Saako kiivi-hedelmiä syödä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiivit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiivit

Vieras
Olen lukenut jostain, että pikkulapsille ei saisi syöttää kiivejä, sillä siinä on sen verran ohut kuori, että mahdolliset ympäristömyrkyt voivat päästä hedelmälihaan asti. Mutta voiko noita syödä raskausaikana? Sitrushedelmät ja omenat närästää, joten hedelmävalikoima on tällä hetkellä aika suppea - lähinnä banaania ja ananasta.

Ammattiini liittyen minulla on paljon tietoa ruoka-aineista ja niihin liittyvistä riskeistä. Jos nyt laatisin sinulle tähän tutkielman, jossa todistaisin, että maailmassa ei ole olemassakaan yhtään täysin 100% turvallista ruoka-ainetta (okei, ehkä joku laboratorio-olosuhteissa kasvatettu, täysin steriilisti käsitelty vihannes?), lopettaisitko syömisen kokonaan? Et varmaankaan. Ja tämä viesti ei ole ilkeilyä. ;)

Ymmärrän pointtisi. Mutta jos ajattelee noin, niin silloinhan voi juoda kahvia mielin määrin samoin kuin syödä feta- ja muita juustoja ja muita nyt kiellettyjen listalla olevia. Koska kaikki on kiellettyä jos pilkkuja pilkkoo, eli kaksi miinusta on plussa: voi syödä kaikkea.

Höpsis. Saa syödä lapset ja aikuiset. Kokeile nektariineja, persikoita, melonia, mansikoita, vadelmia, puolukoita, luumuja, mustikoita, karpaloita, passionhedelmää, litsiluumua, karhunmarjaa, päärynöitä, (appelsiineja, limeä, greippiä), kookosta, karambolaa, jne jne niiden banaanin ja ananaksen lisäksi...
Niin ja luomunahan ne kaikki on puhtaita!

vaan on sitten se "paha", että kun ei käytetä kemikaalisia tuholaismyrkkyjä yms. niin luonto järjestää ne itse... toki ne on parempia, kuin kemikaalit, mutta kuten tuolla jo aiemmin sanottiin, ei ole olemassa täysin turvallista tuotetta...

Tottahan mä suosittelen kaikille tutustumista näihin "kiellettyjen" ruoka-aineiden-listoihin. Lainausmerkeissä siksi, että eihän ne suurin osa ole edes kiellettyjä, vaan niitä ei suositella tai ainakin niiden saantia kannattaa rajoittaa.
Mun pointti oli, että näiden listojen ulkopuolelta on aika turha poimia mitään muita ruokia, joita välttelis sen perusteella, että on joskus kuullut siitä jotakin... Kuten sanoin, jokaisesta ruoka-aineesta löytyy joku peruste syömättä jättämiselle.

Ehkä mun olis vaan pitänyt vastata ap:lle yksinkertaisesti, että syö vaan, mä en ainakaan ole nähnyt tai kuullut missään yhteydessä että kiiviä ei saa syödä.

Kiitoksia vastauksistanne! Ja "Kuulehan", en loukkantunut vastauksestasi : ) Tiedän kyllä, että joitakin (en nyt siis tarkoita sinua) ärsyttää tällainen hermoilu lähes kaikista asioista. Mutta, kuten sanoit, niin täysin puhdasta ja turvallista ruokatuotetta tuskin on, mutta kuitenkin aion pidättäytyä ainakin kaikista kielletyllä listalla olevista tuotteista koko raskauden ajan. Jos joku haluaa syödä esim. maksaa pari kertaa viikossa ja näin kenties (ei siis 100 %:lla varmuudella) aiheuttaa mahdollisesti sikiövaurion, niin olkaa hyvät vaan. Itse en kuitenkaan näitä tuotteita söisi, sillä jos jotain häikkää sitten tulisi, niin syyttäisin siitä itseäni varmasti lopun ikääni. Mutta kukin tekee kuten parhaaksi katsoo.

Miten muuten fetaa ei saisi syödä? Eikös ainakin Valion fetat ole tehty pastöroidusta maidosta?? Vai onko rajoitus suolaisuuden takia?

Vesi kielellä kyllä jo odottelen persikoita ja nektariineja, mutta ikävä kyllä tähän aikaan vuodesta niitä ei vielä saa (ainakaan meidän käyttämistä ruokakaupoista).

Mukavaa odotusta kaikille!

Ihan ot. Syökö joku ihan oikeasti maksaa??? YÖKS!

Meidän K-kaupasta sai pari viikkoa sitten aivan ihania, makeita nektariineja. Ei kyllä ole hyllyllä enää. Sääli. Söin niitä puoli kiloa päivässä vaikka olivatkin aivan sika-hintaisia. ;D
Talvella noi hedelmät on aika kortilla... varsinkin jos ei halua, että niitä rahdataan toiselta puolelta maailmaa tänne pohjolaan.. Välillä on pakko antaa periksi omille mielihaluilleen ja ostaa noita kaukohetelmiä. Parantelen omaatuntoa ajattelemalla, että toivottavasti rahat ovat hyödyksi jollekin... Tuskin, ellei saa reilunkaupan tuotteita...
No olipahan vuodatus!

Mä en kyllä kiivejä söisi raskausaikana. Ei tiedä, mitä myrkkyjä liukenee suolistoon ja sikiöön. Suomessa on niin kamalan löyhä elintarvikevalvonta, ettei tiedä, mitä myrkkyjä on kuoressa - hedelmälihasta puhumattakaan ;D

Periaatteessahan kaikista ns.pehmeä ja ohutkuorisista hedelmistä pääsee jonkun verran imeytyyn, mutta enemmän "myrkkyjä" saat sisääsi kun kuljet kaupungilla (ihan missä kaupungissa tahansa) sillon kun sielä autoja liikuskelee...

anti mennä vaan hetelmiä, etelän ja kotimaisia =D

En ole koskaan kuullut ettei kiivejä saisi syödä ja toivonpa totisesti ettei niissä mitään ole, koska tämän raskauden aikana en ole paljoa muuta saanut alas kuin kiivejä.. hirveä himo niihin ja kaikki muu oksettaa..

Olet idiootti.

Olen lukenut jostain, että pikkulapsille ei saisi syöttää kiivejä, sillä siinä on sen verran ohut kuori, että mahdolliset ympäristömyrkyt voivat päästä hedelmälihaan asti. Mutta voiko noita syödä raskausaikana? Sitrushedelmät ja omenat närästää, joten hedelmävalikoima on tällä hetkellä aika suppea - lähinnä banaania ja ananasta.

Viimeksi muokattu:
Ainakin minulle kiivi aiheuttaa allergisia reaktioita,joten ei se todellakaan kaikille sovi.

Ja nimimerkki hhjjj:lle,parempi olla kommentoimatta,jos et osaa käydä asiallista keskustelua.