Saavatko ateistit viettää joulua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turbojurpo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä uskon jälleensyntymään. Silti meidän perhe juhlii joulua!
Meillä juhlitaan sitä ihan kuten muillakin, ainoastaan Jeesus-jutut jätetään siitä pois. :) Vois sanoa, että juhlitaan enemmän vaikka joulu-pukkia..
Miks joku ei muka sais juhlia joulua?

Minä uskon jälleensyntymään. Silti meidän perhe juhlii joulua!
Meillä juhlitaan sitä ihan kuten muillakin, ainoastaan Jeesus-jutut jätetään siitä pois. :) Vois sanoa, että juhlitaan enemmän vaikka joulu-pukkia..
Miks joku ei muka sais juhlia joulua?

Joululauluista voisit suosia sitä, jossa julistetaan Jeesuksen jälleensyntymää:

Näin sydämeeni joulun teen
ja mieleen hiljaiseen
taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen.

Samasta syystä jotkut kristityt hyljeksivät tuota biisiä. Eihän mitään reinkarnaatiota olekaan, turhaa taikauskoa tuo lineaarisille kristityille...

Muoks. Aivan niin, edellinen kommentoija. 27-sivuista ketjua kävi sääliksi ja perustin uuden.

Meillä juhlitaan joulua siten, miten halutaan. Lauletaan joululauluja joissa vilisee tontut ja Jeesukset sekaisin. Koristellaan kuusi ja laitetaan latvaan tähti, ja juurelle kasa paketteja.

Sitten kun lapsii kysyy että miten ja miksi, kerrotaan että kristityt viettävät joulua siksi koska ja joulun alkuperäinen tarkoitus taas oli se, että... Mikään ei meillä ole kiellettyjen listalla, vaan oikeastaan eniten nautitaan toisistamme, hyvästä ruoasta ja kivasta tunnelmasta.

Saman suon jokaiselle, tontuilla tai ilman :)

Itse en ole uskovainen, mutta en ateistikaan, mutta ihmettelen sitä, miksi väitetään, että kristityt ovat varastaneet pakanoilta joulun. Itse olen aina ollut siinä uskossa, että joulu on kristuksen syntymäjuhla ja sitten siihen on tulleet ne lahjat, kun jeesuslapselle vietiin lahjoja. Ne tontut ja pukit ovat tulleet sitten myöhemmin.

[QUOTE="shihtzu";25210287]Itse en ole uskovainen, mutta en ateistikaan, mutta ihmettelen sitä, miksi väitetään, että kristityt ovat varastaneet pakanoilta joulun. Itse olen aina ollut siinä uskossa, että joulu on kristuksen syntymäjuhla ja sitten siihen on tulleet ne lahjat, kun jeesuslapselle vietiin lahjoja. Ne tontut ja pukit ovat tulleet sitten myöhemmin.[/QUOTE]

Eikös hiisiä ja maahisia ja saunatonttuja ollut jo ennen kuin kristinusko rantautui Suomeen, joka siis tapahtui siinä 1100-luvulla?

Minä taasen en ymmärrä, miksi pitää kiistellä näistä. Miksi ei voi olla joululla kaksi (tai kolme tai neljä) eri merkitystä ja viettotapaa? Ei kai ne toisiaan poissulje?

Meillä juhlitaan joulua siten, miten halutaan. Lauletaan joululauluja joissa vilisee tontut ja Jeesukset sekaisin. Koristellaan kuusi ja laitetaan latvaan tähti, ja juurelle kasa paketteja.

Sitten kun lapsii kysyy että miten ja miksi, kerrotaan että kristityt viettävät joulua siksi koska ja joulun alkuperäinen tarkoitus taas oli se, että... Mikään ei meillä ole kiellettyjen listalla, vaan oikeastaan eniten nautitaan toisistamme, hyvästä ruoasta ja kivasta tunnelmasta.

Saman suon jokaiselle, tontuilla tai ilman :)

Näin meilläkin :) minä hoilailen täällä joululauluja joissa usein lauletaan jeesuksesta, vaikka en mitenkään uskovainen olekaan, mutta ne laulut on kauniita ja tunnelmallisia

[QUOTE="shihtzu";25210287]Itse en ole uskovainen, mutta en ateistikaan, mutta ihmettelen sitä, miksi väitetään, että kristityt ovat varastaneet pakanoilta joulun. Itse olen aina ollut siinä uskossa, että joulu on kristuksen syntymäjuhla ja sitten siihen on tulleet ne lahjat, kun jeesuslapselle vietiin lahjoja. Ne tontut ja pukit ovat tulleet sitten myöhemmin.[/QUOTE]

Eikös tässäkin ketjussa ole jo moneen kertaan selitetty, että näin ei ole, eikä se, mitä sinä olet aina uskonut muuta asiaa miksikään.

