Onnellinen parisuhde lihottaa?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Witchie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ompa outo kysymys; koskaan kun ei voi yleistää. Ystäväni lihoi parisuhteessaan yli satakiloiseksi - he erosivat, ystävättäreni pyynnöstä. Minä ja mieheni taas normaalipainoisia, ja onnellisesta parisuhteesta kertoo ehkä se, että menimme juuri kihloihin.

Minulle onnellisuudesta kertoo mm. terve liikkuminen

Mutta jos nyt mietin, niin kyllä suhteemme alkuvaiheessa varsinkin löysin tiehen miehen sydämeen hänen vatsansa kautta, mutta en silloinkaan mitään epäterveellistä hänelle tehnyt. Meillä rasvankäyttö ei ole osoitus rakkaudesta, vaan mielummin esim. ruokaisa kanasalaatti.

olin myös ennen nykyistä suhdettani hoikka ja nätti, mutta myös onneton. jouduin miellyttämään entistä miestäni, jolle en riittänyt enkä kelvannut. hänestä olin liian pulska, vaikka olin ihan normaalipainoinen ja hoikkakin. jatkuva ahdistus ja riitely näkyivät siinä, etten pystynyt syömään normaalisti. yritin meikata paljon ja laittautua muutenkin, ostelin kauniita vaatteita. sitten erosimme ja sinä aikana etsin itsetuntoani takaisin mm. liikkumalla paljon. olin tosi hyvässä kunnossa. kun tapasin nykyiseni aloin pyöristyä, sillä hänelle olen ollut aina rakas ja arvokas juuri omana itsenäni. hän on syöttänyt, juottanut ja hemmotellut minua niin, että olen lihonut 5 kiloa. ärsyttää. en jaksa laihduttaa noita kiloja pois vaikka ne ovat juuri se määrä, joka näkyy vaatekoon muuttumisena suuremmaksi ja tuntuvat mm. liikunnassa raskaampana olona + seksiä harrastaessa ärsyttää kun olen pulleampi kuin ennen. mies kuitenkin palvoo minua ja olen sen verran mukavuudenhaluinen, etten jaksa nyt stressata. ehkä sitten joskus.

Kerroin miehelleni tästä keskustelusta. Mieheni väitti, ettei häntä parisuhdelihota. Minä sanoin, että olethan vatsakkaampi kuin alkuaikoina. Mies vastasi, että jos olisi vielä sinkku, olisi vielä vatsakkaampi, koska saattaisi illalla käväistä grillillä.

Meillä ei oikeastaan ruoka lihota, vaan liikunnan puute. Töissä tulee liikuttua, mutta sellainen kuntoilun tyyppinen liikunta meillä on liian vähäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Meillä ei oikeastaan ruoka lihota, vaan liikunnan puute. Töissä tulee liikuttua, mutta sellainen kuntoilun tyyppinen liikunta meillä on liian vähäistä.

Tämä on melkoinen ongelma, etenkin E-Suomessa talviaikaan :( Työpäivä tunnin matkoineen/sivu verottaa jaksamista, kun muutenkin pimeä väsyttää. Joku neuvoo että ei ole pakko raahautua salille tai jumppaan, voi tehdä reippaan kävelylenkin töiden jälkeen, mutta mites teet kun kadut ja ulkoilureitit on peilijään peitossa? Vaikka kuinka yrittäis vakuuttaa itselleen, että liikunnasta saisi lisää energiaa, niin arki-iltaisin vaan tuntuu ettei jaksa. Pelkästään viikonloppuna liikkuminen taas ei tunnu riittävältä.

Meillä mies on lihonnut varmaan parikymmentä kiloa siitä kun tapasimme. Minä taas en ole lihonnut ollenkaan. Lapsiakin on jo kaksi ja painan saman n 55 kg kuin aina. Eikä se lasten saaminen lihotakaan, vaan yleinen veltostuminen niin syömisen kuin liikkumisen saralla..

Alkuperäinen kirjoittaja uskon:
Alkuperäinen kirjoittaja Uskokoon keh tahtoo:
Avio on onnellinen, mutta olen laihtunut 22-vuotisen liiton aikana !!!!

