellä touyhuta. niin heidänkin lapsensa ja miehensä. verho kiinni kun haluaa vaikka imettäää rauhassa.

Mä en voi/uskalla lähteä kotia 6tuntia synnytyksen jälkeen, koska lapsilla on ollut happisaturaatioissa, verensokereissa sekä bilirubiineissa häikkää. En riskeeraa lastani

Sinun olisin ottanut perhehuoneen...Jokainen meistä on erilainen ja minusta on vaan hyvä, että sairaala haluaa isien olevan myös läsnä. Monesti huoneessa riittää ääntä ilman isien "mekkalaa". Minun lapsivuodeaikana oli "isokeuhkoisia" vauvoja, levottomia äitejä yms. Mutta siihen pitää osata varautua/sopeutua, kun on monta äitiä samassa huoneessa. Mikäli on herkkä/yksityisyyttä kaipaava, niin silloin on parempi ottaa perhehuone(mikäli se vain on mahdollista). "Kolhoosi"huoneissa pakosti on meteliä yms. mutta sairaalassa joudut keskimäärin olemaan aika vähän aikaa, joten ehkä sitä tuon ajan pystyy olemaan siinä suuressa metelissä. Itse ainakin keskityin vain ja ainoastaan vauvaan..minua ei pahemmin hetkauttanut ympärillä olevat ihmiset/ääntelyt yms. Meitä on muitakin täällä kuin minä yksin ;)

Kyllä minustakin on ihan normaalia, ettei isillä ole vierailuaikaa, vaan isät saa olla kokoajan sairaalassa!
Onneksi täällä kaikki saa oman huoneen, mä tulisin hulluksi, jos joutuisin olemaan samassa muiden kanssa, kun muutenkin olen levoton synnytyksen jälkeen ja sitten pitäis koittaa varoa, etti häiritse muita.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Kyllä minustakin on ihan normaalia, ettei isillä ole vierailuaikaa, vaan isät saa olla kokoajan sairaalassa!
Onneksi täällä kaikki saa oman huoneen, mä tulisin hulluksi, jos joutuisin olemaan samassa muiden kanssa, kun muutenkin olen levoton synnytyksen jälkeen ja sitten pitäis koittaa varoa, etti häiritse muita.

MISSÄ saa oman huoneen aina? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi-Kana:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

MISSÄ saa oman huoneen aina? :o

Loimaalla, ja juu, kyllä, siellä käy synnyttäjiä kaukaa.
Sen synnytysosaston lopettamisesta on huhuttu aika ajoin vaikka kuinka kauan, mutta siitä tykätään ja sinne tullaan kaukaa. Synnyttäneet saa oman huoneen, jos vaan tilaa on (ja mulla on ollu jo kolme kertaa) muita osastolla olevia sitten laitetaan useampia samaan huoneeseen.
Se, ettei olis tilaa on tosi harvinaista. Ja vaikka ei ole perhehuonetta virallisesti ottanu, niin isillekkin tuotiin viimeksi sänky ja muutaman kerran ruokakin.

ehkäpä mulla on sitten asenne muutos edessä :ashamed:
siis mulla ei oo mitään isien vierailuja vastaan vaan en ymmärrä miksi istua 4 tuntia katsomassa urheilua telkkarista äidin vierellä kun vauva on vauvalassa nukkumassa.eikö sitä telkkaria nyt voisi vahdata kotonakin.

Mutta entäpä jos olette olleet esim leikkauksessa?
tai kehtaatteko itse mennä vierailemaan sairaalaan vierailemaan 4 tunniksi?

joku kysyi miksi en lähtenyt 6 tunnin päästä synnytyksestä kotiin ja vastaus siihen on vauvan terveys.
eikä sitä paitsi kotona levähtämisestä tule mitään kun on noita lapsia ennestäänkin.
no synnärille tuskin enää tarvitsee mennäkkään .

Alkuperäinen kirjoittaja Villa Koira:
Sinun olisin ottanut perhehuoneen...Jokainen meistä on erilainen ja minusta on vaan hyvä, että sairaala haluaa isien olevan myös läsnä. Monesti huoneessa riittää ääntä ilman isien "mekkalaa". Minun lapsivuodeaikana oli "isokeuhkoisia" vauvoja, levottomia äitejä yms. Mutta siihen pitää osata varautua/sopeutua, kun on monta äitiä samassa huoneessa. Mikäli on herkkä/yksityisyyttä kaipaava, niin silloin on parempi ottaa perhehuone(mikäli se vain on mahdollista). "Kolhoosi"huoneissa pakosti on meteliä yms. mutta sairaalassa joudut keskimäärin olemaan aika vähän aikaa, joten ehkä sitä tuon ajan pystyy olemaan siinä suuressa metelissä. Itse ainakin keskityin vain ja ainoastaan vauvaan..minua ei pahemmin hetkauttanut ympärillä olevat ihmiset/ääntelyt yms. Meitä on muitakin täällä kuin minä yksin ;)

