Saako sulatejuustoa syödä raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vk 22 raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vk 22 raskaana

Vieras
Hei!

Olen kyllä lukenut, että tuorejuustoa ei saisi syödä, mutta miten on suomalaisen Valion tuorejuuston laita? Ei lukenut tuoteselostuksessa, että olisi pastöröitua.

t.turhaa arkailua???

saa syödä sulatejuustoja. Kannattaa pitää se linja että jos lukee "tuorejuusto" niin jättää hyllyyn. Oli kuinka Valioo vaan. Samaa kamaa ja samat listeriavaarat.

Eli ymmärsinkö nyt oikein että fetaakin voi syödä? Ainakin Apetit fetapaketissa lukee että pastöroidusta maidosta on tehty?
Päteeks tää kaikkiin juustotuotteisiin?

Ehkä parempi kysellä neuvolassa. täällä aina jotakin häiritsee jos ollaan edes vähän tarkempia.

itse olin koko raskaus ajan todella tarkka syömisistäni koska tutullani kuoli kaksoset kohtuun pastoroimattoman maidon tai siis listerian takia. tämä on tietenkin harvinaista mutta kun lähipiirissä jotain sattuu niin se tekee paljon tarkemmaksi. Sulatejuustoa saat kyllä varmasti syödä, se on itse asiassa tavallista juustoa jonka olomuotoa on hieman muokattu.

Että parempi elää epätietoisuudessa, kuin kysyä neuvoa... No justiinsa joo!!
Pitäisi anskulin tuohon ikään mennessä tietää, ettei tyhmiä kysymyksiä ole olemassakaan.
Ei pidä vastata, jos noin ärsyttää. Huvittava tapaus...

Miksi näiden ketjujen pitää (lähes aina) enemmin tai myöhemmin mennä tähän ilkeilyyn ? Siittä kun kukaan ei saa mitään muuta kuin pahan mielen.. Asialliset vastaukset eivät ole keneltään pois. Ja jos jokin painaa mieltä, niin eikö ole fiksua kysyä..

Mielipiteitä on niin monta kuin on meitä lukijoitakii. Ja minusta on väärin mennä hehkuttamaan kuinka jokin tapa on ainoa oikea. Joka asiassa on riskinsä. Tässä elämässä ei mikään ole niin varmaa kuin epävarma. Vaikka kuinka olisi tarkkana, niin sekään ei aina takaa sitä ettei jokin kuitenkii saata mennä vikaan..

Meitä on moneen junaan, toiset ovat raskaana ollessaan hurjan tarkkoja sekä syömisistään että tekemisistään. Ja toiset sitten taas eivät ihan niin hirveästi jaksa stressata ja syövät suht samalla tavalla kuin ennenkin, tervettä maalaisjärkeä toki saa käyttää. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään. Tupakoinnin ja alkoholin lopetin heti kun sain tietää odottavani. Muuten elän aikaslailla normaalisti ja syön lähes mitä vain - kohtuudella. Ja ainakin tähän saakka kaikki on mennyt hyvin. Sekä vauvalla että äidillä.

Mutta niinhän sitä sanotaan, että äidit ovat toisilleen petoja..

-Vanilla-
Rv 24+0

Sulatejuustoa voi todella syödä ihan huoletta.

ei todellaakaan ole väliä syökö esim. tuorejuustoa kohtuudella vai koko purkin kerralla. Jo ihan pienestä määrästä voi saada listeria bakteerin jos se ko. annokseen on sattunut.. Tietysti on jokaisen oma asia onko "kielletyt" tuotteet tärkeämpiä kuin oma vauva! Minulle ainakin tämä vauva on maailman tärkein asia enkä tahdo sitä EDES VAARANTAA millään tavalla. Minulle ei ole tuottanut minkään moisia vaikeuksia olla 6 kuukautta ilman tuorejuustoja yms. ja luulen vielä 3 kk selviävän ilman niitä:) Eikä minun todellakaan ole tarvinnut olla mikään hysteerinen mitä suuhuni pistän;) Päinvastoin voin olla hyvällä omallatunnolla että mitään "kielletyä" en ole syönyt. Ja vielä lopuksi: Miksi neuvolassa sitten annetaan lista vältettävistä ruoka-aineista jos niistä ei mitään haittaa voi olla? Ihan kiusallako vain?

http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/listeria/
tuskin se nyt ihan hölynpölyä on! eiköhän toi linkki puhu puolestaan.
itse ainakin jätän mielummin riskin ottamatta.

