Saanko kertoa oman menestystarinani lyhyesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taustalta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taustalta

Vieras
Olen jo pitkään seurannut taustalta tätä palstaa ja joskus kysellytkin jotain eri nimillä, en ole halunnut julkiseksi itseäni tuoda.

Aika tarkalleen vuosi sitten minussa oli kypsynyt ajatus laihduttamisesta.

Olin lapsesta asti ollut lihava ja usein myös käytin sitä tekosyynä, syyttelin myös vanhempiani, jotka eivät estäneet minua vaan kantoivat selkä vääränä herkkuja.

Painoin jo 80kg 14-vuotiaana, 10 vuotta myöhemmin oli tullut 15kg siihen lisää.

Olin uskotellut olevani hyväkuntoinen, mutta viimeinen niitti oli kuitenkin, kun en jaksanut kävellä 200 metriä hengästymättä enkä tämän jälkeen pystynyt kävelemään 20 porrasaskelmaa kotiini ilman taukoa.

Vuosi sitten painoin 95,5kg (olen 160cm) ja luulin, etten ikimaailmassa pysty laihduttamaan. Onnistuin kuitenkin.
Päätin tavoitella aina 5% pois kerrallaan, se tuntui paremmalta kuin tähdätä saman tien kovin alhaiseen painoon.

Samalla keräsin rahaa uudistuneen minäni hemmotteluun. Rahaa keräsin herkkurahoista, se summa, jonka olisin herkkuihin laittanut, laitoinkin purkkiin.

Tie oli pitkä ja kivinen, ilman repsahduksia ja takapakkeja en selvinnyt. Monasti heitin hanskat tiskiin, mutta sitten taas kaivoin esiin postimyyntiluettelot ja leikkelin vaatteita, jotka eivät olleet kokoa teltta vaan kokoa moottoripyörän sivuvaunu. Niitä sitten aina katselin, kun teki mieli luovuttaa.
Samoin ostin kannustuksekseni numeron 50 housut, olivathan ne huomattavasti pienemmät kuin koko 54, joita käytin.
Kun sitten saavutin tuon koon 50, myin ja lahjoitin heti kaikki isommat pois ja ostin housut kokoa 46 ja näin etenin kokoon 40 asti. Yhdet telttahousut olen säästänyt.

Toki riemuakin on ollut, aina kun olen saanut pienemmän numeron vaatteet mahtumaan ylleni ja kun excelillä tehty painokäyräni on laskenut, samoin senttikäyrät vyötäröltä ja lantiolta. Viikko viikolta olen huomannut, että voin paremmin, eikä selkäni ja nilkkani enää särje siihen malliin, en hauko enää henkeäni kuin kala rannalla enkä hikoile pienen kävelylenkin jälkeenkään.

Eilen oli laihdutukseni viimeinen päivä, ja tänään loppuelämäni ensimmäinen.

Nyt painan 55kg ja kävin tänään herkkurahoillani ostamassa vaatteita. Jännitti ja kädet hikoili, eikä tällä kertaa pelosta, että mahtuuko jokin päälle taasko repeää sauma.

Voitte uskoa tai olla uskomatta, mutta ilon itku tuli siellä pienessä sovituskopissa, kun sain 38 numeron housut ylleni ja näin itseni peilistä. En ollut vielä ikinä ennen niin pieniä housuja käsissäni pitänytkään.

Sisälläni asuu kuitenkin edelleenkin se iso läski, jonka aion kutistaa niin pieneksi, ettei se enää milloinkaan pääse valloille eikä jyräämään uuden ja upean minäni yli. Sitä läskiä en halua unohtaa, mutta en halua sitä enää jokapäivä tavatakaan.

Nautin täysillä, tuntuu, että olen saanut aivan uuden elämän. Enkä suinkaan halua rehennellä, yritän vain kannustaa tai jotain sinnepäin.
Ja haluan toivottaa Teille kaikille onnea ja menestystä urakassanne, tulkaahan tytöt perässä :D .

:hug:
Eipä voi enää kannustavampaa tekstiä lukea. Kaukana perässä tullaan, mutta tullaan!!! =)
Onnistumistarinasi luettuani, toivoisin että jonain päivänä olisin asemassa, jossa sinä olet tänään!