juu, mä olen sun kanssa ihan samaa mieltä! meillä isä on ollut paikalla melkein aamusta iltaan, jos se vaan on ollut mahdollista, isän vierailu muistaakseni oli 10-20 joka päivä =) ja hyvin rauhallistahan se meno siinä huoneessa on, vaikka se isä siinä äidin seurana istuisikin! me ainakin puhuttiin ihan kuiskailemalla ja ihailtiin vaan nyytiä :heart: en ole kokenut tarvitsevani perhehuonetta, vaan mieluummin ne ovat musta niitä varten just, ketkä ei halua olla muiden äitien kanssa vuorovaikutuksessa, minulle taas sekin on ollut tärkeää!!

siis mulla ei oo mitään isien vierailuja vastaan vaan en ymmärrä miksi istua 4 tuntia katsomassa urheilua telkkarista äidin vierellä kun vauva on vauvalassa nukkumassa.eikö sitä telkkaria nyt voisi vahdata kotonakin.

joku kysyi miksi en lähtenyt 6 tunnin päästä synnytyksestä kotiin ja vastaus siihen on vauvan terveys.
eikä sitä paitsi kotona levähtämisestä tule mitään kun on noita lapsia ennestäänkin.
no synnärille tuskin enää tarvitsee mennäkkään.

meillä ei huoneessa edes ole ollut telkkaria, saati että miestäni kiinnostaisi urheilu, saati että vauva olisi ollut koskaan hetkeäkään vauvalassa :D

Niin, ihmiset on erilaisia, mä tas lähden aina heti kun mahdollista kotiin lepäämään, koska sairaalassa nyt kuitenkin fakta on, on muitakin ja mä en siellä pysty nukkumaan.
Kaikki ei osaa -esim minä olen sellainen- suhtautua synnytykseen kuten "sairauteen",en tajua, miksi sen jälkeen ei jaksais jutella kavereitten kanssa ja tehdä kaikkea normaalia, minusta se sairaala aika synnytyksen jälkeen on lähinnä vankilassa oloa. Normaalia elämää vauvan kanssa ei pääse elämään, kun laitoksessa kuitenkin on, vierailuajat on rajoitetut ja ite ei pääse mihinkään, no mä en siellä synnytyksen jälkeen viimeksi ollu vuorokauttakaan.
En osaa verrata synnytystä ja leikkausta, koska synnytyksen jälkeen voi nousta ja mennä suihkuun, syödä ja lähteä pihakeinuun istumaan. Vaikka mulla ei ole tähystyksessä tehtyä sterilisaatiota kummempaa leikkausta tehty, sen jälkeen mä olin pari vuorokautta ihan kuollu!
Eikö siellä sängyn ympärillä ole ne verhot? Verhot kiinni vaan, ei siellä sairaalassa sen suurempaa rauhaa kuitenkaan saa, jos ei omaa huonetta ole, onhan se kohtuuton vaatimus, ettei ihmisillä saa käydä vieraita tai että vauva pitäisi viedä vauvalaan. Ja jos kaikki vauvat sattuu nukkumaan yhtä aikaa sit laukkaa hoitajat, vähintään käytävässä kulkee joku.
Se on kyllä totta, että jo oman mukavuudenkin takia, luulis että vieraiden kanssa on mukavampi kanttiinissa kun huoneessa, ja voishan sen isinkin kanssa sitä telkkkua kattoa päiväsalissa.
Mutta puolin ja toisin siinä on se aika vaan koitttava joustaa, minkä sairaalassa on. Itsehän sen sairaala-ajan pituuden pitkälti saa määrätä, jos kaikki on hyvin.

Eipä meilläkään mies telkkaria tuijottanut, kun meitin luona osastolla oli. Vauvaa yhdessä hoidettiin ja silloin kun vauva nukku, se nukkui joko meitin välissä, kun pötköteltiin yhdessä sängyllä tai sitten vauva nukkui omassa kaukalossaan ja myö siinä vieressä sängyllä... Meillä olikin matkaa synnärille reilu 100km, joten eipä sitä ois viitsinyt ajella vaan puolen tunnin takia... Mies tuli aina aamusta heti koirat ulkoilutettuaan ja lähti iltapäivällä taas kotio...Ja kanttiiniin ei vauvaa saanut viedä, kun oli sairaalan aulassa, niin miksi sinne oltais menty, jos mieskin halus olla vauvansa luona...