Eikös nämä nettipalstat ole juuri sitä varten, että voi kysellä "tyhmiä". Jokainen kysymys on varmasti jonkun mielestä tyhmä. toki tietoa saa joka puolelta. Mutta eikö tämä ole kiva juuri siitä syystä, että voisi huoletta kysyä tyhmiä, askarruttavia, ouduksuttaviakin asioita.

Mutta lyhyesti lähes kaikkea voi syödä, jos sen on kunnolla valmistanut, keittänyt, paistanut, kypsentänyt. Nuo rajoitukset koskakevat pääasiassa tuoreita ruokia, lohta, mätiä, tuorejuustoja, pakasteita yms. ruokia joita syödään ilman kuumentamista.

Juuei esim. pastoroimattomat tuorejuustot ovat vältettävien listalla. Mutta aika vaikeaa on löytää tuorejuustoja, mitkä eivät olisi pastoroituja. Niitä taitaa olla vain "erikoisosastoilla". Pakastemarjat olisi huvä kuumentaa sulamisen jälkeen, salaattiainekset pestä huolellisesti. Ja välttää maksalaatikkoa. Lisäksi erityisesti jättää syömättä vakuumipakatut tuorekalat ja mädit jne. Sekä tietenkin nautintoaineet, esim. kahvia, limppareita juotava kohtuudella.

Ei noita rajoituksia loppujen lopuksi niin paljon ole.

En mäkään tarkoita ettenkö rakastaisi ja tahtoisi tätä vauvaa koko sydämestäni. Koska mä todellakin haluan. Vauva on ollut suunniteltu sekä toivottu ja tiedän kyllä kielletyistä ruoka-aineista aiheutuvat riskit. Mun mielestä on vain niin väärin tuomita toisia tietämättä ja tuntematta.. Eihän tänne sivustoille kukaan koko elämänhistoriaansa tai ruokailutottumuksiaan selvennä.

Esimerkiksi mä EN KÄYTÄ RUUANLAITOSSA ENKÄ SYÖ tuorejuustoja juuri koskaan, normaalistikkaan. Ja nyt raskaana ollessani en ole niitä edes kaupasta ostanut. Valion auraa söin pitsassa (muutaman palan) ja senkin huomasin vasta jälkeenpäin, mutten siittä sen erityisemmin käynyt panikoimaan, koska syöty mikä syöty. Kalaa syön, mutta tuoreena. Ja lähinnä meriahventa tai lohta. Että näin.

Anteeksi kun provosoiduin, mutta välillä ei vain jaksa taustailla.. Ja mä olen edelleen sitä mieltä, että kysyä saa jos on kysyttävää.

-Vanilla-

Aurajuustoa saa syödä pitsan päällä mielin määrin. Se on kyspsynyt uunissa. Osa niistäkin pastoroituja. Suurin osa Fetajuustoistakin on pastoroituja.

Kalaakin saa syödä normaalisti, jos se valmistaa eli kypsentää jne.

palstat täynnä kun kysellään,että voiko sitä tai tätä syödä etc.
nypäivän trendi : uusavuttomuus+päälle aivottomuus.
ihan hysteerista ja hullua touhua.

kohta vielä kysellään tyyliin,"saanko hengittää kun ilmassa on saasteita?vai olenko sittenkinhengittämättä ettei lapsestani tule saastunutta?"

