Sain veriseulan tulokset. Onneksi ollaan sinne punktioon menossa.

• Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi mennä punktioon ja ottaa keskenmenoriski?
Kannattaa varmaan lukea tuo edellinen viesti. Riski sairaaseen lapseen on huomattavan suuri suhteessa punktioriskiin. Osa käy seuloissa sen takia, että jos tulee tieto sairaasta sikiöstä, niin raskauden voi silloin keskeyttää.
:(

Kannattaa varmaan lukea tuo edellinen viesti. Riski sairaaseen lapseen on huomattavan suuri suhteessa punktioriskiin. Osa käy seuloissa sen takia, että jos tulee tieto sairaasta sikiöstä, niin raskauden voi silloin keskeyttää.
:(
Niin, siis suurin osa raskausaikana tehdyistä tutkimuksista (mukaanlukien ultrat) on seulontoja, joilla pyritään löytämään mm. kromosomi- ja rakennepoikkeavuuksia. Ei niitä ultria tehdä vain siksi, että on vanhemmista on kiva nähdä se tuleva lapsi...

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
:hug: Olet ilmeisesti sama "äiti" joka täällä aiemmin pohti punktiion menemistä?

Aikalailla tuo riski kohosi veriseulan myötä... :/ Mutta kuten tässä on jo sanottu niin noinkin pahan kuuloisesa tilanteessa on yhä 80% todennäköisyys saada se terve lapsi!
Tämän takia harkitsisin vakavasti sinne punktioon menemistä. Aika suuri se keskenmenoriski :(.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Noista tutkimuksista voi myös kieltäytyä, niin ei mene puolet raskaudesta tuollaiseen hermoiluun. Varsinkin kun jatkotutkimuksissa on melkein yhtä suuri riski raskauden keskeytymiseen, kuin että olisi sairas lapsi ja monesti isompikin.
No jos minulla on 0,5% mahdollisuus saada tutkimuksen vuoksi keskenmeno ja 20% mahdollisuus saada sairaslapsi niin aika suuri ero.
Juurihan puhuit 2,4%:sta.
Se oli silloin kun käytiin maanantain naistenklinikalla muka istukkabiopsiassa mitä ei voitu edes ottaa. Veriseulan tuloksia ei ollut tullut. Veriseula+turvotus+ikä sai arvoksi 1:5 eli riski nousi aika paljon yhteistuloksen kanssa.

Kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
:hug: Olet ilmeisesti sama "äiti" joka täällä aiemmin pohti punktiion menemistä?

Aikalailla tuo riski kohosi veriseulan myötä... :/ Mutta kuten tässä on jo sanottu niin noinkin pahan kuuloisesa tilanteessa on yhä 80% todennäköisyys saada se terve lapsi!
Tämän takia harkitsisin vakavasti sinne punktioon menemistä. Aika suuri se keskenmenoriski :(.
Ottaen huomioon että keskemenoriski ei ole 0 % myöskään ilman sitä punktiota, en pidä kyllä tuota riskiä mitenkään SUURENA.

Ap

Jos yksi sadasta saa keskenmenon mutta minun riskiluvuilla yksi viidestä saa sairaan lapset niin minusta tuo riski on aika suuri verrattuna keskenmenon riskiin.
Ja tämä epätietoisuus on niin raskasta että haluan testistä tulokset ja nauttia loppuraskaudesta jos kaikki todetaan olevan hyvin.

Menisin
Minä kyllä ehdottomasti menisin punktioon keskenmenoriskistä huolimatta. Eipä menisi loppuraskaus peläten, että millaisia sairauksia lapsella mahdollisesti on. Km-riski on kuitenkin NIIIIIN pieni ja taakka sairaasta lapsesta taas olisi VALTAVA.

Ap

Jos yksi sadasta saa keskenmenon mutta minun riskiluvuilla yksi viidestä saa sairaan lapset niin minusta tuo riski on aika suuri verrattuna keskenmenon riskiin.
Ja tämä epätietoisuus on niin raskasta että haluan testistä tulokset ja nauttia loppuraskaudesta jos kaikki todetaan olevan hyvin.
Lisään siis vielä että yksi sadasta tai jopa yksi kahdestasadasta on erikoislääkärin mielipide tuosta keskenmenoriskistä.

Kyllä

Niin, jos riski on 0,5 % keskenmenolle, niin sehän merkkaa yhtä kahdestasadasta.

Kävin itsekin lv-punktiossa, vaikka on riski saada down-lapsi oli vain 1:250 (=0.4%), eli juuri siinä hälytysrajalla. Mutta nämä on edelleen niitä päätöksiä, jotka jokainen pariskunta (tai äiti) tekee keskenään.

vieras
Minä en ymmärrä sitä, että mennään seuloihin ja sitten vingutaan, kun ne hälyttävät.