Jokainen toki on itsekäs ja haluaa asiat tavallaan, myös sinä ap, mutta kaikki ei istu samaan muottiin. Ja sairaala on paikka joissa joudut tekemään kompromisseja, sinäkin. Vierailuun on oikeus muillakin haluamallaan ja sairaalan rajoihin mahtuvalla ajalla.
Jos on ensimmäine lapsi niin varmaan isä haluaa enemmän sitä aikaa vauvan ja äidin kanssa heti alussa ja äitikin haluaa sitä, joku taas ei osaa arvostaa sitä ollenkaan. Yritä kuitenkin kestää tai pyydä seuraavan kerran yksityishuone.

Meillä mies oli sairaalassa lähes koko hereilläoloajan. Halusimme perhehuoneen mutta niitä ei ollut vapaana yhtään. Lapsemme oli kylläkin teholla, joten vietimme siellä suurimman osan aikaa päivästä. Välillä kuitenkin kävimme "lepäämässä" navetassa eli kolmen hengen huoneessa. Voipi olla että itkunsekainen höpötykseni miehen kanssa haittasi muita äitejä mutta minusta itsestä tuntui pahalta kuunnella muiden vauojen itkua ja katsella äitien hoitavan lastaan. Sen ymmärrän jos muut vieraat häiritsevät äitejä mutta ei asiallisesti käyttäytyvästä isästä mitään haittaa mielestäni ole. Onhan huoneissa verho, jonka voi vetää eteen jos haluaa yksityisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimosan äippä:
Meillä mies oli sairaalassa lähes koko hereilläoloajan. Halusimme perhehuoneen mutta niitä ei ollut vapaana yhtään. Lapsemme oli kylläkin teholla, joten vietimme siellä suurimman osan aikaa päivästä. Välillä kuitenkin kävimme "lepäämässä" navetassa eli kolmen hengen huoneessa. Voipi olla että itkunsekainen höpötykseni miehen kanssa haittasi muita äitejä mutta minusta itsestä tuntui pahalta kuunnella muiden vauojen itkua ja katsella äitien hoitavan lastaan. Sen ymmärrän jos muut vieraat häiritsevät äitejä mutta ei asiallisesti käyttäytyvästä isästä mitään haittaa mielestäni ole. Onhan huoneissa verho, jonka voi vetää eteen jos haluaa yksityisyyttä.

Tuossa tilanteessa kun lapsi on teholla, varmaan tarvitseekin enemmän sitä isän tukea ja läsnäoloa. Mekin vietimme nuorimman ensimmäiset tunnit siellä (paitsi mitä kävin heti synnytyksen jälkeen nukkumassa pahimman väsymykseni ja shokkini pois) ja sitten lasten vuodeosastolla muutamat päivät. Mutta oikeasti siinä tilanteessa kun pelkäsi kaikenlaista (vaikka lääkäri ja hoitajat sanoi että ei syytä mihinkään pelkoon, niinkuin ei olisikaan ollut kun tuloksena hädin tuskin viidestä pisteestä kehittyi kuitenkin ihan kympin vauva ja lapsi) se toisen tuki ja keskusteluseura oli todella tärkeää. Ei kukaan hoitaja tms olisi jaksanut kuunnella minun "höpötyksiäni" jatkuvasti vaan siinä tarvitsi sitä olkapäätä mihin nojata ja kättä mistä pitää kiinni. Onneksi minun huonekaverini oli kohtalosisko jonka lapsi myös aloitti elämänsä tehon ja vauvojen vuodeosaston kautta ja vasta parin päivän kuluttua saatiin sinne vauvallinen huonekaveri kolmanneksi.
Mutta oikeasti varmaan on vaikea ymmärtää toisen ihmisen tilannetta ja kaikkia niitä tunteita ja ajatuksia mitkä myllertää sisimmässä. Jos itsellä ja vauvalla on kaikki hyvin niin pitäisi kai kuitenkin yrittää ymmärtää niitä joilla ei ehkä ole tai joilla on muuten vaan pelko ja väsymys yms pinnassa sen verran että sitä isääkin oikeasti tarvitsee enemmän vierelleen ja tuekseen. Ja siihen isän isompaan läsnäoloonhan tämän päivän synnytystapahtumat ja -osastot tähtää, eikös niin?

mä olin esikoisen jälkeen huonossa kunnossa ja en olisi millään jaksanut hoitaa vauvaa koko ajan. mies oli kaikki päivät vauvaa hoitamassa. esikoisella alkoi jo sairaalassa koliikki ja hoitajat eivät halunneet pitää vauvaa vauvalassa että olisin saanut nukkua. en nukkunut niinä 4 vuorokautena sairaalassa ollenkaan ja kun pääsin kotiin nukuin vuorokauden yhteen menoon. mulle ainakin oli tärkeää, että mies pystyi olemaan meidän luona sairaalassa.

Yhteistyössä