V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:En ymmärrä yhtään vanhempia, jotka ovat muualla töissä esim. viisi päivää viikossa ja näkevät lapsiaan vain viikonloppuisin tai jopa ovat suuren osan vuodesta ulkomailla, erossa lapsestaanIhmettelen myös niitä, jotka ovat työssä, jossa on joka päivä niin pitkiä työpäiviä, ettei juurikaan ehdi olla perheen kanssa. Herää väkisinkin kysymys: onko raha ja työ tällaisille ihmisille tärkeämpiä kuin omat lapset? Tunnen monia isiä, jotka ovat työntakia poissa useita kuukausia vuodessa ulkomailla tai vain viikonloput kotona..äitejä paljon vähemmän. Onko äidin ja lapsen side lujempi kuin isien ja lasten? Mä en voisi kuvitellakaan olevani erossa lapsestani edes viisi päivää viikossa!! Ottaisin työn, joka tukee myös lapsen etuja. En ymmärrä työnarkomaanivanhempia, sori!
Mutta rahakin on välttämätöntä nykymaailmassa.
Minusta tuntuisi hyvältä tehdä jotain vähemmän vastuullista ja vähemmän vaativaa työtä kuin on oma koulutus. Mutta kaikki eivät ymmärrä tätä. Esimerkiksi kun hain työtä, joka ei vastannut koulutustani, oli ihmettely käsittämätöntä. Työnantaja ihmetteli, miksi haen työtä, vaikka minulla oli hyvä tutkintotodistus ja hyvät työtodistukset. Oli kuvitellut, että olen jonkin sortin luuseri, ja hämmästyi, kun näki hyvät todistukseni.
Kummallista, että kaikki eivät ymmärrä, että esimerkiksi vastuullinen akateeminen työ vaatii usein hyvin tehtynä, että myös vapaa-ajalla perehtyy alaan. Ja kun ei minkäänlaisia tukiverkkoja, on lapsia, on talo, on kotityöt, miten ihmeessä ottaa se aika kaikkeen?
Oma ratkaisu olisi tehdä työtä, joka ei vastaa koulutustani, mutta ei kukaan näytä ymmärtävän. Ei työntantajat ainakaan. Ihmettelevät ja sanovat koulutukseni menevän hukkaan. eivät halua palkata.