Hibb
Minä en ymmärrä sitä, että mennään seuloihin ja sitten vingutaan, kun ne hälyttävät.
No tottakai jokainen toivoo, että seulat osoittaisivat kaiken olevan kunnossa. Tietenkin tulee huoli, jos seula hälyttää.

Vaikka itse ehdottomasti tekisin abortin, jos lapsi osoittautuisi vakavasti sairaaksi tai vammaiseksi, ymmärrän, että kaikki eivät pysty niin tekemään. Seulat kuitenkin antavat heillekin mahdollisuuden sopeutua ajatukseen, että tulossa on sairas/vammainen lapsi ja että miten siihen pitää valmistautua (vaikka joissakin sairauksissa/vammoissa lapselle olisi paljon armollisempaa olla ollenkaan syntymättä, jos elämä olisi vain täynnä kärsimystä).

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Millainen oli niskapoimumittaus?
Tarkoitatko siis että paljon meidän sikiöllä oli turvotusta?

Tarkkaa lukua en tiedä mutta himpun verran yli 3mm oli rv. 11+3.
Sitten viikko siitä eteenpäin olisi ollut se istukkabiopsia mutta sitä ei voitu ottaa. Turvotus oli silloin enää 1,4mm ( rv. 12+3 ). Se oli lääkärin mielestä hyvä merkki ja lohdutti meitä kovasti mutta ei se sitä riskiä silti enää poista.

Kävin itsekin lv-punktiossa, vaikka on riski saada down-lapsi oli vain 1:250 (=0.4%), eli juuri siinä hälytysrajalla. Mutta nämä on edelleen niitä päätöksiä, jotka jokainen pariskunta (tai äiti) tekee keskenään.
Niin, ja itse en isommillakaan riskeillä käynyt, mutta ymmärrän toki heitä jotka haluavat tutkimukseen epävarmuus on kuitenkin raastavaa. :/ Onneksi jokainen saa päättää itse mitä haluaa tehdä.

Kieltämättä yksi syy tutkimuksiin menolle on se tieto lapsen tilasta, ei pelkkä aborttin mahdollisuus. Eräs kaveri synnytti jokin aika sitten kuolleen down-vauvan. Lapsen vamamsta ei ollut raskausaikana tietoa ja epäselvää on olisiko tämä ollut mahdollista pelastaa jos olisi tiedetty ja osattu tarkkailla loppuraskaudesta. Kaveri kieltäytyi lapsivesipunktiosta koska ei olisi kuitenkaan tehnyt aborttia.

Tää on just tätä, itse kävin 12+4 np-ultrassa ja turvotusta oli 1,4mm eli normaali sain siis odottaa hyvillä mielin. Mitä jos sinäkin olisit käynyt vain 12+3 viikolla niin koko hössötystä ei etes olisi!!

Alkuperäinen kirjoittaja :
Tää on just tätä, itse kävin 12+4 np-ultrassa ja turvotusta oli 1,4mm eli normaali sain siis odottaa hyvillä mielin. Mitä jos sinäkin olisit käynyt vain 12+3 viikolla niin koko hössötystä ei etes olisi!!

Ihan samaa olin tulossa sanomaan. Meilla oli 12+4 1,3mm turvotusta. Olin ap:n kanssa samanikainen ja riskiluku oli ihan minimaalinen (tosin meille tehtiin automaatisesti veriseula kun tehdaan siella kaikille, ja se viela alensi riskia).

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja :
Tätä samaa ollaan mietitty :) Että suurelta huolelta oltaisiin säästytty jos sattumalta nt-ultra olisikin ollut viikkoa myöhemmin.

Riski on keskenmenoon PIENI. Muutenkin joka sadas raskaus päätyy ihan itsestään keskenmenoon.

Prosentteinahan tuo kuulostaa tosi kauniilta, fakta kuitenkin on se että viidestä äidistä joku odottaa vammaista lasta. Etenkin kun ikäsi ei nosta riskiä ollenkaan.

Odotus on pitkä, mutta varmasti sen arvoinen, osaa paremmin varautua tulevaan.
:hug:

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:

Riski on keskenmenoon PIENI. Muutenkin joka sadas raskaus päätyy ihan itsestään keskenmenoon.

Prosentteinahan tuo kuulostaa tosi kauniilta, fakta kuitenkin on se että viidestä äidistä joku odottaa vammaista lasta. Etenkin kun ikäsi ei nosta riskiä ollenkaan.

Odotus on pitkä, mutta varmasti sen arvoinen, osaa paremmin varautua tulevaan.
:hug:
Silti paljon suurempi todennäköisyys on saada terve kuin sairas lapsi. 4 niistä viidestä odottaa täysin tervettä lasta. Lasta jolla ei siis ole edes sydämessä vikaa, eikä kromosomeissa myöskään. Sydänvikaiset kuuluu tuohon 1/5.

Yhteistyössä