Uskon, että minulla on jo aika hyvä kuva siitä miksi kävi niin kuin kävi.
Meni kyllä ihan oppikirjojen mukaan. Olen pahoillani että tämä on ikävää luettavaa, mutta ei se ole minun keksintöni.
Olen itse ollut rakkauden kerjäläinen, olin yksin monta vuotta.
* Alberonin mukaan kukaan ei rakastu, jos hän on jotenkuten tyytyväinen siihen mitä hänellä on ja mikä hän on. Joskus kaikki alkaa sillä että olemme syvästi ja perusteellisesti pettyneitä itseemme ja siihen mitä olemme rakastaneet. *
Kunnes tapasin erään
parin tapaamisen jälkeen varovaisuuteni vain liukesi johonkin. Kaikki meni hyvin nopeasti.
** Ne, jotka ovat tämän olotilan kokeneet, pystyvät antamaan tarkan tiedon sen alkamishetkestä. Jos heiltä kysytään syytä mielettömään rakastumiseen, on vastaus epämääräinen: Ikään kuin maagisia tai yliluonnollisia voimia olisi ollut liikkeellä. **
* Regressiossa eli taantumassa varhaiset tunnetilat toistuvat ja järkiajattelu horjuu. *
Vaikka ongelmia oli alusta alkaen niin minä olin mielestäni tavattoman rakastunut ja tunsin että ensimmäistä kertaa joku tunsi niin myös minua kohtaan.
* Rakkauden ihme onkin, että saa osakseen vastarakkautta tuolta olennolta, joka on niin ihmeellinen. *
* Tiedostamattomat psyykkiset prosessit, luovat yhdessä kiintymyksen, yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tunteet sitä helpommin ja kiihkeämmin, mitä suuremmaksi henkisen ja fyysisen läheisyyden tarve on tullut. *
No siitä suhteesta muodostui yksi raskas pelastus- ja kriisioperaatio. Mies oli masentunut ja itsetuhoinen, luonnehäiriötäkin epäilin.
* Rakastuminen voi johtua vakavasta sairaudesta, siitä että on tuntenut pitkään olevansa laiminlyöty tai monen pettymyksen summasta, joita emme ole näkevinämme. *
* Myös me itse haluamme tulla rakastetuksi siksi että olemme ainutlaatuisia, epätavanomaisia, korvaamattomia; ehdottomasti oman itsemme tähden. Rakastumiseen meitä ohjaa halu tuntea itsemme päämääriksi sellaisen henkilön kautta jolla myös on aivan erityinen arvonsa ja joka myöskään ei ole vaihdettavissa kehenkään muuhun. *
** Rakastuneina ajatusten voimakkuus saatetaan kokea niinkin kielteisenä, että epätoivossa yritetään etsiä vielä suurempaa tuskaa tai ruumiillista kipua. Tällöin voi taka-ajatuksena olla: jos hän minua rakastaa, tulee hän minut pelastamaan jos hän ei sitä tee, en haluakaan elää. **
** Itsemurhiin, eritasoisiin onnettomuuksiin ja pahoinpitelyihin liittyy usein rakastumisen aiheuttamia motiiveja. **
Sellainen tapaus että minun maailmani meni aivan pirstaleiksi
meinasin tukehtua
muuta vaihtoehtoa ei ole kuin yrittää nyt pelastaa itseni.
Kysymys: Oliko kaiken sen sekamelskan keskellä rakkautta mukana?
yritti vetää minua takaisin pinnan alle
taistelin viimeisillä voimillani ja väsyneenä ja täysin poissa tolaltani
* Rakastunut henkilö tuntee riippuvuuttaan rakastetustaan. Tunteet virittävät oman toivon onnesta ja toisessa nähdään lupaus tämän onnen saavuttamisesta. *
* Tunnekohdetta ihannoidaan ja pidetään salaperäisenä, mystisenä, jopa paratiisin tarjoavana onnentuojana. *
* Omien tunteiden, tarpeiden ja ihanteiden näkeminen toisessa eli projektio mahdollistaa ihannoinnin- sitä enemmän mitä enemmän omassa itsearvostuksessa on puutetta. Toinen on mahdollista nähdä oman minän jatkeena, vain itseä varten olemassa olevana. *
olen vuoden yrittänyt kursia elämääni kokoon
vetänyt henkeä ja levännyt ja itkenyt erittäin paljon.
Kysymys: Jos rakkautta oli, mitä siitä seurasi?
** Rakastumisen seurannaisilmiöitä ovat depressio, epävarmuus ja sosiaalisten suhteiden vaikeutuminen. Rakastuneet käyttävät olotilaansa kuvatessaan useammin sanaa depressio kuin rakastuminen. Tunteet ovat liian ristiriitaisia. Ulkopuolisesta rakastuneen henkilön käyttäytyminen ei näytä vastaavan kenenkään todellisia etuja. **
Edelleen etsin ja toivon onnea, luultavasti minulla on vielä paljon opittavaa, mutta toivoisin että seuraava oppitunti rakkaudesta ei olisi ihan niin raskas kokemus kuin tuo edellinen.
* Rakastuminen kumpuaa depressiivisestä ylikuormituksesta, toisin sanoen siitä että on mahdotonta löytää arkipäivästä mitään arvokasta syvä tunne siitä että ei ole eikä omista mitään millä olisi arvoa ja häpeä siitä että näin on mitättömyyden tunne ja siitä johtuva häpeä. Varmuus siitä ettei ole mitään menetettävää. *
Valitettavasti rakastuminen on aina raskasta:
** Kukaan ei tunne oloaan miellyttäväksi puhuttaessa intohimoisesta rakastumisesta henkilökohtaisella tasolla, aihe on jokaiselle piinallinen. Rakastumisen ohimentyä ihminen vihaa itseään. 32 prosenttia Tennovin haastatelluista määritteli käyttäytymisensä "tyhmäksi", "idiottimaiseksi". He halveksivat itseään ja käyttäytymistään, sitä miten järjettömiä ovat olleet. **
Lähdekirjallisuus:
* Sosiologi Francesco Alberoni Rakastuminen
** Käyttäytymispsykologian professori Dorothy Tennov Love and Limerence