Sain veriseulan tulokset. Onneksi ollaan sinne punktioon menossa.

• Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
:hug: Olet ilmeisesti sama "äiti" joka täällä aiemmin pohti punktiion menemistä?

Aikalailla tuo riski kohosi veriseulan myötä... :/ Mutta kuten tässä on jo sanottu niin noinkin pahan kuuloisesa tilanteessa on yhä 80% todennäköisyys saada se terve lapsi!
Tämän takia harkitsisin vakavasti sinne punktioon menemistä. Aika suuri se keskenmenoriski :(.

Riski on keskenmenoon PIENI. Muutenkin joka sadas raskaus päätyy ihan itsestään keskenmenoon.

Prosentteinahan tuo kuulostaa tosi kauniilta, fakta kuitenkin on se että viidestä äidistä joku odottaa vammaista lasta. Etenkin kun ikäsi ei nosta riskiä ollenkaan.

Odotus on pitkä, mutta varmasti sen arvoinen, osaa paremmin varautua tulevaan.
:hug:
Silti paljon suurempi todennäköisyys on saada terve kuin sairas lapsi. 4 niistä viidestä odottaa täysin tervettä lasta. Lasta jolla ei siis ole edes sydämessä vikaa, eikä kromosomeissa myöskään. Sydänvikaiset kuuluu tuohon 1/5.
Ja tuokin on vain riskiluku. Ei fakta!

Ap
ja se turvotus ei siitä kummene, eikä veriseulakaan vaikka olisitkin sen viikon myöhemmin kokeisiin mennyt.
Kyllähän se muuttaa tilannetta. Turvotus olisi ollut täysin normaali viikkoa myöhemmin ja vaikka veriseulassa jotain häikkää olisi ollutkin niin riski olisi pienentynyt koska turvotus olisi ollut normaali. Nyt tuo turvotus jota oli liikaa nosti veriseulan kanssa yhdessä sitä tulosta.

ja se turvotus ei siitä kummene, eikä veriseulakaan vaikka olisitkin sen viikon myöhemmin kokeisiin mennyt.
Kyllähän se muuttaa tilannetta. Turvotus olisi ollut täysin normaali viikkoa myöhemmin ja vaikka veriseulassa jotain häikkää olisi ollutkin niin riski olisi pienentynyt koska turvotus olisi ollut normaali. Nyt tuo turvotus jota oli liikaa nosti veriseulan kanssa yhdessä sitä tulosta.

JÄiköhän mulla jotakin välistä? Siis mistä tiedät olisiko turvotus ollut normaali?

JÄiköhän mulla jotakin välistä? Siis mistä tiedät olisiko turvotus ollut normaali?
Ap kävi viikon kuluttua uudestaan, jolloin se turvotus oli normaali.

Ap

Np-ultra mitattiin maanantaina 19.10 np-ultrassa ja sitä oli himpun yli kolme milliä jonka vuoksi saatiin lähete istukkabiopsiaan.
Istukkabiopsiaan mentiin maanantaina 26.10 mutta biopsiaa ei istukan paikan vuoksi voitu ottaa mutta niskaturvotusta oli enää 1,4mm.
Sikiö vastasi myös tasan viikkoa suurempaa kuin np-ultrassa eli kasvukin oli ollut normaalia. Nämä olivat lääkärin mielestä hyviä merkkejä.

mie olin
vanhempi kun sie kun odotin meidän tyttöä jollin oli kaikki mahdollinen kohollaan ja ihn terve tyttö tuli.. kaikista riskeistä huolimatta.. sama on toistunut kaikissa sen jälkeisissäkin raskauksissa.. siis että ikää on enemmän riskejä on enemmän ja tähän asti ainakin tullut terveitä lapsia..

:hug: tiedän huolen tunteen ja se on ihan normaalia jopa itkeminen kun ei varmaksi tiedä mutta toivottavasti kaikki menee ihan ok

Ap
Jos sua itseäsi ei pahemmin huolestuta, niin turhaahan sinne punktioon sitten on mennä..? Anyway, toivon parasta, mitä ikinä sitten päätätkin tehdä! :flower:
Enkai tätä stressaisi niin että yöunet menee jos se ei huoleta. Totta hitossa se huolettaa, huolettaa niin että oksettaa.
Mutta nyt siis purinkin vain tätä turhautumistani siitä että lapsivesipunktioon kestää vielä aikaa päästä yli 2 viikkoa ja sitten tuloksissa vielä kestää. Eli tämä epätietoisuus vaan tuntuu pahalta ja uuvuttaa.
:(

Alkuperäinen kirjoittaja MayaXs:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Tää on just tätä, itse kävin 12+4 np-ultrassa ja turvotusta oli 1,4mm eli normaali sain siis odottaa hyvillä mielin. Mitä jos sinäkin olisit käynyt vain 12+3 viikolla niin koko hössötystä ei etes olisi!!

