Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
mä en sitois sähkönhintaa 7 sentin tasolle 2 vuodeksi tämänhetkisen markkinahäiriön takia

voin tietenni olla myös väärässä, tulevaisuuden ennstaminen on haastavvoo
Tuon markkinahäiriön nimi on hallitus, joka haluaa siirtyä pois fossiilisista polttoaineista muita maita nopeammin. Uskotko Krut, että hallitus kaatuu ennen kevättä?


Minä ennustan tulevaisuutta hieman: Ensi syksynä vain onnekkaimmat saavat sähkösopimuksen, jossa energian hinta alkaa kuutosella. Muille tarjotaan 7-9 senttiä/kWh. Oletan siis hallituksen jatkavan ainakin syksyyn Annikan ajoittaisesta pullistelusta huolimatta.
Jos Venäjän ja Ukrainan välit vielä huononevat (hyvin mahdollista), voi sähkön hinta hetkessä hypätä tasolle 20-50 senttiä/kWh, kaasun virtauksen lakatessa Venäjältä Keski-Eurooppa on liemessä (tai sanotaan, että liemi jäähtyy nopeasti).

Norja ja Ruotsi ovat jo riidoissa sähkön toimituksista, Ruotsi ei halua antaa verkkoaan norjalaissähkön käyttöön entiseen malliin (esimerkiksi sähkön siirtämiseksi Suomeen). Norjalaiset ovat vastanneet rajoittamalla sähkön siirtoa Ruotsiin ja myymällä sähköä entistä enemmän Britanniaan ja Saksaan.

Tarkistin vertailun vuoksi, mitä minun kulutuksellani sähkö kahden vuoden sopimuksella maksaisi saksalaiskaupungissa, jossa eräs tuttavani asuu. Tulos: 30 senttiä/kWh. On aika ymmärrettävää, että Norja myy mielummin tuonne....

Norja ja Ruotsi riitelevät:

Huomasin Iltalehden kirjoittaneen aiheesta!
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Todettakoon, että vaimoni on paljon palelevampi kuin minä. Minä nukun alasti tai boxereissa, hän taas...

Nahasta ja vinyylistä valmistettuja on myös tarjolla, luulen että joku palstamamma on näitä pukenutkin ylleen. Nämä eivät kuitenkaan pidä lämpimänä (paitsi toiminnan kautta).

 
  • Vihainen
Reactions: m1es

Laitoin tämän vitejon soimaan telkusta eilen illalla mulle ja kissalle, ihanan lämmin ja jouluinen fiilis tuli.
Ensi viikolla aattelin tehdä joulutorttuja, mutta tekis mieli kokeilla suolasia vaihtoehtoja. Näin sellasen ohjeen jossain eilen (tottakai unohdin ja hävitin sen jo, mutta ei kai noitten väkertämisessä mikään Cherlock tartte olla).

Muutenkin tekis mieli kekkasta joulupöytään tänä vuonna jotain uutta. Pitää keskimmäiseltä kysästä ideoita, tosin hän saattaa kehitellä niitä jo muutenkin...on tupanna tehdä niin joka vuosi 🤔
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k.
Huomenia!

(juujuu, tui vähän nukuttua)

Mut onko kellään kokemusta tälaisista tai vastaavista? Halvimpia, ilman termostaattia tai turvasammutinta nytti saavan jo kuudellakympillä.

Mut tää ois oiva lisälämmitin superpakasille ja keväällä sen voisi raahata jopa kasvihuoneeseen, samoin vierasmaja lämpeäsi perusteellisesti jos tarvis.

 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja m.e.k.

Laitoin tämän vitejon soimaan telkusta eilen illalla mulle ja kissalle, ihanan lämmin ja jouluinen fiilis tuli.
Ensi viikolla aattelin tehdä joulutorttuja, mutta tekis mieli kokeilla suolasia vaihtoehtoja. Näin sellasen ohjeen jossain eilen (tottakai unohdin ja hävitin sen jo, mutta ei kai noitten väkertämisessä mikään Cherlock tartte olla).

Muutenkin tekis mieli kekkasta joulupöytään tänä vuonna jotain uutta. Pitää keskimmäiseltä kysästä ideoita, tosin hän saattaa kehitellä niitä jo muutenkin...on tupanna tehdä niin joka vuosi 🤔
mää laitan luumuhillon sijasta aurajyystöä
 
  • Vau!
Reactions: Elena777
Huomenia!

(juujuu, tui vähän nukuttua)

Mut onko kellään kokemusta tälaisista tai vastaavista? Halvimpia, ilman termostaattia tai turvasammutinta nytti saavan jo kuudellakympillä.

Mut tää ois oiva lisälämmitin superpakasille ja keväällä sen voisi raahata jopa kasvihuoneeseen, samoin vierasmaja lämpeäsi perusteellisesti jos tarvis.

ei kokemusta mutta tuleekohan tosta paljon vettä?
 

Yhteistyössä