Tosi mahtavaa! Onnittelut! Samaan minäkin olen pyrkimässä ja kirjoituksesi antoi taas motivaatiota eteenpäin. Yritän aina vaikeina aikoina kuvitella silmissäni tuon sinun onnistumisen hetkesi!!!
Hyvää ja kevyttä loppuelämää Sinulle! :hug:

Aivan mahtava suoritus!!!! :flower: :flower: :flower: :hug: :hug: :D :D ...hyvä,ettei tullut tippa linssiin kun luki noin uskomatonta tarinaa!!! :D Aioin tallentaa tarinasi konelle ja kun epätoivon hetkellä näen mielessäni vain kaupan notkuvat herkkuhyllyt, niin kaivan tarinasi esille ja luen sen hartaudella!!! :)

Tuollaisia tarinoita täällä juuri kaivataan!!!

saako vielä udella, että miten teit sen? Ihan vaan maalaisjärellä vai oliko apunasi paikkarit tms.?? Niin, ja missä ajassa? (en ole ihan varman lukiko se tuolla, mutta kysäsen nyt kuitenkin varmuuden vuoksi? ;) )

koko numeroasi vähän ihmettelen paina tälläkinhetkellä 15 kiloa enemmän kuin sinä alkaessasi painonpudotukseen mutta vaate kokoni on 48-50. ihmettelenpä vaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 12:11 ikuinen laihduttaja kirjoitti:
koko numeroasi vähän ihmettelen paina tälläkinhetkellä 15 kiloa enemmän kuin sinä alkaessasi painonpudotukseen mutta vaate kokoni on 48-50. ihmettelenpä vaan.

Taitaapi olla aikalailla vartalomallistakin kiinni sillä itse painoin lihavimmillani (ilman raskautta) 86kg ja käytin silloin housuja kokoa 44 - 46 (en siis koskaan käyttänyt kokoja 46 ylöspäin, vaikka olin vain 2kg kevyempi kuin alkuperäisen jutun kirjoittaja). Pukeutumiseen olen vielä sillätavoin kasvatettu, että koskaan en ole muita kuin istuvia vaatteita käyttänyt eli tuo koko ei johtunut siitä, että olisin silloin ahtautunut liian pieniin vaatteisiin.

On todella suuri ero siinä onko 85 - 100kg painavan naisen kehossa massasta yhtään lihasta vai ei. Lihas, kun tunnetusti painaa tilavuuteensa nähden huomattavasti enemmän kuin rasvakudos (olisiko suhde ollut, että tilavuudeltaan 2,5 litraa läskiä painaa puoli kiloa ja tilavuudeltaan litra lihaskudosta painaa saman puoli kiloa) joten kyllä se näkyy ulkomitoissa, jos ei ole juuri lainkaan lihaksia vaan paino koostuu todellakin rasvakudoksesta kuin jos ylimääräisen rasvan alta löytyy lihastakin.

Oma menestystarinani oli aika saman suuntainen kuin alkuperäisellä kirjoittajalla (86 kilosta vuoden aikana 60 kiloiseksi ja siellä pysyin nyt tämän toisen raskauden alkuun ja painonnousu on tämän odotuksen aikana ollut normaalia joten eiköhän siinä 60kg olla aika pian taas synnytyksen jälkeenkin) ja tosiaan housukokoni on 38 60 kiloisena - onhan siinäkin 5kg eroa alkuperäisen tekstin kirjoittajan nykymittoihin. Eli suotta noita kokoja ja kiloja tuijottaa - rasvaprosentti ja mittanauha kertovat enemmän. Kiloja on tietenkin hyvä seurata varsinkin laihduttaessa, koska onhan ne helpoin osviitta siihen ollaanko normaalin rajoissa.

Muistakaa myös, että normaalin painoindeksin alueella vaihteluväli on keskimittaisella naisella n. 13kg ja siihen, kun laskee lisäksi sen, että 5kg ali- tai ylipainosta ei ole vielä merkittävää terveyshaittaa niin terveellä naisella on siis yli 20kg alue, jolla hän on aivan riittävän terve ja kaunis eli on aivan turha puhua siitä, että pitäisi täyttää jotkut tietyt mitat. Jokainen voi kuvitella, että kaksi 165cm pitkää naista, joista toinen painaa 55kg ja toinen 70kg niin he näyttävät varmasti todella erilaisilta mutta kumpikin on terveytensä kannalta ihan sopivan painoinen.

