Säälin kokopäivätyössä olevia perheenäitejä joulun aikaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viera"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ddvv joku: viestini oli lähinnä humoristinen, siksi naurunaamakin. Mutta siis usko meinaa loppua ja aika myös. En siis kaipaa sääliä oikeasti, enkä myöskään oikeasti sääli itseäni. Tällä palstalla sana sääli on vissiin joku punainen vaate :D joihinkin kolahtaa joihinkin ei.

ei jaksa koko ketjua lukea, mutta on se niin ihanaa kun mua säälitään töitteni takia. Yleensä sitä on arvostettu kun jaksaa/ haluaa lapsiperheellinen joulunakin tulla töihin, koska harva haluaa tai jaksaa. Ihan onnellisilta nuo lapset on joulunakin vaikuttanut vaikka äiti töissä on ollutkin, kun muu suku täällä viettää sillä välin aikaansa, mummit, ukit, serkut ja isä. Luulen ettei muksut edes mun poissaoloa pahemmin huomaa kun sukulaisetkin tulee sen verran kaukaa.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Juuri näin. Hyvät, työssäkäyvät ahkerat äidit kyllä ovat aidosti läsnä kun kotiin tulevat lapsillensa ja miehellensä. Mutta kotiäidit taitaa katkeroitua, se lattian jynssääminen kun kovin antoisaa puuhaa tuskin on ja sen voi ulkoistaa jos ei kerkeä hoitaa. :)

Niin sen muutaman tunnin minkä illassa ehtivät, töiden ja kotitöiden ohella ;) Minusta hyvää äitiä ei tee se, että on kaiket päivät töissä ja viettää muutaman tunnin lastensa kanssa, mutta kukin tavallaan :) Enkä ymmärrä edelleenkään miksi kotimammoja liitetään tähän aloitukseen. Vaikka olen äärimmäisen iloinen ja kiitollinen, että saan tehdä vain osa-aikaista niin toivon totisesti etten enää ikinä "joudu" olemaan kotiäiti :D

Ddvv joku: viestini oli lähinnä humoristinen, siksi naurunaamakin. Mutta siis usko meinaa loppua ja aika myös. En siis kaipaa sääliä oikeasti, enkä myöskään oikeasti sääli itseäni. Tällä palstalla sana sääli on vissiin joku punainen vaate :D joihinkin kolahtaa joihinkin ei.

Itselleni sääli on hyvin negatiivinen tunne ja negatiivisuudestahan ap:kin puhui. Negatiivisia tunteita en kauan jaksa kantaa mukanani en ainakaan silloin kun ne kohdistuu tuntemattomaan ihmiseen. Myötätunto on jo paljon positiivisempi ja minusta johtaa myös hyvin usein parempaan lopputulokseen, esim. yritykseen ratkaista niitä myötätuntoa aiheuttavia asioita.

[QUOTE="a p";29359787]Niin sen muutaman tunnin minkä illassa ehtivät, töiden ja kotitöiden ohella ;) Minusta hyvää äitiä ei tee se, että on kaiket päivät töissä ja viettää muutaman tunnin lastensa kanssa, mutta kukin tavallaan :) Enkä ymmärrä edelleenkään miksi kotimammoja liitetään tähän aloitukseen. Vaikka olen äärimmäisen iloinen ja kiitollinen, että saan tehdä vain osa-aikaista niin toivon totisesti etten enää ikinä "joudu" olemaan kotiäiti :D[/QUOTE]

Siis lapsethan eivät ole ikuisesti pieniä vaan aloittavat koulun käynnin, jolloin he viettävät siellä n. 6h päivästä, plus harrastukset (jos niihin on jaksamista äidiltä;) päälle. Kaveritkin vielä. Eivät he hyödy siitä pätkääkään, että äiti istuu peukaloita pyörittämässä koulupäivän ajan ja tylsistyy. Ei tosiaankaan.

Minusta ihanne on että vanhemmilla on omakin elämä, kunnianhimoa ja voimavaroja tehdä muutakin. Sellainen äiti tahdon itse olla tulevaisuudessa, en ikipäivänä saamaton ja tylsä.