Eikös yhtä hyvin voisi todeta, että onneton parisuhde lihottaa. Monethan syövät suruunsa.

Miten sitten harmaa liitto. Ei onneton eikä onnellinen vaan sitä tasaista harmaata.
Muistaakseni harmaasta liitosta eronnut valtakunnan julkkisnainen solakoitui muutaman kilon eron jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja voi teitä laiskoja:
Olen aina ollut hoikka ja liikkunutkin paljon joten paino on pysynyt kurissa, pitkästä suhteesta ja raskauksista huolimatta. En siedä että laiska ihminen valittaa kun ei jaksa sohvaltaa nousta. Jos ei jaksa eikä välitä pitää huolta itsestään ja ulkonäöstään ja terveydestään, on ihan oma syy. Kuinka paljon ylipainoisia pariskuntia siitä näkeekin, esim. rannalla lähestulkoon joka toinen on ylipainoinen. En halua vanhuusiän diabetestä enkä muita ns. itse aiheutettuja tauteja joten niskasta kiinni väännän itseni ulos ja liikkumaan. Eihän se aina hauskaa ole mutta palkintona saan terveen mielen terveessä ruumiissa ja peilikuvakin miellyttää.

En muuten tunne yhtäkään ahkeraa lihavaa ihmistä. Mistäköhän johtuu..?

Saako kysyä, millä mittaat ahkeruuden? Millainen ihminen on mielestäsi ahkera?

Just niin! Itse olen kyllä reilusti ylipainoinen, mutta en pysty mieltämään itseäni "laiskaksi". Teen töitä vimmatusti, joka kk ylitöitä ja teen vielä työni mielelläni.
Touhuan kotona ja töissä. Minulla on aina tekemistä, joskus vähän liikaakin.
Lenkille en tosin ole lähtenyt.
Käyn myöskin rannalla, laihojen kauhuksi. Rakastan auringonottoa, ja makoilua paahteessa. Jos se jotakuta häiritsee, niin hän voi kääntää katseensa toiseen suuntaan. En häpeile itseäni, enkä kilojani. Olen pulska, mutta itsetuntoni on kohdallaan.

Pidän toki huolta ulkonäöstäni, laittaudun päivittäin töihin, mutta sitten kotona se laittautuminen on vähän niin ja näin. Käyn kampaajalla n 6 viikon välein, ja kosmetologilla parin kk välein.
Olen tyylikäs ja muodikaskin, aina uusia vaatteita ja rakastan shoppailua, vaikka kokoluokkani vaatteita en aina Suomesta löydä. Siksi yleensä järjestän lomamatkamme niin, että ko kohteesta saan ostettua seuraavan kauden vaatteet. Suosikkini on Espanja, jossa lähes kaikissa vaatekaupoissa on "tallas grandes" osasto, josta saan kivoja ja makeita vaatteita. Myös NY on mahtava shoppailukohde. Siellä en tosin ole päässyt käymään kuin kerran..=(

Laiskaksi minua on haukuttu vain erään TYÖTTÖMÄN ystäväni toimesta, joka ei tajua, että en rankan työpäivän tai työviikon jälkeen jaksa /viitsi lähteä hänen luokseen "jauhamaan paskaa" tai bilettämään.
Sekö tekee minusta laiskan, että en jaksa päiväni päätteeksi lähteä lenkille tai salille?
Ulkoilen kyllä useita kertoja viikossa, mutta yleensä ns hyötyliikuntaa. Kävelen usein töihin, jos olen menossa iltavuoroon tai jos aamulla herään ajoissa. Yritän myös jumpata kotona, en ihan päivittäin, mutta useaan otteeseen viikossa.

Toki olen itse syyllinen ylipainooni. Syön liikaa suklaata ja muutenkin väärin, vaaleaa leipää ja joskus liiankin raskasta ruokaa. Siihen tosin on viime viikkojen aikana tullut muutos, kevyt linja on alkanut.
En kärsi verenpaineesta, en diabeteksestä. Olen kohtuullisen hyväkuntoinen ja kaikkein tärkein; olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni.
Oletko sinä?