Mahtavaa!! Mulla on ollut myös tässä prin vuoden projekti ja pikkuhiljaa rupee peilistä löytyä se ihminen jonka siellä haluan nähdä.. Ensimmäisen vuoden aikana lähti 15 kiloa painosta (80kg-65kg) toisena vuonna se laski vielä 60, mutta nyt olen käynyt vuoden verran aerobikissä ja salilla ja paino on noussut 65 johon rupean olemaan tyytyväinen. Alkaahan kroppa näyttää enemmän urheilevan terveen naisen keholta.. Olen kuitenkin huomannut, että vaikka itsetunto on noussut painon laskiessa niin jotain on murrosiän lihavaksi haukkumisista jäänyt takaraivoon, mutta pikkuhiljaa rakennetaan sitä itsetuntoa mikä ois pitänyt rakentaa jo murroiässä ja oppia olemaan ylpeitä omasta kehosta!! TSEMPPIÄ kaikille!

Hupsosta :whistle:

Palasin lueskelemaan ja huomasin sotkeneeni kaksi juttua eli tämän alkuperäisen kirjoittaja lähtöpaino olikin paljon enempi kuin 2kg isompi kuin mulla aloittaessa. Siis mulla 86kg ja hällä 95,5kg. mutta silti siis pitää kyllä paikkansa tuo mun sepustus mahdollisista isoistakin vaatekoko eroista saman painoisilla :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 15:06 AkateeminenMamma kirjoitti:

Palasin lueskelemaan ja huomasin sotkeneeni kaksi juttua eli tämän alkuperäisen kirjoittaja lähtöpaino olikin paljon enempi kuin 2kg isompi kuin mulla aloittaessa. Siis mulla 86kg ja hällä 95,5kg. mutta silti siis pitää kyllä paikkansa tuo mun sepustus mahdollisista isoistakin vaatekoko eroista saman painoisilla :)
tarkoitin kun painan 110 kg ja vaatekokoni siitä huolimatta on 48-50 ja pituutta minulla on kuitenkin vain 159cm niin nuo vaatekoot eivät minusta kuitenkaan oikein täsmää tuohon lähtöpainoon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 21:30 ikuinen laihduttaja kirjoitti:
\

tarkoitin kun painan 110 kg ja vaatekokoni siitä huolimatta on 48-50 ja pituutta minulla on kuitenkin vain 159cm niin nuo vaatekoot eivät minusta kuitenkaan oikein täsmää tuohon lähtöpainoon.

Minusta täsmäävät: Olen 162cm pitkä ja painan 95kg ja käytän 50/52 housuja ja paidat on kokoa 54/56. Me ihmiset kun ollaan niin erilaisia, mm. ystäväni 168cm ja 88kg käyttää 50/52 vaatteita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 21:30 ikuinen laihduttaja kirjoitti:
\

Niin tai vaatekoko eroista eripainoisilla. Yritin siis saada alkuperäisellä vastauksellani selvennettyä, että ihmisen paino ei juuri kerro paljoa vaatekoosta. 95,5kg voi vallan hyvin pitää sen kokoisia vaatteita, mitä alkuperäisen viestin kirjoittaja piti ja samoin sinun painoisesi. Ero tulee siitä, mistä paino koostuu.

Ap:lle satoja :flower: :a!!! Todella kannustava tarina!!!

Vaatekokoasiaan... Riippuu jonkun verran valmistajistakin, ja vaatteen mallista! Ja tietysti siitä, haluaako itse käyttää tiukan istuvia vai löysiä vaatteita!

mä painoin 80kg aloittaessa ja olen 147cm pitkä, vaate koko oli silloin 44!
Nyt ylpeänä ostin 38 kokoisen talvitakin :D eipä ole niin pientä takkia meikäläisen yllä ollut, aina se on ollu vähintään 42.

Yhteistyössä