Ihan samaa olin tulossa sanomaan. Meilla oli 12+4 1,3mm turvotusta. Olin ap:n kanssa samanikainen ja riskiluku oli ihan minimaalinen (tosin meille tehtiin automaatisesti veriseula kun tehdaan siella kaikille, ja se viela alensi riskia).
Käsittääkseni Suomessa on kaikkialla vapaaehtosita veriseulaan osallistuminen.vai oliko nyt kyseessä jokin muu maa?

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie olin:
vanhempi kun sie kun odotin meidän tyttöä jollin oli kaikki mahdollinen kohollaan ja ihn terve tyttö tuli.. kaikista riskeistä huolimatta.. sama on toistunut kaikissa sen jälkeisissäkin raskauksissa.. siis että ikää on enemmän riskejä on enemmän ja tähän asti ainakin tullut terveitä lapsia..

:hug: tiedän huolen tunteen ja se on ihan normaalia jopa itkeminen kun ei varmaksi tiedä mutta toivottavasti kaikki menee ihan ok
Tätä toivotaan koko suvun voimin :D Aika vaan kuluu entistä hitaammin kun jotain oikein kovasti odottaa :)
Mutta kuluuhan se kuitenkin, väistämättä eli eiköhän tästäkin selvitä :)

Ap
Tässä HUS:in tietoa näistä jutuista. Eli suurin osa hälytyksistä on täysin 'turhia'. Mutta en kestä tätä epätietoisuuttakaan joten me päätettiin testiin mennä :)

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,957,10644,10651,12346,12347

Ap
Jotenkin minulla on kuva että Solmussa nikki on itsekin tätä stressiä kokenut? Onkohan mielikuva ihan väärä? Kaipasiko hän silloin sitä että hänelle painotetaan sitä puolta asiassa mikä todennäköisyys on saada sairas lapsi? Vai kaipasiko juurikin tukea ja niitä lohduttavia sanoja siitä että suurempi todennäköisyys kuitenkin on saada terve lapsi?

Jäi vaivaamaan tuo kommentti siitä että "onhan se kaunis prosentteina" koska ihan samaa se asia tarkoittaa prosentteina kuin 1:5:kin. Mutta kuten kätilökin sanoi, prosentteina sama asia kuulostaa paljon valoisammalta :) Ja hän sanoi myös sen ettei kannata vielä huolestua vaan oikeasti ajatella sitä että neljä viidestä on täysin terve vailla edes sitä pienintä sydänvikaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Tää on just tätä, itse kävin 12+4 np-ultrassa ja turvotusta oli 1,4mm eli normaali sain siis odottaa hyvillä mielin. Mitä jos sinäkin olisit käynyt vain 12+3 viikolla niin koko hössötystä ei etes olisi!!

Ihan samaa olin tulossa sanomaan. Meilla oli 12+4 1,3mm turvotusta. Olin ap:n kanssa samanikainen ja riskiluku oli ihan minimaalinen (tosin meille tehtiin automaatisesti veriseula kun tehdaan siella kaikille, ja se viela alensi riskia).
Käsittääkseni Suomessa on kaikkialla vapaaehtosita veriseulaan osallistuminen.vai oliko nyt kyseessä jokin muu maa?
Juu Englanti kyseessa. Saa taallakin toki kieltaytya jos haluaa, mutta paasaantoisesti veriseulataan, oli turvotus tai riskit mitka tahansa.

Jotenkin minulla on kuva että Solmussa nikki on itsekin tätä stressiä kokenut? Onkohan mielikuva ihan väärä? Kaipasiko hän silloin sitä että hänelle painotetaan sitä puolta asiassa mikä todennäköisyys on saada sairas lapsi? Vai kaipasiko juurikin tukea ja niitä lohduttavia sanoja siitä että suurempi todennäköisyys kuitenkin on saada terve lapsi?

Jäi vaivaamaan tuo kommentti siitä että "onhan se kaunis prosentteina" koska ihan samaa se asia tarkoittaa prosentteina kuin 1:5:kin. Mutta kuten kätilökin sanoi, prosentteina sama asia kuulostaa paljon valoisammalta :) Ja hän sanoi myös sen ettei kannata vielä huolestua vaan oikeasti ajatella sitä että neljä viidestä on täysin terve vailla edes sitä pienintä sydänvikaa :)

Vasta on omat tulokset saatu punktiosta kouraan. Ihan sillä laitoin noita faktoja, kun sain sellasen käsityksen tässä olleista viesteistä että kaikki vaan hokee virhettä viikoissa jne.

Se on sitten siinä vaiheessa jos tuloksissa onkin vikaa niin todella paha isku ellei ole mitenkään varautunut.

Postiivinen kannattaa toki olla!