Kyllä mäkin alkuraskaudessa taisin hössöttää että herranjestas, saako tätä ja tätä syödä, ja apua, söin vahingossa kääk! Mutta nyt myöhemmillä raskausviikoilla on järki tullut päähän enkä jaksa stressata liikaa. Suurempi todennäköisyys on jäädä auton alle kun vaikkapa saada listeriabakteeri, on se niin mielettömän harvinaista.
Olen välttänyt muunmuassa maksatuotteita liian A-vitamiinin takia, mutta en pode minkäänlaisia tunnontuskia syödä vaikkapa maksamakkaravoileipä silloin tällöin (ei kovin usein).

Nimim. "ehkä" jonka tuttavalle oli käynyt huonosti pastöroimattoman maidon vuoksi: mistä ihmeesta tuttusi oli edes löytänyt sellaista maitoa? Jostakin navetastako suoraan? No edes minä en sellaista käyttäisi, vaikka en tiukkapipoinen ruuan suhteen olekaan.

Lisään vielä että mulle on ihan sama mitä kukin syö tai on syömättä, mutta älkää nyt hyvät ihmiset uskoko kaikkea (=pelotteluja) mitä netissä sanotaan! Hulluksihan siinä tulee...

Pakko kommentoida, vaikkei nyt mitenkään vastaa ap:n kysymykseen. Tämä vaan on aina ihmetyttänyt näillä palstoilla..

Eli miksi ihmisten pitää olla toisilleen niin ilkeitä?? Jos joku täällä jotain kysyy, niin häntä selvästikin huolestuttaa ja miettityttää asia. Eikö silloin pidäkin kysyä, jos joku vaikka osaisi auttaa? Mikä siinä on, että pitää heti haukkua uusavuttomaksi tai tyhmäksi? Jos kysymys on niin typerä, miksei vaan sitten hyppää sitä yli? Saako siitä jotain tyydytystä, että voi tuoda täällä esille oman "fiksuutensa??" haukkumalla muita? Ei tuo ap:n kysymys nyt niin älyttömän typerä ollut mielestäni, että hänet pitäisi tuomita uusavuttomaks tms. Kuitenkin näköjään suurin osa ihmisistä osaa vastata ihan asiallisestikin. Mielestäni tuo toisten haukkuminen osoittaa ennemminkin todella suurta typeryyttä, kuin se, että asiallisesti kysyy jotain (vaikka kysymys olisi oikeastikin jotenkin tyhmä).

Ja vielä yleensäkin tuosta syömisestä. Jos joitain ruoka-aineita on kielletty (tai kehotettu välttämään raskauden aikana), niin miks sillä pitäis urheilla tyyliin: "Minä ainakin syön ihan mitä haluan". Siitä sitten vaan, mutta jokainen varmaan tekee omat ratkaisunsa asiasta. Jokaiselle se oma raskaus on kuitenkin ihan henkilökohtainen juttu.. Äidit, tai yleensäkin naiset, todellakin ovat toisilleen petoja.

suurinpiirtein olen samoilla linjolla kun säkin,ja mä myös voin sanoa,että onneks se järki sit mullaki palautu alkuraskauden jälkeen ja lopetin ressaamisen syömisestä.

syön mäkin silloin tällöin maksamakkara leivän!muistuttasin muitakin,että kyseessä ei ole kielto vain ihan pelkkä suositus.
eli siis ei tarvii sitä maksamakkaraa vedellä kaksin käsin vaan ihan hillitymissä rajoissa-etsä sitä vauvaas sillä tapa ;)
mäkin täällä ihmettelen kuin ihmiset oikeesti sekoaa kun rupee odottaa ja vainoharhailee kaiken suhteen.

ja toisekseen: listerian tartunta vaara on erittäin pieni eli enemmin jäät sen auton alle kun sairastut tuohon pöpöön!

joo ja yllätys yllätys, tää netti on täynnä näitä "tutun tuttuni söi homejuustoa ja kohdussa oleva sikiö kuoli,tämä oli täysin äitin syytä"
joten jokainen uskoo mihin uskoo,mut kuitenki vaik raskaaks tullaanki nii ei tarvii ihan niin asiasta mennä ulalle...

Yhteistyössä