Jouluna juhlitaan pimeyden päättymistä, vuoden pimeimmällä hetkellä, siitä eteenpäin on valoisampaa. Se ei liity mitenkään mihinkään uskontoon, eikä näinollen ole ateisteilta "kielletty".

Katolinen kirkko kätevästi sijoitti omat juhlansa pakanoiden juhlien aikaan, jotta uskonnon tuputtaminen olisi sitäkin kautta ollut astetta helpompaa. Sääli että niin tehtiin, monta perinnettä ja tarua unohtui.

Mutta siis ei sekään poissulje taas sitä, etteikö joululla olisi myös kristillinen perinteensä. Se vain on hieman valheella aikaansaatu.

Koska keskitalvenjuhla on paljon vahempi kuin kristinusko:

Yule - Wikipedia, the free encyclopedia
Blót - Wikipedia, the free encyclopedia

Mä en jaksanu lukee ku otsikon mutta mä ainakin vietän :) Tosin meillä ei ole mitään kovinkaan uskonnollista meidän joulussa.. Vaikka muut perheenjäsenet onkin ihan kristittyjä..

Katolinen kirkko kätevästi sijoitti omat juhlansa pakanoiden juhlien aikaan, jotta uskonnon tuputtaminen olisi sitäkin kautta ollut astetta helpompaa. Sääli että niin tehtiin, monta perinnettä ja tarua unohtui.

Mutta siis ei sekään poissulje taas sitä, etteikö joululla olisi myös kristillinen perinteensä. Se vain on hieman valheella aikaansaatu.

Katolinen kirkko on toiminut näin myös esimerkiksi meksikossa, kirkot sijoitettiin entisten pyhien paikkojen paikoille ja näin saatiin intiaanit käymään kirkoissa.

Meksikossa on myös vanhoja perinteisiä juhlia yhdistetty katoliseen uskoon, yksi näistä on kuolleiden päivä.

Kukapa sen multa kieltää voisi? Kuten ei voi kieltää sitäkään, että halutessani menen kirkkoon :)

Minä en kannata, että ateisteilta (tai kirkkoon kuulumattomilta) vietäisi kirkolliset vapaapäivät pois. Se ei olisi tasa-arvoa, vaan silloin uskovaiset asetettaisi jalustalle. Jos kirkolliset vapaapäivät poistettaisi, tulisi ne poistaa kaikilta tai vaihtoehtoisesti kirkkoon kuulumattomille osoittaa sama määrä ei-kirkollisia vapaapäiviä. Tällöin tosin pitäisi poistaa pyhäpäivien korotukset palkoista tai antaa ne tasapuolisesti kaikille. Kuinka moni kirkkoon kuuluva viettää oikeasti esim pääsiäistä muistellen hartaasti jeesuksen ristintietä,käymällä kirkossa ja syventymällä pääsiäisen perimmäiseen olemukseen kristinuskon mukaan? Taitaa valtaosalla kirkkoon kuuluvista pääsiäinen koostua lähinnä suklaamunista, tipuista ja rairuohosta. Toisaalta taas jos kirkollinen toiminta olisi mittapuuna pyhäpäivien lisille, tulisiko ateistin saada ne myös jos hän osallistuu kaikesta huolimatta kirkolliseen toimintaan (esim jouluna joulukirkkoon jne)?
Vaikkei sitä jumalaan usko ja kirkkoon kuulu, niin ei sitä silti ole muuttunut yli-ihmiseksi joka jaksaa painaa ilman lomia :D

Miksi ihmeessä kaikilla pitää olla palkalliset vapaat KIRKOLLISINA juhlapyhinä? No joululla nyt taitaa lähes kaikille olla joku merkitys, mutta esim. pääsiäisenä voisivat kirkkoon kuulumattomat olla töissä. Kiinalaiset voisivat pitää omat uskontoonsa/kulttuuriin kuuluvat päivät vapaata jne. Mikä ongelma?
Pääsiäinenkin on pakanoilta pöllitty juhla.

Olen huomannut, ettei monikaan todella tiedä joulun alkuperää. Erään itseäni vanhemman ihmisen kanssa tuossa taannoin tuli tämä asia jossakin sivulauseessa puheeksi ja hän oli todella aivan tyrmistynyt siitä ajatuksesta, ettei joulu olisikaan alkuperältään kristillinen juhla. Oli suorastaan vihainen mulle tällaisesta pöyristyttävästä väitteestä, aivan kuin olisin väittänyt, että juhannus onkin oikeasti lokakuussa :xmas:
Voi tulla yllätyksenä monellekin

Jos Sinä ja minä olemme syntyneet samana päivänä ja Sinä juhlit syntymäpäivääsi niin juhlitko silloin Sinun vai minun syntympäivää?
Jos juhlit joulua niin silloin juhlit joulua, mutta et Jeesuksen syntymän muistopäivää.
Ateistit kieltävät Jumalan, mutta kieltävätkö myös Jeesuksen?

Yhteistyössä