Ddvvö: ok. No mulla se lähinnä on sellasta läppää, että "mun käy mua sääliks". Ja todellakin vain läppää. Enkä jotenkin osannut ottaa tätäkään niin kovasti itseeni.

Siis lapsethan eivät ole ikuisesti pieniä vaan aloittavat koulun käynnin, jolloin he viettävät siellä n. 6h päivästä, plus harrastukset (jos niihin on jaksamista äidiltä;) päälle. Kaveritkin vielä. Eivät he hyödy siitä pätkääkään, että äiti istuu peukaloita pyörittämässä koulupäivän ajan ja tylsistyy. Ei tosiaankaan.

Minusta ihanne on että vanhemmilla on omakin elämä, kunnianhimoa ja voimavaroja tehdä muutakin. Sellainen äiti tahdon itse olla tulevaisuudessa, en ikipäivänä saamaton ja tylsä.

Yhtään vastausta ei ole vielä tullut, joten tuskin nytkään...minkä takia vain kokopäivätyössä oleva non työssäkäyvä? Miksi vain kokopäivätyössä oleva on ahkera, kunnianhimoinen jne, mutta osa-aikatyössä olevaa mikään näistä ei koske? Meillä on toinen koululainen ja hän on todella iloinen silloin, kun äiti on aamulla/iltapäivällä kotona. Koululaisetkin tarvitsevat vanhempiensa läsnäoloa.

[QUOTE="a p";29359848]Yhtään vastausta ei ole vielä tullut, joten tuskin nytkään...minkä takia vain kokopäivätyössä oleva non työssäkäyvä? Miksi vain kokopäivätyössä oleva on ahkera, kunnianhimoinen jne, mutta osa-aikatyössä olevaa mikään näistä ei koske? Meillä on toinen koululainen ja hän on todella iloinen silloin, kun äiti on aamulla/iltapäivällä kotona. Koululaisetkin tarvitsevat vanhempiensa läsnäoloa.[/QUOTE]

Kunnon äiti viettää aika lastensa kanssa! Osa-aika työpäivinä et ole kuin pari tuntia lastesi kanssa! :D Noin sinä kärjistät tämän.

Meidän lapsuudessa äiti kun tuli töistä kotiin hän oli välittömästi läsnä vain meille. Työjutut jäi työpaikalle ja hän oli meitä varten neljältä päästyään kotiin. Siinä on minun laskujeni mukaan kuusi tuntia, eikä PARIA tuntia aikaa perheelle. :D

Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut se käsitys, että tässä on ollut kyse nyt pienemmistä lapsista. Ja heille kyllä soisin sen äidin sinne, vaikka olisi kuinka tylsä. Harva, ainakaan minun tuntemani äiti, on saamaton.

[QUOTE="KÖ";29359866]Mulla on ollut se käsitys, että tässä on ollut kyse nyt pienemmistä lapsista. Ja heille kyllä soisin sen äidin sinne, vaikka olisi kuinka tylsä. Harva, ainakaan minun tuntemani äiti, on saamaton.[/QUOTE]

Ehdottomasti lasten ollessa pieniä on hyvä, että toinen vanhemmista jää kotiin. Mutta lapset kun eivät ole loputtomiin pieniä.

[QUOTE="Kai";29359874]Happygirl: niin sinun äitisi oli neljältä kotona. Minä, ja varmaan joku toinenkin, olen kotona kuuden kieppeillä. Siinä on juuri se PARI tuntia.[/QUOTE]

Juu, itse arvostan arjen sujuvuutta ja pidän tärkeänä ettei välimatka yliopistolle ja töihin ole pitkä. En muuttaisi kauas työpaikasta erityisesti kun lapsia alan tekemään juurikin sen takia ettei siirtymisiin kulu paljoa aikaa.

Happygirl, tosi aikaisin on äitisi päässyt. :) meillä lapset on hyvinkin nukkumassa jo kymmenen aikaan. Suurin osa tuntemistani on kotona ehkä viideltä, siihen ruoat jne ja muksut kasin jälkeen nukkumaan tai ainakin iltahommille. Etpä osannut sinäkään vastata kysymyksiini...mistä päättelit senkin että aion koko elämäni olla osa-aikainen?