Ap

Vasta on omat tulokset saatu punktiosta kouraan. Ihan sillä laitoin noita faktoja, kun sain sellasen käsityksen tässä olleista viesteistä että kaikki vaan hokee virhettä viikoissa jne.

Se on sitten siinä vaiheessa jos tuloksissa onkin vikaa niin todella paha isku ellei ole mitenkään varautunut.

Satuitkin juuri nostamaan aloituksen etusivulle niin ei tarvinut kaukaa hakea :D
Virhettä missä viikoissa? Raskausviikoissako?
Eikai kukaan sellaista ole sanonut?
Vaan on sanonut että 80% todennäköisyydellä lapsi on oikeasti terve. Ja se on paljon suurempi todennäköisyys kuin saada se sairas lapsi.

Jos saa tuollaisen riskiluvun ja käy jatkotutkimuksissa niin luulen että ihan jokaisella äidillä ja isällä on mielessä se ajatus että jotain voi olla pielessä. Ja se huoli painaa mieltä öisin, aamuisin, päivisin ja iltaisin. Sama se mitä teet tai missä olet.

Ap

Satuitkin juuri nostamaan aloituksen etusivulle niin ei tarvinut kaukaa hakea :D
Virhettä missä viikoissa? Raskausviikoissako?
Eikai kukaan sellaista ole sanonut?
Vaan on sanonut että 80% todennäköisyydellä lapsi on oikeasti terve. Ja se on paljon suurempi todennäköisyys kuin saada se sairas lapsi.

Jos saa tuollaisen riskiluvun ja käy jatkotutkimuksissa niin luulen että ihan jokaisella äidillä ja isällä on mielessä se ajatus että jotain voi olla pielessä. Ja se huoli painaa mieltä öisin, aamuisin, päivisin ja iltaisin. Sama se mitä teet tai missä olet.
Ja kun sanoit että tulos on kaunis prosentteina mutta fakta onkin se että 1 viidestä on sairas.
Aivan samanlainen fakta se on kuin sekin että jos on 100 äitiä niin 80 heistä saa terveen lapsen. Eli fakta on sekin että 80% on terveitä :)

Ap
virhettä siinä turvokkeessa, siitä kai aiemmin puhuttiin? Kuten sanoin hyvä olla positiivisella mielellä. =)
Ei ole ollut puhetta että turvotus olisi mitattu väärin. Vaan ollaan puhuttu siitä että se oli laskenut normaaliksi :)
Eli kun se rv. 11+3 oli reilu 3mm niin rv. 12+3 mitattaessa sitä oli enää 1,4mm :)
Ja sekin oli fakta :D

Ap
virhettä siinä turvokkeessa, siitä kai aiemmin puhuttiin? Kuten sanoin hyvä olla positiivisella mielellä. =)
Ei ole ollut puhetta että turvotus olisi mitattu väärin. Vaan ollaan puhuttu siitä että se oli laskenut normaaliksi :)
Eli kun se rv. 11+3 oli reilu 3mm niin rv. 12+3 mitattaessa sitä oli enää 1,4mm :)
Ja sekin oli fakta :D
Niin ja siis joku sitä sanoi että hän oli käynyt ultrassa vasta viikolla 12+ ja saanut sen 1,4mm turvotusta tulokseksi ja säästyi huolelta kun se oli normaali. Eli jos me oltaisiin menty ultraan vasta viikkoa myöhemmin niin meillä ei olisi ollut mitään tietoa siitä että turvotusta olisi ollu viikkoa aiemmin liikaa :) Eli oltaisiin säästytty tältä huolelta. Siitä oli puhe :)

Ap
joko mä muistan sen alkuperäisen ketjun persiilleen tms mutta käsitin et ihan veriseulakin antoi huolen aihetta. Mut hei, en jaksa kahnata :D

Toivottavasti saatte hyviä tuloksia!
Mutta siis, riskiluku veriseulasta olisi varmaan ollut suurempi kuin se raja 1/250 MUTTA jos turvotus olisi ollut normaali niin riskiluku ei olisi ollut 1/5 :) Sitä kai joku koetti minulle lohdutukseksi sanoa ja se kyllä lohduttaa itseäni kovasti :)
Ja lääkäri naistenklinikalla ilahtui siitä että turvotus oli laskenut eli se lienee hyvä merkki kuitenkin :)

Liinakko
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:

Juu Englanti kyseessa. Saa taallakin toki kieltaytya jos haluaa, mutta paasaantoisesti veriseulataan, oli turvotus tai riskit mitka tahansa.
Täällä yksi äiti, joka kieltäytyi veriseulasta kokonaan. Ultrassa kävin ja poimun annoin mitata mutta neulahommat jätin väliin. En edes miettinyt raskauden aikana että olisiko sittenkin pitänyt käydä.

Yhteistyössä