Sain veriseulan tulokset. Onneksi ollaan sinne punktioon menossa.

• Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti
Äiti
Veriseulan, turvotuksen ja ikäni mukaan riski saada sairaslapsi on 1:5. :'(

Tää epätietoisuus on vaan niin raastavaa. Kun saisi edes rauhassa itkeä hetken tätä huolta ja pahaa oloa pois mutta ei sitä yksin lasten kanssa ollessa voi itkeä.

Kumpa tämä odotus olisi jo ohi!!

Anteeksi taas tämä vuodatus.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Sinulla on 80% todennäköisyys saada terve lapsi!!! (sitä se riskiluku 1:5 tarkoittaa)
Kätilökin sanoi että ei kannata vielä huolestua. Että lapsi voi hyvinkin olla terve ja että tuohon lukuun sisältyy myös sydänviat.

Silti tämä huoli ja epätietoisuus nakertaa sisintä kaiken aikaa. Alan väsyä.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ja ikää minulla siis 23v. Täytän 24 vuotta vielä tän vuoden puolella.
Eli pelkkä ikäni ei tuota riskilukua nostanut vaan minun ikäisilläni naisilla joilla sama turvotus ja samat arvot verikokeesta on tuon verran tuo todennäköisyys.

:hug: Olet ilmeisesti sama "äiti" joka täällä aiemmin pohti punktiion menemistä?

Aikalailla tuo riski kohosi veriseulan myötä... :/ Mutta kuten tässä on jo sanottu niin noinkin pahan kuuloisesa tilanteessa on yhä 80% todennäköisyys saada se terve lapsi!

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
:hug: Olet ilmeisesti sama "äiti" joka täällä aiemmin pohti punktiion menemistä?

Aikalailla tuo riski kohosi veriseulan myötä... :/ Mutta kuten tässä on jo sanottu niin noinkin pahan kuuloisesa tilanteessa on yhä 80% todennäköisyys saada se terve lapsi!
Helsingin naistenklinikan lääkärin mukaan riski turvotuksen kanssa oli n. 2,4-21% Mutta siis lähempänä tuota 2,4 % kuin 21%.
Eli jonkun verran tilanne muuttui tuon veriseulantuloksen myötä.
Tämä epätietoisuus, pohtiminen, vatvominen, miettiminen, odottaminen... On vaan niin kovin uuvuttavaa.
Lääkäri lupasi että punktion tulokset tulisi sitten yhtä nopeasti kuin biopsiankin tulokset olisivat tulleet eli viikossa mutta mitä olen lukenut netistä juttuja niin kolme viikkoakin menee helposti punktio tuloksia odotellessa.
Meillä punktioonkin vielä 2½ viikkoa aikaa.
Ei meinaa jaksaa.
Tekisi mieli vain käpertyä peiton alle odottamaan että aika kuluu :'(

Ap
Kun luen tuolta odotuspuolelta juttuja muista jotka ovat jäänet kiinni niin riski on ollut paljon pienempi. Jotain 1/120 tai jotain. Eikä turvotustakaan ole ollut.
Ei meidän vauvallakaan enää maanantaina ollut liikaa turvotusta mutta miten tämän epätietoisuuden jaksaa?

Ap
En saanut oikein edes nukuttua. Olo on todella levoton. :'(
Prosentteina tuo tulos ei tunnu niin pahalta mutta pelottaa silti ihan kamalasti. Vielä 2viikkoa ja 3 päivää ennen lapsivesipunktiota ja jos sen jälkeen vielä 4 viikkoa odotan tuloksia niin... Taakka tuntuu todella raskaalta :(

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja courage:
Tiedän kuinka raskas tuo taakka on, sitä olen itsekkin joskus kantanut :/
Voimia kovasti :hug:
Haaveena oli saada vielä neljäskin lapsi joskus mutta nyt tuntuu etten tähän kyllä rupea enää koskaan! Tämä huoli on jotain niin suurta, ja tämä epävarmuus. Jos vastauksia tulisi niin että menisi kokeisiin ja vastaukset saisi heti tai vaikka parin päivän päästä niin tämä olisi huomattavasti helpompi kestää. Mutta ajatus siitä että 6 viikon päästä en vielä ole yhtään tämän viisaampi... Se on raskas taakka :(
Vaikka vielähän on huomattavasti suurempi mahdollisuus saada terve lapsi kuin sairas mutta silti. Ei se huolta poista kun mahdollisuus sairaaseen lapseenkin on aika suuri.

Ap
Näin untakin siitä punktiosta. Ettei ne meinannu saada sitä lapsivettä tarpeeksi ja minä itse vedin sitä sitten siihen ruiskuun vähän lisää ja sitte se tuli jo yli siitä ruiskusta ja mieheni joutui ottamaan ruiskun varovasti kiinni ettei lapsivesi valu hukkaan :eek:
Oikeasti menen tuonne yksin, mies ei saa töistä vapaata päästäkseen mukaani. :(

Haaveena oli saada vielä neljäskin lapsi joskus mutta nyt tuntuu etten tähän kyllä rupea enää koskaan! Tämä huoli on jotain niin suurta, ja tämä epävarmuus. Jos vastauksia tulisi niin että menisi kokeisiin ja vastaukset saisi heti tai vaikka parin päivän päästä niin tämä olisi huomattavasti helpompi kestää. Mutta ajatus siitä että 6 viikon päästä en vielä ole yhtään tämän viisaampi... Se on raskas taakka :(
Vaikka vielähän on huomattavasti suurempi mahdollisuus saada terve lapsi kuin sairas mutta silti. Ei se huolta poista kun mahdollisuus sairaaseen lapseenkin on aika suuri.
Uskon :/ Tuo odottaminen se vasta kamalaa on. Mutta muista ettei toivoa ole menetetty ja usein tulos on positiivinen!

Ap
Uskon :/ Tuo odottaminen se vasta kamalaa on. Mutta muista ettei toivoa ole menetetty ja usein tulos on positiivinen!
Joo, se taitaa olla asian rankin puoli. Vaikka kuluuhan se aika väkisinkin, tälläsessä tilanteessa vaan kamalan hitaasti.

vieras
Noista tutkimuksista voi myös kieltäytyä, niin ei mene puolet raskaudesta tuollaiseen hermoiluun. Varsinkin kun jatkotutkimuksissa on melkein yhtä suuri riski raskauden keskeytymiseen, kuin että olisi sairas lapsi ja monesti isompikin.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noista tutkimuksista voi myös kieltäytyä, niin ei mene puolet raskaudesta tuollaiseen hermoiluun. Varsinkin kun jatkotutkimuksissa on melkein yhtä suuri riski raskauden keskeytymiseen, kuin että olisi sairas lapsi ja monesti isompikin.
No jos minulla on 0,5% mahdollisuus saada tutkimuksen vuoksi keskenmeno ja 20% mahdollisuus saada sairaslapsi niin aika suuri ero.

Miksi mennä punktioon ja ottaa keskenmenoriski?
Kannattaa varmaan lukea tuo edellinen viesti. Riski sairaaseen lapseen on huomattavan suuri suhteessa punktioriskiin. Osa käy seuloissa sen takia, että jos tulee tieto sairaasta sikiöstä, niin raskauden voi silloin keskeyttää.

vieras
No jos minulla on 0,5% mahdollisuus saada tutkimuksen vuoksi keskenmeno ja 20% mahdollisuus saada sairaslapsi niin aika suuri ero.
Juurihan puhuit 2,4%:sta.

Yhteistyössä