Miten sitten määritellään kokopäivätyön ja osa-aikatyön ero tässä tapauksessa. Onko osa-aikaista työtä jos teet kuuden tunnin päiviä, mutta työmatka kestää tunnin suuntaansa, entä jos työpäivä on 7½ tuntia mutta työmatkoihin ei kulu 5 minuuttia kauempaa, onko joustava työaika tässä tapauksessa säälittävää kokoaikatyötä?

Kaipaako työ sääliä vaan pikemminkin ehkä ne lapset myötätunto joiden vanhemmat ei syystä tai toisesta pysty tarjoamaan lapsille heidän tarvitsemaansa aikaa jouluna ja jouluvalmistelujen keskellä? Läheisyydestä ja ajastahan ei oikein kerro mitään se tekeekö ihminen työtä osa-aikaisesti vai kokopäiväisesti. Lapsien tarvitseman ajanhan osa-aikainen vanhempi voi käyttää vaikka siihen paikkojen pikkutarkkaan puunaamiseen.

[QUOTE="a p";29359905]Kö, Niinpä :D eikä osa-aikaisuus tunnu millään menevän kalloon. Jankataan vaan kotimammoista ja saamattomuudesta.[/QUOTE]

Kerro ihmeessä mitä se on?

[QUOTE="a p";29359898]Happygirl, tosi aikaisin on äitisi päässyt. :) meillä lapset on hyvinkin nukkumassa jo kymmenen aikaan. Suurin osa tuntemistani on kotona ehkä viideltä, siihen ruoat jne ja muksut kasin jälkeen nukkumaan tai ainakin iltahommille. Etpä osannut sinäkään vastata kysymyksiini...mistä päättelit senkin että aion koko elämäni olla osa-aikainen?[/QUOTE]

Äiti on opetusalalla ja työaika on joustava, puhelimeenkin hän pystyy vastaamaan kesken työajan useimmiten. :D Se riippuu niin työstä, mutta luulen että perheelliset valitsevat työn jossa on säännöllinen työaika ja lyhyt työmatka jolloin perheelle riittää päivittäin aikaa kunnolla. Toisaalta myös sillä tavalla arvostaa sitä yhteistä aikaa, viikonloppuja ja juhlapyhiä kun on työ tai koulu. =)

Kyllä minun mittapuulla joka päivä 6 tuntia töissä on kokoaikaista. Itse teen vaihtelevasti, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Keskimäärin 10 päivää kuussa. Aina en sitäkään, joskus enemmän. Ja tietenkin on äitejä, jopa kotiäitejä, jotka eivät ole läsnä lapsille:(

Mä nyt vaan sen verran haluan tähän väliin sanoa, että aina sitä työpaikkaa ei voi valita niin, että on lyhyet työmatkat. Mutta kyllä, niitä paria tuntia lasten kanssa , viikonloppuja ja pyhiä osaa todella arvostaa siinä vaiheessa. Mutta niitä osaa arvostaa, ainakin suurin osa tuntemistani äideistä, myös ne, kenellä on onni olla enemmän lastensa kanssa.

[QUOTE="a p";29359927]Kyllä minun mittapuulla joka päivä 6 tuntia töissä on kokoaikaista. Itse teen vaihtelevasti, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Keskimäärin 10 päivää kuussa. Aina en sitäkään, joskus enemmän. Ja tietenkin on äitejä, jopa kotiäitejä, jotka eivät ole läsnä lapsille:([/QUOTE]

Kovin paljon tää ei asiaa valaissut :D

6 tuntia joka päivä? joka arkipäivä? ilman lomia? palkattomia vapaapäiviä? vai jotakin muuta.

10 päivää kuussa kokopäiväisesti? Kenties ympäripyöreitä päiviä?

Parempi varmasti olisi määritellä jonkinlaisia kuukausi tai vuosituntimääriä varsinkin jos sitä halutaa yhdistää joulu hössötykseen.

[QUOTE="Heh";29359987]Ihan pakko vääntämällä vääntää :D[/QUOTE]

Ajankuluksihan ja tappaakseen tylsyyttä ap sanoikin tätä tekevänsä :D

Tunnen kyllä myötätuntoa häntä kohtaan ja yritän auttaa kestämään sitä tylsyyttä ;)

Yhteistyössä