Minulla on vain kroppa komistunut ja turhat läskit kadonneet onnellisen parisuhteen myötä. Liikunta on minulle ja miehelleni tärkeä yhdessäolon muoto ja lujittaa suhdettamme. Kevytruokaa emme harrasta, vaan kohtuullisia määriä kulinaristisia ja terveellisiä nautintoja.

Minulla taas on käynyt ihan toisin päin. Olin ennen sellainen tapanapostelija. Nyt kun ruokarytmimme ovat yhtenäistyneet, syön selkeitä kunnon aterioita enkä napsi niiden välissä koko ajan esim. voileipiä. Myös iltapalani ovat muuttuneet huomattavasti kasvispitoisempaan suuntaan. Kumppanini on loisto kokki ja osaa käyttää etenkin vihanneksia ja juureksia todella hyvin. Arkisin teemme oikeastaan joka ilta salaattia iltapalaksi sen sijaan, että kokkaisimme jotain kunnon lämmintä ruokaa tyyliin kastiketta ja perunoita. Poikaystäväni ei tykkää juurikaan makeasta ja jotenkin en kehtaa enää vetää samaan malliin suklaata kun hän on vieressä ja yksinkään ei tee enää mieli kun olen alkanut vieroittua sokerista.

Olemme alkaneet lenkkeillä yhdessä ja syksyllä suunnitelmissa on sulkkiksen peluu viikottain. Kun on juoksukaveri, jaksan kummasti painaa ylös ne tappomäetkin, joissa aina ennen pysähdyin ja kävelin. Eli en itse allekirjoittaisi sitä, että parisuhde välttämättä lihottaa.

"Suosikkini on Espanja, jossa lähes kaikissa vaatekaupoissa on "tallas grandes" osasto, josta saan kivoja ja makeita vaatteita. Myös NY on mahtava shoppailukohde. Siellä en tosin ole päässyt käymään kuin kerran..=( "

Innostuin espanjan kielestä telenovela Tuhkimotarina subbarista.
Googletin heti www.ilmainensanakirja.fi kun luin sanan "tallas grandes". Talla on osoitelappu, mutta lause kai tarkoittaa "isot koot." Sanakirja on surkea.

Olen ollut suklaalakossa uuden vuoden jälkeen. Ihmeen paljon kaupoissa on suklaatuotteita.

Taas yksi väite on tullut kumottua. Elämä ilman suklaata on täysin samanlaista kuin elämä suklaan kanssa läträten.

Kahvin kanssa olen tänään järsinyt ruisnäkkileipää ilman voita. Helteellä rasva vain härsiintyy.

En enää viihdy uimarannoilla. Saunassakäyntikin on jäänyt kokonaan pois. Mihin tämä elämä oikein johtaa. Muutama pahe on vielä jäljellä. Pahin niistä on tämä nettikoukkulaisuus. Onneksi kotona tietokone on rikki. Lomilla kiikutan sen firmaan.
Pelastamme koulukuvat ja sitten kone joutaa kaatopaikalle.

Sain tänään puhelun lehtimyyjältä. Tarjous oli hyvä ja kylkiäisenä saan rahakukkaron.
Oma kukkaro on jo ikivanha ja säälittävän nuhjuinen.

Joka päivä näköjään tapahtuu jotain kivaa. Kohta taas on kauppareissun vuoro.
Minulla on kotona oma hovihankkija. Hän tekee äärettömän hyvää ja terveellistä ruokaa. Mikä suunnaton menetys gastronomialle. Neiti ei lähde opiskelemaan kokiksi.

Tuo henkseliinan viesti sai poskeni hehkumaan. Jostakin syystä olen usein törmännyt huippu-urheilijamiehiin. Minuakin on luultu urheilijaksi. Olen laiskansorttinen ja harrastan vain hyötyliikuntaa. Juoksua en enää edes uskalla harrastaa nilkan takia.

Toissapäiväinen ukkonen tuntui nilkan pulteissa. Olen ehkä jo samanlainen sähköraakel kuin Rauni Paalanen kertoo novellissaan toukokuun Gloriassa.

Minua huvittaa kovasti tuo novelli. Ajattelin olla heinäkuun kirjastopaastossa. Mutta syksyllä paasto loppuu. Sitten luultavasti lainaan ko. kirjailijan tuotantoa.

Yhteistyössä